Gå til innhold

Spiser større mengder rent sukker.


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt
1 minutt siden, Trine skrev:

Det bråker ikke å slå i sofaputer ;) Men jeg syns det er urettferdig ovenfor en hund, å vise så mye frustrasjon. Jeg kan jo ikke forklare han hvorfor og at det ikke er hans skyld.

Hva er det du skal jobbe med på ettermiddagen? Mener ikke sånn konkret, men er det din mentale helse, er det jobb, utdanning? Du trenger jo ikke bli så sliten at du ikke klarer tenke etterpå, men sliten i kroppen slik at ihvertfall den klarer å slappe av.

Hørtes ut som en god ide å gå en tur i marka i morgen. Man skal ikke tenke faglig på helligdager ;)

Hpåer du klarer å la tankene ligge og at du får en fin tur. Så håper jeg å høre om turen i morgen :)

Det er faglige spørsmål helt eller delvis tilknyttet jobb. Det er så mye jeg ikke kan generelt i samfunnet at jeg blir helt overveldet. Ellers leser jeg også litt psykologi for å forsøke å få en større forståelse. 

Det er slik at jeg skulle ønske jeg slapp å tenke fordi kaoset gjør så mye dumt, men jeg trenger jo også å tenke en del i jobb. Jeg vet ikke om det gir mening.

Da lover jeg deg å fortelle om turen (i alle fall bekrefte at jeg har tatt den) :) Komme meg litt bort fra alt som skal leses og jobbes med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

umakenverdt
3 minutter siden, Gargamel skrev:

Bra tenkt :-) Jeg skriver på "ukens trening" her på Dol for å "forplikte" meg selv litt ekstra. Det fungerer. Selvdisiplin er enklere når noen utenfor følger med på hva man gjør.

Ja, jeg er enig :) Hvis jeg har sagt til noen jeg skal gjøre noe, skal det mye mer til for at jeg bryter. Jeg har gjort det et par ganger i det siste, men da har jeg forklart meg og blitt enig i at det beste er at jeg bryter akkurat dette. 

 Jeg føler ikke jeg kan skrive på "ukas trening" fordi det jeg gjør vel vanskelig kan kalles trening. Jeg er i så dårlig form at noen form for jogging er vanskelig, men en god tur kan være ok likevel kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ikke sukker i huset og lever fint med det. Kanskje noe for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, umakenverdt skrev:

Det er faglige spørsmål helt eller delvis tilknyttet jobb. Det er så mye jeg ikke kan generelt i samfunnet at jeg blir helt overveldet. Ellers leser jeg også litt psykologi for å forsøke å få en større forståelse. 

Det er slik at jeg skulle ønske jeg slapp å tenke fordi kaoset gjør så mye dumt, men jeg trenger jo også å tenke en del i jobb. Jeg vet ikke om det gir mening.

Da lover jeg deg å fortelle om turen (i alle fall bekrefte at jeg har tatt den) :) Komme meg litt bort fra alt som skal leses og jobbes med...

Så du er egentlig på jobb mer eller mindre hele din våkne tid? Det hørtes ikke spesielt sunt ut. Hva med å lage deg en slags timeplan. Om du jobber fra kl 8-16. så står du opp så tidlig som du trenger. Jeg trenger jo to timer om morgenen, men det har jeg forstått er galskap. Spis frokost og dra på jobb. Jeg vet ikke hvor lang reisevei du har heller. Men la oss si du er hjemme kl 17. Fra 17-18 lager og spiser du middag. Fra 18-19 tenker du faglig, leser om det du føler du trenger å lese om. Fra 19-20 går du en tur, ev. slår i en sofapute om det frister mer. Innimellom alt må du sette av tid til å handle mat og gjøre husarbeid. Innen du er ferdig med alt har kl kanskje blitt 20.30-21.30. Tiden fram til legge tid skal du bruke på noe du liker. Lese en bok (ikke fag), se på tv, sitte på dol, ringe til venner/familie.

Du skriver at du trenger å tenke endel i jobb og det tviler jeg ikke på, men du er jo på jobb 8 timer hver dag. Når du er der skal du så klart tenke, men når du kommer hjem må du gi hjernen litt fri.

