Gå til innhold

Mer idioti og svindel fra de alternative


Kanonføde

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/Kopping-suger-ikke-stress-ut-av-kroppen-Det-suger-kritisk-sans-ut-av-hodet--Ingeborg-Senneset-603076b.html

 

– Det fungerer slik at jeg tar sugepumpen på koppen, setter den på huden, og trekker ut luften. Det skaper da trykk under koppen, som suger på musklene og vevet under huden. Da suges blodet som blir lagret i stive muskler ut, forteller Fritsch.

(...)

Muskel- og skjelettlidelser er i følge Folkehelseinstituttet den vanligste årsaken til sykefravær og uføretrygd i Norge. Etableres en sannhet om at kopping hjelper på disse tilstandene, etableres samtidig et press på en av de økonomisk mest vanskeligstilte gruppene i landet om å legge pengene sine i lommene på kjendishypede motebehandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke moral.

Anonymkode: 28f02...008

Du er rik da?

Anonymkode: 53e43...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha en god latter angående alternativ medisin, bør man se på www.helseforhandleren.no. Her finner du alt mulig fjas fra utstyr til å rense strømmen, til myggnetting du kan henge over senga for å beskytte deg for stråling. Selvsagt koster det mange tusen kroner.

Kjære admin: Dette er ikke min nettside og jeg reklamerer ikke under noen omstendighet for den. Hensikten med å skrive dette er å latterliggjøre siden og jeg håper ikke under noen omstendighet at noen handler noe derfra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Hvis man vil ha en god latter angående alternativ medisin, bør man se på www.helseforhandleren.no. Her finner du alt mulig fjas fra utstyr til å rense strømmen, til myggnetting du kan henge over senga for å beskytte deg for stråling. Selvsagt koster det mange tusen kroner.

Kjære admin: Dette er ikke min nettside og jeg reklamerer ikke under noen omstendighet for den. Hensikten med å skrive dette er å latterliggjøre siden og jeg håper ikke under noen omstendighet at noen handler noe derfra.

 

Det er lurt å rense strømmen innimellom da. Tenk på all strømmen som går i jord, den blir skikkelig møkkete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Trine said:

Det er lurt å rense strømmen innimellom da. Tenk på all strømmen som går i jord, den blir skikkelig møkkete :P

Har du tips til en god "strømrenser"? Føler at auraen min tar skade av all denne skitne strømmen...

Anonymkode: eef24...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tips til en god "strømrenser"? Føler at auraen min tar skade av all denne skitne strømmen...

Anonymkode: eef24...253

Nei, jeg pleier bare bare ta to store sprøyter med domestos og vann som jeg stikker inn i hullene i hver stikkontakt og sprøyter inn såpevannet. Billig og effektivt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, issomethingwrong said:

Hvis man vil ha en god latter angående alternativ medisin, bør man se på www.helseforhandleren.no. Her finner du alt mulig fjas fra utstyr til å rense strømmen, til myggnetting du kan henge over senga for å beskytte deg for stråling. Selvsagt koster det mange tusen kroner.

Kjære admin: Dette er ikke min nettside og jeg reklamerer ikke under noen omstendighet for den. Hensikten med å skrive dette er å latterliggjøre siden og jeg håper ikke under noen omstendighet at noen handler noe derfra.

 

Dette dekker vel NAV? :P

Anonymkode: eef24...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kanonføde skrev:

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/Kopping-suger-ikke-stress-ut-av-kroppen-Det-suger-kritisk-sans-ut-av-hodet--Ingeborg-Senneset-603076b.html

 

– Det fungerer slik at jeg tar sugepumpen på koppen, setter den på huden, og trekker ut luften. Det skaper da trykk under koppen, som suger på musklene og vevet under huden. Da suges blodet som blir lagret i stive muskler ut, forteller Fritsch.

(...)

Muskel- og skjelettlidelser er i følge Folkehelseinstituttet den vanligste årsaken til sykefravær og uføretrygd i Norge. Etableres en sannhet om at kopping hjelper på disse tilstandene, etableres samtidig et press på en av de økonomisk mest vanskeligstilte gruppene i landet om å legge pengene sine i lommene på kjendishypede motebehandlere.

Etter min oppfatning er ikke kopping noe mer svindel eller idioti enn diverse former for massasje eller triggerpunktbehandlingsmetoder som benyttes også av fysioterapeuter. Har prøvd det ved et par anledninger, og opplevde det som vesentlig mer effektivt enn klassisk massasje. Så kan man selvfølgelig spørre om ulike massasjeformer har noe for seg på lengre sikt, men det samme kan man si om mange andre ting som lindrer såre muskler.

