Gå til innhold

Tips til et lite kjapt måltid i farta


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg har kuttet ut godteri og brus nå (2,5 uke nå, og lenger skal det bli), og det går egentlig veldig greit. Tenker på at det meste av det jeg spiser/drikker skal være godt for kroppen, men jeg skeier ut litt innnimellom (var i bursdagsselskap til ei venninne i går, og da spiste jeg kake - spiser en is av og til, og tar et glass vin av og til).

Men når en merker at blodsukkeret faller - enten på slutten av arbeidsdagen og det er lenge til middag, eller etter trening - hva er greit å hive i seg i full fart da? Jeg veksler litt mellom følgende:

  • en banan
  • en litago sjokolademelk (etter trening)
  • Et tørt knekkebrød (har i skuffen på jobb)
  • En is (gjerne den sitronisen til Diplom is)
  • En smoothie

Andre forslag? Tenker ikke på noe en må lage til på komfyren, men noe en kjøper eller hiver i seg i full fart videre....

Det kan gjerne inneholde noe sukker/energi (for det er jo hele poenget å med å spise/drikke noe), men det kan gjerne være sunt :-)

 

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har kuttet ut godteri og brus nå (2,5 uke nå, og lenger skal det bli), og det går egentlig veldig greit. Tenker på at det meste av det jeg spiser/drikker skal være godt for kroppen, men jeg skeier ut litt innnimellom (var i bursdagsselskap til ei venninne i går, og da spiste jeg kake - spiser en is av og til, og tar et glass vin av og til).

Men når en merker at blodsukkeret faller - enten på slutten av arbeidsdagen og det er lenge til middag, eller etter trening - hva er greit å hive i seg i full fart da? Jeg veksler litt mellom følgende:

  • en banan
  • en litago sjokolademelk (etter trening)
  • Et tørt knekkebrød (har i skuffen på jobb)
  • En is (gjerne den sitronisen til Diplom is)
  • En smoothie

Andre forslag? Tenker ikke på noe en må lage til på komfyren, men noe en kjøper eller hiver i seg i full fart videre....

Det kan gjerne inneholde noe sukker/energi (for det er jo hele poenget å med å spise/drikke noe), men det kan gjerne være sunt :-)

 

Jeg ville droppet alt av frukt og sukker og istedet kuttet opp noen grønnsaker, blandet med feks cottage cheese/ gresk yoghurt/ evt skyr og nøtter. Du ønsker et mellommåltid fordi blodsukkeret faller, men alternativene du skisserer gjør at du får samme kortvarig effekt. Velg heller produkter som fører til at blodsukkeret holder seg stabilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
24 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har kuttet ut godteri og brus nå (2,5 uke nå, og lenger skal det bli), og det går egentlig veldig greit. Tenker på at det meste av det jeg spiser/drikker skal være godt for kroppen, men jeg skeier ut litt innnimellom (var i bursdagsselskap til ei venninne i går, og da spiste jeg kake - spiser en is av og til, og tar et glass vin av og til).

Men når en merker at blodsukkeret faller - enten på slutten av arbeidsdagen og det er lenge til middag, eller etter trening - hva er greit å hive i seg i full fart da? Jeg veksler litt mellom følgende:

  • en banan
  • en litago sjokolademelk (etter trening)
  • Et tørt knekkebrød (har i skuffen på jobb)
  • En is (gjerne den sitronisen til Diplom is)
  • En smoothie

Andre forslag? Tenker ikke på noe en må lage til på komfyren, men noe en kjøper eller hiver i seg i full fart videre....

Det kan gjerne inneholde noe sukker/energi (for det er jo hele poenget å med å spise/drikke noe), men det kan gjerne være sunt :-)

 

Mat skal ikke spises i farta. Vanesak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, cathlin skrev:

Nøtter, bær, cottage cheese, skyr

Ja, jeg er glad i cottage cheese, men glemmer det helt bort i lange perioder. Lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg ville droppet alt av frukt og sukker og istedet kuttet opp noen grønnsaker, blandet med feks cottage cheese/ gresk yoghurt/ evt skyr og nøtter. Du ønsker et mellommåltid fordi blodsukkeret faller, men alternativene du skisserer gjør at du får samme kortvarig effekt. Velg heller produkter som fører til at blodsukkeret holder seg stabilt. 

Lurt. Du har jo rett i det! Som regel holder den isen såpass at jeg klarer meg til neste ordentlige måltid, men det er jo bes om blodsukkeret er mer stabilt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par sånne Babybel oster m noen jordbær, små tomater, paprika el noe?

Skyr funker alltid - dvs liker kun den uten klumper - m blåbær/vanilje. Jeg skal bli avhengig av den igjen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg litt frem med mellommåltid den dagen i uka da kjæresten og jeg drar rett på løpetur når jeg kommer fra jobb og spiser middag etterpå. Har endt på at jeg spiser lunsj ca. 12-12:30 og så et måltid i 15-15:30 tiden. Det består av en skyr (uten müsli) som jeg har oppi noen valnøtter og rosiner. Det gir meg energi nok til å jogge en tur før middagen uten at det blir for mange kalorier. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, påskelilje said:

Jeg har kuttet ut godteri

(...)

