Gå til innhold

Hvor farlig er cannabis?


Inner self

Anbefalte innlegg

Man kan ofte lese svært forskjellige ting, om cannabis. Spessielt er mange brukere ganske rause med rosen, om cannabis sine utrolige egenskaper. Det er medisin må vite, i følge mange. Det eneste som ikke bestrides er att "schizofrene" bør holde seg unna. Ellers kan det til og med kurere angst...

 

Den eneste gangen jeg har prøvd fikk jeg timelangt panikkanfall. Det hadde jeg da ikke hatt på flere år.

 

Men er det noen som føler de har fått bedre liv pga cannabis? Og hva er sant/usant om dens effekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye uenighet og usikkerhet omkring cannabis at jeg uansett bare ville holdt meg unna. Jeg syns det virker som alle som har en mening om det er veldig "biased", og det gjelder ikke bare brukere og "mannen i gata". Men det er nok stor enighet om at cannabis kan utløse og forverre psykotiske sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har bare røykt 2-3 ganger, og konstatert at det ikke akkurat kurerer angst nei. Ingen positive opplevelser med de greiene der, så jeg holder meg langt unna det. Jeg kan dog skjønne argumentene for legalisering til medisinsk bruk - spesielt ved kreft. Det skal ta knekken på kvalmen mange får av cellegift, og virke smertestillende der andre midler etter hvert ikke holder fordi de taper effekt etter en tids bruk. Morfin er og narkotika, og når man er der at det kanskje ikke er håp allikevel og canabis er det som kan gi lindring. Vel - da ser jeg ikke noe galt i det.

Men jeg mener det er et skummelt stoff fordi det KAN utløse psykoser. Man kan argumentere opp og ned, men man vet ikke på forhånd om man er disponert. Derfor kan det gå veldig galt, og det har jeg sett flere eksempler på når jeg selv har vært innlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For ressurssterke personer uten disposisjon for psykisk sykdom, som er i full jobb/utdannelse OG som bruker cannabis sporadisk f. eks. på fest en gang i uka, er cannabis lite farlig. Sannsynligvis mindre farlig enn alkohol - spesielt om en holder seg til de svakere delene av cannabisstoffene som blant annet marihuana.

I den andre delen av spekteret er cannabis ekstremt farlig for personer med disposisjon for psykose.

Mellom disse ytterpunktene finnes det en stor gruppe personer som er i faresonen for å bli marginalisert. Ungdom som sliter på skolen, som ikke er med i positive, organiserte fritidsaktiviteter, som her en del psykiske vansker og om begynner med rusmidler inkl. cannabis for å døyve sime problemer. For disse er cannabis farlig. Ofte blir rusbruken viktigere og viktigere. Den tar stadig større del av tiden. En begynner å skulke skolen. En er uopplagt og ukonsentrert i skole/arbeid, initiativet avtar gradvis, stadig større del av døgnet brukes på rus eller på ingenting (spill, tv, ligge på sofaen osv osv). Gradvis faller en ut av skole/arbeidsliv, nettverket blir andre rusmisbrukere og "arbeidsgiveren" blir NAV. Innimellom blir en tatt og mange får fengselsdommer. I min hverdag i psykiatrien treffer jeg flere av disse hver dag, og så godt som alle prøver å bedra seg selv med hvor lite farlig cannabis er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg blir litt nysgjerrig på hva som er høna og hva som er egget, med cannabis.

Det er vel sannsynlig at prosentandelen Harvard-studenter som røyker cannabis jevnlig er noe lavere enn andelen arbeidsledige personer i samme alder. Er cannabis årsaken til at man har kommet dit, eller konsekvensen av at man har kommet dit?

Som du er inne på handler det vel også litt om mengder. Noen som røyker 5 gram om dagen er vel så godt som nødt til å på ett eller annet tidspunkt utvikle psykose eller nærpsykose (i alle fall har alle jeg har møtt som røyker slike mengder gjort det), men de som røyker 2 ganger i mnd på fest neppe gjør det. Sånn er det jo med alkohol også, går fint å ta et glass vin til maten men ikke like fint å drikke en flaske sprit om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter_hjelp

Min erfaring fra bruk av cannabis gjennom flere år, daglig og innimellom bare sporadisk "ved behov", er at så lenge jeg røyker det og de timene rusen varer så har jeg det fint. Bakdelen er at jeg må ha mer og mer for å føle meg fjern nok (kommer selvfølgelig an på hvor potent den er), må skaffe nok penger til forbruket, små-noia for å bli tatt i besittelse eller bruk, tidligere matkick som ender med vektoppgang, og for ikke å glemme den psykiske nedturen når jeg velger å bryte av. Ikke abstinenser, men mer en "depresjonslignende" nedstemthet i flere dager. Det forsterker bare symptomene til mine psykiske lidelser. Aldri blitt psykotisk av cannabis, mer en egen boble av velvære og ro. De ekstra potente typene jeg har fått tak i har rusen lignet mer en veldig mild syretrip med forsterkning av farger, mønster og ting som beveger/endrer.

