Gå til innhold

Humørsyk tenåring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er inne i en vanskelig periode med den ene ungdommen vår.

H*n har piggene ut fra h*n våkner til døra lukkes om kvelden. Kjefting, smelling, alt er galt, alt vi gjør er galt, etc, men plutselig kan h*n snu tvert om og være varm og kjærlig, men det er alltid på hans/hennes premisser. Vi har tidligere fått hjelp på familiesenter, og skal dit igjen om et par uker. Men jeg blir bare helt matt av uendelig mange eksplosjoner daglig. Det verste er vel når h*n legger seg til en voksenstemme og skal belære meg og faren om hva vi gjør galt og hvordan ting bør være. Frekk stemme, respektløs og ovenfra og ned holdning - det er det verste jeg vet :-(

Hvis jeg setter meg ned for å bruke tid sammen med ungdommen og virkelig ønsker å lytte, kan h*n enten bare avfeie meg og bare ville være i fred, eller akseptere meg og nyte stunden, men ti minutter etterpå får jeg høre at jeg aldri har tid og aldri vil høre hva h*n ønsker.... og det er ikke sant....

Merker at jeg blir så sliten av det, og det blir så dårlig stemning hjemme når det smelles med dører og kjeftes og ropes (h*n kan sitte og rope og rope på meg eller en annen lenge). Jeg vet jo godt at mange tenåringer er slik, men det er ikke noe hyggelig å være hjemme. Nesten sånn at jeg ikke har lyst til å gå hjem...

Håper det hjelper at skolen endelig er i gang igjen, og at vi får hverdagsrutinene til å fungere. H*n legger seg til å sove veldig seint, og i kveld har vi sagt fra at h*n skal være ferdig stelt på badet og mobilen skal legges i gangen innen klokka 23. Det medførte selvsagt enda en eksplosjon og surmuling, men den var grei å takle.

Noen gode råd?

Anonymkode: 2c451...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advarsel: Jeg har ikke tenåring før om et par år. Jeg har dog jobbet med tenåringer i et hjemmemiljø.

Det virker som du har en grunnleggende forståelse for at dette er en vanskelig periode for de fleste; både barn og foreldre. Hele familien kan lide under tenåringens hormoner og utagering. Dog lurer jeg på om ditt barn har det bra? Mange tenåringer lider i stillhet med angst eller depresjon som de burde fått profesjonell hjelp til. Du kan best vurdere om dette kan være tilfellet.

Videre har jeg noen rent praktiske råd.

  • Rutiner, rutiner, rutiner. Om man skal bestemme legge- og skjermtid hver eneste dag, litt ettersom, så er det konstant grobunn for konflikt. Hvis leggetid er klokka 23.00 på hverdager, så er det slik. Skjermtid burde avsluttes en time før dette. Jeg synes 23.00 høres sent ut, forøvrig. Tenåringer trenger mer søvn enn vi tror.
  • Konsekvenser. Om man skriker og smeller med dørene, så har det konsekvenser. Disse må være forutsigbare og noe dere alltid forholder dere til. For eksempel: Skjermtiden avsluttes en halvtime tidligere om slike utbrudd skjer, fordi noen som oppfører seg slik tydeligvis trenger mer hvile.
  • Belønning. Hvis man er ansvarlig og hjelper til med driften av hjemmet på en positiv måte, så får man fordeler. Dette kan være økt frihet, lommepenger eller noe annet som er en logisk positiv konsekvens av ønsket oppførsel. Tenåringer er forøvrig ikke for gamle til å ha et mål de kan jobbe mot. Ta oppvasken etter middag hele måneden, så sponser vi nytt skateboard, for eksempel.
  • Kommunikasjon. Kommunikasjon er vanskelig når den først har låst seg. Vær mer åpen til å snakke med tenåringen på dens prinsipper. Si: "Jeg vil gjerne være sammen med deg. Når passer det og hva har du lyst til å gjøre?" Dette kan du si selv når det er surmuling om at du aldri har tid og aldri hører. Positive, tydelige svar er svært viktig. Ikke 'match' tenåringens dårlige kommunikasjon eller kritiser, vis heller veien for hvordan man kan snakke til hverandre og få det man ønsker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Solemnity skrev:

Advarsel: Jeg har ikke tenåring før om et par år. Jeg har dog jobbet med tenåringer i et hjemmemiljø.

Det virker som du har en grunnleggende forståelse for at dette er en vanskelig periode for de fleste; både barn og foreldre. Hele familien kan lide under tenåringens hormoner og utagering. Dog lurer jeg på om ditt barn har det bra? Mange tenåringer lider i stillhet med angst eller depresjon som de burde fått profesjonell hjelp til. Du kan best vurdere om dette kan være tilfellet.

Videre har jeg noen rent praktiske råd.

