Gå til innhold

Nytt liv, nye endringer!


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Her skal det gjøres grep!

 

Jeg har denne sommeren tilbragt et par uker hos svigermor. Her har vi fått 4 hovedmåltider og 2-3 mellommåltider. Jeg spiste tidligere kun ett måltid til dagen og var aldri sulten, men nå kjenner jeg at jeg blir sulten etter 2-3 timer. Til frokost, og ofte lunsj, har det vært brødmat og ofte kjøttpålegg i mitt tilfelle med agurk og paprika. Det er utrolig hvor innbydende et par agurkskiver og et par paprikabiter gjør og smaker på en brødskive! Til kvelds er det enten yoghurt, et knekkebrød, müsli osv. Jeg tenker også å lage grove pannekaker til lunsj, med både havregryn og proteinpulver i.

 

Mellommåltider kan være en frukt, fersk melon, eple/pærebiter, kiwi, appelsin, gulrot, kålrot osv.

 

Jeg har snakket mye med min svigermor og svigerinne, som begge er opptatt av god og sunn mat, og jeg har lært mye. Middag kan jeg mye om. Jeg har laget sunne middager fra bunnen av i to år og kan mye om råvarer.

 

Mitt mål er å på sikt gå ned i vekt. Jeg har fått tipset av svigermor: "Kun én...". Det holder med en brødskive, en middagsporsjon, ett lite kakestykke, en appelsin osv. Det er ikke nødvendig å bli 100% mett hele tiden, for det er ikke lenge før kroppen får noe nytt å jobbe med.

 

Er dere enige? Mitt mål er å gå ned noen kilo på lengre sikt.

 

Jeg vet at man bør innføre endringer litt og litt, men nå er både jeg og samboer fullstendig enige om endringen. Når vi er to, kan vi støtte hverandre og begrense hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som din svigermor har formidlet mye fornuftig. Hvordan har du/dere spist tidligere? Antall måltider, bestående av hva?☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Mitt mål er å på sikt gå ned i vekt. Jeg har fått tipset av svigermor: "Kun én...". Det holder med en brødskive, en middagsporsjon, ett lite kakestykke, en appelsin osv. Det er ikke nødvendig å bli 100% mett hele tiden, for det er ikke lenge før kroppen får noe nytt å jobbe med.

Men hvis man skal spise 7 måltider i løpet av 12 timer så man jo spise omtrent annenhver time? Det blir for mye pes for meg, da spiser jeg heller 3-4 måltider og litt mer til hvert måltid, foretekker også å være mett litt mer enn 2 timer i slengen. :) Men om det funker for deg så kjør på! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart meg med kun en. Da jeg jobbet spiste jeg minst 4 måltider. Jeg kaller ikke frukt, nøtter og yoghurt for måltider, men om jeg skulle gjøre det så er jeg oppe i ca 6. Før jeg forsto at jeg ikke burde spise butikkbrød (pga gjær) spiste jeg to brødskiver til frokost, en i 8-9 tiden, 3 til lunsj kl 11 også spiste jeg middag rundt kl 18. Etter det trenger man ikke så mye mat har jeg hørt. Ikke at jeg bryr meg om det, jeg spiser når jeg er sulten. Jeg spiste som regel en banan eller nøtter på vei hjem fra jobb kl 15. Vet ikke helt hvordan jeg klarte meg fra 11-15, men det kan virke som at jeg på morgenen er et tomt sluk det tar tid å fylle opp :P Spiste ofte et knekkebrød utpå kvelden også.

Det du er anbefalt er jo 6-7 måltider i løpet av dagen. Vet ikke hva Lillemus driver med som har en dag på kun 12 timer :D Uansett, 6 måltider mellom kl 06.00 og 22.00 (kun et eksempel med beregnet 8 timer søvn) blir 3 timer mellom hvert måltid, noe som faktisk er veldig riktig og bra :) Jeg syns ikke dette høres problematisk ut i det hele tatt. Grunnen til at jeg spiser ofte og heller mindre er fordi magen min ikke tåler å gå for lenge uten mat og den tåler ikke å bli stappmett, da blir jeg skikkelig dårlig. Mellommåltider som frukt, nøtter eller en yoghurt er jo ikke noe pes, det kreves jo ingen forberedelser. Jeg er egentlig litt sikker på at Lillemus tar seg et kakestykke eller en frukt eller noe annet inn imellom uten å se på det som pes :P (Sorry Lillemus, syns bare du var merkelig negativ i innlegget ditt, så jeg bare må erte deg litt ;) ) Jeg hadde med matpakke på jobb, den smurte jeg mens jeg spiste frokost. Da har man klargjort dagens to neste måltider. Og middag lager man jo uansett.

