Gå til innhold

Økonomi betydning for behandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
3 timer siden, Kayia skrev:

Jeg kan komplisere bildet litt, og påstå at "høflige og hyggelige mennesker får mer og bedre behandling enn uhøfelige eller ikke-hyggelige mennesker", at "positivt innstilte mennesker får mer og bedre behandling enn negative mennesker", at "kommunikativt sterke mennesker får mer og bedre behandling enn kommunikativt svake" eller at "samarbeidsvillige mennesker får mer og bedre behandling enn de som rygger inn i behandlingsforløpet" osv. Jeg har ingen statistisk belegg for å påstå at det er sånn, men jeg er helt sikker på at det stemmer likevel! :)

Jeg ber dere legge merke til dette innlegget av to grunner:

1. Fordi dette sannsynligvis er meget nær sannheten.

2. Fordi dette er faktorer en selv kan påvirke/gjøre noe med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, slabbedask skrev:

Desto fler som betaler selv og går privat, desto færre behandlere blir tilgjengelig i det offentlige. Viljen til å betale til helsevesenet over skatteseddelen blir også mindre.

Nei, det kommer an på hvor mange plasser det offentlige kjøper. De fleste behandlere er private, Problemet er at staten ikke kjøper nok plasser og da hoper det seg opp. Om flere velger å betale selv blir det færre pasienter å fordele plassene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller nok stor rolle om man er sosialklient eller jobber som ingeniør i et stort firma. Sånn er det bare.

Anonymkode: f7daa...17a

Da forstår jeg ikke hvorfor jeg ble prioritert. Du har nok et altfor svart/hvitt syn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å si at hadde vi ikke forsørget halve Afrika og Midtøsten så hadde vi hatt råd til et fantastisk helsevesen pluss en verdig eldreomsorg der gamle slipper å ligge i tiss opp til nakken for ingen har tid til å skifte på dem ,og ja det stemmer har jobbet der og  sett det selv.

Anonymkode: 939e2...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

Neida, men det er nok ikke så enten eller som du framstiller det heller. Jeg kan komplisere bildet litt, og påstå at "høflige og hyggelige mennesker får mer og bedre behandling enn uhøfelige eller ikke-hyggelige mennesker", at "positivt innstilte mennesker får mer og bedre behandling enn negative mennesker", at "kommunikativt sterke mennesker får mer og bedre behandling enn kommunikativt svake" eller at "samarbeidsvillige mennesker får mer og bedre behandling enn de som rygger inn i behandlingsforløpet" osv. Jeg har ingen statistisk belegg for å påstå at det er sånn, men jeg er helt sikker på at det stemmer likevel! :)

Dette tror jeg stemmer godt, men at privatøkonomien har noe å si for hvor god hjelp du får i psykiatrien tror jeg ikke noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask
Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Nei, det kommer an på hvor mange plasser det offentlige kjøper. De fleste behandlere er private, Problemet er at staten ikke kjøper nok plasser og da hoper det seg opp. Om flere velger å betale selv blir det færre pasienter å fordele plassene på.

Jeg snakker ikke bare om psyk-behandlere. Desto fler som går privat og betaler av egen lomme, desto mindre vilje blir det til å betale for spleiselaget over skatteseddelen. Desto større etterspørselen blir privat, desto flere som jobber i det offentlige (de dyktigste og "beste") vil forsvinne til langt bedre betalte jobber privat, og det offentlige vil ribbes for kompetanse. Dette er elementær tilbuds og etterspørselsteori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slabbedask
7 minutter siden, Trine skrev:

Da forstår jeg ikke hvorfor jeg ble prioritert. Du har nok et altfor svart/hvitt syn på dette.

Fordi du var i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trine skrev:

Dette tror jeg stemmer godt, men at privatøkonomien har noe å si for hvor god hjelp du får i psykiatrien tror jeg ikke noe på.

Jeg tror så avgjort ikke at de som vurderer hvilket behandlingstilbud som skal gis - eller den enkelte behandler - tenker at de skal gi bedre behandling til noen med god økonomi. Det utelukker ikke at det finnes skjevheter også i psykiatrien slik det nylig er påvist i kreftbehandling: http://www.nettavisen.no/na24/kreftpasienter-med-hy-inntekt-far-oftest-operasjon/3423220094.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutes ago, Trine said:

Da forstår jeg ikke hvorfor jeg ble prioritert. Du har nok et altfor svart/hvitt syn på dette.

