Gå til innhold

Hvor ofte spiser du lassismiddag?


AnonymBruker

Hvor ofte spiser du lassismiddag?  

12 stemmer

  1. 1. Hvor ofte spiser du lassismiddag?

    • Aldri
      4
    • 1 dag i uka
      1
    • 2-3 dager i uka
      3
    • 4-6 dager i uka
      1
    • Hver dag
      3


Anbefalte innlegg

9 timer siden, Gargamel skrev:

Får man lassis-poeng av å spise foran Pc'en og servere maten i emballasjen?

Jeg spiser ikke fra embalasjen, men jeg spiser alltid forran pc'en så her vanker det mye lassis-poeng merker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Kanonføde skrev:

Blodpudding er da godt det, i alle fall hvis det er rosiner inni.

Enig! Jeg er glad i blodpudding, så hvis jeg en sjelden gang skal spise hos min mor, alene, så spør jeg om vi kan ha blodpudding! Så da disker hun opp med stekt blodpudding, kokte poteter, tyttebærsyltetøy og salat :P:wub::lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Der må jeg skryte av moren min. Var aldri noe boksmat eller posemat :)

Alt var hjemmelaget. Tror likevel at jeg har et sunnere kosthold enn de, da jeg ikke kan huske at de brukte så mye salater og grønnsaker. Det var stort sett poteter og gulerøtter og kålarabi. Kan aldri huske at mora mi mikset sammen en salat. Det kom senere og stort sett bare når det grilles. Heller ikke nå finner jeg grønnsaker i kjøleskapet dere. Tror ikke de liker det.

Tror at mine foreldre alltid har spist salat. Vi hadde alltid salat i hagen da vi var barn (issalat og kinakål), så i alla fall om sommeren spiste vi mye av det. Men om vinteren var det veldig mye ihjelkokte gulrøtter og knutekål..... Kan ikke skjønne hvorfor de kokte grønnsakene så mye - det smakte jo helt pjuk. De spiser fortsatt mye kokte grønnsaker, men koker dem mye mindre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Trine skrev:

Husker vi hadde brun lapskaus på boks noen ganger, med halvtørt kneipbrød. Også brun da, hadde de enda valgt den lyse. Lungemos har jeg heldigvis blitt spart for. Trolig fordi pappa ikke er helt norsk og ikke vant med disse rare tingene nordmenn spiser. Så er han litt kresen han også ;)

Vi hadde av og til lys lapskaus på boks. Har spist den som voksen også, og det er ikke det verste som finnes av ferdigmat,. synes jeg. Husker en periode da vi hadde Spaghetti RImini på boks, og jeg ELSKET det! Har kjøpt det et par ganger som voksen, og hele familien er enige om at det IKKE er noe godt!

Ellers hadde vi mye stekt og kokt fisk (pappa fisket sjøl - vi kjøpte aldri fisk), stekte koteletter, kjøttkaker (uten brun saus - den dag i dag synes jeg det er ekkelt med brun saus), bollefrikasse, hønsefrikasse, bankekjøtt etc. Bollefrikasse er noe av det beste jeg lager, og hele familien elsker det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, påskelilje skrev:

Tror at mine foreldre alltid har spist salat. Vi hadde alltid salat i hagen da vi var barn (issalat og kinakål), så i alla fall om sommeren spiste vi mye av det. Men om vinteren var det veldig mye ihjelkokte gulrøtter og knutekål..... Kan ikke skjønne hvorfor de kokte grønnsakene så mye - det smakte jo helt pjuk. De spiser fortsatt mye kokte grønnsaker, men koker dem mye mindre nå.

Da vi var hos besteforeldrene min fikk vi mye bær og grønnsaker og de tok med til oss av og til også. Tror ikke de hadde salat, men de hadde :

Plommer, gule og blå, bringebær, jordbær, solbær ripsbær, rabarbra, poteter, gulerøtter, samt at min mormor var en ivrig blåbær og tyttebærplukker. Min morfar fisket og jaktet. Husker de kom til oss og fylte opp fryseren innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Da vi var hos besteforeldrene min fikk vi mye bær og grønnsaker og de tok med til oss av og til også. Tror ikke de hadde salat, men de hadde :

Plommer, gule og blå, bringebær, jordbær, solbær ripsbær, rabarbra, poteter, gulerøtter, samt at min mormor var en ivrig blåbær og tyttebærplukker. Min morfar fisket og jaktet. Husker de kom til oss og fylte opp fryseren innimellom. 

