Gå til innhold

Sobril vs Valium 2016


LRPOWER

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har slitt med panikkangst i 20 år, daglig uten noen form for hjelp. Ingen leger trodde meg da jeg var liten, og alltid var syk. Måtte bare lære meg å leve med vondt i magen hver dag og kvalme. +++ Vel for 4 år siden forværret angsten seg veldig, jeg fikk panikkangst 10 ganger daglig, nå også med hjertebank, pustevansker, svimmelhet, kvalme, mageproblemer, ........ Leste litt rundt på nettet å fant da ut selv at det var angst jeg hadde, prøvde en type naturmedisin som skulle hjelpe på angst. men nei da. Fikk da prøve valium, og fikk dette tilslutt av legen. Jeg brukte valium i 2 år og har aldri følt meg så bra, fra å ha vondt i magen hver eneste dag i 20 år til å ikke ha vondt mer ! Utrolig fornøyd med valium, gikk på samme dose i de 2 årene, og kunne også gå dager uten å ta valium og jeg var fortsatt bra. 

MEN, nå som jeg har flyttet ett annet sted i landet, og ny lege, så fikk jeg ikke valium mer, jeg var hos legen å forklarte at valium har virket veldig bra, jeg har ikke misbrukt det, og har ett mye bedre liv med det, det var slutt på valiumen og legen nektet å skrive ut resept. Ergo måtte jeg slutte på dagen på valium etter 2 år og ble satt over på Sobril ........(hun ville egentlig sette meg over på antidepressiva greier, men det nektet jeg, for jeg er ikke deprimert og så mye negativt jeg har hørt om disse lykkepillene , tør jeg ikke,) 

Min erfaring etter 5 uker på sobril -

1. ja, den tar bort angsten til en viss grad, 

2. Får ikke sove om natten ( før hadde jeg aldri noe problem med å sove!)

3. Må ta sobril HVER dag ellers er jeg svimmel,som jeg er full og vondt i hodet( er ikke en person som pleier å ha vondt i hodet!)

4. Null matlyst eller drikkelyst hvis ikke jeg har tatt sobril ( brekker meg nesten ved å drikke vann) 

 

INGEN av disse symptomene fikk jeg da jeg gikk på valium. Synes man blir mer avhengig av sobril enn valium! valium kunne jeg som sagt la være å ta ett par dager uten problem, med sobril blir jeg heelt svimmel og dårlig om jeg ikke tar det raskt nok etter jeg har stått opp !

Kan ikke fatte at legen sier sobril er bedre en valium. Valium er jo den medisinen som det er forsket mest på. 

Noen som har lik erfaring som meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 minutter siden, LRPOWER skrev:

Hei dere!

Jeg har slitt med panikkangst i 20 år, daglig uten noen form for hjelp. Ingen leger trodde meg da jeg var liten, og alltid var syk. Måtte bare lære meg å leve med vondt i magen hver dag og kvalme. +++ Vel for 4 år siden forværret angsten seg veldig, jeg fikk panikkangst 10 ganger daglig, nå også med hjertebank, pustevansker, svimmelhet, kvalme, mageproblemer, ........ Leste litt rundt på nettet å fant da ut selv at det var angst jeg hadde, prøvde en type naturmedisin som skulle hjelpe på angst. men nei da. Fikk da prøve valium, og fikk dette tilslutt av legen. Jeg brukte valium i 2 år og har aldri følt meg så bra, fra å ha vondt i magen hver eneste dag i 20 år til å ikke ha vondt mer ! Utrolig fornøyd med valium, gikk på samme dose i de 2 årene, og kunne også gå dager uten å ta valium og jeg var fortsatt bra. 

MEN, nå som jeg har flyttet ett annet sted i landet, og ny lege, så fikk jeg ikke valium mer, jeg var hos legen å forklarte at valium har virket veldig bra, jeg har ikke misbrukt det, og har ett mye bedre liv med det, det var slutt på valiumen og legen nektet å skrive ut resept. Ergo måtte jeg slutte på dagen på valium etter 2 år og ble satt over på Sobril ........(hun ville egentlig sette meg over på antidepressiva greier, men det nektet jeg, for jeg er ikke deprimert og så mye negativt jeg har hørt om disse lykkepillene , tør jeg ikke,) 

Min erfaring etter 5 uker på sobril -

1. ja, den tar bort angsten til en viss grad, 

2. Får ikke sove om natten ( før hadde jeg aldri noe problem med å sove!)

3. Må ta sobril HVER dag ellers er jeg svimmel,som jeg er full og vondt i hodet( er ikke en person som pleier å ha vondt i hodet!)

