Gå til innhold

Fjerne eggstokker pga hormon-ubalanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 34 år som har slitt med hormoner siden puberteten. Kraftige blødninger og menstruasjonssmerter, migrene, og kraftig pms. Reagerer også sterkt på hormonelle endringer, som slutte på p-piller, få tilbake menstruasjon etter ammeslutt osv. Jeg har i vår fått påvist adenomyose i livmor, og har pga dette fått satt inn hormonspiral. Jeg har noe mindre smerter i livmor, men har reagert på andre måter. Noen dager føler jeg meg bra og i balanse, mens andre dager er helt fryktelige! Anspent, sløv, føler meg utafor, klarer ikke tenke klart, prikking i hodebunnen, angstfølelse uten noen grunn. Jeg har sagt til legene mine at jeg ønsker å fjerne både livmor og eggstokker, men de sier det er for drastisk, og at jeg vil komme i overgangsalderen. Men kan ikke det styres med hormontilskudd? Vil ikke det være bedre for meg, med kontroll over hvilke hormoner og mengder kroppen min har å forholde seg til? Slik det er nå, når eggstokkene får bestemme, er det IKKE bra!! Hvor mye er det meningen at jeg skal lide? Jeg har det helt forferdelig, og har vært gjennom så mange runder med ulike plager, ofte mange samtidig, nå, at det er i ferd med å ødelegge hele livet mitt. Både mtp jobb og familie. Jeg har fått to barn, og skal ikke ha fler. Vil ikke fjerning av livmor og eggstokker kunne gjøre livet enklere og mer stabilt for meg?

Jeg synes det er vanskelig å få noe tydelig forklaring av hvilke hormoner som påvirker på hvilken måte, når jeg tar opp mine utfordringer hos gyn. Ved å lese tidligere innlegg og svar her, virker det som om at Mette Moen har en helt annen oversikt på disse tingene. Jeg vil sette stor pris på et svar fra henne, med noe forklaring på hvilke hormoner som plager meg når jeg har PMS/angst symptomene, og hva som evt kan gjøres. Hormonspiral hjelper foreløpig ikke, men har derimot gjort det værre (hatt den i en måned). Cipralex har heller ikke virket, pms har kommet likevel!

 

Anonymkode: a2b3b...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har migrene, og er ekstra plaget rundt og i menstruasjonsperioden hver måned.  Migreneanfall trigges av endringer, og svingningene i østrogennivåer rundt menstruasjonen er altså en sterk trigger hos meg.

Etter overgangsalderen - når hormonnivåene stabiliseres, blir mange helt kvitt migrenen. Derfor skulle man tro at for de som er mest plaget, kunne det være lurt å fjerne eggstokker/livmor.  Det har imidlertid vist seg at det ikke er tilfelle. De som (av andre årsaker) har fjernet disse organene har merkelig nok ikke blitt bedre.   

Dette er det første treffet jeg får når jeg googler "fjerne eggstokker":       Fjerning av eggstokker gir økt dødelighet

Det er nok gode grunner til at dette ikke er en løsning legene ønsker for deg.  Jeg synes det virker som om du ikke har fått nok informasjon om ulemper rundt fjerning av eggstokker/livmor, og om eventuelle alternativer.  

Ønsker deg lykke til, og håper du får svar av dyktige Mette Moen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PMS –premenstruelt syndrom- er ulike symptomer som kommer regelmessig på et tidspunkt etter eggløsningen og som varer til menstruasjonen er kommer i gang. Det kan være mange forskjellige plager som: ømme bryster, vannansamling, dårlig søvn, depresjon, irritasjon, konsentrasjonsproblem og agitasjon, lyst til å spise spesiell ting osv. Over halvparten av kvinner har symptomer, hos 5-.10% kan det være så alvorlig at det går ut over familie- og arbeidsliv. I meget sjeldne tilfeller kan kvinnen bli selvmordtruet. Problemet ser ut til å øke med alderen, men opphører etter overgangsalderen.

Man vet ikke presis hva som er årsaken, men det har med hormonproduksjon å gjøre. Før eggløsning produserer eggstokkene økende mengder av østrogen, etter eggløsning produseres en kombinasjon av progesteron og østrogen. Det er progesteronet eller nedbrytningsprodukter av dette som er årsak til PMS. Ved å stoppe eggløsning med p-piller eller minipiller hindres produksjonen av progesteron, men de hormonelle prevensjonsmidler inneholder hormoner ‘gestagen’ som har omtrent lik effekt med progesteron, så i verste fall kan PMS symptomene bli konstante gjennom hele måneden.

I de letteste tilfeller kan endring av livsstil med redusert aktivitet, mer mosjon, mer søvn, mindre kaffe og alkohol hjelpe. For noen kan B-6 vitamin eller kalsium hjelpe.

Hormonspiral som inneholder gestagen er behandling for dine menstruasjonsplager, det er ikke behandling for PMS. Du har forsøkt Cipralex uten effekt? Det er ellers det legemiddel 'lykkepille' som i studier har vist å ha best effekt på PMS.

