Gå til innhold

Hvorfor vi misunner de uføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en trygdemisbruker? Mange vil nok hevde at majoriteten av de med uføretrygd er nettopp det.

Anonymkode: 35ebf...f18

Mange som hevder at alle ufør kunne gjort NOE, og det er hos mange helt korrekt. Spørsmålet blir da: er arbeidsmarkedet klar for å ta imot alle som har ulike "funksjonshemninger" og tilpasse slik at de faktisk kan gjøre NOE? Jeg jobber med å få mennesker tilbake i jobb, men ser at mange faller utenfor fordi de ikke presterer optimalt. Det kan starte med at de blir sagt opp fordi de ikke er effektive nok, for langsomme eller ikke klarer å fungere etter omplassering til bare nattevakter. Arbeidsplassen, har ikke plass til arbeidskraft som ikke er optimal. Det å få sparken, og beskjed om at du er ikke bra nok er en tung prosess. Det startet nok lenge før de fikk sparken, med stadig hentydninger til at de ikke er rask nok...osv. OG det blir ikke bedre av at de i tillegg får sparken og blir gående hjemme og prøver å få seg ny jobb. Den nye jobben uteblir.....for de er jo ikke optimal. Jeg har hatt mange som kommer til oss, helt nedbrutte med sosial angst, deprimerte og strippet for all selvtillit. Hos oss kan de fungere med tilrettelegging, men å få dem ut i ordinært arbeid igjen er ikke lett i ett arbeidsmarked som bare har rom for det perfekte. Problemet er derfor ofte ikke knyttet til at de arbeidsuføre ikke ønsker å jobbe, men at det ikke finnes arbeidsgivere som vil ansette dem. I slike tilfeller ender man fort opp som arbeidsufør. Selv jobber jeg i 100 prosent stilling, og priser meg lykkelig for at jeg er så heldig å fungere optimalt nok til at noen ønsker å ta meg inn i varmen. Ikke alle er like heldige, husk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

umakenverdt

Jeg er klar over hvor viktig jobben er for meg, og jeg forstår at det må være veldig vanskelig å falle utenfor i arbeidslivet. Jeg vet ikke hvor utbredt tanken om at uføre har masse fritid og er noe misunnelsesverdig, er. Jeg er av den oppfatning at mennesker ville ha arbeidet hvis de hadde fått muligheten til det. Men jeg forstår også faren for å komme inn i en dårlig spiral, der man forsvinner lenger og lenger bort fra muligheten.

 Jeg er en veldig heldig person som har opplevd at jobben har tilrettelagt for meg på en veldig fin måte. Jeg er svært takknemlig for at de ikke har gitt meg opp fordi jeg ikke er bra nok. Det er klart en rekke arbeidsgivere har mye å hente på det å tilrettelegge, men det finnes også arbeidsgivere som er flinke på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, frosken skrev:

Antallet uføre i et samfunn vil alltid ha sammenheng både med arbeidsmarkedet _og_ med individers funksjonsevne. (At det  finnes_noen_som utnytter velferdsordningene, bør ikke alltid få være hovedfokus i vår tenkning om dette temaet. Det vil alltid være noen som snyter på skatten, bruker svart arbeidskraft, mottar korrupsjonslignende goder, utnytter andre mennesker osv. osv. osv. )

Ja, det er så viktig å ha dette med i bevisstheten når en skal si noe om temaet.   Den motsatte ytterligheten er jo at absolutt ingen får anledning til å utnytte systemet, men da vil heller ingen av de som trenger det få hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trine skrev:

Kan du ikke ta et balltre og slå han hardt i ryggen og si at siden han er ufør pga ryggen så tenkte du det var greit at han faktisk hadde vondt i den? :D

Han er en dust og jeg har heldigvis ingenting med ham å gjøre lenger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Dame333 said:

Mange som hevder at alle ufør kunne gjort NOE, og det er hos mange helt korrekt. Spørsmålet blir da: er arbeidsmarkedet klar for å ta imot alle som har ulike "funksjonshemninger" og tilpasse slik at de faktisk kan gjøre NOE? Jeg jobber med å få mennesker tilbake i jobb, men ser at mange faller utenfor fordi de ikke presterer optimalt. Det kan starte med at de blir sagt opp fordi de ikke er effektive nok, for langsomme eller ikke klarer å fungere etter omplassering til bare nattevakter. Arbeidsplassen, har ikke plass til arbeidskraft som ikke er optimal. Det å få sparken, og beskjed om at du er ikke bra nok er en tung prosess. Det startet nok lenge før de fikk sparken, med stadig hentydninger til at de ikke er rask nok...osv. OG det blir ikke bedre av at de i tillegg får sparken og blir gående hjemme og prøver å få seg ny jobb. Den nye jobben uteblir.....for de er jo ikke optimal. Jeg har hatt mange som kommer til oss, helt nedbrutte med sosial angst, deprimerte og strippet for all selvtillit. Hos oss kan de fungere med tilrettelegging, men å få dem ut i ordinært arbeid igjen er ikke lett i ett arbeidsmarked som bare har rom for det perfekte. Problemet er derfor ofte ikke knyttet til at de arbeidsuføre ikke ønsker å jobbe, men at det ikke finnes arbeidsgivere som vil ansette dem. I slike tilfeller ender man fort opp som arbeidsufør. Selv jobber jeg i 100 prosent stilling, og priser meg lykkelig for at jeg er så heldig å fungere optimalt nok til at noen ønsker å ta meg inn i varmen. Ikke alle er like heldige, husk det!

Tror nok mange er ganske negativt innstilt til mange som går på NAV. Det er i alle fall sånn jeg har det i mitt miljø. Folk som sier du er "dårlig" (person/menneske) eller "igle". Men mulig det bare er meg, hvem vet, kanskje jeg fremstår som en frisk drittsekk? Hvorvidt jeg er en frisk drittsekk finnes det ikke noe fasitsvar på.

Anonymkode: 35ebf...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...