Gå til innhold

Tidlig overgangsalder. Er så fortvilet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 37 år gammel og har fått vite at jeg er på full fart inn i overgangsalderen. Når gynekologen så på hormonnivåene mine så det ut som at jeg kanskje ikke kom til å få tilbake mens i det hele tatt. Dette er grusomt tøft. Men noe som kompliserer veldig dette er at jeg har heterozygot leiden mutasjon og derfor ikke bør ta hormontilskudd. Jeg skal i samtaler med gyn og hematolog for å se om jeg kan få hormoner samtidig som medisin som forebygger blodpropp. Men jeg må kanskje vente helt til februar før jeg får time. 

Hva vil skje med meg nå?? Jeg leser om at huden blir veldig raskt rynkete i overgangsalderen. Jeg som alltid har hatt en ganske bra hud syns jeg ser mer linjer rundt munnen og på hendene mine. En ting er de indre tingene som heller ikke er bra, men etter som jeg skjønte kunne beinskjørhet forebygges på en grei måte med medisiner. Jeg er så redd for alt som venter meg. Vil alle som får tidlig overgangsalder raskt se mye eldre ut enn de er? Jeg får nesten panikk av å skulle se eldre ut enn jeg er. Helt ok å se ut som 37 når en er 37, men jeg vil ikke se ut som 45 når jeg blir 40. 

Har du noen råd? Fint om du også forteller om ev. erfaringer med andre som har leiden mutasjon i forbindelse med hormontilskudd. 

Anonymkode: 742d0...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er 37 år gammel og har fått vite at jeg er på full fart inn i overgangsalderen. Når gynekologen så på hormonnivåene mine så det ut som at jeg kanskje ikke kom til å få tilbake mens i det hele tatt. Dette er grusomt tøft. Men noe som kompliserer veldig dette er at jeg har heterozygot leiden mutasjon og derfor ikke bør ta hormontilskudd. Jeg skal i samtaler med gyn og hematolog for å se om jeg kan få hormoner samtidig som medisin som forebygger blodpropp. Men jeg må kanskje vente helt til februar før jeg får time. 

Hva vil skje med meg nå?? Jeg leser om at huden blir veldig raskt rynkete i overgangsalderen. Jeg som alltid har hatt en ganske bra hud syns jeg ser mer linjer rundt munnen og på hendene mine. En ting er de indre tingene som heller ikke er bra, men etter som jeg skjønte kunne beinskjørhet forebygges på en grei måte med medisiner. Jeg er så redd for alt som venter meg. Vil alle som får tidlig overgangsalder raskt se mye eldre ut enn de er? Jeg får nesten panikk av å skulle se eldre ut enn jeg er. Helt ok å se ut som 37 når en er 37, men jeg vil ikke se ut som 45 når jeg blir 40. 

Har du noen råd? Fint om du også forteller om ev. erfaringer med andre som har leiden mutasjon i forbindelse med hormontilskudd. 

Anonymkode: 742d0...2bc

Jeg var 39 år når jeg fikk vite jeg var på vei inn i overgansalderen. Likevel tok det ni-ti år før jeg mistet mens. Jeg har ikke merket noe spesielt til rynker og andre ting annet enn det som er normalt for alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kitina skrev:

Jeg var 39 år når jeg fikk vite jeg var på vei inn i overgansalderen. Likevel tok det ni-ti år før jeg mistet mens. Jeg har ikke merket noe spesielt til rynker og andre ting annet enn det som er normalt for alderen.

Takk for svaret ditt! Men da du fikk greie på du var på vei inn i overgangalderen, hadde du uregelmessige blødninger? Talte gynekologen eggene dine? Hos meg har ting skjedd veldig brått på slutten. Jeg har hatt forholdsvismessig regelmessig mens frem til jul og da ble alt helt koko. Fikk tilfeller av panikkangst og greier helt ute av det blå(det har normalisert seg nå). Nå har jeg ikke hatt skikkelig mensblødning siden slutten av mai. 

Fikk du ta hormontilskudd forresten?

Anonymkode: 742d0...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svaret ditt! Men da du fikk greie på du var på vei inn i overgangalderen, hadde du uregelmessige blødninger? Talte gynekologen eggene dine? Hos meg har ting skjedd veldig brått på slutten. Jeg har hatt forholdsvismessig regelmessig mens frem til jul og da ble alt helt koko. Fikk tilfeller av panikkangst og greier helt ute av det blå(det har normalisert seg nå). Nå har jeg ikke hatt skikkelig mensblødning siden slutten av mai. 

Fikk du ta hormontilskudd forresten?

Anonymkode: 742d0...2bc

Nei, jeg hadde ikke uregelmessig mens før noen år senere, men når jeg tenker etter forandret menstruasjonen seg til å bli mye mer rikelig.

