Gå til innhold

Spente muskler - hva er bra behandling?


Strikka

Anbefalte innlegg

Jeg har vært igjennom en tung depresjon - og sliter idag med en ekstremt spent kropp.  Har fryktelige smerter i lår, sete og legger hver dag - samt hode, nakke og trykk i ørene.  Jeg har trodd at jeg slapper godt av om natten, men våkner dessverre noen ganger av at kjeven er veldig anspent.
Har tatt det av prøver som fastlegen mener er nødvendig for å utelukke fysisk sykdom - så da kommer tusenkronersspørsmålet;  Hva er beste og mest effektive behandling av en sliten kropp med mye smerter.  Kan legge til at jeg går mye - og har det alltid bedre etter å ha gått, men det hjelper ikke i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Strikka skrev:

Jeg har vært igjennom en tung depresjon - og sliter idag med en ekstremt spent kropp.  Har fryktelige smerter i lår, sete og legger hver dag - samt hode, nakke og trykk i ørene.  Jeg har trodd at jeg slapper godt av om natten, men våkner dessverre noen ganger av at kjeven er veldig anspent.
Har tatt det av prøver som fastlegen mener er nødvendig for å utelukke fysisk sykdom - så da kommer tusenkronersspørsmålet;  Hva er beste og mest effektive behandling av en sliten kropp med mye smerter.  Kan legge til at jeg går mye - og har det alltid bedre etter å ha gått, men det hjelper ikke i lengden.

Jeg tror at gåturer, svømming i rolig tempo (med vekt på å ikke belaste nakken), samt badstu i kombinasjon med kald dusj, er noe av det mest effektive. I tillegg kan du ha utbytte av rolige yogaøvelser (det er mulig å gjøre det hjemme ved hjelp av lydfiler med instruksjon) og evt. mindfulnessøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror at gåturer, svømming i rolig tempo (med vekt på å ikke belaste nakken), samt badstu i kombinasjon med kald dusj, er noe av det mest effektive. I tillegg kan du ha utbytte av rolige yogaøvelser (det er mulig å gjøre det hjemme ved hjelp av lydfiler med instruksjon) og evt. mindfulnessøvelser.

Takk :)  Jeg kan intensivere svømmingen litt ja - og fortsette å jobbe med mindfullness.

Har du ikke tro på f.eks. ostiopatbehandlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Strikka skrev:

Takk :)  Jeg kan intensivere svømmingen litt ja - og fortsette å jobbe med mindfullness.

Har du ikke tro på f.eks. ostiopatbehandlinger?

Jeg har konstant spente muskler. Har vært hos fysioterapaut, manuell terapaut, osteopat og naprapat. Om du skal gå til behandling vil jeg anbefalle naprapat framfor osteopat. Men så lenge du ikke klarer å slappe av så hjelper det bare midlertidig. Det er billigere å svømme enn å gå til behandling, så dersom du klarer å få en rutine på det så kan du like godt svømme. Og tøye og bøye da, det er jo alltid lurt, for de som klarer å huske å gjøre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Strikka skrev:

Jeg har vært igjennom en tung depresjon - og sliter idag med en ekstremt spent kropp.  Har fryktelige smerter i lår, sete og legger hver dag - samt hode, nakke og trykk i ørene.  Jeg har trodd at jeg slapper godt av om natten, men våkner dessverre noen ganger av at kjeven er veldig anspent.
Har tatt det av prøver som fastlegen mener er nødvendig for å utelukke fysisk sykdom - så da kommer tusenkronersspørsmålet;  Hva er beste og mest effektive behandling av en sliten kropp med mye smerter.  Kan legge til at jeg går mye - og har det alltid bedre etter å ha gått, men det hjelper ikke i lengden.