  • Rutiner, rutiner, rutiner. Om man skal bestemme legge- og skjermtid hver eneste dag, litt ettersom, så er det konstant grobunn for konflikt. Hvis leggetid er klokka 23.00 på hverdager, så er det slik. Skjermtid burde avsluttes en time før dette. Jeg synes 23.00 høres sent ut, forøvrig. Tenåringer trenger mer søvn enn vi tror.
  • Konsekvenser. Om man skriker og smeller med dørene, så har det konsekvenser. Disse må være forutsigbare og noe dere alltid forholder dere til. For eksempel: Skjermtiden avsluttes en halvtime tidligere om slike utbrudd skjer, fordi noen som oppfører seg slik tydeligvis trenger mer hvile.
  • Belønning. Hvis man er ansvarlig og hjelper til med driften av hjemmet på en positiv måte, så får man fordeler. Dette kan være økt frihet, lommepenger eller noe annet som er en logisk positiv konsekvens av ønsket oppførsel. Tenåringer er forøvrig ikke for gamle til å ha et mål de kan jobbe mot. Ta oppvasken etter middag hele måneden, så sponser vi nytt skateboard, for eksempel.
  • Kommunikasjon. Kommunikasjon er vanskelig når den først har låst seg. Vær mer åpen til å snakke med tenåringen på dens prinsipper. Si: "Jeg vil gjerne være sammen med deg. Når passer det og hva har du lyst til å gjøre?" Dette kan du si selv når det er surmuling om at du aldri har tid og aldri hører. Positive, tydelige svar er svært viktig. Ikke 'match' tenåringens dårlige kommunikasjon eller kritiser, vis heller veien for hvordan man kan snakke til hverandre og få det man ønsker.

Takk for svar! Tror ikke h*n har angst eller depresjon, men det er klart at vi må være obs på dette. H*n strever med temperament og å holde igjen en del av det negative h*n innimellom egentlig har lyst å si til andre, og det går ganske bra overfor venner. Men ikke hjemme.

  • RUTINER: Her har du helt rett. Det har sklidd veldig ut i sommer, og h*n har ranglet noe veldig. Jeg tror 23 er greit, i alle fall nå, så kan vi evt stramme ytterligere inn seinere.
  • KONSEKVENSER: Ja, her må vi finne noen "sanksjoner" som kan funke. Skal snakke med mannen i kveld.
  • BELØNNING: Dette har vi hatt en fin samtale om, og h*n er veldig innstilt på dette.
  • KOMMUNIKASJON: Dette er vel det vanskeligste. Det er så lett å bli slengt med på karusellen med dårlig kommunikasjon... Vi vet at  vi skal være gode forbilder, men det er himla vanskelig. Takk for påminnelsen!

Anonymkode: 2c451...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Tror ikke h*n har angst eller depresjon, men det er klart at vi må være obs på dette. H*n strever med temperament og å holde igjen en del av det negative h*n innimellom egentlig har lyst å si til andre, og det går ganske bra overfor venner. Men ikke hjemme.

  • RUTINER: Her har du helt rett. Det har sklidd veldig ut i sommer, og h*n har ranglet noe veldig. Jeg tror 23 er greit, i alle fall nå, så kan vi evt stramme ytterligere inn seinere.
  • KONSEKVENSER: Ja, her må vi finne noen "sanksjoner" som kan funke. Skal snakke med mannen i kveld.
  • BELØNNING: Dette har vi hatt en fin samtale om, og h*n er veldig innstilt på dette.
  • KOMMUNIKASJON: Dette er vel det vanskeligste. Det er så lett å bli slengt med på karusellen med dårlig kommunikasjon... Vi vet at  vi skal være gode forbilder, men det er himla vanskelig. Takk for påminnelsen!

Anonymkode: 2c451...5e6

Lykke til! Du er flink som står på og forsøker å forbedre situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Solemnity skrev:

Lykke til! Du er flink som står på og forsøker å forbedre situasjonen :)

Tenåringen prøvde seg i går ettermiddag med å ikke ville gå på trening. Jeg klarte å holde meg helt rolig, smurte et par brødskiver og fant frem treningstøy (dette burde jo teoretisk ungdommen klare sjøl, men jeg valgte å legge til rette for en mest mulig smidig løsning), og h*n kom seg av gårde på bussen uten noen store protester.

Da det var leggetid, sa jeg i fra 22.30 at h*n måtte gå på badet. H*n drøyde en stund da, men gikk 22.45, og leverte fra seg mobil og Ipad klokka 23 uten protester. Lyset ble slokket 23.10. Litt gnisninger var det i morges, men ikke så galt. H*n hadde selv på vekking klokka 7 (måtte jo da opp av senga og ut i gangen for å slå av mobilen), og stod greit opp.

Rutiner og klare regler er viktig, kanskje spesielt for denne ungdommen. De andre klarer seg bedre med mer frihet. Tror at et kvarter tidligere innlevering av mobil og Ipad kunne funke som sanksjon.

