Gå til innhold

Vær snill, ikke svar stjernestøv på medisinspørsmål


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Stjernestøv har kontinuerlig en eller flere tråder gående om medisiner, bivirkninger, virkninger, doseendringer og medikamentskifter. Dette er ødeleggende for hennes psykiske helse.

Ber brukerne av DOL hjelpe henne ved å ikke svare på slike spørsmål, men la henne ta dette opp med sin faste lege/behandler.

Tråder om andre tema enn medisiner bør hun selvsagt få svar på som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Stjernestøv har kontinuerlig en eller flere tråder gående om medisiner, bivirkninger, virkninger, doseendringer og medikamentskifter. Dette er ødeleggende for hennes psykiske helse.

Ber brukerne av DOL hjelpe henne ved å ikke svare på slike spørsmål, men la henne ta dette opp med sin faste lege/behandler.

Tråder om andre tema enn medisiner bør hun selvsagt få svar på som alle andre.

Medisinspørsmål overlates til deg. Det gjelder ikke bare Stjernestøv, men også alle andre. Synes det bør være en generell regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Forstår ikke hva som er ødeleggende med det :( 

Det er nettopp det som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Medisinspørsmål overlates til deg. Det gjelder ikke bare Stjernestøv, men også alle andre. Synes det bør være en generell regel. 

Enig med deg at dette så avgjort bør være hovedregelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, frosken skrev:

Enig med deg at dette så avgjort bør være hovedregelen.

Men folk har jo erfaringer å dele med hverandre, det er det man blir klok av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men folk har jo erfaringer å dele med hverandre, det er det man blir klok av. 

I ditt tilfelle er det skadelig. 

Anonymkode: 746fc...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men folk har jo erfaringer å dele med hverandre, det er det man blir klok av. 

Noe verdifullt kan det nok være i å dele erfaringer, men det blir skrevet mye "rart" i diskusjoner om medisiner på dol. Jeg tenker at dine refleksjoner rundt medisinbruk heller ikke blir møtt på noen god måte i mange av diskusjonene, og at det vil være bedre for deg å ikke ta opp tankene dine rundt medisiner her inne. Du trenger bedre oppfølgning fra FACT når det gjelder virkninger og bivirkninger av medisinene du tar, når du mest deler dine tanker om dette her inne, så medfører jo ikke det at du får bedre behandling og oppfølgning i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, frosken skrev:

Noe verdifullt kan det nok være i å dele erfaringer, men det blir skrevet mye "rart" i diskusjoner om medisiner på dol. Jeg tenker at dine refleksjoner rundt medisinbruk heller ikke blir møtt på noen god måte i mange av diskusjonene, og at det vil være bedre for deg å ikke ta opp tankene dine rundt medisiner her inne. Du trenger bedre oppfølgning fra FACT når det gjelder virkninger og bivirkninger av medisinene du tar, når du mest deler dine tanker om dette her inne, så medfører jo ikke det at du får bedre behandling og oppfølgning i RL.

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, frosken skrev:

Noe verdifullt kan det nok være i å dele erfaringer, men det blir skrevet mye "rart" i diskusjoner om medisiner på dol. Jeg tenker at dine refleksjoner rundt medisinbruk heller ikke blir møtt på noen god måte i mange av diskusjonene, og at det vil være bedre for deg å ikke ta opp tankene dine rundt medisiner her inne. Du trenger bedre oppfølgning fra FACT når det gjelder virkninger og bivirkninger av medisinene du tar, når du mest deler dine tanker om dette her inne, så medfører jo ikke det at du får bedre behandling og oppfølgning i RL.

Enig, har sett det lenge og tenkt at det er rart det tillates fordi det kan ha negative konsekvenser for spørreren, uansett hvem spørreren er. Men da må NHD og admin opplyse om det klart og tydelig også, at medisinspørsmål rettes til psykiateren, og andre spørsmål til oss andre. De må stoppe slike diskusjoner, rart det ikke er blitt gjort før. 

Anonymkode: 746fc...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Enig, har sett det lenge og tenkt at det er rart det tillates fordi det kan ha negative konsekvenser for spørreren, uansett hvem spørreren er. Men da må NHD og admin opplyse om det klart og tydelig også, at medisinspørsmål rettes til psykiateren, og andre spørsmål til oss andre. De må stoppe slike diskusjoner, rart det ikke er blitt gjort før. 

Anonymkode: 746fc...fe4

Det er en legmann her inne som vet litt av hvert.

Anonymkode: c7748...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en legmann her inne som vet litt av hvert.

Anonymkode: c7748...3e9

dog-wagging-tail.jpg

Anonymkode: 98663...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, har sett det lenge og tenkt at det er rart det tillates fordi det kan ha negative konsekvenser for spørreren, uansett hvem spørreren er. Men da må NHD og admin opplyse om det klart og tydelig også, at medisinspørsmål rettes til psykiateren, og andre spørsmål til oss andre. De må stoppe slike diskusjoner, rart det ikke er blitt gjort før. 

Anonymkode: 746fc...fe4

Denne oppfordringen gjelder kun overfor nevnte bruker, ikke generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Denne oppfordringen gjelder kun overfor nevnte bruker, ikke generelt.

Ok. Jeg kommenterte det nickløs (og frosken) skrev (til deg) om at medisinspørsmål bør overlates til deg: 

"Medisinspørsmål overlates til deg. Det gjelder ikke bare Stjernestøv, men også alle andre. Synes det bør være en generell regel.

Anonymkode: 746fc...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg kommenterte det nickløs (og frosken) skrev (til deg) om at medisinspørsmål bør overlates til deg: 

"Medisinspørsmål overlates til deg. Det gjelder ikke bare Stjernestøv, men også alle andre. Synes det bør være en generell regel.

Anonymkode: 746fc...fe4

Var bare et synspunkt, men mulig mange har så mye å bidra med at det veier opp for de dårlige rådene. Selv holder jeg meg unna av god grunn, da jeg har lite peiling :)

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må skille mellom snørr og bart i diskusjonen om medisiner.

Det er jo ingenting galt i å diskutere medisiner, erfaringer, effekt, bivirkninger, osv. Man trenger ikke å være lege for å uttale seg om det.

Det er derimot galt å gi konkrete råd om dosering og bruk. Jeg ville aldri skrevet (og jeg ser jo ingen andre gjøre det heller) "øk Zoloft til 100 mg" eller "slutt med medisinen". Da får vi heller være glade for at NHD tør å gi slike råd, i stedet for svadasvarene på Lommelegen (etisk galt å...), (vi driver kun generell helseopplysning..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
29 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener man må skille mellom snørr og bart i diskusjonen om medisiner.

Det er jo ingenting galt i å diskutere medisiner, erfaringer, effekt, bivirkninger, osv. Man trenger ikke å være lege for å uttale seg om det.

Det er derimot galt å gi konkrete råd om dosering og bruk. Jeg ville aldri skrevet (og jeg ser jo ingen andre gjøre det heller) "øk Zoloft til 100 mg" eller "slutt med medisinen". Da får vi heller være glade for at NHD tør å gi slike råd, i stedet for svadasvarene på Lommelegen (etisk galt å...), (vi driver kun generell helseopplysning..)

Uansett, når det gjelder brukeren som ble nevnt, så gjelder det nok all type diskusjon rundt medisiner, da det bare fører til enda mer usunn grubling og usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...