Jeg tok hormontilskudd ett års tid, men droppet det da jeg ikke syns det gjorde noen forskjell på hetebygene. Hetebygene varte en stund, men etter noen år ble det lengre intervaller mellom dem og jeg håper de snart er borte nå.

Jeg tok for øvrig nyheten om at jeg var på vei inn i overgangsalderen med knusende ro ettersom jeg hadde fått de barna jeg ville ha.

Det er godt å være ferdig med mens syns jeg. Og jeg er 50+ nå og passerer som 45. Så det er ikke så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kitina skrev:

Nei, jeg hadde ikke uregelmessig mens før noen år senere, men når jeg tenker etter forandret menstruasjonen seg til å bli mye mer rikelig.

Jeg tok hormontilskudd ett års tid, men droppet det da jeg ikke syns det gjorde noen forskjell på hetebygene. Hetebygene varte en stund, men etter noen år ble det lengre intervaller mellom dem og jeg håper de snart er borte nå.

Jeg tok for øvrig nyheten om at jeg var på vei inn i overgangsalderen med knusende ro ettersom jeg hadde fått de barna jeg ville ha.

Det er godt å være ferdig med mens syns jeg. Og jeg er 50+ nå og passerer som 45. Så det er ikke så ille :)

Takk igjen! :) 

Anonymkode: 742d0...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.8.2016 at 16.59, AnonymBruker skrev:

Jeg får nesten panikk av å skulle se eldre ut enn jeg er. Helt ok å se ut som 37 når en er 37, men jeg vil ikke se ut som 45 når jeg blir 40. 

Anonymkode: 742d0...2bc

Jeg er temmelig sikker på at dersom du stilte opp 10 kvinner på rekke, hvorav 5 er 40 år og 5 er 45 år så hadde du hatt flaks om du hadde klart å gjette rett på alles alder... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

For det første, så er det absolutt ikke tilfelle at du plutselig skal få et eldre utseende med rynket hud fordi du kommer i overgangsalderen. Om huden holder seg ‘ung’ er i langt høyere grad avhengig av arvelige faktorer, hvor mye du har vært ubeskyttet i solen, om du har røykt og din vekt (tynne kvinner får lettere rynker enn de mer lubne).

For det andre, så vet jeg ikke presis grunnlaget for gynekologens vurdering. En enkelt hormonstatus sier ingenting. Hormonnivået kan endre seg sterkt fra uke til uke i mange år før menopausen (=siste menstruasjon). Hvordan har det vært med dine blødninger?

Så det med hormonbehandling. Ved tidlig overgangsalder, før ca 45 år, vil vi sterkt anbefale østrogenbehandling som må kombineres med hormonet gestagen for å beskytte livmorslimhinnen. Det er ikke bare med hensyn til beinskjørhet, men også for å beskytte hjerte-kar-systemet og nervesystemet (redusere risiko for Alzheimer og Parkinsons sykdom).

Med hensyn til at du har økt risiko for blodpropp på grunn av en arvelig faktor (Leiden-mutasjon), så kan hormonbehandling (spesielt p-pille) medføre økt risiko for blodpropp. Dette kan omgås ved å tilføre østrogen i form av plaster som ikke ser ut til å øke risiko for blodpropp og så kombinere med en hormonspiral for å beskytte livmoren. Studier tyder ikke på at østrogen-plaster øker blodpropp-risikoen. (Det er et paradoks at man er tilbakeholdende med å erstatte det østrogen som kroppen ikke lenger produserer). Jeg vil anbefale østrogen til ca 50 års alderen hvor det er naturlig å komme i klimakteriet.

Da dette er kontroversielt, foreslår jeg at du søker hjelp hos gynekolog som har erfaring med hormonbehandling. Du kan gjerne ta med utskrift av min uttalelse.

Det er viktig at du ikke røyker, holder normal vekt og trimmer regelmessig.

Vennlig hilsen Mette

PS det vil være veldig fint om du kan opplyse verdier av disse hormoner: Østradiol, FSH og LH. Har du forresten noen gang hatt blodpropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

For det første, så er det absolutt ikke tilfelle at du plutselig skal få et eldre utseende med rynket hud fordi du kommer i overgangsalderen. Om huden holder seg ‘ung’ er i langt høyere grad avhengig av arvelige faktorer, hvor mye du har vært ubeskyttet i solen, om du har røykt og din vekt (tynne kvinner får lettere rynker enn de mer lubne).

For det andre, så vet jeg ikke presis grunnlaget for gynekologens vurdering. En enkelt hormonstatus sier ingenting. Hormonnivået kan endre seg sterkt fra uke til uke i mange år før menopausen (=siste menstruasjon). Hvordan har det vært med dine blødninger?

Så det med hormonbehandling. Ved tidlig overgangsalder, før ca 45 år, vil vi sterkt anbefale østrogenbehandling som må kombineres med hormonet gestagen for å beskytte livmorslimhinnen. Det er ikke bare med hensyn til beinskjørhet, men også for å beskytte hjerte-kar-systemet og nervesystemet (redusere risiko for Alzheimer og Parkinsons sykdom).

