Gå til innhold

Litt om normalt og unormalt, og om logikk


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det spørres ofte om noe er normalt. Når det gjelder dette, er det minst to ulike betydninger:

Normalt i betydningen vanlig vs uvanlig/sjelden, og normalt i betydningen frisk vs syk.

Det er normalt/vanlig at en er forkjølet en eller flere ganger i løpet av et år. Samtidig er forkjølelse en sykdom dvs at det er en unormal tilstand i betydningen syk.

Hvis en blander disse betydningene av "normalt", kan en få ulogiske slutninger. Det er unormalt å ikke være forkjølet på fem år i betydningen sjelden. Hvis en derimot roter inn betydningen unormalt = syk, får en slutningen "det er sykt å ikke være forkjølet på fem år".

For de mer intellektuelt avanserte blant brukerne, kan en trekke paralleller til tråden om seksuelle fantasier :-)

Fra Jeppe på Bjerget:

"En sten kan ikke fly. Mor Nille kan ikke fly. Altså er Mor Nille en sten".

http://filosofi.no/epistemologi/logikk/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg skal innrømme å 100 ganger ha spurt diverse leger om "Er det normalt å ha ekstraslag?" og fått svar av denne typen og lært av det - det "normale" er jo sinusrytme men siden alle mennesker har ekstraslag så kan det kalles normalt, så synes jeg det likevel er en merkelig epidemi på DOL om at det skal verifiseres at man er "normal".

Hvorfor er det så viktig at alt er normalt? Jeg tror svaret ligger i et annet aspekt enn det du skriver her, og det er feilslutningen om at "ikke normalt"/unormalt = farlig.

Det er det i alle fall viktig å skille på. Det er mye som ikke er normalt som likevel er komplett ufarlig. F.eks en forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvorfor er det så viktig at alt er normalt? 

For min del: selvfølelsen. Får jeg bekreftelse på at det jeg tenker eller føler er normalt, så føler jeg meg normal. Det er også lettere å aksepetere ting da. Feks: "er det notmalt å være trist og lei seg pga dette?" - da er det lettere å akseptere tristheten og gjør det ogsålettere å stå i følelsen. Ser du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det spørres ofte om noe er normalt. Når det gjelder dette, er det minst to ulike betydninger:

Normalt i betydningen vanlig vs uvanlig/sjelden, og normalt i betydningen frisk vs syk.

Det er normalt/vanlig at en er forkjølet en eller flere ganger i løpet av et år. Samtidig er forkjølelse en sykdom dvs at det er en unormal tilstand i betydningen syk.

Hvis en blander disse betydningene av "normalt", kan en få ulogiske slutninger. Det er unormalt å ikke være forkjølet på fem år i betydningen sjelden. Hvis en derimot roter inn betydningen unormalt = syk, får en slutningen "det er sykt å ikke være forkjølet på fem år".

For de mer intellektuelt avanserte blant brukerne, kan en trekke paralleller til tråden om seksuelle fantasier :-)

Fra Jeppe på Bjerget:

"En sten kan ikke fly. Mor Nille kan ikke fly. Altså er Mor Nille en sten".

http://filosofi.no/epistemologi/logikk/

 

Med "de mer intelektuellt avanserte blandt brukerne" så mener du de av oss som er god på å (feil)tolke? Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet det innlegget om seksuelle fantasier fordi jeg var nysgjerrig på om mange hadde det på samme måte. Det var ikke så mye alvor i det innlegget, altså. Jeg har ikke tenkt at jeg er unormal. Rett og slett bare gøy å se hva slags respons jeg kunne få. Og jeg fikk jo MYE respons :)

Anonymkode: 634ad...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det spørres ofte om noe er normalt. Når det gjelder dette, er det minst to ulike betydninger:

Normalt i betydningen vanlig vs uvanlig/sjelden, og normalt i betydningen frisk vs syk.

Det er normalt/vanlig at en er forkjølet en eller flere ganger i løpet av et år. Samtidig er forkjølelse en sykdom dvs at det er en unormal tilstand i betydningen syk.