4. Null matlyst eller drikkelyst hvis ikke jeg har tatt sobril ( brekker meg nesten ved å drikke vann) 

 

INGEN av disse symptomene fikk jeg da jeg gikk på valium. Synes man blir mer avhengig av sobril enn valium! valium kunne jeg som sagt la være å ta ett par dager uten problem, med sobril blir jeg heelt svimmel og dårlig om jeg ikke tar det raskt nok etter jeg har stått opp !

Kan ikke fatte at legen sier sobril er bedre en valium. Valium er jo den medisinen som det er forsket mest på. 

Noen som har lik erfaring som meg? 

Nei, men direkte latterlig å endre på medisinering som fungerer bra.

Anonymkode: f811d...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får valium igjen. Det går an å bytte lege. Det gjør jeg om jeg ikke får noe annet enn 10mg sobril for flyskrekk. Må jo ta tre hver vei. Prøvde valium en gang, og de var mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er lattelig, men legen mente at valium var MYE 

værre enn Sobril...  Får tak i valium nå fra ett annet sted men alikevel er det vært 5 fryktelige uker. Gidder ikke legen å gi meg medisiner som virker på meg og som har virket bra i to år, ja da må man jo ordne det fra .. 

Legen vil også at jeg slutter helt med sobril også, hun tror ubehandlet angst i 20 år går over etter ett par ganger hos psykolog. Likedan psykologen sier Sobril er like ille som kokain. Jeg er en person som tar SVÆRT lite piller, tar ikke sovepiller, smertestillene osv . Kun valium når jeg trenger det.  Får bytte lege igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, cilie skrev:

Håper du får valium igjen. Det går an å bytte lege. Det gjør jeg om jeg ikke får noe annet enn 10mg sobril for flyskrekk. Må jo ta tre hver vei. Prøvde valium en gang, og de var mye bedre. 

Takk. Legen burde høre på pasienten! Sobril virker bra på noen mens andre ikke og det samme med valium. 

Valium virker meget bra på flyskrekk, Sobril "virker" der og da men redslen kommer liksom etterpå. Å slik et det ikke med valium etter min erfaring, du får stå på ditt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, LRPOWER skrev:

Ja det er lattelig, men legen mente at valium var MYE 

værre enn Sobril...  

Bare tull.

1 time siden, LRPOWER skrev:

Får tak i valium nå fra ett annet sted men alikevel er det vært 5 fryktelige uker. Gidder ikke legen å gi meg medisiner som virker på meg og som har virket bra i to år, ja da må man jo ordne det fra .. 

Legen vil også at jeg slutter helt med sobril også, hun tror ubehandlet angst i 20 år går over etter ett par ganger hos psykolog. Likedan psykologen sier Sobril er like ille som kokain.

Det er det dummeste jeg har hørt. Det er alt for mange kunnskapsløse moralistiske fjotter innen systemet.

Anonymkode: f811d...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har hatt ubehandlet angst i 20 år, og har gått på valium fast de to siste årene. Beklager å måtte si det men å bruke kun valium mot angsten er ikke så bra for at du skal komme deg med angsten. Du risikerer å måtte gå resten av livet ditt på valium pga angsten. Å begynne på Antidepressiva som har god virkning på angst burde du begynne på. Bivirkningene er ikke verre enn å ha angst. Og det at har man angst og er noenlunde oppegående så kan man klare å jobbe med angsten sin for at den kan bli bedre. Men er viktig med støtte og oppmuntring til det. Å bare ta piller mot angst uten å jobbe selv med angsten sin er en dårlig strategi, men dessverre er det ikke alle som skjønner det. Legen hadde kanskje vært mer velvillig til å gi deg valium om du hadde klart å jobbet med angsten din. Har gjort begge deler så vet hva jeg snakker om. Å ta valium og andre beroligende tas mer ved dårligere perioder og mer akutte situasjoner som oppstår i blant ved angst. Du er sikkert ikke enig med meg men det er lov.