Mot slike spenninger har jeg tro på yoga og meditasjon/mindfulness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har konstant spente muskler. Har vært hos fysioterapaut, manuell terapaut, osteopat og naprapat. Om du skal gå til behandling vil jeg anbefalle naprapat framfor osteopat. Men så lenge du ikke klarer å slappe av så hjelper det bare midlertidig. Det er billigere å svømme enn å gå til behandling, så dersom du klarer å få en rutine på det så kan du like godt svømme. Og tøye og bøye da, det er jo alltid lurt, for de som klarer å huske å gjøre det ;)

Takk for svar :) Hører i skrivende stund på en danske på youtube - 40 minutters mindfullness.  Skal kjøre den før jeg sovner ikveld tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god nytte av styrketrening og yoga, for å lindre og forebygge vond og anspent nakke og skuldre.  Jeg har en stillesittende jobb som bidrar til at jeg alltid har vondt i perioder, hvis jeg ikke trener.  
 

Har vært flere ganger til fysioterapi, naprapat (og kiropraktor før jeg skjønte hvor lite nyttig det er).  De to førstnevnte hjelper der og da, men det kommer alltid tilbake hvis jeg ikke er flink med treningen. 

Jeg bruker kun 10 minutter 4 gg. pr. uke.  Gjør det hjemme i stua. 

Styrketreningen fant jeg her, kanskje du kan finne noe lignende for dine plager?
http://nhi.no/trening/treningsrad/treningsrad-generelle/bli-kvitt-nakkesmerter-med-styrketrening-34142.html

 

Yoga finnes det millioner av videoer for på Youtube.  Jeg har funnet et par som tar for seg nakke/skuldre, og her er det bare å søke opp det du trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stillesittende arbeid - sitter foran 2 skjermer hele dagen - og spenner meg dessverre :(

Prøver lit qhigong hver morgen - nå skal jeg også velge Mindullness på kvelden. Går mye tur og det gjør godt der og da, men smertene kommer bare tilbake :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alt handler om å øke blodtilførselen i anspent muskulatur slik at musklene kvitter seg med avfallsstoffer som ligger der og skaper smerter. Det blir jo litt samme logikk som om du holder armen strakt i fem minutter - du får vondt. 

Jeg tenker at trening med moderat intensitet som påvirker alle berørte muskelgrupper er bra. Kondisjonstrening bedrer sirkulasjonen og er bra, løp gjerne på mykt underlag først. Badstu er bra (litt skeptisk til kald dusj etterpå), massasje (enten fra noen eller i massasjestol) er bra.

Hvis du ikke har et komplisert forhold til alkohol er et glass vin på kvelden ikke noe farlig. Også å slappe av og forsøke å nyte livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Strikka skrev:

Takk :)  Jeg kan intensivere svømmingen litt ja - og fortsette å jobbe med mindfullness.

Har du ikke tro på f.eks. ostiopatbehandlinger?

Jeg tror at du oppnår mye mer med de aktivitetene jeg nevnte enn med ulike former for massasje og lignende, men om du ikke har noe i mot å bruke penger på det, så skader det ikke med behandling hos f.eks osteopat i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med issomethingwrong, jevn trening med gode tøyeøvelser i etterkant er det beste. Tren styrke i tillegg til svømming- det gjør susen. Dette rådet går egentlig via meg- jeg har det fra det fabelaktig flinke teamet på St.Olavs ryggskole, og det vet hva de holder på med☺️

En ting til- alskens behandlinger varer bare der og da. Kun jevn trening/tøying som hjelper på lang sikt. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stress kan føre til kniping og dårlig pust. Har skrevet flere artikler om dette, både for rygg, kjeve og hofter, som du kan finne på nettsiden min.

Nakkesmerter er nesten alltid et resultat av fremoverført hodestilling, eller ustabile skulderblader. Stretching vil i beste fall føre til midlertidig lettelse, og i verste fall forverre symptomene.

Det beste du kan gjøre i en stressfull situasjon, er å prøve å opprettholde god holdning og pusteteknikk. Da vil mindre av det psykiske "lekke" ut i muskulaturen.

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...