Anonymkode: 2c451...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de løsningene du har skissert, så tror jeg at det du kan gjøre er å forsøke å tåle bedre at ungdommen ikke er en "solstråle". H*n bør selvfølgelig ikke la sitt dårlige humør gå ut over alle i nærheten, men h*n har jo alltid hatt et litt komplisert temperament - og det er bedre at dette kommer til uttrykk på hjemmebane enn på skole og blant venner. Du trenger ikke å la ungdommens humør smitte over på deg.

Jeg har ikke tro på overdrevent strenge grenser, for noen ungdommer vil det bare medføre økt behov for å opponere, og h*n har jo tidligere vist seg ganske utholdende i kamp. Som vanlig så har jeg tro på en gylden middelvei.

Forhåpentligvis blir ting bedre når skoleåret har kommet godt i gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Den 23.08.2016 at 9.00, frosken skrev:

I tillegg til de løsningene du har skissert, så tror jeg at det du kan gjøre er å forsøke å tåle bedre at ungdommen ikke er en "solstråle". H*n bør selvfølgelig ikke la sitt dårlige humør gå ut over alle i nærheten, men h*n har jo alltid hatt et litt komplisert temperament - og det er bedre at dette kommer til uttrykk på hjemmebane enn på skole og blant venner. Du trenger ikke å la ungdommens humør smitte over på deg.

Jeg har ikke tro på overdrevent strenge grenser, for noen ungdommer vil det bare medføre økt behov for å opponere, og h*n har jo tidligere vist seg ganske utholdende i kamp. Som vanlig så har jeg tro på en gylden middelvei.

Forhåpentligvis blir ting bedre når skoleåret har kommet godt i gang :-)

Så vidt jeg kan se så skriver ikke denne anonymbrukeren at tenåringen alltid har hatt et komplisert temperament. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Så vidt jeg kan se så skriver ikke denne anonymbrukeren at tenåringen alltid har hatt et komplisert temperament. 

Jeg tror frosken kjenner igjen brukeren på omstendigheter eller skrivemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Så vidt jeg kan se så skriver ikke denne anonymbrukeren at tenåringen alltid har hatt et komplisert temperament. 

Det står at de har fått hjelp fra familiesenteret før. Jeg antok at det er som når du skriver anonymt og gjenkjennelig at det må være greit å ikke late som om man overhodet ikke har noe forhold til temaet som tas opp - og at kommentaren min om komplisert temperament ikke akkurat bidrar i noen identifiserende retning. Antar for øvrig trådstarter selv er i stand til å si fra om kommentaren min var uønsket, du trenger neppe hjelpe henne med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Så vidt jeg kan se så skriver ikke denne anonymbrukeren at tenåringen alltid har hatt et komplisert temperament. 

Denne gangen skjønner jo selv jeg hvem ts er. :) Tror jeg i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, frosken skrev:

Det står at de har fått hjelp fra familiesenteret før. Jeg antok at det er som når du skriver anonymt og gjenkjennelig at det må være greit å ikke late som om man overhodet ikke har noe forhold til temaet som tas opp - og at kommentaren min om komplisert temperament ikke akkurat bidrar i noen identifiserende retning. Antar for øvrig trådstarter selv er i stand til å si fra om kommentaren min var uønsket, du trenger neppe hjelpe henne med det.

Jøss, du har tolket mye ut av det jeg skrev :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev som jeg skrev, var det dette jeg ville fokusere på, ikke hvordan h*n eventuelt har vært før. Dette som jeg beskriver nå, er mer det jeg anser for å være "normal" tenåringsopposisjon for en ungdom med daglige eksplosjoner og humørsvingninger. Jeg er helt enig i at det er bedre at h*n tar noe ut hjemme i stedet for på skolen eller blant venner, men likevel så skal det jo være levelig for resten av familien hjemme også.

Strammere struktur på dagen denne uka pga skoleoppstart har medført noen dager med litt lavere konfliktnivå, så jeg håper det bedrer seg ytterligere. H*n har vært ganske så ivrig med både husarbeid og lekser disse dagene, så det er jo fint!

Anonymkode: 2c451...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skrev som jeg skrev, var det dette jeg ville fokusere på, ikke hvordan h*n eventuelt har vært før. Dette som jeg beskriver nå, er mer det jeg anser for å være "normal" tenåringsopposisjon for en ungdom med daglige eksplosjoner og humørsvingninger. Jeg er helt enig i at det er bedre at h*n tar noe ut hjemme i stedet for på skolen eller blant venner, men likevel så skal det jo være levelig for resten av familien hjemme også.

Strammere struktur på dagen denne uka pga skoleoppstart har medført noen dager med litt lavere konfliktnivå, så jeg håper det bedrer seg ytterligere. H*n har vært ganske så ivrig med både husarbeid og lekser disse dagene, så det er jo fint!

Anonymkode: 2c451...5e6

Flott å høre at det går bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...