Det som gjør at det fremstår som sært, er at en del av behandlerne forsøker å forklare virkningsmekanismene innenfor en virkelighetsforståelse som ikke gir mening for de fleste av oss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Trine said:

Nei, jeg pleier bare bare ta to store sprøyter med domestos og vann som jeg stikker inn i hullene i hver stikkontakt og sprøyter inn såpevannet. Billig og effektivt :D

Kanskje "litt for effektivt" for meg. :P Men åpenbart ikke for deg. ;)

Anonymkode: eef24...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, frosken said:

Etter min oppfatning er ikke kopping noe mer svindel eller idioti enn diverse former for massasje eller triggerpunktbehandlingsmetoder som benyttes også av fysioterapeuter. Har prøvd det ved et par anledninger, og opplevde det som vesentlig mer effektivt enn klassisk massasje. Så kan man selvfølgelig spørre om ulike massasjeformer har noe for seg på lengre sikt, men det samme kan man si om mange andre ting som lindrer såre muskler.

Det som gjør at det fremstår som sært, er at en del av behandlerne forsøker å forklare virkningsmekanismene innenfor en virkelighetsforståelse som ikke gir mening for de fleste av oss.

 

Placebo?

Anonymkode: eef24...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Placebo?

Anonymkode: eef24...253

Hvorfor skulle det være noe mer placebo enn andre massasjeformer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje "litt for effektivt" for meg. :P Men åpenbart ikke for deg. ;)

Anonymkode: eef24...253

Neida, kiler så godt i hendene når man spyler inn såpevannet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, frosken said:

Hvorfor skulle det være noe mer placebo enn andre massasjeformer?

Mer "mottakelig for placebo" den dagen du forsøkte disse koppene? Eller at du trodde mer på det? Føles bedre?

Anonymkode: eef24...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Trine said:

Neida, kiler så godt i hendene når man spyler inn såpevannet ;)

Redd det hadde mer enn kilt både her og der. :P

Anonymkode: eef24...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trygda er god.

Anonymkode: 28f02...008

Mer lønnsomt å jobbe.

Anonymkode: 53e43...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, frosken said:

Etter min oppfatning er ikke kopping noe mer svindel eller idioti enn diverse former for massasje eller triggerpunktbehandlingsmetoder som benyttes også av fysioterapeuter. Har prøvd det ved et par anledninger, og opplevde det som vesentlig mer effektivt enn klassisk massasje. Så kan man selvfølgelig spørre om ulike massasjeformer har noe for seg på lengre sikt, men det samme kan man si om mange andre ting som lindrer såre muskler.

Det som gjør at det fremstår som sært, er at en del av behandlerne forsøker å forklare virkningsmekanismene innenfor en virkelighetsforståelse som ikke gir mening for de fleste av oss.

Poenget mitt er at det er mer idioti og svindel - merk ordet mer, som innholdes i tittelen. Det provoserer at det stadig kommer nye "tilbud" for å melke mer penger, akkurat som det lanseres nye mobiltelefoner. Og jeg sier ikke at f.eks. massasje ikke kan gjøre at man f.eks. føler seg mer fornøyd, men det er svindel når det utgir seg for å være medisinsk og at virkningen er verifiserbar innenfor en naturvitenskapelig ramme. Jeg mener at f.eks. spa (sånn med gjørme) ikke er svindel - men effektmessig er det det samme som alternativ medisin. Når det utgir seg for å være medisinsk så lures folk til å kjøpe det, som i utgangspunktet ikke ville betalt for velværetilbud som spa.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kanonføde skrev:

Poenget mitt er at det er mer idioti og svindel - merk ordet mer, som innholdes i tittelen. Det provoserer at det stadig kommer nye "tilbud" for å melke mer penger, akkurat som det lanseres nye mobiltelefoner. Og jeg sier ikke at f.eks. massasje ikke kan gjøre at man f.eks. føler seg mer fornøyd, men det er svindel når det utgir seg for å være medisinsk og at virkningen er verifiserbar innenfor en naturvitenskapelig ramme. Jeg mener at f.eks. spa (sånn med gjørme) ikke er svindel - men effektmessig er det det samme som alternativ medisin. Når det utgir seg for å være medisinsk så lures folk til å kjøpe det, som i utgangspunktet ikke ville betalt for velværetilbud som spa.

:)

Tja... jeg tror kanskje ikke folk flest har problemer med å skjønne hva de betaler for. Tipper for øvrig at om noen gidder å finansiere RCT'er hvor diverse massasjeformer brukt i fysioterapi sammenlignes med kopping, så er kanskje effekten omtrent den samme. Jeg velger ikke kopping som behandlingsform fordi jeg får mye billigere behandling hos en kompetent manuell terapeut når jeg har behov for det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...