Hvis en blander disse betydningene av "normalt", kan en få ulogiske slutninger. Det er unormalt å ikke være forkjølet på fem år i betydningen sjelden. Hvis en derimot roter inn betydningen unormalt = syk, får en slutningen "det er sykt å ikke være forkjølet på fem år".

For de mer intellektuelt avanserte blant brukerne, kan en trekke paralleller til tråden om seksuelle fantasier :-)

Fra Jeppe på Bjerget:

"En sten kan ikke fly. Mor Nille kan ikke fly. Altså er Mor Nille en sten".

http://filosofi.no/epistemologi/logikk/

 

Jeg har tenkt en del på dette, siden det ofte kommer opp på DOL. Jeg tror at de som ofte søker denne typen bekreftelse ikke er så bekymret for at det er sykt, men heller lider under at de ikke stoler på seg selv. Om de får et "dette er ok" utenfor sitt eget hode, så føler de seg bedre. Det er nesten irrelevant om de logisk sett vet at det er innenfor det som er friskt.

Slik jeg ser det, så er det altså et symptom på et større problem. Om man søker denne bekreftelsen en gang i blant, så påvirker det neppe hverdagen. Om det, derimot, er et symptom på konstant behov for beroling utenfor seg selv, så forestiller jeg meg at livet blir ganske slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Solemnity skrev:

Jeg har tenkt en del på dette, siden det ofte kommer opp på DOL. Jeg tror at de som ofte søker denne typen bekreftelse ikke er så bekymret for at det er sykt, men heller lider under at de ikke stoler på seg selv. Om de får et "dette er ok" utenfor sitt eget hode, så føler de seg bedre. Det er nesten irrelevant om de logisk sett vet at det er innenfor det som er friskt.

Slik jeg ser det, så er det altså et symptom på et større problem. Om man søker denne bekreftelsen en gang i blant, så påvirker det neppe hverdagen. Om det, derimot, er et symptom på konstant behov for beroling utenfor seg selv, så forestiller jeg meg at livet blir ganske slitsomt.

Det er fullt mulig å jobbe med dette også, om man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Der jeg skal innrømme å 100 ganger ha spurt diverse leger om "Er det normalt å ha ekstraslag?" og fått svar av denne typen og lært av det - det "normale" er jo sinusrytme men siden alle mennesker har ekstraslag så kan det kalles normalt, så synes jeg det likevel er en merkelig epidemi på DOL om at det skal verifiseres at man er "normal".

Hvorfor er det så viktig at alt er normalt? Jeg tror svaret ligger i et annet aspekt enn det du skriver her, og det er feilslutningen om at "ikke normalt"/unormalt = farlig.

Det tror jeg ikke når det gjelder psykiske lidelser. Tror det går men på selvfølelse, som en annen skriver, eller eller om man er sprø, rar eller annerledes. 

Anonymkode: 18a02...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spør om noe er normalt kan det nok ha forskjellige betydninger. Er det noe som jeg føler er annerledes hos meg enn andre, men uten å være særlig smertefullt, kan spørsmålet ha en betydning. Vi ønsker jo ikke å skille oss helt ut. Samtidig kan det være interessant å høre om andre også tenker, føler, reagerer slik.

Er det noe som er vondt, vil spørsmålet ofte bety om det er normalt å ha det slik. Om dette bare er noe man må prøve å akseptere. At det bare er en del av livet. Eller om det hører til sykdommen, og behandlinger kan hjelpe.

Anonymkode: d03ee...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det spørres ofte om noe er normalt. Når det gjelder dette, er det minst to ulike betydninger:

Normalt i betydningen vanlig vs uvanlig/sjelden, og normalt i betydningen frisk vs syk.

Det er normalt/vanlig at en er forkjølet en eller flere ganger i løpet av et år. Samtidig er forkjølelse en sykdom dvs at det er en unormal tilstand i betydningen syk.

Hvis en blander disse betydningene av "normalt", kan en få ulogiske slutninger. Det er unormalt å ikke være forkjølet på fem år i betydningen sjelden. Hvis en derimot roter inn betydningen unormalt = syk, får en slutningen "det er sykt å ikke være forkjølet på fem år".