Anonymkode: ac310...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Mange leger er restriktive med Valium/Vival fordi mange dessverre utvikler avhengighet, øker dosen for å få effekt når denne taper seg uten å være i dialog med lege om det. Sobril går for å være mindre tøff å komme av om man må seponere. Men hva som er bra eller dårlig er en veldig individuell sak. Hva legene mener er bra eller dårlig er en annen sak. Noen er kanskje der at benzo er et riktig valg, men etter min mening burde man prøve alternativer først.

Selv må jeg si at antidepressiver funker veldig bra mot angst for mitt vedkommende - uten bivirkninger. Lykkepillebegrepet burde vært utradert fra språket massemedia liker å bruke. De gjør ikke annet enn å skape skrekk og fordommer ved å skrive unyanserte og lite faglig solide artikler om emnet. Såkalte SSRI er som regel uten større bivirkeninger, og mange opplever bedre livskvalitet. For mitt vedkommende knekker det de verste panikkanfallene mine. Jeg blir ikke kvitt det, men de blir mye svakere i styrke og således lettere å leve med. Betablokkere som Metoprolol kan dempe mye av de fysiske plagene angsten gir, som hjertebank, kaldsvette og skjelving. Jeg synes benzo er ok til akuttbruk nå og da.

Og, som det skrives om over. Det er bra å jobbe terapeutisk med angsten, og derfor synes jeg legen din burde henvise deg til en psykolog eller psykiater som kan hjelpe deg med dette.Det er en tøff jobb, men du lærer mye om deg selv og bygger styrke i en slik prosess. Når man da sløver angsten ned med benzo, blir det vanskelig å jobbe målrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Mange leger er restriktive med Valium/Vival fordi mange dessverre utvikler avhengighet, øker dosen for å få effekt når denne taper seg uten å være i dialog med lege om det. Sobril går for å være mindre tøff å komme av om man må seponere. Men hva som er bra eller dårlig er en veldig individuell sak. Hva legene mener er bra eller dårlig er en annen sak. Noen er kanskje der at benzo er et riktig valg, men etter min mening burde man prøve alternativer først.

Selv må jeg si at antidepressiver funker veldig bra mot angst for mitt vedkommende - uten bivirkninger. Lykkepillebegrepet burde vært utradert fra språket massemedia liker å bruke. De gjør ikke annet enn å skape skrekk og fordommer ved å skrive unyanserte og lite faglig solide artikler om emnet. Såkalte SSRI er som regel uten større bivirkeninger, og mange opplever bedre livskvalitet. For mitt vedkommende knekker det de verste panikkanfallene mine. Jeg blir ikke kvitt det, men de blir mye svakere i styrke og således lettere å leve med. Betablokkere som Metoprolol kan dempe mye av de fysiske plagene angsten gir, som hjertebank, kaldsvette og skjelving. Jeg synes benzo er ok til akuttbruk nå og da.

Og, som det skrives om over. Det er bra å jobbe terapeutisk med angsten, og derfor synes jeg legen din burde henvise deg til en psykolog eller psykiater som kan hjelpe deg med dette.Det er en tøff jobb, men du lærer mye om deg selv og bygger styrke i en slik prosess. Når man da sløver angsten ned med benzo, blir det vanskelig å jobbe målrettet.

Er så drit lei av at løsningen alltid er å sitte hos en "behandler" og pjatte og jobbe med angsten. Hva hvis det ikke fungerer? Så lenge man ikke utvikler avhengighet og må øke dosen er benzo en udmerket medisin. Mye bedre mot angst enn tullemedisinen SSRI. 

Anonymkode: f811d...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er slike som deg som har en slik tankegang at det bare er å ta benzo som gjør at leger er forsiktige med å skrive ut benzo. Benzo virker bare der og da på angst, den fjerner ikke problemet med angst. Har man en slik tankegang at man skal bare ta en valium uten å prøve å gjøre noe mer med angsten, det godtar ikke oppegående leger. Heldigvis får jeg si. Hvis man ikke forstår selv at man må jobbe med angsten sin i tillegg, så har man ikke mye selvinnsikt.

Anonymkode: ac310...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heldigvis er det mange leger som har en mer pragmatisk tilnærming til dette. Heldigvis. Og jeg har fått kommentert fra psykolog at jeg særdeles god selvinnsikt, så du kan bare holde kjeften din.

Anonymkode: f811d...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I visse tilfeller er det bedre å få litt benzo når hverken terapi eller SSRI virker(disse har også mye flere bivirkninger enn legene tror samt att de er lite effektive). Får man orden på angsten er det jo bare å slutte gradvis med benzo.