Gleder meg til å høre om turen :) Håper du har like bra vær som det er her i dag. Jeg har lyst til å gi deg en oppgave på turen. Ta bilde av noe som er ekstra fint eller spesielt. f.eks en skjelden blomst (ikke fra hagen til noen), et krokete tre, en merkelig sky.... ett eller annet som viser at du har hatt fokuset på å titte rundt deg istedefor å tenke så mye :) Så vil jeg se bildet på facebook :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har ikke sukker i huset og lever fint med det. Kanskje noe for deg også?

Ja, jeg tror ikke jeg skal ha sukker eller bakekakao i huset. Jeg innser vel at det er veldig lite jeg trenger sukker til, så det går fint an å ikke ha sukker i huset :) Jeg har jo ingen andre å ta hensyn til heller, når det gjelder hvilke matvarer jeg har hjemme, slik at det går ikke utover noen andre dersom jeg fjerner det fra skapene :) 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
1 time siden, Trine skrev:

Så du er egentlig på jobb mer eller mindre hele din våkne tid? Det hørtes ikke spesielt sunt ut. Hva med å lage deg en slags timeplan. Om du jobber fra kl 8-16. så står du opp så tidlig som du trenger. Jeg trenger jo to timer om morgenen, men det har jeg forstått er galskap. Spis frokost og dra på jobb. Jeg vet ikke hvor lang reisevei du har heller. Men la oss si du er hjemme kl 17. Fra 17-18 lager og spiser du middag. Fra 18-19 tenker du faglig, leser om det du føler du trenger å lese om. Fra 19-20 går du en tur, ev. slår i en sofapute om det frister mer. Innimellom alt må du sette av tid til å handle mat og gjøre husarbeid. Innen du er ferdig med alt har kl kanskje blitt 20.30-21.30. Tiden fram til legge tid skal du bruke på noe du liker. Lese en bok (ikke fag), se på tv, sitte på dol, ringe til venner/familie.

Du skriver at du trenger å tenke endel i jobb og det tviler jeg ikke på, men du er jo på jobb 8 timer hver dag. Når du er der skal du så klart tenke, men når du kommer hjem må du gi hjernen litt fri.

Gleder meg til å høre om turen :) Håper du har like bra vær som det er her i dag. Jeg har lyst til å gi deg en oppgave på turen. Ta bilde av noe som er ekstra fint eller spesielt. f.eks en skjelden blomst (ikke fra hagen til noen), et krokete tre, en merkelig sky.... ett eller annet som viser at du har hatt fokuset på å titte rundt deg istedefor å tenke så mye :) Så vil jeg se bildet på facebook :)

Nei, jeg gjør ikke særlig mye etter jobb dessverre. Det er der alt går elendig igjen. Jeg tenker på alt jeg burde gjøre/ burde ha gjort og får dårlig samvittighet, men jeg får gjort veldig lite i forhold til andre mennesker rundt meg. Jeg bruker mye tid på å ligge å spise :( Det er fryktelig dumt. Jeg kommer ikke videre på det jeg burde ha gjort, jeg bare nummer og fjerner meg fra alt på en måte. Jeg har prøvd med slike planer, men jeg får så dårlig samvittighet de gangene jeg ikke klarer å følge dem :( Men det er jo ingen løsning å legge seg ned å spise, det hjelper jo ingen!

Det er litt mer overskyet her i dag, men håper solen kommer igjennom. Jeg skal se om jeg finner noe fint jeg kan ta bilde av :) Jeg gleder meg litt til tur merker jeg (prøver å skyve den dårlige samvittigheten bort..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, umakenverdt skrev:

Ja, jeg tror ikke jeg skal ha sukker eller bakekakao i huset. Jeg innser vel at det er veldig lite jeg trenger sukker til, så det går fint an å ikke ha sukker i huset :) Jeg har jo ingen andre å ta hensyn til heller, når det gjelder hvilke matvarer jeg har hjemme, slik at det går ikke utover noen andre dersom jeg fjerner det fra skapene :) 

Takk.

