Gå til innhold

Flåttbitt ?


Bambustre

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har vært på ferie på Østlandet og kom hjem med en smertefull "klump/kul/hevelse" i bakhodet nært hårfestet. Dro til legen her etter at jeg opplevde at jeg våknet opp med en klar væske som kom fra såret. 

Da det er relativt vanskelig for meg selv og se noe som er i bakhodet under mye hår håper jeg på hjelp fra legen.

Hos legen derimot fikk jeg beskjed at det var umulig å vite hva det kunne være siden området var så betent. Men at jeg burde rense det og fikk resept på Dalacin .4 tabl daglig i 10 døgn. "Kom tilbake om to mnd-da kan vi se på det om det ikke er blitt bedre "

svært lite fornøyd med "hjelpen" fra legen fikk jeg deretter hjelp av venn til å barbere bort håret der såret er og renset såret med klorheksidin.

To dager inn i antibiotikakuren er det ingen bedring med smerten eller rødheten i såret og jeg er oppriktig bekymret for hva det kan være.

Det ble ikke tatt noen prøver for bakteriell dyrkning og ei heller noen form for hjelp til rens eller sårbehandling .

Jeg er redd for at jeg tar antibiotika som ikke hjelper evt at det kan være mer alvorlig.

Har ikke endret noen rutiner på hårprodukter ,har ikke hatt noen kuler i området tidligere eller opplevd noe lignede før. 

av annen relevant informasjon var jeg også hos frisøren på Østlandet og synes ikke frisørsalongen var særlig godt renholdt. Noen ideer på hva dette kan være ?

Har ikke tegn til feber -men allmentilstanden er slapp og mye tretthet. Kvalmetak iblandt .

På forhånd takk for svar .

kvinne 30

image.jpeg

Endret av Bambustre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var du mye i skogen da du var på østlandet? Hvor på østlandet var du? Det virker ikke helt som et flåttbitt syns jeg, men jeg har ikke så god greie på det. Flåtten blir jo sittende lenge så jeg trodde man ville oppdage den, men har lest at ca 50% ikke vet at de har blitt bitt. Jeg ville nok heller trodd at det var en allergisk reaksjon på noe, f.eks et insektstikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Takk for svar:)

Jeg var i Kragerø , med hytte nært sjøen ,Ble mye vandring i skog og mark. Har komplett noia for de småkrypene der, så sjekket meg ofte. Har også vanskelig for å tro at den fikk sitte uforstyrret på kroppen. Men det er klart jeg ikke har sett om det var noe i bakhodet :( Er bare bekymret for at det kan ha vært nettopp en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Kragerø er ikke akkurat fritt for flått nei, så da forstår jeg bekymringen. Kjenner til den noiaen. Har heldigvis ikke blitt bitt selv, men jeg dusjer og skifter klær hver gang jeg har gått i skogen her hjemme. Her er det lite flått sammenlignet med Kragerø, men jeg finner stadig noen på hunden min. Jeg hater de krypa. De kan være vanskelig å kjenne, men han har også ekstremt tykk ull så jeg vil tro det er lettere å kjenne en som sitter i håret. Men det kan jo ha sitti en flått der som du har klort bort iten å tenke over det. Jeg har bare aldri hørt om at noen har sagt de har fått en smertefull kul. Kul er en ting, det kan nok lett bli litt betent. Men trodde ikke det var særlig smertefullt. Hunden får noen ganger en kul der det har sittet en flått, men jeg får jo ikke spurt om den er vond. Men jeg tenker at antibiotika normalt skal fungere veldig raskt, forutsatt at antibiotikaen tar den infeksjonen man har. Var litt derfor jeg tenkte allergisk reaksjon.

Jeg ville ikke latt det være sånn i 2 mnd før jeg hadde oppsøkt lege igjen, men kanskje det er bedre å gå til en hudlege. Nå klarer som regel kroppen å fikse en infeksjon på egenhånd, men siden det kan være flått så bør man følge litt ekstra nøye med. Æsj, nå fikk jeg litt vondt av deg. Jeg hadde blitt dritstressa. Men mest sannsynlig går det jo over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går flåtten så høyt? Med mindre du har sittet på huk eller ligget på bakken da. Trodde den holdt seg i gresset og helst satte seg på beina våre jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Men går flåtten så høyt? Med mindre du har sittet på huk eller ligget på bakken da. Trodde den holdt seg i gresset og helst satte seg på beina våre jeg.