Til OP, noe av grunnen til att du reagerer slik kan være fordi valium er den benzoen med lengst halveringstid(opptil flere dager), mens sobril bare tar timer før den er ute av kroppen.

Anonymkode: 8f31b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det mange leger som har en mer pragmatisk tilnærming til dette. Heldigvis. Og jeg har fått kommentert fra psykolog at jeg særdeles god selvinnsikt, så du kan bare holde kjeften din.

Anonymkode: f811d...af9

Du får bare reagere på at jeg traff et ømt punkt hos deg siden du går i selvarsposissjon. Dem med selvinnsikt hadde skjønt at det ikke BARE er å ta benzo mot angst.

Anonymkode: ac310...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du får bare reagere på at jeg traff et ømt punkt hos deg siden du går i selvarsposissjon. Dem med selvinnsikt hadde skjønt at det ikke BARE er å ta benzo mot angst.

Anonymkode: ac310...414

Jeg blir irritert av besswitere.

Det er ikke noe problem å ta 5-10mg Valium i uka i snitt når en aldri har hatt behov for å øke dosen. Det er etter min erfarlig MYE bedre enn å dope seg ned på helvetesmedisinen SSRI fast hver dag og gå rundt som en følelsesløs zombie.

Anonymkode: f811d...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I visse tilfeller er det bedre å få litt benzo når hverken terapi eller SSRI virker(disse har også mye flere bivirkninger enn legene tror samt att de er lite effektive). Får man orden på angsten er det jo bare å slutte gradvis med benzo.

Til OP, noe av grunnen til att du reagerer slik kan være fordi valium er den benzoen med lengst halveringstid(opptil flere dager), mens sobril bare tar timer før den er ute av kroppen.

Anonymkode: 8f31b...887

Virkningen til valium varer ikke spesielt mye lengre enn sobril.

Og det tar ikke bare timer før sobril er ute av kroppen. I følge fk ca. 3 dager.

Anonymkode: f811d...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkningen til valium varer ikke spesielt mye lengre enn sobril.

Og det tar ikke bare timer før sobril er ute av kroppen. I følge fk ca. 3 dager.

Anonymkode: f811d...af9

Grunnen til att leger heller vil bruke sobril er fordig den er mindre potent og har kortere halveringstid. Slik jeg leser fk så har sobril 10-15 timer, mens valium har 20-50 timer.

Anonymkode: 8f31b...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir irritert av besswitere.

Det er ikke noe problem å ta 5-10mg Valium i uka i snitt når en aldri har hatt behov for å øke dosen. Det er etter min erfarlig MYE bedre enn å dope seg ned på helvetesmedisinen SSRI fast hver dag og gå rundt som en følelsesløs zombie.

Anonymkode: f811d...af9

Jeg er enig med deg her. Gikk selv opp minst 10 kg på SSRI. Ikke virket det heller. Tar Sobril innimellom. Har ikke noe ønske om et mer potent benzo, for da er avhengighetsfaren større. Men i norsk helsevesen ses jo nesten benzo på som gift, mens AD pg AP med tunge bivirkninger tydeligvis er helt uproblematisk. Jeg skulle ønske leger så litt mer nyansert på dette, og heldigvis gjør noen leger det. 

Anonymkode: 86c8a...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har hatt ubehandlet angst i 20 år, og har gått på valium fast de to siste årene. Beklager å måtte si det men å bruke kun valium mot angsten er ikke så bra for at du skal komme deg med angsten. Du risikerer å måtte gå resten av livet ditt på valium pga angsten. Å begynne på Antidepressiva som har god virkning på angst burde du begynne på. Bivirkningene er ikke verre enn å ha angst. Og det at har man angst og er noenlunde oppegående så kan man klare å jobbe med angsten sin for at den kan bli bedre. Men er viktig med støtte og oppmuntring til det. Å bare ta piller mot angst uten å jobbe selv med angsten sin er en dårlig strategi, men dessverre er det ikke alle som skjønner det. Legen hadde kanskje vært mer velvillig til å gi deg valium om du hadde klart å jobbet med angsten din. Har gjort begge deler så vet hva jeg snakker om. Å ta valium og andre beroligende tas mer ved dårligere perioder og mer akutte situasjoner som oppstår i blant ved angst. Du er sikkert ikke enig med meg men det er lov.