Nei det tror jeg ikke. Dine personlige erfaringer bare ett eksempel. Det vi snakker om er "gjennomsnittet" av alle eksemplene som finnes. F.eks. hvis du kaster en terning og får 4, så betyr ikke det at du alltid vil få 4. Når man kaster terningen er alle mulighetene for utfall like sannsynlige - jeg vil hevde at det ikke er tilfellet i denne debatten, sannsynligheten for bedre behandling om man har en viktig jobb man skal tilbake til er nok høyere enn om man bare går hjemme og vaser på fellesskapets regning uansett.

Anonymkode: f7daa...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, slabbedask skrev:

Fordi du var i jobb?

Da jeg var i jobb fikk jeg ikke noe hjelp, måtte betale av egen lomme da. Men nå får jeg hjelp og nå er jeg ikke i jobb. Det jeg prøver å si er at det ikke er inntekten som bestemmer om man får hjelp eller ikke. Om man er som meg og ikke roper så høyt så er man dønn avhengig av en fastlege som ser pasienten. De er i mindretall og, ja, fastleger er private. Mange av dem er ikke dyktige fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det tror jeg ikke. Dine personlige erfaringer bare ett eksempel. Det vi snakker om er "gjennomsnittet" av alle eksemplene som finnes. F.eks. hvis du kaster en terning og får 4, så betyr ikke det at du alltid vil få 4. Når man kaster terningen er alle mulighetene for utfall like sannsynlige - jeg vil hevde at det ikke er tilfellet i denne debatten, sannsynligheten for bedre behandling om man har en viktig jobb man skal tilbake til er nok høyere enn om man bare går hjemme og vaser på fellesskapets regning uansett.

Anonymkode: f7daa...17a

Ok, så får du bare tro det da, om det er det du trenger. Men det er langt ifra bare jeg som først har fått hjelp etter at man ikke har fungert i jobb lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Økonomisk status har også endel sammenheng med hvordan man oppfører seg, behandler andre, hva slags syn man har på autoriteter, hva slags språk man har, hvilke mål man har for fremtiden (hvis man er fattig har man statistisk sett et mer pessismistisk syn på fremtiden), hva slags sosialt nettverk man har som kan påvirke prosessen med helsehjelp, hvor godt man forstår tema innen helsehjelp f.eks. innen psykiatri, evne til å forstå seg på medisiners effekt og bivirkninger, hvilken evne familien har til å bidra positivt eller negativt til helsesituasjonen, hvor enkelt det er å komme seg til behandling (f.eks. er det enklere hvis man har bil og man bor ruralt til), hvordan man behandles av andre nettverket sitt (f.eks. hvis det er mye rusmisbruk virker det negativt), etc. etc.

Alle disse tingene påvirker hva slags muligheter en behandler ser for seg fremover!!!

Anonymkode: f7daa...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror så avgjort ikke at de som vurderer hvilket behandlingstilbud som skal gis - eller den enkelte behandler - tenker at de skal gi bedre behandling til noen med god økonomi. Det utelukker ikke at det finnes skjevheter også i psykiatrien slik det nylig er påvist i kreftbehandling: http://www.nettavisen.no/na24/kreftpasienter-med-hy-inntekt-far-oftest-operasjon/3423220094.html

 

Den artikkelen var ikke særlig informativ. Det er flere med høy inntekt som får operasjon, men var det tilfeldigvis flere med høy inntekt som trengte en operasjon også? Var det inntekten som avgjorde det eller var det andre årsaker? Hadde de en bedre fastlege? Var de flinkere til å kreve? Bor de i et område hvor tilbudet er bedre? Var alderen lavere? Hadde de bedre prognoser? Har de vært hos en privat lege som har henvist videre? Man bør kanskje vente med å rive seg i håret til forskerene vet årsaken. Det er helt sikkert noen skjevheter, men jeg har aldri opplevd at noen har spurt om hva jeg tjener før de har vurdert hvilket behandlingstilbud jeg skal få. Er det noen andre her som har opplevd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slabbedask
13 minutter siden, Trine skrev:

Da jeg var i jobb fikk jeg ikke noe hjelp, måtte betale av egen lomme da. Men nå får jeg hjelp og nå er jeg ikke i jobb. Det jeg prøver å si er at det ikke er inntekten som bestemmer om man får hjelp eller ikke. Om man er som meg og ikke roper så høyt så er man dønn avhengig av en fastlege som ser pasienten. De er i mindretall og, ja, fastleger er private. Mange av dem er ikke dyktige fordet.

De regner vel med at de skal tilbake i jobb så raskt som mulig da?

hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slabbedask skrev:

De regner vel med at de skal tilbake i jobb så raskt som mulig da?

hvem vet.

Det bør jo alltid være et mål å få folk fortest mulig tilbake i arbeidslivet. Men jeg vet at den behandlingen jeg får ikke er for å få meg fortest mulig tilbake i jobb, men for at jeg skal klare å leve med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...