Gå til innhold

spiral ikke vondt?? JO!! Fram med fakta.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser på nettet på flere steder om spiral. Å blir så irritert over at dem ikke skal opplyse fakta om at det gjør vondt å sette inn spiral. Du kan bli både kvalm, smerter og svimmel.   Leste en plass, sitat:

"Er det smertefullt å sette inn spiral?

De fleste kjenner litt menssmertelignende følelse under innsetting, den gir seg raskt og det er sjelden nødvendig å ta smertestillende. Om man vil, kan man ta smertestillende FØR timen."

SJELDEN NØDVENDIG å ta smertestillende?? Det stemmer jo ikke!! Alle jeg kjenner som har spiral kjente skikkelige smerter. Noen har krampe smerter i flere mnd etterpå. Ei trodde hun skulle føde et barn på tur hjem igjen fra gynekologen. En annen plass leste jeg at kun 5% av kvinner trenger smertestillende ved spiral innsetting. Jeg tror det er motsatt heller. 5% som IKKE trenger smertestillende. Hørte om ei som skulle sette inn spiral. Var ikke forbredt i det hele tatt på smerten. Hylte av smerter da de førte inn målepinne for å måle hvor langt oppe de skulle opp med selve spiralen. Avbrøt hele innsettingen.Taklet ikke smerten å hun var godt voksen å ferdig med barn. Det var bortkastet penger å kjøpe på apoteket.

 

Anonymkode: 9beb1...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser på nettet på flere steder om spiral. Å blir så irritert over at dem ikke skal opplyse fakta om at det gjør vondt å sette inn spiral. Du kan bli både kvalm, smerter og svimmel.   Leste en plass, sitat:

"Er det smertefullt å sette inn spiral?

De fleste kjenner litt menssmertelignende følelse under innsetting, den gir seg raskt og det er sjelden nødvendig å ta smertestillende. Om man vil, kan man ta smertestillende FØR timen."

SJELDEN NØDVENDIG å ta smertestillende?? Det stemmer jo ikke!! Alle jeg kjenner som har spiral kjente skikkelige smerter. Noen har krampe smerter i flere mnd etterpå. Ei trodde hun skulle føde et barn på tur hjem igjen fra gynekologen. En annen plass leste jeg at kun 5% av kvinner trenger smertestillende ved spiral innsetting. Jeg tror det er motsatt heller. 5% som IKKE trenger smertestillende. Hørte om ei som skulle sette inn spiral. Var ikke forbredt i det hele tatt på smerten. Hylte av smerter da de førte inn målepinne for å måle hvor langt oppe de skulle opp med selve spiralen. Avbrøt hele innsettingen.Taklet ikke smerten å hun var godt voksen å ferdig med barn. Det var bortkastet penger å kjøpe på apoteket.

 

Anonymkode: 9beb1...576

Gynekologen min ble sur på meg en gang. Anbefalte hormonspiral til meg. Noe jeg sa at det vil jeg ikke. Hvorfor det lurte hun på. Jo for det høres så vondt ut. Å hørt så mye at det er så mye smerter med det. Da skulle gynekologen min vise meg et opptak av hvordan man satte inn spiral. Jeg var egentlig ikke så giret på å se det, men gjorde det etter litt oversnakking fra henne. skulle vise meg at dette var verken farlig eller ekstremt vondt. Ja fikk se på video klippet, der vi så bare underlivet og opp til magen der hun låg med hendene på personen. Å jeg registrerte at hun rørte ikke på en muskel. Å at legen var rask og litt brutal. Å sa til gynekologen: hvordan kan jeg vite at dette ikke er et opptak fra en person som ligger i narkose? Hun rører jo ikke på en finger. Å ingen lyd å høre fra pasienten. kun instrumentene legen holdt på med.Hadde det vært meg så hadde jeg i det miste stivnet til i det dem hadde ført inn spiralen. Da ble gynekologen irriter på meg. Jeg følte faktisk at hun prøvde å bagalisere det å sette inn spiral. Lur meg. I stedet for å være ærlig med meg: Ja det gjør vondt. Det ble ikke noe spiral på meg!! Byttet gynekolog!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leser på nettet på flere steder om spiral. Å blir så irritert over at dem ikke skal opplyse fakta om at det gjør vondt å sette inn spiral. Du kan bli både kvalm, smerter og svimmel.   Leste en plass, sitat:

"Er det smertefullt å sette inn spiral?

