Gå til innhold

Kan man fikse underliv flere år etter fødsel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter fødsel for 9 år siden måtte jeg sy 9 sting, 6 foran og 3 bak. Mange av disse stingene gikk opp, kanskje alle, men jeg turte ikke å gå til legen for jeg ville ikke at noen skulle røre der igjen etter en hard fødsel så jeg lot det bare gå sin gang.

Har hele tiden etter fødselen følt at jeg har vært så slapp og vid i underlivet. Tar jeg meg et bad så fylles skjeden med vann og under samleie så føles det ikke så bra for skjeden er så vid.

Går det å fiske litt på underliv så lenge etter? Føler at jeg nå kan klare det og dessuten så er det på tide å komme seg til en gynokolog.

Anonymkode: fa9b6...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det går absolutt an å fikse på det. Det er et relativt enkelt inngrep som kan gjøres i lokalbedøvelse. Det fjernes litt av slimhinnen bak til i skjeden og sys sammen så skjedeinngangen blir trangere. Omtrent som når man fikser f.eks. et skjørt som er blitt for sid. Det gjøres i offentlig regi. Du kan be din fastlege henvise deg til gynekologisk poliklinikk på sykehuset, og de kan utføre det som betegnes ‘bakre vaginalplastikk’. Det er altså et kurant inngrep som du ikke behøver søke til ‘privat gynekolog eller plastikkirurg’ for å få utført til en høy pris.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Du kan få utført operasjon mange år etter fødsel. Jeg fikk et slags "brokk" på bakre skjedevegg  (rectoscele tror jeg det het) etter første fødsel. Snakket med legen om det og fikk beskjed om at jeg kunne opereres, men jeg måtte først få alle barna jeg skulle ha.

Dermed ble det to barn til og ytterligere 2,5 år etter siste fødsel før jeg endelig fikk tatt operasjonen. Da var det gått 7,5 år fra første fødsel. Operasjonen var ganske stor og jeg var på sykehuset i 4-5 dager og var sykemeldt i fem uker. Ble veldig fornøyd.

Snakk med fastlegen du, så blir du sikkert henvist videre til gynekolog for undersøkelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Rectocele-operasjon er et større inngrep. Den plastikk som du skal ha utført kan sannsynligvis gjøres som dagkirurgisk inngrep med liten eller ingen sykmelding.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Hørtes ikke så altfor ille ut, så får vel ta kontakt med fastlege etter ferien.

Anonymkode: fa9b6...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...