Slik er mine foreldre (og slik var mine besteforeldre også). I hagen til min far er det poteter, bønner, erter, bringebær, solbær, rips, rabarbra, plommer, epler, pærer - og tidligere hadde han også gulrøtter, salat, reddiker, tomater mm. Var en liten tur hos ham i går, og trærne bugner av plommer nå - så om et par uker skal jeg dit og plukke :-) Han fisker en del fremdeles, men ikke så mye som tidligere. Krabber får han masse av hele sommeren, og om høsten pleier han å få noen hummer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, påskelilje skrev:

Slik er mine foreldre (og slik var mine besteforeldre også). I hagen til min far er det poteter, bønner, erter, bringebær, solbær, rips, rabarbra, plommer, epler, pærer - og tidligere hadde han også gulrøtter, salat, reddiker, tomater mm. Var en liten tur hos ham i går, og trærne bugner av plommer nå - så om et par uker skal jeg dit og plukke :-) Han fisker en del fremdeles, men ikke så mye som tidligere. Krabber får han masse av hele sommeren, og om høsten pleier han å få noen hummer :-)

Høres koselig ut :) Husker det var så koselig å komme til besteforeldrene mine og kunne gå ut å plukke hva man ville. Det smakte godt både med rabarbragrøt og plommegrøt, for ikke å snakke om den gode solbærgeleen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Vi hadde av og til lys lapskaus på boks. Har spist den som voksen også, og det er ikke det verste som finnes av ferdigmat,. synes jeg. Husker en periode da vi hadde Spaghetti RImini på boks, og jeg ELSKET det! Har kjøpt det et par ganger som voksen, og hele familien er enige om at det IKKE er noe godt!

Ellers hadde vi mye stekt og kokt fisk (pappa fisket sjøl - vi kjøpte aldri fisk), stekte koteletter, kjøttkaker (uten brun saus - den dag i dag synes jeg det er ekkelt med brun saus), bollefrikasse, hønsefrikasse, bankekjøtt etc. Bollefrikasse er noe av det beste jeg lager, og hele familien elsker det :-)

Nei, det er ikke det verste man kan spise, var bare at jeg fikk det for meg at kjøttet var litt ekkelt og da sluttet jeg å spise det ;) Spaghetti på boks tror jeg egentlig jeg aldri har smakt, men jeg ser for meg at det blir noe utkokt, småekkel guffe. Rart hvordan man før har syntes noe ha vært godt, så plutselig er det helt grusomt. Blir som Grandiosa i mitt tilfelle.

Sjølfiska fisk kan jo ikke sammenlignes med noe av det man kjøper. Men før syns jeg fisk var så fælt at jeg angret på at jeg hadde klart å dra opp to torsk på en fisketur. De ble nemlig middag den dagen. Alle syns det var kjempe godt, bortsett fra meg. Jeg hadde nok bare bestemt meg for å ikke like det. Fikk en annen fisk en gang. Husker ikke hvordan fisk det var, men det var en ferskvannsfisk ihvertfall. Den ble pakket inn i folie og grillet på bål. Husker jeg likte den fisken. Trolig var det vel settingen jeg likte, mer enn smaken av fisken :D

Hva er bollefrikasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Hva er bollefrikasse?

Når jeg lager bollefrikasse, gjør jeg følgende:

  • Koker store stykker med kålrabi, gulrøtter, purre og sellerirot nesten møre (må ikke være ihjelkokt, heller litt for faste).
  • Tar vare på vannet, og legger grønnsakene i en bolle
  • Lager saus av hvetemel, vann, grønnsaksvannet og buljong + bittelitt sukkerkulør slik at sausen blir beige
  • Lager boller av farse (medisterdeig eller annen kjøttfarse), ca 4-5 cm i diameter, og legger forsiktig ned i sausen. Lars dem putre litt til bollene er gjennomkokte
  • Ha i grønnsakene til slutt, og smak til med salt og pepper.
  • Serveres med kokte poteter til.
  • Vel bekomme!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, påskelilje skrev:

Når jeg lager bollefrikasse, gjør jeg følgende:

  • Koker store stykker med kålrabi, gulrøtter, purre og sellerirot nesten møre (må ikke være ihjelkokt, heller litt for faste).
  • Tar vare på vannet, og legger grønnsakene i en bolle
  • Lager saus av hvetemel, vann, grønnsaksvannet og buljong + bittelitt sukkerkulør slik at sausen blir beige
  • Lager boller av farse (medisterdeig eller annen kjøttfarse), ca 4-5 cm i diameter, og legger forsiktig ned i sausen. Lars dem putre litt til bollene er gjennomkokte
  • Ha i grønnsakene til slutt, og smak til med salt og pepper.
  • Serveres med kokte poteter til.
  • Vel bekomme!

Takk, men nei takk.

Anonymkode: ec8d7...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Nei, det er ikke det verste man kan spise, var bare at jeg fikk det for meg at kjøttet var litt ekkelt og da sluttet jeg å spise det ;) Spaghetti på boks tror jeg egentlig jeg aldri har smakt, men jeg ser for meg at det blir noe utkokt, småekkel guffe.

Smaker som vassne overkokte oppklipte skolisser. Dess mindre det sies om "kjøtt"bollene og sosissene, dess bedre.