På et eller annet vis så klarer de havne opp i hårfestet. De sitter på gress, lyng, kratt (opp til en meter over bakken har jeg lest), men de går litt etter at de har krabbet over på deg. Jeg hadde en flått på vei opp nakken tidligere i sommer. Kjente at det kilte så jeg fikk tatt den før den festet seg. Ofte (jaja, alt er relativt, ihvertfall 4 ganger) har en flått krabba over på meg når jeg har kost med hunden en god stund etter at vi har vært på tur. De krabber visst gjerne rundt i 3 timer før de finner det perfekte stedet å feste seg. De liker best knehasene, lysken, armhulen og hårfestet. Jeg tok en flått på veggen på badet. De er gale :P Den hadde ikke overlevd der så lenge for de er visst veldig utsatt for tørke, men alikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei ,to mnd blir jeg ikke å vente 😉

Venter til over helgen tenker jeg før det blir en ny runde (hos en ny lege)

Er bosatt på Svalbard,så det er desverre lite kjennskap til  flått eller tilgang på hudleger her oppe.

Men takk for tipset likevel ☺️ 

Gudene må vite hvordan den evt kom seg opp til hodet.

Men det skal sies at jeg var mye i interaksjon med hunder der nede. Og plukket 3 flått fra en av dem i en seanse på 5 min. Så det kryr av ekkelpekkel 🙄😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange flåttbitt på mine barn, men aldri noe som ligner på det der. Skjønner egentlig ikke helt hvor idéen om at dette har med flått å gjøre kom fra, bortsett fra at du har vært i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har sett mange flåttbitt på mine barn, men aldri noe som ligner på det der. Skjønner egentlig ikke helt hvor idéen om at dette har med flått å gjøre kom fra, bortsett fra at du har vært i skog og mark.

Bor i Arktis,har besøkt et området som kryr av flått og kommer hjem med et infisert sår . Er vel ikke så usannsynlig og tenke at det kan ha vært insektbitt /flått da er det vel? ...vet ikke jeg.

Men takk for innspill om at det ikke ligner på et flåttbitt for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bambustre skrev:

Nei ,to mnd blir jeg ikke å vente 😉

Venter til over helgen tenker jeg før det blir en ny runde (hos en ny lege)

Er bosatt på Svalbard,så det er desverre lite kjennskap til  flått eller tilgang på hudleger her oppe.

Men takk for tipset likevel ☺️ 

Gudene må vite hvordan den evt kom seg opp til hodet.

Men det skal sies at jeg var mye i interaksjon med hunder der nede. Og plukket 3 flått fra en av dem i en seanse på 5 min. Så det kryr av ekkelpekkel 🙄😳

Nei, nå ble jeg misunnelig. Jeg skulle gjerne bodd på Svalbard :)

Det er ikke noe problem for flåtten å krabbe opp i nakken. Om det kan komme fra flått skal jeg ikke si, men selv om det ikke ser ut som et standard flåttbitt så kan det vel være det fordet. Om det har blitt en kraftig reaksjon/betennelse der. Dra til en ny lege over helga du og hold meg gjerne oppdatert på hvordan det går. Og om noen finner ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trine skrev:

Nei, nå ble jeg misunnelig. Jeg skulle gjerne bodd på Svalbard :)

Det er ikke noe problem for flåtten å krabbe opp i nakken. Om det kan komme fra flått skal jeg ikke si, men selv om det ikke ser ut som et standard flåttbitt så kan det vel være det fordet. Om det har blitt en kraftig reaksjon/betennelse der. Dra til en ny lege over helga du og hold meg gjerne oppdatert på hvordan det går. Og om noen finner ut hva det er.

Takk for det :) stortrives her !

Mye bedre med isbjørn enn flått 😅

Det skal jeg så absolutt gjøre ! I grunnen finner jeg slike saker veldig spennende -men ikke like morsomt når det skjer på egen kropp 🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bambustre skrev:

Takk for det :) stortrives her !

Mye bedre med isbjørn enn flått 😅

Det skal jeg så absolutt gjøre ! I grunnen finner jeg slike saker veldig spennende -men ikke like morsomt når det skjer på egen kropp 🙄

 

Haha....helt klart bedre med isbjørn enn flått ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på sørlandet og her er det mye flått. Flåtten kan klatre, men den kan ikke hoppe. En gang hadde jeg en bak øra. 

Ved flåttbitt begynner man ofte å klø. Du hadde enkelt merket om det var en flått der når du vasker håret

Anonymkode: 03e1e...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...