Gå til innhold

Homocystein


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk vite at jeg hadde avvik på verdiene på blodprøver tatt for tre uker siden.

Jeg har fått tilskudd av Bvitaminer et par uker.

Jeg går på Lansoprazol, leste at opptaket av vitaminen kan reduseres med denne type medisin.(har gått på denne I over fire år sammenhengende.)

Det som egentlig bekymrer meg, er at jeg har Homocystein på 25. Har lest at normalen for kvinner er litt under mannlige verdier, men at den skal være under 13-15. 

Hva betyr egentlig dette for helsa mi? Aner ikke hvor lenge verdiene har vært på dette nivået.

Så vidt jeg vet er andre prøver helt ok. (Kolesterol, langtidsblodsukker og andre ting-litt manko på Bvit og folsyre. Har og lavt stoffskifte, får Levaxin for det)

Jeg er ganske overvektig og bekymrer meg selvsagt for hjerte og karsykdommer. Jeg prøver å endre kosthold, men det er ikke så enkelt. (Spiser en til to ganger for dagen, som oftest et eller ingen måltider-som fører til at jeg ofte overspiser når jeg da inntar noe.dette har endret seg de siste tre ukene som har resultert I et vekttap på nesten 9 kg så langt)

Hvordan kan nivået av Homocystein senkes? Går det an?

Anonymkode: 4782e...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite at jeg hadde avvik på verdiene på blodprøver tatt for tre uker siden.

Jeg har fått tilskudd av Bvitaminer et par uker.

Jeg går på Lansoprazol, leste at opptaket av vitaminen kan reduseres med denne type medisin.(har gått på denne I over fire år sammenhengende.)

Det som egentlig bekymrer meg, er at jeg har Homocystein på 25. Har lest at normalen for kvinner er litt under mannlige verdier, men at den skal være under 13-15. 

Hva betyr egentlig dette for helsa mi? Aner ikke hvor lenge verdiene har vært på dette nivået.

Så vidt jeg vet er andre prøver helt ok. (Kolesterol, langtidsblodsukker og andre ting-litt manko på Bvit og folsyre. Har og lavt stoffskifte, får Levaxin for det)

Jeg er ganske overvektig og bekymrer meg selvsagt for hjerte og karsykdommer. Jeg prøver å endre kosthold, men det er ikke så enkelt. (Spiser en til to ganger for dagen, som oftest et eller ingen måltider-som fører til at jeg ofte overspiser når jeg da inntar noe.dette har endret seg de siste tre ukene som har resultert I et vekttap på nesten 9 kg så langt)

Hvordan kan nivået av Homocystein senkes? Går det an?

Anonymkode: 4782e...006

Høy homocystein kan komme av dine lave nivåer av b vitamin. Bra at kolesterol likevel er ok, da høyt homocystein kan gi mye av det dårlige kolesterolet.

 

For å redusere risiko for hjertesykdom gjør du rett i å prøve å oppnå ormalvekt. Men du kan gjerne spise oftere, for eksempel tre hovedmåltider og to mellommåltider.  Spis fet fisk, frukt og grønt. Forsiktig med salt. Følg vanlige kostholdsråd.Og kanskje du kan bremse litt, et halvt til ett kilo i uka er nok, om du ikke har et opplegg i samråd med helsepersonell.

Anonymkode: 261a2...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...