Gå til innhold

Farlig og rotfylle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg rotfylte en tann for fire år siden, og det gikk veldig fint. Nå skal jeg rotfylle en tann til, og av nysgjerrighet om hvordan det egentlig gjøres, googlet jeg det. -Og selvfølgelig kom det opp mye negativt om rotfyllinger som har skremt meg skikkelig :( Det virker nesten som om jeg er dømt til å få hjerteinfarkt hvis jeg tar en rotfylling, pluss at alt mulig annet negativt kan skje. Hvor farlig er det egentlig å rotfylle? Det er en tann jeg i utgangspunktet ikke vil trekke, da det vil synes godt, og jeg er ung, så det vil jo se rart ut å mangle en tann. 

Anonymkode: 34f36...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker nesten som om jeg er dømt til å få hjerteinfarkt hvis jeg tar en rotfylling, pluss at alt mulig annet negativt kan skje. Hvor farlig er det egentlig å rotfylle?

Anonymkode: 34f36...c8e

Hvis det hadde vært vanlig med komplikasjoner etter noe såpass vanlig (og som man til og med må betale dyrt for), tror du ikke vi hadde visst om det da? 

Er du ung og frisk er nok turen til og fra tannlegen mer risikofylt, statistisk sett - hvis du må ut i trafikken for å komme dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Hvis det hadde vært vanlig med komplikasjoner etter noe såpass vanlig (og som man til og med må betale dyrt for), tror du ikke vi hadde visst om det da? 

Er du ung og frisk er nok turen til og fra tannlegen mer risikofylt, statistisk sett - hvis du må ut i trafikken for å komme dit.

Ikke vet jeg. Det handler jo om penger. Da er det vel mye som ikke blir sagt. Tannlegene taper jo på å slutte med rotfyllinger.

Anonymkode: 34f36...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg. Det handler jo om penger. Da er det vel mye som ikke blir sagt. Tannlegene taper jo på å slutte med rotfyllinger.

Anonymkode: 34f36...c8e

For tannlegene er det mest gunstig at vi lever lenge og beholder tennene lenge nok til at de, i likhet med resten av kroppen, blir gamle og behandlingstrengende.  Så for deres økonomi ville det være "best" om de gjorde såpass dårlig arbeid at det stadig trengte vedlikehold, uten å ta livet av pasientene. 

Vi bor i et land der spedbarnsdødeligheten er omtrent null, likevel lanseres det iblant teorier om at barnevaksiner tar livet av babyer.  Hvis folk til stadighet fikk hjerteinfarkt eller andre alvorlige komplikasjoner etter å ha rotfylt, tror du virkelig tannlegene hadde klart å legge lokk på det?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
denfinekatten

Hei. Jeg skulle rotfylle i 2007, men husker ikke hvordan det gikk. Jeg husker bare at jeg grua meg, og vet ikke selv om jeg kom meg til tannlegen. Nå har jeg trekt 4-5 tenner i munnen. En for å få plass, og noen som dessverre måtte trekkes pga tannlegen sa at de måtte trekkes. Skammer meg over at jeg har trekt tenner, og er redd for at folk skal tro jeg ikke pusser tenna mine. Noen ganger glemmer jeg å pusse tenna, men ikke lenger enn at jeg pusser dem så fort jeg får muligheten etter at jeg har glemt det. Tennnene mine er ganske hvite, og ikke mye misfarging, dessverre var det en dust tannlege som trakk tennna mine. Det hadde vel holdt å borre dersom det var hull, nei det spørs om det ikke var en tannkjøttsykdom periodonti. den ene tanna min knuste og jeg tok vare på den i en snusboks jeg hadde, det var sånn det begynte nå husker jeg . tanna falt ut og jeg måtte trekke de andre på siden. sikkert fordi at sykdommen ikke skulle spre seg. hele poenget mitt er at uansett hvor mye du gruer deg til å rotfylle så må du ikke finne på å utsette det. jeg er livredd tannlegen, men kom meg til tannlegen for 2 år siden og opererte ut en visdomstann. tannlegen er aldri noe man bør utsette, nå har ikke jeg vært der siden jeg opererte ut visdomstanna, men da hadde jeg null hull. *stolt* . en av de værste tinga jeg vet er folk med dårlig tannhygiene, dårlig ånde kan skje alle, men hvis jeg ser noen med fryktelig gule tenner, da tenker jeg æsj. og jeg både drikker kaffe og røyker. ta godt vare på tenna deres, jeg synes det er helt grusomt at jeg fikk periodonti. kom deg til tannlegen og rotfylle, du kommer til å føle at en byrde har blitt løftet fra skuldrene dine når du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, denfinekatten skrev:

kom deg til tannlegen og rotfylle

Tråden er snart et år gammel, så problemet er trolig løst nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...