De fleste kjenner litt menssmertelignende følelse under innsetting, den gir seg raskt og det er sjelden nødvendig å ta smertestillende. Om man vil, kan man ta smertestillende FØR timen."

SJELDEN NØDVENDIG å ta smertestillende?? Det stemmer jo ikke!! Alle jeg kjenner som har spiral kjente skikkelige smerter. Noen har krampe smerter i flere mnd etterpå. Ei trodde hun skulle føde et barn på tur hjem igjen fra gynekologen. En annen plass leste jeg at kun 5% av kvinner trenger smertestillende ved spiral innsetting. Jeg tror det er motsatt heller. 5% som IKKE trenger smertestillende. Hørte om ei som skulle sette inn spiral. Var ikke forbredt i det hele tatt på smerten. Hylte av smerter da de førte inn målepinne for å måle hvor langt oppe de skulle opp med selve spiralen. Avbrøt hele innsettingen.Taklet ikke smerten å hun var godt voksen å ferdig med barn. Det var bortkastet penger å kjøpe på apoteket.

 

Anonymkode: 9beb1...576

Man skal være veldig sart og ha lav smerteterskel om man kaller innsetting av spiral smertefullt. Det kjennes en ørliten smerte et sekund eller så, men et vanlig tannlegebesøk er for de fleste langt mer smertefullt (selv uten boring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leser på nettet på flere steder om spiral. Å blir så irritert over at dem ikke skal opplyse fakta om at det gjør vondt å sette inn spiral. Du kan bli både kvalm, smerter og svimmel.   Leste en plass, sitat:

"Er det smertefullt å sette inn spiral?

De fleste kjenner litt menssmertelignende følelse under innsetting, den gir seg raskt og det er sjelden nødvendig å ta smertestillende. Om man vil, kan man ta smertestillende FØR timen."

SJELDEN NØDVENDIG å ta smertestillende?? Det stemmer jo ikke!! Alle jeg kjenner som har spiral kjente skikkelige smerter. Noen har krampe smerter i flere mnd etterpå. Ei trodde hun skulle føde et barn på tur hjem igjen fra gynekologen. En annen plass leste jeg at kun 5% av kvinner trenger smertestillende ved spiral innsetting. Jeg tror det er motsatt heller. 5% som IKKE trenger smertestillende. Hørte om ei som skulle sette inn spiral. Var ikke forbredt i det hele tatt på smerten. Hylte av smerter da de førte inn målepinne for å måle hvor langt oppe de skulle opp med selve spiralen. Avbrøt hele innsettingen.Taklet ikke smerten å hun var godt voksen å ferdig med barn. Det var bortkastet penger å kjøpe på apoteket.

 

Anonymkode: 9beb1...576

Hvor mange har du snakket med? Hvor mange får satt inn spiral totalt?

Ja, _noen_ får veldig vondt - dette har også noe med hvor dreve vedkommende som setter den inn er - og noen merker et stikk idet man setter den inn og mange har nok tendenser til krampe/har krampe i timene etterpå... Selv har jeg brukt smertestillende ved en av tre innsettinger - så det er virkelig mulig å ikke plages veldig mye med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kanskje en paracet i forkant, husker ikke, men jeg husker at jeg ikke kjente noe, ikke mer enn ved en vanlig celleprøve om det var noe og det er maks et bittelite klyp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Hvor mange har du snakket med? Hvor mange får satt inn spiral totalt?

