Gå til innhold

Jeg tok testen på feil tidspunkt. Kan jeg være gravid allikevel, eller er det noe annet galt?


Jorid34

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har gått 8-9 uker over forventet mens. For et par dager siden tok jeg en test kl 13 på dagen som viste negativt. Jeg vet man skulle ta den på morgenen men klaret ikke vente. Nå lurer jeg på om det egentlig var gyldig og om jeg bør ta en ny, eller gå til legen. 

 

Mine opplevelser ila disse 8-9 ukene ser slik ut:

-Jevnt over føler jeg en stikkende smerte i relativt svak grad som vandrer mellom eggstokk og livmor. Denne er litt sterkere enn menssmertene jeg har til vanlig. Jeg pleier ikke å ha disse smertene jeg kjenner nå.. Mine menssmerter varer bare første dag i syklusen og ikke av denne karakter.. 

-Jeg fikk  en skarp og avskilt smerte på ett punkt i livmor som varte i ca ett minutt, med påfølgende diare. .

-Deretter kom et par dager med influensa-liknende symptomer. (Der man føler at man brygger på noe, men kroppen fiser opp selv på kortere tid enn en influensa gjør).

-Jeg har blitt så varm og svett på natten. Jeg kan få varmebølger på dagen også, men ikke så voldsomme som de på natten.

 

Så begynte mistanken å komme. Kunne jeg være gravid? Jeg har et normalt sexliv og kan ha blitt befruktet rundt eggløsningen. Jeg tok en graviditetstest fra apoteket midt på dagen, den kom ut ikke gravid.

 

-I går fikk jeg den samme voldsomme smerten i livmor på samme sted, men den varte mye lengre lengre. Jeg prøvde å bevege meg, men hver lille bevegelse føltes ut som om noe løsnet. Jeg satt helt stille i omtrent en time da det reiv i hver gang jeg prøvde å bevege meg. Sakte slapp smerten, men jeg kjenner det er "noe" der enda. 

- Jeg føler meg oppblåst. og magen ser ut som jeg er gravid i uke 9.

-det gjør vondt å klemme i nedre del av magen.

 

Var testen gyldig? Hva kan smertene være dersom jeg ikke er gravid?

 

jorid34

Endret av Jorid34
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Jorid34 skrev:

Hei

Jeg har gått 8-9 uker over forventet mens. For et par dager siden tok jeg en test kl 13 på dagen som viste negativt. Jeg vet man skulle ta den på morgenen men klaret ikke vente. Nå lurer jeg på om det egentlig var gyldig og om jeg bør ta en ny, eller gå til legen. 

 

Mine opplevelser ila disse 8-9 ukene ser slik ut:

-Jevnt over føler jeg en stikkende smerte i relativt svak grad som vandrer mellom eggstokk og livmor. Denne er litt sterkere enn menssmertene jeg har til vanlig. Jeg pleier ikke å ha disse smertene jeg kjenner nå.. Mine menssmerter varer bare første dag i syklusen og ikke av denne karakter.. 

-Jeg fikk  en skarp og avskilt smerte på ett punkt i livmor som varte i ca ett minutt, med påfølgende diare. .

-Deretter kom et par dager med influensa-liknende symptomer. (Der man føler at man brygger på noe, men kroppen fiser opp selv på kortere tid enn en influensa gjør).

-Jeg har blitt så varm og svett på natten. Jeg kan få varmebølger på dagen også, men ikke så voldsomme som de på natten.

 

Så begynte mistanken å komme. Kunne jeg være gravid? Jeg har et normalt sexliv og kan ha blitt befruktet rundt eggløsningen. Jeg tok en graviditetstest fra apoteket midt på dagen, den kom ut ikke gravid.

 

-I går fikk jeg den samme voldsomme smerten i livmor på samme sted, men den varte mye lengre lengre. Jeg prøvde å bevege meg, men hver lille bevegelse føltes ut som om noe løsnet. Jeg satt helt stille i omtrent en time da det reiv i hver gang jeg prøvde å bevege meg. Sakte slapp smerten, men jeg kjenner det er "noe" der enda. 

- Jeg føler meg oppblåst. og magen ser ut som jeg er gravid i uke 9.

-det gjør vondt å klemme i nedre del av magen.

 

Var testen gyldig? Hva kan smertene være dersom jeg ikke er gravid?

 

jorid34

Det snek seg inn en skrivefeil. Jeg er 4-5 uker over forventet mens. Ikke 8-9. 

Dessuten er puppene mine ømme og store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur til legen med tanke på disse voldsomme smertene. Men et svangerskap utenfor livmoren ville kanskje også gitt positiv test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er helt enig i at graviditet uten for livmoren må utelukkes. Vanligvis vil det gi positiv graviditetstest. Jeg synes at du skal ta en ny test i morgen tidlig. Hvis smertene øker, bør du absolutt søke lege. Du bør ikke dra på fjellet eller andre fjerne steder  før situasjonen er avklart. I verste fall kan en graviditet i en eggleder medføre større indre blødning, hvis egglederen brister..

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg er helt enig i at graviditet uten for livmoren må utelukkes. Vanligvis vil det gi positiv graviditetstest. Jeg synes at du skal ta en ny test i morgen tidlig. Hvis smertene øker, bør du absolutt søke lege. Du bør ikke dra på fjellet eller andre fjerne steder  før situasjonen er avklart. I verste fall kan en graviditet i en eggleder medføre større indre blødning, hvis egglederen brister..

Vennlig hilsen Mette

 

Takk for svaret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...