Gå til innhold

Vanskelig å bli gravid når man er overvektige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg lurer på om en ting jeg har gått opp så mye på et år ca 20kg kanskje litt mere kan det å men er ikke sikker er 161 høy å veier rundt 99 nå for et år siden veide jeg rundt 75 kan det gjøre sånn det er vanskelig å bli gravid da?

Anonymkode: 2aec2...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Den 21.6.2016 at 11.25, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg lurer på om en ting jeg har gått opp så mye på et år ca 20kg kanskje litt mere kan det å men er ikke sikker er 161 høy å veier rundt 99 nå for et år siden veide jeg rundt 75 kan det gjøre sånn det er vanskelig å bli gravid da?

Anonymkode: 2aec2...61e

Jeg hadde litt for høy BMI da jeg ble gravid, ikke så mye som deg da, men det gikk greit å bli gravid. ene gangen måtte vi bare prøve i 4 mnd og andre gangen ble det full klaff på første forsøk :D 

Går du på p-piller? Det tar en stund etter at man slutter med de før man blir fruktbar.

Om overvekten skyldes PCO så kan det være vanskelig å bli gravid, overvekt virker også hormonforstyrrende, og det i seg selv kan gjøre det vanskelig. 
Men jeg kjenner mange overvektige som har blitt gravide uten hjelp jeg... F.eks. en dame som veide over 150 kg, hun har nå to unger og hun fikk ingen hjelp til å bli gravid. Så at du er overvektig betyr ikke at det er så vanskelig å bli gravid. 
De som er veldig tynne kan også ha problemer med å bli gravid pga en må ha et visst fettnivå for å ha normal eggløsning eller noe sånt har jeg lest.. Tjah :)

Uansett, har du høy BMI blir du ekstra fulgt opp om du blir gravid pga økt risiko for komplikasjoner, spesielt svangerskapsdiabetes og du må nok kjøre glukosebelastningstest et par ganger i alle fall, det må også de som er over 35 år når de blir gravide gjøre.

Da må man drikke masse sukkervann og faste, så tar man blodprøve og ser hvordan blodsukkeret reagerer.

 

Anonymkode: 6ff00...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.6.2016 at 11.25, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg lurer på om en ting jeg har gått opp så mye på et år ca 20kg kanskje litt mere kan det å men er ikke sikker er 161 høy å veier rundt 99 nå for et år siden veide jeg rundt 75 kan det gjøre sånn det er vanskelig å bli gravid da?

Anonymkode: 2aec2...61e

Det anbefales jo å gå ned i vekt om man er overvektig og strever med å bli gravid, så jeg vil tro det kan ha en viss betydning. Uansett er det jo en kraftig belastning på kroppen å være såpass overvektig som du er så med mindre alderen gjør at tiden er i ferd med å gå ut for når du kan regne med å bli gravid, så ville jeg prøvd å komme meg ned i vekt først. Et svangerskap og småbarnsperioden er en tøff tid og kraftig overvekt gjør det ikke lettere. Dersom overvekten skyldes sykdom / medisiner synes jeg du skal snakke med behandler før du går i gang med å prøve å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...