Gå til innhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om jeg kan Være gravid utenfor livmoren. Hvordan synptomer kan man ha da? 

Anonymkode: 419e4...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ca 1 prosent av graviditeter kan opptre utenfor livmoren; oftest da i egglederen, sjeldnere i eggstokken og meget sjelden i bukhulen. Graviditetssymptomene er som forventet, menstruasjonen uteblir, det kan opptre kvalme, og graviditetstesten er positiv.

Tidligere egglederbetennelse, langvarig barnløshet, lavdosert minipille disponerer for tilstanden. De som er blitt gravide med spiral har også øket risiko fordi spiralen beskytter mot graviditet inne i livmoren, og i dårligere grad mot i graviditeter i eggleder.

Avhengig av hvor graviditeten er lokalisert, vil det etterhvert komme smerter og blødning som kan gi mistanke om at abort er på gang. Smertene vil imidlertid kunne være kraftigere og blødningen mindre enn ved abort. Hvis graviditeten er lokalisert til en eggleder som sprekker når graviditeten vokser, kan det oppstå stor indre blødning som kan være livsfarlig hvis kvinnen er på et sted hvor det ikke er rask vei til legehjelp.

Diagnosen stilles ved en gynekologisk undersøkelse hvor legen finner sterk ømhet i området hvor graviditeten befinner seg. Ved ultralyd finner man ikke graviditeten inne i livmoren, men kan evt se den ved siden av livmoren.

Behandlingen er medikamentell eller kirurgisk. Hvis det er tegn på indre blødning, velges kikkhullsoperasjon hvor graviditeten fjernes, evt hele egglederen. Hvis det ikke er tegn på komplikasjoner og indre blødning, kan det gis cellegift som får graviditeten til å stoppe opp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sluttet på p sprøyte I februar og ikke fått igjen mensen. Men har alle symptomene. Har hatt kvalme I flere uker. Halsbrann. Tiser masse. Veldig sliten hele tiden.  Men og veldig vondt nederst på magen vis jeg trykker. Tatt 3 tester den første var positiv og de andre negative . Burde jeg kontakte gynekolog?

Anonymkode: 419e4...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at du skal få målt graviditetshormonet HCG i en blodprøve. Det kan du få gjort hos fastlegen. Det vil avklare situasjonen.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...