Kjør på sier jeg bare, det er bra for mer enn bare vekta å holde blodsukkeret relativt stabilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Dette høres fornuftig ut :-) Det er lurt å vende seg til at en ikke spiser seg stappmett, og at det holder med en (eller evt to) av hver ting! Også lurt å ha noen småmåltider, men jeg synes 3 mellommåltider hørtes mye ut i tillegg til 4 hovedmåltider. Men gjør det du/der funker best :-)

I går spiste jeg på følgende tidspunkt:

07.30: Frokost - 2 skiver grovt hjemmelaget brød med bremykt, skinke og makrell i tomat + 1 glass skummet melk

11.15: Formiddagsmat på jobb - samme som frokost, uten melk

13.30: Mellommåltid på jobb - en hadde kjøpt kake, så da ble det ett kakestykke på meg

18.00: Mellommåltid: noen cashewnøtter og noen bringebær

19.30: Middag (taco)

23.00: Smakte litt på bringebærene mens jeg rørte til syltetøy :-)

 

Vanligvis har vi middag i 17-tida, men nå i sommer er ingenting fast, og middagen kommer ettersom hva som skjer i familien.

I dag spiste jeg bare en skive brød til frokost + melk, men hadde en fersken også. Jeg spiser egentlig litt for lite frukt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Det du er anbefalt er jo 6-7 måltider i løpet av dagen. Vet ikke hva Lillemus driver med som har en dag på kun 12 timer :D Uansett, 6 måltider mellom kl 06.00 og 22.00 (kun et eksempel med beregnet 8 timer søvn) blir 3 timer mellom hvert måltid, noe som faktisk er veldig riktig og bra :)

Moroklump! ;) Jeg tenkte sånn omtrent frokost kl. 8 og kveldsmat kl. 8, det blir jo 12 timer fra første til siste måltid - man spiser jo ikke 24 timer i døgnet. :)

For tiden er jeg alene på jobb og da spiser jeg frokost kl. 9:30 (3 knekkebrød), et eple eller en kurv med bær i løpet av dagen, middag kl. 16:30-17 og litt kveldsmat i 21-tiden om jeg er sulten. Er da godt sulten (ikke utsultet da) når det er tid for neste måltid, men det er ikke noe problem, jeg trenger jo ikke gå rundt å være mett absolutt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I know :D Sikkelig festlig!

Oi, hadde jeg spist så lite hadde jeg vært utsultet. Jeg må ha mat med engang jeg står opp og normalt blir jeg ganske fort sulten igjen etter frokost. Nå går jeg på medisiner som demper sultfølelsen endel så da spiser jeg ikke like ofte. Frukt for meg bare erter magen så jeg blir mer sulten, så et eple til lunsj hadde jeg ikke fungert på. Men folk er jo forskjellige. Jeg blir direkte uvel og grinete om jeg blir for sulten og jeg har "evnen" til å bli styggsulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kayia skrev:

Det høres ut som din svigermor har formidlet mye fornuftig. Hvordan har du/dere spist tidligere? Antall måltider, bestående av hva?☺️

 

Jeg må innrømme at jeg har vært ekstremt dårlig når det kommer til matvaner. Jeg har kun spist ett måltid, middag, og nå økes forbrenningen raskt (virker det som) når kroppen får flere måltider og små måltider. Når jeg ble sulten utenom middag, spiste jeg søtsaker. Jeg blir flau av å skrive det, men det er sannheten. Ærlighet varer lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det som uproblematisk å kun spise én av en "enhet" om jeg skal spise hver 2. time. Da rekker kroppen å bli sulten igjen, selv om den fikk lite mat ved forrige måltid. Tusen takk for all støtte og tanker! Jeg har i dag snakket enda mer med min svigermor og blitt enda mer inspirert. Jeg er takknemlig for å være så heldig å ha en slik svigermor!

 

Jeg kjører på og om jeg tryner kan jeg reise meg og starte på nytt. Det er som med styrketrening; man blir trener opp musklene raskere om man har trent tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...