Bilderesultat for spaghetti rimini

Anonymkode: ec8d7...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Når jeg lager bollefrikasse, gjør jeg følgende:

  • Koker store stykker med kålrabi, gulrøtter, purre og sellerirot nesten møre (må ikke være ihjelkokt, heller litt for faste).
  • Tar vare på vannet, og legger grønnsakene i en bolle
  • Lager saus av hvetemel, vann, grønnsaksvannet og buljong + bittelitt sukkerkulør slik at sausen blir beige
  • Lager boller av farse (medisterdeig eller annen kjøttfarse), ca 4-5 cm i diameter, og legger forsiktig ned i sausen. Lars dem putre litt til bollene er gjennomkokte
  • Ha i grønnsakene til slutt, og smak til med salt og pepper.
  • Serveres med kokte poteter til.
  • Vel bekomme!

Skal ikke bollene stekes først? Ca hvor lange skal de putre? Ikke smør i sausen? Høres nesten ut som hvitsaus, men da blander man jo mel og smør først og sper med vann etterpå. Kanskje jeg må prøve å lage det en gang. Det var jo ikke så fryktelig mange ingredienser så det burde jeg klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Smaker som vassne overkokte oppklipte skolisser. Dess mindre det sies om "kjøtt"bollene og sosissene, dess bedre.

Bilderesultat for spaghetti rimini

Anonymkode: ec8d7...4ca

Ahh, det der trenger jeg ikke smake merker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Trine skrev:

Skal ikke bollene stekes først? Ca hvor lange skal de putre? Ikke smør i sausen? Høres nesten ut som hvitsaus, men da blander man jo mel og smør først og sper med vann etterpå. Kanskje jeg må prøve å lage det en gang. Det var jo ikke så fryktelig mange ingredienser så det burde jeg klare.

Nei, bollene skal ikke stekes først, bare kokes. Husker ikke hvor lenge de må koke, et kvarter kanskje? Du deler da en av de største og ser om den er gjennomkokt. Tror ikke jeg har smør i nei. I hvit saus har en jo melk, det har jeg ikke her. Men du må ha i noe buljong, ellers blir det for tamt.

Du må ha litt persille også! Det skal klippes og drysses på toppen!

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smaker som vassne overkokte oppklipte skolisser. Dess mindre det sies om "kjøtt"bollene og sosissene, dess bedre.

Bilderesultat for spaghetti rimini

Anonymkode: ec8d7...4ca

Usj - sånn så det ut ja! Og jeg elsket det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎08‎.‎2016 at 8.40, Nicklusheletida skrev:

Jo, men det blir litt mer mat om man putter oppi pølsebiter og kokte egg. Ellers blir det jo omtrent som å spise bare saus til middag :)

Om man putter veldig mye oppi posesuppa blir det jo nesten som en spikersuppe ;) Sønnen min likte veldig godt "utvidet tomatsuppe" - jeg hadde da oppi ekstra mye makaroni (som laban sier er det da ikke så veldig langt unna pasta med tomatsaus...) og også kjøttboller. Lettvint og populært. :) 

 

Den ‎24‎.‎08‎.‎2016 at 9.41, Xtra skrev:

Da jeg var liten hadde vi ofte middager som speksild, torskerogn og blodpudding. Næringsrikt og billig, og jeg spiste det jo. Men særlig torskerogn og blodpudding avskyr jeg i dag :blink:

Husker jeg likte torskerogn, iallfall om den var litt sprøstekt. Spekesild slapp vi, fordi det var en av få ting faren min ikke spsite, og da tror jeg mor ikke engang orket å prøve å overtale oss barna. Blodpudding hadde vi (kokt i melk!), og også lungemos :o

 

Den ‎25‎.‎08‎.‎2016 at 12.02, Trine skrev:

Ahh, det der trenger jeg ikke smake merker jeg ;)

 

Den ‎25‎.‎08‎.‎2016 at 12.06, påskelilje skrev:

Usj - sånn så det ut ja! Og jeg elsket det!!!!

Disse to kommentarene var til spagetti på boks, hvilket jeg brukte å like som barn. Jeg kjeøpe en boks spagetti ala Capri her en gang jeg var hjemme alene, for å se om det fortsatt kunne spises. Det kunne det IKKE! :blink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
1 minute ago, AnonymBruker said:

Har spist lassismiddag hver dag i to-tre uker. Begynner å bli lei nå. :ph34r:

Anonymkode: ec8d7...4ca

 

Får prøve en kebab, da, vel. Nye erfaringer, nye impulser. Noe sånt.

Anonymkode: 816f5...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Får prøve en kebab, da, vel. Nye erfaringer, nye impulser. Noe sånt.

Anonymkode: 816f5...16e

Fikk lyst på skikkelig middag. Kokt torsk med gulrotstuing eller hjemmelagde kjøttkaker, eller noe i den duren. 

Hamburgere fra FirstPrice er virkelig ikke godt...  :wacko:

Anonymkode: ec8d7...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, AnonymBruker said:

Fikk lyst på skikkelig middag. Kokt torsk med gulrotstuing eller hjemmelagde kjøttkaker, eller noe i den duren. 

Hamburgere fra FirstPrice er virkelig ikke godt...  :wacko:

Anonymkode: ec8d7...4ca

 

Kok i vei, du skal vel ikke på arbe i morra.

Anonymkode: 816f5...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...