Ja, _noen_ får veldig vondt - dette har også noe med hvor dreve vedkommende som setter den inn er - og noen merker et stikk idet man setter den inn og mange har nok tendenser til krampe/har krampe i timene etterpå... Selv har jeg brukt smertestillende ved en av tre innsettinger - så det er virkelig mulig å ikke plages veldig mye med det.

I syklubben er vi ti kvinner som deler erfaringer om spiral og diverse. Har fire eldre søstre. Så litt har jeg fått med meg av erfaringer. Har ei søster som satt inn spiral. Besvimte ved innsetting. Hadde kramper i 3mnd. måtte til slutt på sykehus for å sjekke om spiralen var satt inn rett. Det var den.Det viste seg at hun hadde endometriose i tillegg. så det er ikke alle her i verden som har en skjede/underliv  som tåler "stål". Finnes mange sorter underlivs sykdommer som gjør at du får smerter ved innsetting av spiral. Selv om leger anbefaler at spiral skal hjelpe over tid. Så egner det seg ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, lottalotta skrev:

I syklubben er vi ti kvinner som deler erfaringer om spiral og diverse. Har fire eldre søstre. Så litt har jeg fått med meg av erfaringer. Har ei søster som satt inn spiral. Besvimte ved innsetting. Hadde kramper i 3mnd. måtte til slutt på sykehus for å sjekke om spiralen var satt inn rett. Det var den.Det viste seg at hun hadde endometriose i tillegg. så det er ikke alle her i verden som har en skjede/underliv  som tåler "stål". Finnes mange sorter underlivs sykdommer som gjør at du får smerter ved innsetting av spiral. Selv om leger anbefaler at spiral skal hjelpe over tid. Så egner det seg ikke for alle.

Ja, for all del - men det er tross alt ikke "normale omstendigheter". Poenget er at ikke ALLE har vondt og ikke ALLE har det helt problemfritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Ja, for all del - men det er tross alt ikke "normale omstendigheter". Poenget er at ikke ALLE har vondt og ikke ALLE har det helt problemfritt...

spiral skal hjelpe mot edometriose.. men det hjalp ikke til søstra mi. Hadde krampe utenom mensen også i begynnelsen. Det ga seg litt med blødningene, men krampen var der.. så legen på sykehuset tok avgjørelsen at han tok den ut til slutt. Hadde problemer med å fungere i dagliglivet. To i syklubben fikk også smerter av spiral. den en av de måtte fjerne etter en mnd. låg å kastet opp i krampesmerter. Gikk utover både jobben og hverdagen. Men forstår at ikke ALLE Har smerter. Men det er flere enn man tror som HAR smerter ved spiral. Litt artig å høre at det er dem som ikke har smerter å. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt godt å lese, for jeg har også hatt inntrykk av at spiralinnsetting skal være maks litt ubehagelig.

Vel. Jeg hylte så høyt, og lå så urolig at innsetting ble helt umulig. Dvs. hun fikk satt den inn - men den ble liggende skjevt og måtte fjernes igjen.  

Gynekologen min ba meg da om å komme tilbake under menstruasjon, fordi det da er litt åpning - og ta en Cytotec kvelden før for å åpne ytterligere. 

Hun sa også at det er ganske vanlig med sterke smerter under innsetting for oss som ikke har født.  Fastlegen min bekreftet også dette, da jeg fortalte det til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Xtra skrev:

Man skal være veldig sart og ha lav smerteterskel om man kaller innsetting av spiral smertefullt. Det kjennes en ørliten smerte et sekund eller så, men et vanlig tannlegebesøk er for de fleste langt mer smertefullt (selv uten boring).

Er litt nysgjerrig på om du så skråsikkert hevder dette basert på kunnskap om hvordan kvinner på gruppenivå opplever dette, eller om det er en uttalelse kun for egen regning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen plass leste jeg at kun 5% av kvinner trenger smertestillende ved spiral innsetting. Jeg tror det er motsatt heller. 5% som IKKE trenger smertestillende. 

