Gå til innhold

Beatrice fikk IKEA til å fjerne dette skiltet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da svenske Beatrice Hurtig besøkte IKEA Örebro forrige uke, reagerte hun på et skilt i restauranten.

På skiltet sto det blant annet «Mer plats mellan borden för dig, din mamma och pappa i familjehörnan».

Hurtig reagerer på at det framstilles som en familie bare kan bestå av én mor og én far.

- Jeg fikk en klump i magen. Det finnes mange ulike familiekonstellasjoner. Man kan ikke anta at alle skal bestå av en mamma og en pappa. Noen har to mammaer eller to pappaer, sier Hurtig til Expressen.

http://m.db.no/2016/04/25/nyheter/ikea/sverige/familie/43994730

Har kampen mot "kjønnsstereotypien" gått for langt? Blir folk at for lett støtt?

Anonymkode: 2ede1...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, krenking er kun PK når Jonas Gardell langer ut mot den hvite heterofile mannen. Blæh, så lei man blir av svenskenes krampeaktige fanatisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Inner self said:

Ja, krenking er kun PK når Jonas Gardell langer ut mot den hvite heterofile mannen. Blæh, så lei man blir av svenskenes krampeaktige fanatisme.

Hysj... ikke på DOL, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, altså Jonas Gardell, er en kjent svensk komiker. Han beskylte Knausgård for å være en typisk "krengd hvit heteroseksuell mann".

 

Ligger vel ikke noe rasistisk i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare det at mange ser ut til å mene at er man hvit mann så har man bare seg selv å takke for alt man ikke har fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om den saken da den var fersk.  Jeg synes formuleringen på skiltet er elendig og at IKEA burde skjønt det selv.  Hvorfor skal de henvende seg direkte til barn for å få solgt kjøttbollene sine, de leser vel ikke slike beskrivelser uansett?  I punktet rett nedenfor, er "du" en voksen som har glemt å ta med bleie - antar jeg, de regner vel ikke med at bleiebarn kan lese.  Så jeg forstår egentlig ikke at det skiltet slapp gjennom i første omgang.  Det burde stått bare "Mer plats mellan borden i familjehörnan" eller noe sånt.  For poenget er vel at de har laget et slags småbarnsfamiliehjørne i restauranten?

Når det er sagt, synes jeg det er krenkende overfor noen å antyde at et barn kan være på IKEA sammen med mor og far.  Alle forstår at dette ikke er den eneste muligheten, det er så mange varianter i dag at ingen kan føle seg tråkket på tærne over at man nevner noe som ikke passer 100% til ens egen situasjon. (Hvorfor er ikke søsken nevnt, er det ikke plass til dem?)  Det er et teit reklameskilt, ingen lærebok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, laban said:

Jeg leste om den saken da den var fersk.  Jeg synes formuleringen på skiltet er elendig og at IKEA burde skjønt det selv.  Hvorfor skal de henvende seg direkte til barn for å få solgt kjøttbollene sine, de leser vel ikke slike beskrivelser uansett?  I punktet rett nedenfor, er "du" en voksen som har glemt å ta med bleie - antar jeg, de regner vel ikke med at bleiebarn kan lese.  Så jeg forstår egentlig ikke at det skiltet slapp gjennom i første omgang.  Det burde stått bare "Mer plats mellan borden i familjehörnan" eller noe sånt.  For poenget er vel at de har laget et slags småbarnsfamiliehjørne i restauranten?

Det handler ikke om at det visstnok er dårlig kvalitet på reklameskiltet, men at noen mener det er feil i forhold til "moderniseringen".

Anonymkode: 9401d...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om at det visstnok er dårlig kvalitet på reklameskiltet, men at noen mener det er feil i forhold til "moderniseringen".

Anonymkode: 9401d...0ed

Ja - og det kommenterte jeg i det avsnittet du ikke siterte. Jeg synes ikke henvisningen til A4-familien er noe å hisse seg opp over, men jeg synes det er en dårlig formulering av mange grunner.  Det er ikke irrelevant å påpeke at hele skiltet er teit, for de hadde sluppet hele problemstillingen hvis det hadde vært litt bedre gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir folk at for lett støtt?

Anonymkode: 2ede1...cc2

Det er helt opplagt at svensker blir for lett støtt, og særlig på vegne av andre. Det var lurt av ikea å bare fjerne plakaten.

Artikkelen Inner self viser til er helt typisk svensk. I Aftonbladet et forresten verre enn Expressen. Det er ikke innholdet i seg selv som er så sjokkerende, men at det er så uforsonelig, preget av føleri og svart /hvitt tenkning. Tråkker man litt feil er man ganske fort fascist, eller i det minste en som fremmer høyreekstreme krefter.

Jeg synes ikke det er så ille i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutes ago, laban said:

Ja - og det kommenterte jeg i det avsnittet du ikke siterte. Jeg synes ikke henvisningen til A4-familien er noe å hisse seg opp over, men jeg synes det er en dårlig formulering av mange grunner.  Det er ikke irrelevant å påpeke at hele skiltet er teit, for de hadde sluppet hele problemstillingen hvis det hadde vært litt bedre gjennomtenkt.

Ja, men hvorfor er det en sak for stormedia? Det er da massevis av reklame å finne rundt seg som er helt begredelig. Når IKEA lager dårlig reklame for seg selv bør de da klare å finne ut av det selv, uten at det står om det i rikspressen. Og hvorfor tilfeldige skal bry seg med dårlig reklame, er for meg uforståelig.

Anonymkode: 9401d...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, laban skrev:

Jeg leste om den saken da den var fersk.  Jeg synes formuleringen på skiltet er elendig og at IKEA burde skjønt det selv.  Hvorfor skal de henvende seg direkte til barn for å få solgt kjøttbollene sine, de leser vel ikke slike beskrivelser uansett?  I punktet rett nedenfor, er "du" en voksen som har glemt å ta med bleie - antar jeg, de regner vel ikke med at bleiebarn kan lese.  Så jeg forstår egentlig ikke at det skiltet slapp gjennom i første omgang.  Det burde stått bare "Mer plats mellan borden i familjehörnan" eller noe sånt.  For poenget er vel at de har laget et slags småbarnsfamiliehjørne i restauranten?

Når det er sagt, synes jeg det er krenkende overfor noen å antyde at et barn kan være på IKEA sammen med mor og far.  Alle forstår at dette ikke er den eneste muligheten, det er så mange varianter i dag at ingen kan føle seg tråkket på tærne over at man nevner noe som ikke passer 100% til ens egen situasjon. (Hvorfor er ikke søsken nevnt, er det ikke plass til dem?)  Det er et teit reklameskilt, ingen lærebok.

 

Nå snakker du bort det virkelge problemet: Svensk PK-ekstremisme. Det landet er fortapt.

Anonymkode: eb4b1...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...