Gå til innhold

IQ-test


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det var ikke bare hukommelsesoppgaver der. Det var logikkoppgaver, språkforståelse, visuelle oppgaver og regneoppgaver, bl.a. Tror den testen er ganske allsidig, og det står noe om at den brukes mye internasjonalt. 

Anonymkode: eb5c3...4c5

Jamen da så.

Anonymkode: 47064...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jamen da så.

Anonymkode: 47064...bd5

:)

Anonymkode: eb5c3...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker psykisk voldelighet da?

Anonymkode: 47064...bd5

Nei. Fysisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Gargamel said:

Nei. Fysisk vold.

Kan ikke huske å ha vært fysisk voldelig.

Anonymkode: 47064...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke huske å ha vært fysisk voldelig.

Anonymkode: 47064...bd5

Nei vel. Når jeg skriver "statistisk sett" mener jeg ikke at alle med iq 85 er voldelige. Det betyr bare at det er litt flere voldsmenn i den gruppen enn f.eks de som har iq på 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

@Trine: Siden du bruker Attentin, antar jeg at du har ADHD. Så kan en jo bare tenke seg hvilket resultat du hadde hatt uten ADHD.

Det er dette en prøver å hjelpe til med når en gir personer sentralstimulerende for ADHD. En hjelper dem til å utnytte sitt egentlige potensiale og kompensere for vaskene som ADHD gir.

Hva med en som ikke har ADHD men som har samme utfordring - skyldes det lav IQ? 

Anonymkode: 2b27a...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

@Trine: Siden du bruker Attentin, antar jeg at du har ADHD. Så kan en jo bare tenke seg hvilket resultat du hadde hatt uten ADHD.

Det er dette en prøver å hjelpe til med når en gir personer sentralstimulerende for ADHD. En hjelper dem til å utnytte sitt egentlige potensiale og kompensere for vaskene som ADHD gir.

Nei, jeg tar dem just for the fun of it :D Ja, jeg har adhd og har ikke særlig effekt av sentralstimulerende. Ikke på de områdene jeg trenger effekt ihvertfall. Er fortsatt i uttesting av attentin. Om jeg ikke hadde hatt adhd så hadde jeg jo vært rene Einstein ;) men det kommer ikke så godt fram for CPUen min er av en utdattert type. Problemet er nok ikke at jeg er dum, men at jeg må bruke veldig mye lenger tid og mer energi på å lære meg noe enn det andre må fordi informasjon ikke fester seg og jeg ikke klarer å styre hva jeg skal fokusere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en som ikke har ADHD men som har samme utfordring - skyldes det lav IQ? 

Anonymkode: 2b27a...e4b

Ja, da er man bare stokk dum ;) Det er mange ting som kan gjøre så både konsentrasjon og hukommelse blir svekket, det trenger ikke ha noe med lav IQ å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

@Trine: Siden du bruker Attentin, antar jeg at du har ADHD. Så kan en jo bare tenke seg hvilket resultat du hadde hatt uten ADHD.

Det er dette en prøver å hjelpe til med når en gir personer sentralstimulerende for ADHD. En hjelper dem til å utnytte sitt egentlige potensiale og kompensere for vaskene som ADHD gir.

ADHD er en ytelsesforstyrrelse, ikke en kunnskapsforstyrrelse. 

Anonymkode: 9e4f9...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, AnonymBruker said:

ADHD er en ytelsesforstyrrelse, ikke en kunnskapsforstyrrelse. 

Anonymkode: 9e4f9...e4f

Hva er "kunnskapsforstyrrelse"?

Anonymkode: 47064...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ADHD er en ytelsesforstyrrelse, ikke en kunnskapsforstyrrelse. 