Anonymkode: 9beb1...576

Nja. Selv om jeg selv syntes det var forferdelig vondt, tror jeg nok ikke at dette gjelder for flertallet. 

Ved universitetet i Gøteborg har de gjort en undersøkelse om smerter ved spiralinnsetting for kvinner som ikke har vært gravide.  Disse opplever naturlig nok mer smerte ved innsetting enn de som har født. 

33 av 55 rangerte smerten til under 6 på en skala fra 0 - 12.  
Dvs. at 22 av 55 synes det var over middels vondt. 

"Vid korttidsuppföljning efter två-fem dagar angav 73 % att de haft svår mensvärk eller krampartad smärta men av varierande duration."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var skikkelig vondt å sette inn spiral akkurat som jeg måtte få narkose da jeg skulle ta en vevsprøve av livmora.  Jeg synes Helsevesenet sparer altfor mye på smertestillende og bedøvelse når de skal gjøre vonde ting som de kaller "litt ubehagelige".  30 sprøyter i urinblæra på en time var litt ubehagelig, så ubehagelig at jeg nesten skrek høyt for hver sprøyte. Jeg kunne ikke få narkose for det kostet 60 000 kr.  Norge sparer seg til fant.  
Jeg hadde forøvrig vondt i blæra i mange dager etterpå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått satt inn både kobberspiral og hormonspiral. 

Jeg syntes ikke det var vondt noen av gangene. Det var heller ikke vondt å ta ut kobberspiralen når jeg skulle sette inn hormonspiralen. 

Ingen av mine venninner har syntes det har vært vondt og sette inn spiral, men ei syntes det var litt ubehagelig, selv om det ikke var vondt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Kalevaala skrev:

Er litt nysgjerrig på om du så skråsikkert hevder dette basert på kunnskap om hvordan kvinner på gruppenivå opplever dette, eller om det er en uttalelse kun for egen regning?

Uttalelsen er basert på det jeg har lest, på det jeg har hørt om andres erfaringer, samt fra egen erfaring. Kjenner få som har valgt spiral uten å ha født, det ville jeg neppe gjort selv, og tenkte rett og slett ikke på denne gruppen. Har hørt at det kan være smertefullt for de som ikke har født (og ja, det burde jeg også tenkt på da jeg svarte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det da jeg var 20 år og den gangen var det helt vanlig å sette inn spiral uten å ha født :)  Og p-pillene var så fulle av hormoner at det ville de ikke gi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Smertereaksjon er helt forskjellig fra kvinne til kvinne og vil aldri kunne sammenliknes. Tenk på fødsler, hvor ulikt de oppleves.

Ved innsetting av spiral gjelder det samme. Faktorer som har betydning: livmoren anatomi, om kvinnen har født, om hun ammer og ikke har fått sine hormoner tilbake, hatt operasjon på livmorhalsen (som konisering), kvinnens forhåndsinnstilling på om det skal være vondt eller ikke, tidligere overgrep, legens trening/erfaring og om legen er i stand til å skape trygghet ved å gå langsom frem og forklare hva som skal skje og om det kan være smertefullt.

Prosedyren er som følger:

  1. Først vanlig undersøkelse, evt med ultralyd ved usikkerhet om livmorens størrelse og om den ligger forover eller bakover.

  2. Innsetting av spekel i skjeden for å få god oversikt over mormunnen.

  3. Vask av livmorhalsen med desinfiserende væske

  4. Påsetting av klotang (kuletang) på livmorhalsen. Det kan gi kort ubehag, noen merker det nesten ikke, noen merker et stikk og andre bare en slags ekkel følelse

  5. Sondering av livmoren med en sonde, metall-pinne, brukes noen ganger ved usikkerhet om livmorens størrelse. En erfaren lege behøver ikke å utføre dette tilleggsinngrep.

