Gå til innhold

Bartholinitt


Iben Marie

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har igjennom hele livet hatt kuler i underlivet som kommer og går. Vanligvis litt ømme, men de blir alltid borte. Denne gangen fikk jeg en kul, men den resulterte i at hele den indre kjønnsleppen hovnet og ble gedigen. Det var ingen vond lukt eller mer utflod som kom. Men det var så ille at jeg ikke kunne sitte, ligge på siden og da jeg gikk på do så holdt jeg på å besvime av smerte. Dro til legevakta og ble henvist videre til Ahus, mens jeg satt på venterommet der, så gikk det hull på bartholinitten og jeg måtte på do for å tørke. Det var en forferdelig lukt, og det å tisse var så smertefullt at jeg begynte å kaldsvette. Jeg ble lagt på seng og kom da relativt kjapt inn til legen. Hun fikk ikke tatt prøver da den hadde tømt seg, men det kom fortsatt verk. Jeg fikk beskjed om å følge med om det kom en ny kul, og da komme kjapt tilbake for å drenere kjertelen. (Hvilket virker som det er en stor sannsynlighet for) Ble sendt hjem med litt bedøvelseskrem, og nå kommer problemet.. Det er fortsatt veldig sårt og ømt, og jeg har prøvd medisinsk grønnsåpe, bepanthen, aloe vera og sinksalve... Men jeg får så vondt når jeg går på do, det svir intenst og dette har ført til at jeg har prøvd å tisse i dusjen... Men det gjør veldig vondt det og. Det kommer fortsatt "verk" fra såret som jeg ikke ser, og nå har jeg fått forstoppelse pga smertene. Hvor lang tid vil det ta før smertene avtar? (har vart i 2 dager nå...) Og er det normalt at det fortsatt tømmer seg for væske? (Den lukter forsåvidt ingenting) Og er det noe jeg kan gjøre for å bedre/forkorte helingsprosessen? 

 

Takker for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har en betennelse i Bartholinkjertelen, det er kjertler som sitter på hver side ved inngangen til skjeden. De lager et sekret som gir fuktighet til skjedeinngangen. Iblant kan utførselsgangen bli tilstoppet og det kan oppstå infeksjon som du har opplevd. Det danner seg en byll med verk, og den har det gått hull på. Hvis det ikke skjer av seg selv, kan det opereres og lages en åpning så pusset får tømt seg. Det betegnes ‘marsupialisasjon’. Ved operasjon sikres at det er åpning for puss, Ved spontan perforasjon kan det lett kan gro igjen. Det virker som det er åpning hos deg og det vil komme ut sekret til betennelsen er gått i ro. Det kan ta noen dager. Grønnsåpebad er en god måte å holde det rent på, men det er ikke nødvendig med salver. Hvis det ikke viser tegn til bedring, synes jeg du skal ta kontakt med din lege for nå kontroll.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...