Jeg tror feilen mange gjør, er å ha usunn mat i huset uten noen egentlig intensjon om å spise den, greit å ha eller til kos. Det fungerer dessverre ikke sånn. Det som havner innenfor døra, ender gjerne opp med å bli spist. Derfor må jobben gjøres i butikken.

Egentlig er det ingenting du trenger sukker til. Derfor er det bare tull å ha det i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, umakenverdt skrev:

Ja, jeg tror ikke jeg skal ha sukker eller bakekakao i huset. Jeg innser vel at det er veldig lite jeg trenger sukker til, så det går fint an å ikke ha sukker i huset :) Jeg har jo ingen andre å ta hensyn til heller, når det gjelder hvilke matvarer jeg har hjemme, slik at det går ikke utover noen andre dersom jeg fjerner det fra skapene :) 

Takk.

Du trenger ikke ha sukker i huset, og om sukkerblandingen stadig frister deg, så synes jeg de er lurt å ikke oppbevare det i huset en periode. Når det er sagt, så vil du alltid finne noe du kan overspise på dersom du er ordentlig desperat. Den formen for overspising jeg synes du beskriver, skiller seg fra ordinær trøstespising, da det som regel ikke handler om at noe smaker godt, men at du prøver å bli kvitt indre følelsesmessig trykk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror feilen mange gjør, er å ha usunn mat i huset uten noen egentlig intensjon om å spise den, greit å ha eller til kos. Det fungerer dessverre ikke sånn. Det som havner innenfor døra, ender gjerne opp med å bli spist. Derfor må jobben gjøres i butikken.

Egentlig er det ingenting du trenger sukker til. Derfor er det bare tull å ha det i huset.

Ja, jeg er blitt overbevist om at det bare er tull for meg å ha det i huset, jeg trenger det vel ikke til noe særlig :) Rent sukker har ikke vært et slikt problem for meg tidligere, sikkert fordi jeg har hatt andre ting å ty til i huset, eller har gått på butikken...Når det nå kjennes som et slikt problem er det nok lurt bare å fjerne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
5 timer siden, frosken skrev:

Du trenger ikke ha sukker i huset, og om sukkerblandingen stadig frister deg, så synes jeg de er lurt å ikke oppbevare det i huset en periode. Når det er sagt, så vil du alltid finne noe du kan overspise på dersom du er ordentlig desperat. Den formen for overspising jeg synes du beskriver, skiller seg fra ordinær trøstespising, da det som regel ikke handler om at noe smaker godt, men at du prøver å bli kvitt indre følelsesmessig trykk.

Jeg har tenkt en del på dette, jeg er usikker på om det delvis er ordinær trøstespising også, jeg vet egentlig ikke. Det er jo slik at det er enkelte matvarer det går mer av enn andre når jeg vil bli nummen og unngå. Det er jo mye "typisk trøstemat" som chips og snop. Det er også slik som rent sukker, tacoshell, ukokte nudler og lignende (når jeg ikke har annet og klarer holde meg unna butikken), jeg vet ikke om det passer under trøstespising? Det er jo sjelden slik at jeg spiser meg så mett på bare stangselleri eller blomkål at jeg kaster opp... Jeg synes dette er litt forvirrende jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 5. mai 2016 at 7.16, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har ikke sukker i huset og lever fint med det. Kanskje noe for deg også?

Tenker du på bare rent sukker (farin)?

Anonymkode: c9f50...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topimax har god effekt mot i overspisingslidelse. Hvis du får det skrevet ut av en psykiater kan du og få det på blå resept hvis du har 3 eller flere episoder i uken. Topimax demper og søtsuget.

Se denne tråden:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på bare rent sukker (farin)?

Anonymkode: c9f50...55f

Ja, farin. Ikke karbohydrater generelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Det finnes måter å erstatte sukker på. F.eks. Sukrin og Stevia :). Om du googler litt, finner du mye info om alternativer og oppskrifter. Jeg har i perioder strevd med noe lignende problemer, men jeg har funnet en løsning i form av å spise litt halvfrosne bær. Det er ikke så tettpakket med kalorier, og gir (i alle fall meg) en følelse av å spise is. Ønsker man søtt krydder, kan man fint benytte nettopp sukrin eller stevia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...