Nei, huff dette ble langt og det minte mer om en legaliseringstale, noe som jeg ikke er for. Min mening er at cannabis i seg selv ikke er så skadelig, men desverre kan være inngangsporten til andre rusmidler med tiden pga at man havner i feil omgangskrets og/eller vil teste ut andre stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i videregående skole. Elever jeg har hatt som har falt helt ut av skolen, har ofte misbrukt hasj. Ofte har de problemer fra før, og så glir de mer og mer ut av skole, sosialt liv og fritidsinteresser når hasjrøykingen eskalerer. Jeg støtter mye av det NHD skriver, for de ressursterke og oppegående ungdommene kan hasjrøyking gå helt greit, men for de som sliter, er hasj medvirkende til at det går helt galt. Andre kan ha en svakhet som gjør at akkurat de er disponert for å få psykose.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cilien skrev:

Jeg jobber i videregående skole. Elever jeg har hatt som har falt helt ut av skolen, har ofte misbrukt hasj. Ofte har de problemer fra før, og så glir de mer og mer ut av skole, sosialt liv og fritidsinteresser når hasjrøykingen eskalerer. Jeg støtter mye av det NHD skriver, for de ressursterke og oppegående ungdommene kan hasjrøyking gå helt greit, men for de som sliter, er hasj medvirkende til at det går helt galt. Andre kan ha en svakhet som gjør at akkurat de er disponert for å få psykose.  

Om jeg ikke nødvendigvis tror hasj er så mye farligere enn alkohol, så ser jeg to store problemer med det.

1. Det kommer gjerne som et tillegg til alkohol. 

2. Det er lettere å misbruke enn alkohol. Jeg tror barrieren er langt høyere for å drikke en sixpack før skolen enn å ta seg en "mornings". Sånn sett kan det misbrukes mer på dagtid og ødelegge for konstruktive aktiviteter. Terskelen for å røyke alene for unge er lavere enn for å drikke alene. Ingen ønsker å gå på skole eller jobb og lukte fyll, mens det er mindre problematisk å røyke. Så det gjøres i større grad.

Men om det er hasjen som gjør at folk havner utenfor samfunnet eller om de røyker som en konsekvens av å ha havnet der, vet jeg ikke. Det griper vel i hverandre. Et annet problem er selvsagt kriminaliteten forbundet med det, men det er jo forsåvidt et argument for legalisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde selvfølgelig ha vært legalisert og omsatt i kontrollerte former for lenge siden. Dagens fri flyt-politikk er en katastrofe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Janus30 skrev:

Burde selvfølgelig ha vært legalisert og omsatt i kontrollerte former for lenge siden. Dagens fri flyt-politikk er en katastrofe. 

Jeg er i utgangspunktet noe liberalistisk og er imot restriksjoner og forbud, men her er jeg noe usikker. Jeg ser en del utfordringer rundt liberalisering av cannabis også. Men jeg ville nok liberalisert cannabis og forbudt sigaretter hvis jeg kunne velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er i utgangspunktet noe liberalistisk og er imot restriksjoner og forbud, men her er jeg noe usikker. Jeg ser en del utfordringer rundt liberalisering av cannabis også. Men jeg ville nok liberalisert cannabis og forbudt sigaretter hvis jeg kunne velge. 

Første steg må være avkriminalisering av bruk ala Portugal. Det er lov å lære av andres suksess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ofte glemt konsekvens er faktisk lungeskader. Man røyker uten noe filter, og de små alveolene blir veldig raskt ødelagt. Det er folk som har kronisk nedsatt lungekapasitet etter cannabismisbruk, som ikke kan gå 100 m nedover gata uten å måtte stoppe og få igjen pusten. Og har man fått ødelagte lunger, så har man det resten av livet. 

Anonymkode: efc08...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 15.7.2016 at 12.19, Cilien skrev:

Jeg jobber i videregående skole. Elever jeg har hatt som har falt helt ut av skolen, har ofte misbrukt hasj. Ofte har de problemer fra før, og så glir de mer og mer ut av skole, sosialt liv og fritidsinteresser når hasjrøykingen eskalerer. Jeg støtter mye av det NHD skriver, for de ressursterke og oppegående ungdommene kan hasjrøyking gå helt greit, men for de som sliter, er hasj medvirkende til at det går helt galt. Andre kan ha en svakhet som gjør at akkurat de er disponert for å få psykose.  

Men hva kom først? Antagelig(!) så hadde dem problemer fra før dem begynte med marijuana, de fikk ingen hjelp mot probleme de hadde dermed selvmedisinierer de seg selv.

Ja andelen av de som bruker cannabis har psykiske problemer, men det betyr ikke at det er pga cannabisen.. de psykiske problemene var der (som regel!) fra før av.

Anonymkode: a1451...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...