Gå til innhold

Overgangsalder og migrene


Ann

Anbefalte innlegg

Hei, jeg e 60 år, har brukt østradot i mange år etter en hysterectomi. Seponerte Estradot for en mnd siden, etter en nedtrapping. Jeg har hele livet vært plaget av migrene, men nå den siste måneden er det svært forverret, har du noe med at jeg nå er i overgangsalderen ? Og jeg lurer på og håper du kan si noe om hvor lenge en slik overgangsalder varer når den starter så sent som 60 år ?

og stemmer det at økt migreneanfall kan skyldes overgangsalder 

håper veldig på svar.

med vennlig hilsen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Ann skrev:

Hei, jeg e 60 år, har brukt østradot i mange år etter en hysterectomi. Seponerte Estradot for en mnd siden, etter en nedtrapping. Jeg har hele livet vært plaget av migrene, men nå den siste måneden er det svært forverret, har du noe med at jeg nå er i overgangsalderen ? Og jeg lurer på og håper du kan si noe om hvor lenge en slik overgangsalder varer når den starter så sent som 60 år ?

og stemmer det at økt migreneanfall kan skyldes overgangsalder 

håper veldig på svar.

med vennlig hilsen

 

 

Ville bare si at jeg tenkte, stakkars dame som er 60 år å ennå ikke ferdig med overgangsalderen. Hva har man gjort for å ikke fortjene å leve et liv uten mensen marerittet!!

Anonymkode: a27aa...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo overgangsalderen din noe sen og jeg vet derfor ikke om det er relevant, men det er vanlig at migreneanfallene kommer både hyppigere og sterkere mot og gjennom overgangsalderen.   Etter overgangsalder blir ca. 60% vesentlig bedre eller helt bra. 

Årsaken er at hormonsvingninger er en viktig migrenetrigger, og hormonnivåene svinger sterkere og oftere i denne perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Østrogenbehandling er i prinsipp bare en utsettelse av overgangsalderen. Vanligvis varer den 3-4 år, men hos noen (15 % ?) resten av livet. Hør evt med din mor, for samme mønster kan gjenta seg fra mor til datter. Hos de fleste blir migrene bedre med årene etter menopausen (siste menstruasjon), mens andre kan oppleve forverring. Du er så heldig at du kan bruke rent østrogen da din livmor er fjernet, og det er gunstig, spesielt med hensyn til blodpropp og slag. Det er noe som tyder på at ren østrogen ikke bare er gunstig for å beskytte for hjerte-karsykdommer, men det kan redusere forekomst av brystkreft, så det kan være flere gode grunner til å fortsette med behandling. Det viktigste er livskvalitet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Østrogenbehandling er i prinsipp bare en utsettelse av overgangsalderen. Vanligvis varer den 3-4 år, men hos noen (15 % ?) resten av livet. Hør evt med din mor, for samme mønster kan gjenta seg fra mor til datter. Hos de fleste blir migrene bedre med årene etter menopausen (siste menstruasjon), mens andre kan oppleve forverring. Du er så heldig at du kan bruke rent østrogen da din livmor er fjernet, og det er gunstig, spesielt med hensyn til blodpropp og slag. Det er noe som tyder på at ren østrogen ikke bare er gunstig for å beskytte for hjerte-karsykdommer, men det kan redusere forekomst av brystkreft, så det kan være flere gode grunner til å fortsette med behandling. Det viktigste er livskvalitet.

Vennlig hilsen Mette

 

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Østrogenbehandling er i prinsipp bare en utsettelse av overgangsalderen. Vanligvis varer den 3-4 år, men hos noen (15 % ?) resten av livet. Hør evt med din mor, for samme mønster kan gjenta seg fra mor til datter. Hos de fleste blir migrene bedre med årene etter menopausen (siste menstruasjon), mens andre kan oppleve forverring. Du er så heldig at du kan bruke rent østrogen da din livmor er fjernet, og det er gunstig, spesielt med hensyn til blodpropp og slag. Det er noe som tyder på at ren østrogen ikke bare er gunstig for å beskytte for hjerte-karsykdommer, men det kan redusere forekomst av brystkreft, så det kan være flere gode grunner til å fortsette med behandling. Det viktigste er livskvalitet.

Vennlig hilsen Mette

Hei, og tusen takk for svar. Mener du jeg bør fortsette med østradot 25 mg 2 gr pr uke slik jeg gjorde for inntil en måned siden.

Tanken med å slutte m Estradot var å komme i overgangsalder for om mulig bli kvitt migrenen.. Men nå er migrenen verre enn noen gang, og så vidt jeg vet er det ikke noe annet  i livet som er triggere nå. Jeg trodde jeg var for gammel til å fortsette m Estradot..... Men jeg kan altså det mener du - om det forbedrer livskvaliteten ?

er det ingen aldersgrense for  når man bør slutte m  Estradot, selv om livmoren er fjernet

håper du kan svare her også Mette :)

Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Fagmiljøet (eksperter på emnet) setter ingen grenser for varighet av bruk av østrogen. Jeg kan ikke ta avgjørelse for deg, det må være du som bestemmer. I og med at du har fjernet livmoren og kan ta ren østrogen, og tilmed bruker det i plasterform, så kan jeg ikke se at du løper noen risiko, men heller får en rekke fordeler som: redusert (?) risiko for brystkreft, redusert risiko for hjertekarsykdommer og for benskjørhet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Mitt håp var jo at migrenen skulle gi seg etter overgangsalder, slik det gjorde hos min mor.

men den økte intensiteten i migreneanfall etter seponering av Estrdat er helt utholdelig. Så jeg begynner med Estradot igjen 25 mg plaster x 2 pr uke.

så er det å håpe at migrenen gir seg noe, eller at jeg kan få en annen behandling for den

det er jo migreneforebyggende medisin, Bettablokker ?

min fastlege har henvist meg til nevrolog m tanke på Botox behandling, har du noen erfaring med det

mvh

Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er gynekolog, kan ikke noe om migrene. Nå er linken lang, så jeg svarer ikke mer i denne. Det må evt åpnes ny link

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene dine, er takknemlig for det og de that vært til hjelp.

men det er faktisk gynekologen min som har skrevet ut migrene medisin, nettopp fordi han har ment det er hormonelt betinget

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...