Med hensyn til at du har økt risiko for blodpropp på grunn av en arvelig faktor (Leiden-mutasjon), så kan hormonbehandling (spesielt p-pille) medføre økt risiko for blodpropp. Dette kan omgås ved å tilføre østrogen i form av plaster som ikke ser ut til å øke risiko for blodpropp og så kombinere med en hormonspiral for å beskytte livmoren. Studier tyder ikke på at østrogen-plaster øker blodpropp-risikoen. (Det er et paradoks at man er tilbakeholdende med å erstatte det østrogen som kroppen ikke lenger produserer). Jeg vil anbefale østrogen til ca 50 års alderen hvor det er naturlig å komme i klimakteriet.

Da dette er kontroversielt, foreslår jeg at du søker hjelp hos gynekolog som har erfaring med hormonbehandling. Du kan gjerne ta med utskrift av min uttalelse.

Det er viktig at du ikke røyker, holder normal vekt og trimmer regelmessig.

Vennlig hilsen Mette

PS det vil være veldig fint om du kan opplyse verdier av disse hormoner: Østradiol, FSH og LH. Har du forresten noen gang hatt blodpropp?

Jeg er takknemlig for ditt gode og oppklarende svar. Når det kommer til hormonverdiene så har jeg ikke fått de opplyst. Jeg skal ta å etterspørre de på e-dialog fra fastlegen min. Kan sende de til deg her inne, siden jeg ser at du kan dette betraktelig bedre enn legene jeg hittil har vært i kontakt med. Det ble i tillegg sjekket verdien på anti muller hormon. Den viste lave eggreserver. Ved ultralyd kunne gyn telle fire folikler på venstre side, ingen på høyre. Jeg har hatt smerter i den høyre eggstokken i lange perioder helt siden jeg var tolv år. Dette har alltid blitt bortforklart med at det sikkert var "normalt" og hadde med syklus å gjøre. Jeg har også smerter i den nå og merker den hvis jeg lener meg mot kjøkkenbenken for eksempel. Har lurt litt på om det kan være en årsak bak smerten som ikke bare er syklus. 

Blødningene mine ble helt spesielt tullete før jul og da fikk jeg også noen tilfeller av panikkangst helt ut av det blå. Før det har de vært ganske bra, sannsynligvis noe uregelmessige etter siste fødsel siden jeg ammet i to år. Gutten min er 3 år og 4 mnd nå. Jeg har hatt blødning 3 ganger siden jul, men bare en av de opplevdes som en "normal" mens i blodmengde og varighet. I skrivende stund har jeg ikke hatt blødning siden slutten av mai, og da varte den i nesten to uker. Dvs. bortsett fra noe som virket mer som spotting for en uke siden og varte 4-5 dager. 

Jeg har aldri hatt blodpropp før. Tok minipiller som prevensjonsmiddel før mannen min steriliserte seg. Jeg trener + er normalt slank. Det har vært to tilfeller av blodpropp i familien min. Blodpropp oppstod i beinet hos begge to og hos den ene personen førte den til blodpropp i lunge.  

Så fort jeg har fått svar fra fastlegen min ang. verdier skal jeg sende de til deg her inne. Ser frem til å høre din vurdering. 

Anonymkode: 742d0...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Husk også å få med verdien av Anti Müllersk hormon, AMH.

Mette

Fikk svar allerede på edialog i kveld. Her er hva hun skriver: Her svar på hormonprøver tatt hos fastlegen: FSH 82, LH 78, Østradiol 0,05, Progesteron 2.

AMH hadde hun ikke verdien på siden den ble tatt hos gynekologen og ikke hos fastlegen. Det var visst tatt hormonprøver i mai hos fastlegen som viste normale verdier, men siste prøve som jeg tok nå for ikke så veldig lang tid siden viste dette svaret over her. Hun forklarte at verdiene kunne hoppe litt opp og ned samtidig med uregelmessige blødninger før de opphører helt. Noe som hun visst trodde var i mitt tilfelle. Det var også tatt blodprøver rundt juletider som ikke var "normale", men fikk ikke prøvesvarene på de.

Anonymkode: 742d0...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Prøvesvarene er typiske for overgangsalder (lav østradiol som er østrogenhormonet og høy FSH som er hypofysehormonet), men verdiene kan svinge fra uke til uke. De kan gå helt i bunn og helt til topps. i flere år før menopausen. AMH vil som regel forsvinne helt noen år før menopausen.

Som sagt, jeg håper at en erfaren gynekolog kan hjelpe deg med passe hormonbehandling.

Vennlig hilsen Mette

PS jeg ber deg om ikke å sende mer på denne tråden som allerede er blitt for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...