Anonymkode: ac310...414

Det er en grunn til at jeg har gått i 20 år uten å få hjelp, nettopp fordi ingen innså at det var angst jeg hadde! Frem til jeg leste meg opp selv og fant det ut, å da var legen plutselig enig etter uttalige blodprøver for matallergi og andre ting. Men hjelp til psykolog har jeg ikke fått før nå. Det er trist når ingen ser at en barn lider slik i alle år, der min mor desperat prøvde å finne ut hva som var galt med mange legebesøk igjennom årene, til jeg selv ble voksen og begynte å studere på nettet. Antidepressiva virker nok på noen, men jeg ønsker ikke å være "en annen person" ved å ta slike lykkepiller, jeg ønsker ikke å ta piller hver dag, noe man må med lykkepiller. Og når jeg leser bivirkningene og innholdstoff på antidepressiva piller, der det står skrevet på flere sider, vel det skremmer meg, og etter å ha hørt av så mange folk hvordan de blir med disse lykkepillene, velger jeg faktisk å leve med angst uten piller enn å bruke den dritten(om jeg ikke hadde hatt noe annet valg) Det er for min del, mye bedre å ta valium av og til enn sobril hver dag. På noen virker sobril bra, mens ikke valium, og motsatt det avhenger av hver person. Men jeg er helt med på om hvis en psykolog kan hjelpe meg å bli kvitt angsten, og jeg kan slutte med piller er det , det aller BESTE, :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Mange leger er restriktive med Valium/Vival fordi mange dessverre utvikler avhengighet, øker dosen for å få effekt når denne taper seg uten å være i dialog med lege om det. Sobril går for å være mindre tøff å komme av om man må seponere. Men hva som er bra eller dårlig er en veldig individuell sak. Hva legene mener er bra eller dårlig er en annen sak. Noen er kanskje der at benzo er et riktig valg, men etter min mening burde man prøve alternativer først.

Selv må jeg si at antidepressiver funker veldig bra mot angst for mitt vedkommende - uten bivirkninger. Lykkepillebegrepet burde vært utradert fra språket massemedia liker å bruke. De gjør ikke annet enn å skape skrekk og fordommer ved å skrive unyanserte og lite faglig solide artikler om emnet. Såkalte SSRI er som regel uten større bivirkeninger, og mange opplever bedre livskvalitet. For mitt vedkommende knekker det de verste panikkanfallene mine. Jeg blir ikke kvitt det, men de blir mye svakere i styrke og således lettere å leve med. Betablokkere som Metoprolol kan dempe mye av de fysiske plagene angsten gir, som hjertebank, kaldsvette og skjelving. Jeg synes benzo er ok til akuttbruk nå og da.

Og, som det skrives om over. Det er bra å jobbe terapeutisk med angsten, og derfor synes jeg legen din burde henvise deg til en psykolog eller psykiater som kan hjelpe deg med dette.Det er en tøff jobb, men du lærer mye om deg selv og bygger styrke i en slik prosess. Når man da sløver angsten ned med benzo, blir det vanskelig å jobbe målrettet.

Joda, sikkert mange som må øke dosen og blir avhengige. Men jeg har dokumentert 2 års medisnering med valium der jeg ikke har måttet øke dosen, og det gidder ikke legen å bry seg om. Etter bare 5 uker med sobril har det hendt at jeg må øke dosen, synes dette er værre enn å holde seg lavt på valium. Jeg fikk foressten ingen bivirkninger av å slutte på dagen med Valium etter 2 år. Men dette er jo veldig invinduelt fra person til person. Men syntes legen burde tatt at hensyn at jeg ikke har misbrukt dette i de årene. Og latt meg gå videre på valium MED psykolog hjelp, enn å bytte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg her. Gikk selv opp minst 10 kg på SSRI. Ikke virket det heller. Tar Sobril innimellom. Har ikke noe ønske om et mer potent benzo, for da er avhengighetsfaren større. Men i norsk helsevesen ses jo nesten benzo på som gift, mens AD pg AP med tunge bivirkninger tydeligvis er helt uproblematisk. Jeg skulle ønske leger så litt mer nyansert på dette, og heldigvis gjør noen leger det. 

Anonymkode: 86c8a...073

Har også lest at man går opp i vekt på SSRI. så det er da mye bedre å ta sobril(som da virker på deg) av og til enn å ta piller hver dag... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...