Anonymkode: 9e4f9...e4f

Og det var nettopp "ytelsesforstyrrelsen" som gjorde at testen ikke gikk bedre enn den gjorde. Å huske tallrekker eller få med seg informasjonen i en tekst nok til å kunne regne ut oppgaver innen en viss tid går ikke på kunnskap. Det er ikke noe man kan lese seg til. Så hva mente du egentlig med at ADHD er en ytelsesforstyrrelse? Har noen påstått at det er en kunnskapsforstyrrelse? Er egentlig disse to ordene ord i det hele tatt? ADHD er en fuksjonsforstyrrelse som kan påvirke mye mer enn bare ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutes ago, Trine said:

Og det var nettopp "ytelsesforstyrrelsen" som gjorde at testen ikke gikk bedre enn den gjorde. Å huske tallrekker eller få med seg informasjonen i en tekst nok til å kunne regne ut oppgaver innen en viss tid går ikke på kunnskap. Det er ikke noe man kan lese seg til. Så hva mente du egentlig med at ADHD er en ytelsesforstyrrelse? Har noen påstått at det er en kunnskapsforstyrrelse? Er egentlig disse to ordene ord i det hele tatt? ADHD er en fuksjonsforstyrrelse som kan påvirke mye mer enn bare ytelse.

Det er tross alt en hjerneforstyrrelse.

Anonymkode: 47064...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tross alt en hjerneforstyrrelse.

Anonymkode: 47064...bd5

Hva er en "hjerneforstyrrelse"?

Anonymkode: 96d80...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "kunnskapsforstyrrelse"?

Anonymkode: 47064...bd5

Folk med ADHD kan stort sett like mye som andre på sin alder i sin kultur, men de klarer ikke å bruke dem i nærheten av like effektivt som andre. 

Anonymkode: 9e4f9...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Trine skrev:

Og det var nettopp "ytelsesforstyrrelsen" som gjorde at testen ikke gikk bedre enn den gjorde. Å huske tallrekker eller få med seg informasjonen i en tekst nok til å kunne regne ut oppgaver innen en viss tid går ikke på kunnskap. Det er ikke noe man kan lese seg til. Så hva mente du egentlig med at ADHD er en ytelsesforstyrrelse? Har noen påstått at det er en kunnskapsforstyrrelse? Er egentlig disse to ordene ord i det hele tatt? ADHD er en fuksjonsforstyrrelse som kan påvirke mye mer enn bare ytelse.

Russell Barkley benytter seg av begrepet performance disorder om ADHD, men han kan jo ingenting om denne diagnosen. Du får kjefte på han om du ikke liker ordene han bruker.

Anonymkode: 9e4f9...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg tok testen i natt på senga før jeg skulle sove. Jeg fikk bare 115 og jeg mistet konsentrasjonen når det gikk på tid. 

Hodet mitt koblet ut, spesielt på mattedelen . Jeg trodde nok jeg hadde dårligere tid enn.jeg hadde og trykte i vilden sky. 

Jeg er den dummeste her, men dette er jeg sikker på kan trenes opp. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uansett ingen fordel å være veldig intelligent i en verden der de fleste er normalt eller mindre intelligente. Det fører bare med seg mye irritasjon, skuffelse, og at en kjeder seg ofte sammen med normalt intelligente .

Med mindre en har en drømme jobb der en virkelig får bruke sine evner.

Tror de normalt til litt mindre intelligente har det best for de konsentrere seg om de enkle tingene i livet og tenker ikke så mye rundt de store spørsmålene i livet eller i verden.

Anonymkode: a0c86...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
35 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tok testen i natt på senga før jeg skulle sove. Jeg fikk bare 115 og jeg mistet konsentrasjonen når det gikk på tid. 

Hodet mitt koblet ut, spesielt på mattedelen . Jeg trodde nok jeg hadde dårligere tid enn.jeg hadde og trykte i vilden sky. 

Jeg er den dummeste her, men dette er jeg sikker på kan trenes opp. :)  

Jeg ser at det var som jeg trodde. Jeg scorer høyt i logikk og språk og gjorde det dårligst på hukommelse og i oppgaver som går på tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...