For de mer intellektuelt avanserte blant brukerne, kan en trekke paralleller til tråden om seksuelle fantasier :-)

Fra Jeppe på Bjerget:

"En sten kan ikke fly. Mor Nille kan ikke fly. Altså er Mor Nille en sten".

http://filosofi.no/epistemologi/logikk/

 

Nå var det jo DU som forsøkte å si at dolerne var litt unormale da etter bare noen få svar, mens jeg tror at mange med vilje unngikk å svare fordi det ikke er alle som ønsker å legge ut om sine sexuelle fantasier på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Normalt" kan betegne noe som er ok ift. det som er normativt, eller i overenstemmelse med en norm. Med andre ord "slik det skal/bør være". Jeg tørr våge å påstå at det skal/bør være slik at man kan ha seksuelle fantasier om andre uavhengig om det er etisk å leve ut fantasiene eller ikke, men det betyr ikke at noe annet er en sykdom av den grunn. Det er mye som er utenfor normene som er friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Der jeg skal innrømme å 100 ganger ha spurt diverse leger om "Er det normalt å ha ekstraslag?" og fått svar av denne typen og lært av det - det "normale" er jo sinusrytme men siden alle mennesker har ekstraslag så kan det kalles normalt, så synes jeg det likevel er en merkelig epidemi på DOL om at det skal verifiseres at man er "normal".

Hvorfor er det så viktig at alt er normalt? Jeg tror svaret ligger i et annet aspekt enn det du skriver her, og det er feilslutningen om at "ikke normalt"/unormalt = farlig.

Det er det i alle fall viktig å skille på. Det er mye som ikke er normalt som likevel er komplett ufarlig. F.eks en forkjølelse.

Men en forkjølelse er jo normalt :P Det jeg derimot ikke tror er normalt er å aldri ha hatt influensa. Det er en unormalitet jeg fint kan leve med, som er helt ufarlig og som jeg håper har tenkt til å fortsette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, issomethingwrong skrev:

Der jeg skal innrømme å 100 ganger ha spurt diverse leger om "Er det normalt å ha ekstraslag?" og fått svar av denne typen og lært av det - det "normale" er jo sinusrytme men siden alle mennesker har ekstraslag så kan det kalles normalt, så synes jeg det likevel er en merkelig epidemi på DOL om at det skal verifiseres at man er "normal".

Hvorfor er det så viktig at alt er normalt? Jeg tror svaret ligger i et annet aspekt enn det du skriver her, og det er feilslutningen om at "ikke normalt"/unormalt = farlig.

Det er det i alle fall viktig å skille på. Det er mye som ikke er normalt som likevel er komplett ufarlig. F.eks en forkjølelse.

Jeg synes NHDs påpekning av at "normal" har minst to betydninger er viktig, og at denne tvetydigheten skaper mange misforståelser i diskusjoner. I mange diskusjoner hadde det vært en fordel om folk heller spurte om noe var "vanlig" eller om noe kan klassifiseres som "sykdom", fremfor å spørre om noe er "normalt".

Vet ikke helt om jeg er enig i at jeg ofte ser feilslutningen du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, MxxM skrev:

For min del: selvfølelsen. Får jeg bekreftelse på at det jeg tenker eller føler er normalt, så føler jeg meg normal. Det er også lettere å aksepetere ting da. Feks: "er det notmalt å være trist og lei seg pga dette?" - da er det lettere å akseptere tristheten og gjør det ogsålettere å stå i følelsen. Ser du? 

Men hva legger du i begrepet "normalt" - lurer du på om noe er vanlig eller om noe er tegn på sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, MxxM skrev:

Med "de mer intelektuellt avanserte blandt brukerne" så mener du de av oss som er god på å (feil)tolke? Eller? 

Her tror jeg du feiltolker nhds utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Men hva legger du i begrepet "normalt" - lurer du på om noe er vanlig eller om noe er tegn på sykdom?

Noen ganger vanlig, andre ganger sykdom.

Men jeg har heller ikke stilt så mange spørsmål av den typen her inne, faktisk sjelden. Jeg gikk bare ut fra min egen tenkning da jeg svarte ISW. 

Ja, jeg vet jeg feiltolket utsagnet. Jeg skrev en kommentar til NHD for 10 timer siden der jeg bl.a tenkte på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...