  6. Spiralen innsettes i en hylse gjennom livmorhalsen. Hvis den er trang, hos en som ikke har født vaginalt eller hvor det er anatomisk tranghet, kan det utløse en smerter som ved menstruasjon eller ved tidlig ri. Noen ganger kan det være nødvendig med å blokke opp ved trang livmorhals.

  7. Spiralen løses ut fra hylsen og skjøves opp i toppen av livmoren. Det kan også gi litt ubehag.

  8. Hylse fjernes. Klotang fjernes, det kan iblant være lidt ubehagelig.

  9. Tråden på spiralen klippes til passe lengde. Hvis det er kort tid etter en fødsel hvor hormonene ikke er kommet tilbake og livmoren er liten, er det viktig å klippe tråden så den blir lang, ellers kan den lett forsvinne opp i livmorhalsen og det blir vanskelig å sjekke spiralen og senere fjerne den.

  10. De fleste merker ikke noe spesielt etterpå, men noen har menstruasjonslignende smerter samme dag, sjelden lenger.

Kan det gjøres noe for å redusere ubehaget? Veldig viktig at legen på forhånd forklarer hva som skal gjøres og hva som kan være vondt. En 3.persons tilstedeværelse for å hjelpe legen og berolige pasienten er viktig. Ta gjerne selv med en venninne eller venn, det har du krav på. God tid ved innsettingen med forklaring av hvert trin er viktig.

Lokalbedøvelse brukes kun hvis det skal blokkes (trin f). Det har vært forsøkt med Ibux el. Lign før inngrepet, men virkningen er usikker. Ved trang kjent trang livmorhals kan det evt gis stikkpiller noen timer før innsetting for å mye opp livmorhalsen. Ved smerter etterpå vil samme legemidler som brukes ved menstruasjonssmerter være aktuelt.

Så var det facts. Vitenskapelige studier har vist:

10% kjenner nesten intet ved innsettingen

75 % har moderate smerter

15 % har sterke smerter.

Selv har jeg vel gjennom mer enn 40 år som gynekolog satt inn noen tusen spiraler, og mitt inntrykk stemmer med ovenstående tall. Jeg har kanskje fem ganger opplevd at pasienten har besvimt og fått kramper. Hos en kvinne gjentok det seg hver gang spiralen ble skiftet, ikke fordi hun var engstelig eller sårbar, men berøring av innsiden av livmoren utløste denne reaksjonen. Hos noen få kvinner (f.eks. utviklingshemmede) settes spiralen opp under full narkose.

Håper at dette var uttømmende? Viktigste budskap: ingen kvinner er like og man kan ikke sammenlikne smertereaksjoner.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Dorthe skrev:

Jeg tror  kanskje at det er vondt for oss som enten ikke har født eller ikke født gjennom fødselskanalen.

Jeg fprstår logikken i at det gjør vondere om man ikke har hatt et (fullbårent) barn inni der, men dette med fødselskanalen kan vel ikke ha noen betydning? Det er jo ikke i skjeden det gjør vondt, utover mulig ubehag ved bruk av spekulum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morsan skrev:

Jeg fprstår logikken i at det gjør vondere om man ikke har hatt et (fullbårent) barn inni der, men dette med fødselskanalen kan vel ikke ha noen betydning? Det er jo ikke i skjeden det gjør vondt, utover mulig ubehag ved bruk av spekulum.

Jeg tror Dorthe mener livmorkanalen og livmorhalsen som en del av fødselskanalen?  Det var i alle fall slik jeg tolket det da jeg leste det.  

Jeg har hatt et fullbårent barn i livmoren, som ble hentet ut via keisersnitt fordi jeg aldri fikk åpning. Dermed har ikke livmorhalsen, livmorkanalen og livmormunnen vært ekspandert, og vil dermed være trangere enn om barnet hadde kommet ut den veien.

Dette er forklaringen jeg har fått av min gynekolog. 

Endret av Kalevaala
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...