Fjerning av livmor og eggstokker? Det vil jeg på det sterkeste fraråde. Man kan ikke fullt ut kompensere for hormontapet med østrogentilskudd. Eggstokkene danner mange hormoner, f.eks. også litt mannlig hormon, og det har vi ikke erstatning for til kvinner. Tidlig overgangsalder medfører symptomer som kan være like ille som PMS (hetetokter, svettebyger, søvnforstyrrelser etc), og i tillegg øket risiko for beinskjørhet, hjertekarsykdommer, plager fra skjede og urinveier og Parkinsons sykdom. Totalt sett øket dødelighet flere år fremover i tiden.

Jeg foreslår at du får henvisning til gynekolog hvor du kan diskutere behandling med GnRH-analoger som Procren eller Zoladex. Det medfører en kunstig overgangsalder, men ikke helt så ille som overgangsalder etter kirurgisk fjerning av eggstokker. Menstruasjonssyklus kommer tilbake når behandlingen avsluttes. Hvis det er effektivt, kan du få tilskudd av ren østrogen for hetetokter (du beholder din hormonspiral og kan unngå gestagentilskudd for å beskytte livmoren). Det er en kostbar behandling, ca 1200 kr per måned. Hvis det er effektivt, kan det søkes om tilskudd, men det krever god argumentasjon fra gynekologen.

Det er mitt råd.

Vennlig hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om evt effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar. Vil behandlingen du forslår minske smerte i livmor? Foreløpig gjør ikke hormonspiralen det.. Kan det være et alternativ å fjerne livmor (pga smertene), men beholde eggstokkene, og få behandlingen du nevner over mot pms/hormonplager? Det her helt uaktuelt for meg å få flere barn (har to og er veldig fornøyd med det!). Hva er argumentene for å ikke operer ut livmor, når jeg har hatt så store smerter som jeg har hatt? Adenomyosen er synlig på ul som en ansamling/organisering av endovev på et par cm. 

Tusen takk for rådene dine, jeg skal ta med meg dette til lege og gyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, behandling med GnRH-analoger kan også hjelpe mot adenomyosesmerter, men ellers er det grunn til å fjerne livmoren uten å fjerne eggstokker . Det vil ikke bare gjøre deg blødningsfri, men også gjøre det enklere å tilpasse hormonbehandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei. Jeg har nå fjernet min livmor for 12 dager siden (kikkhullsoperasjon, fjernet vaginalt). Smertene etter operasjonen begynner å gi seg, trapper ned på paraceten nå.. De ti første dagene hadde jeg vondt og var sliten, men følte meg ikke hormonell. Dag 10 fikk jeg migrene, og har siden følt meg hormonell; anspent, prikking i hodet, press i hodet, sug i brystet (angstfølelse), amper, slapp/energiløs. Jeg hadde hormonspiral(satt inn mai 16), og tror at jeg nå føler meg hormonell siden denne blei tatt ut. Har tidligere reagert liknende på hormonelle endringer: p-pille slutt, mensen tilbake etter amming, og også månedlig som pms plager. Hadde også mye hormonelle svingninger i starten da spiral ble satt inn, men synes det var ganske stabilt og bra i august og september. Tidligere har p-piller uten pillefri uke fungert bra mot migrene og pms (fikk dette i de pillefrie ukene). Men det har fungert bare i noen måneder, da det har endt med konstante blødninger, de har ikke stoppet før jeg stoppet å ta pillene, som igjen medførte pms, migrene +++. 

Jeg er nå veldig klar for å komme på beina igjen etter å ha fjernet livmora, som med stor sannsynlighet har forårsaket smertene jeg har hatt i magen/underlivet. Vil helst komme i hormonell balanse igjen raskt. Kan p-piller uten pillefri uke være en løsning nå, da jeg nå ikke vil få problemet med blødninger som ikke stopper? Eller er behandling med GnRH analoger, som du har nevnt over, det som vil være best behandling?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det er alt for tidlig å vurdere din situasjon, vent minst 2-3 måneder. Det er mitt råd. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei igjen. Det har nå gått 6 mnd siden jeg opererte ut livmor pga adenomyose. Jeg har fortsatt sterke stinkende smerter i underlivet. Fysioterapeut som har undersøkt bekkenbunn innenfra sier at denne er veldig stram. Tøying av den gjør vondt. Men for meg virker det som smertene kommer sav noe mer enn dette. Det kjennes ut som jeg blir voldtatt av et balltre, unnskyld språket. De fant jo ikke endometriose på lapraskopien, men kan d være at man har d likevel? Kan MR, evt annet, vise endometriose som ikke synes ved lapraskopi? Leste nettopp om rektovaginal endometriose, beskrivelsen passer godt til hvordan jeg opplever smerten.

jeg har ikke startet med noe hormoner etter operasjonen. Vil p-piller kunne redusere smertene jeg har? Jeg har tidligere reagert på hormoneneringer, på mange måter. Bl a kjente jeg bekkenløsning/bekkensmerrter komme tilbake da jeg fikk igjen mensen etter å ha avsluttet amming.

 

håper på svar, og at legen min kan henvise til MR. Evt gyn på Ullevål. Jeg orker ikke å ha mer vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det blir for komplisert å komme med diagnose- og behandlingsforslag her på nettet. Jeg vil tro at de hadde fått mistanke om dyp rektovaginal endometriose da de fjernet livmoren. Det har vel ingen hensikt med henvisning til Ullevål når det ikke er påvist endometriose? Da burde du henvises til en smerteklinikk. Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...