  • en banan
  • en litago sjokolademelk (etter trening)
  • Et tørt knekkebrød (har i skuffen på jobb)
  • En is (gjerne den sitronisen til Diplom is)
  • En smoothie

 

Nei, det har du ikke. Is og Litago er godteri.

Dette til informasjon.

Anonymkode: 81233...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, det har du ikke. Is og Litago er godteri.

Dette til informasjon.

Anonymkode: 81233...d4e

Kommer an på hvilken Litago. Litago UTEN er ikke godteri.

Anonymkode: 8fcdc...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎09‎.‎2016 at 19.17, AnonymBruker skrev:

 

Nei, det har du ikke. Is og Litago er godteri.

Dette til informasjon.

Anonymkode: 81233...d4e

Nei, is og Litago er ikke godteri.

Jeg har ikke sagt at jeg har kuttet ut alt som er usunt.

I min verden er godteri sjokolade, lakris, drops, karameller, seige ting etc. Typisk lørdagsgodt.

Det er først og fremst dette jeg har hatt som uvane å spise for ofte, og som jeg har kuttet ut.

Når det er sagt, så vet jeg selvsagt at det ikke er noe lurt å spise is ofte, og i alle fall ikke så ofte at det erstatter det godteriet jeg før spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎09‎.‎2016 at 17.50, cilie skrev:

Et par sånne Babybel oster m noen jordbær, små tomater, paprika el noe?

Skyr funker alltid - dvs liker kun den uten klumper - m blåbær/vanilje. Jeg skal bli avhengig av den igjen ;) 

Det hørtes godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎06‎.‎09‎.‎2016 at 16.58, Nicklusheletida skrev:

Mat skal ikke spises i farta. Vanesak :-)

Hm. Interessant vinkling.

Hovedmåltidene spises som regel i ro og mak ( i alle fall i noe ro og mak).

Mellommåltidene spises derimot på vei hit eller dit - i farta....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, påskelilje skrev:

Hm. Interessant vinkling.

Hovedmåltidene spises som regel i ro og mak ( i alle fall i noe ro og mak).

Mellommåltidene spises derimot på vei hit eller dit - i farta....!

Men trenger man vanligvis mellommåltider? For min del hender det i mellom at jeg f.eks. tar et knekkebrød på jobben mellom måltider (f.eks. etter en for mager frokost), men mer eller mindre faste mellommåltider har jeg ikke behov for.

 

(når det er sagt sitter jeg IKKE på fasit her, kunne tenke meg å gå ned noen kilo selv, da helst uten å gi avkall på noe ;) )

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Men trenger man vanligvis mellommåltider? For min del hender det i mellom at jeg f.eks. tar et knekkebrød på jobben mellom måltider (f.eks. etter en for mager frokost), men mer eller mindre faste mellommåltider har jeg ikke behov for.

 

(når det er sagt sitter jeg IKKE på fasit her, kunne tenke meg å gå ned noen kilo selv, da helst uten å gi avkall på noe ;) )

Nei, vanligvis spiser jeg ikke mellommåltider. Så jeg har ingen faste mellommåltider. Mine måltider er som regel slik:

07.15: Frokost (1-2 skiver + et glass melk)

11.15: Lunsj (som regel salat + to skiver, en gang innimellom varm lunsj)

16.30-18: Middag

De dagene middagen blir sein, hender det at jeg må spise noe i 16-17 tida (som regel er jeg hjemme da), men også hvis jeg blir forsinket til lunsj, som i dag da jeg var på befaring og ble forsinket av et uhell (les utrolig tåpelig av meg...), så måtte jeg spise et eple før jeg fikk hevet inn på lunsjen 12.15. Men også etter trening (som regel om kvelden) hender det at jeg må spise en banan eller noe annet - så da blir det et lite ekstra måltid. Og så hender det at jeg hiver innpå et tørt knekkebrød før jeg skal hjem de dagene jeg sykler, for ellers holder ikke lunsjen (som jeg spiste 11.15) helt til 17-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Xtra skrev:

Men trenger man vanligvis mellommåltider? For min del hender det i mellom at jeg f.eks. tar et knekkebrød på jobben mellom måltider (f.eks. etter en for mager frokost), men mer eller mindre faste mellommåltider har jeg ikke behov for.

 

(når det er sagt sitter jeg IKKE på fasit her, kunne tenke meg å gå ned noen kilo selv, da helst uten å gi avkall på noe ;) )

Jeg spiser ikke faste mellommåltider til daglig jeg heller, men i dag ble det faktisk to! Var oppe grytidlig for å følge jentungen til legen og dermed ble det uvanlig tidlig frokost og jeg var sulten igjen et par timer før lunsj - da spiste jeg en kurv bringebær. Nam! Etter jobb skulle kjæresten og jeg løpe en tur og da trenger jeg noe påfyll mellom lunsj kl. 12 og middag etter løpetur som da blir først i 18-18:30 tiden, klarer ikke å løpe på helt tom mage. Så det ble en skyr med litt valnøtter og rosiner + en smoothie. Vanligvis spiser jeg frokost, lunsj, middag og en liten kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg spiser ikke faste mellommåltider til daglig jeg heller, men i dag ble det faktisk to! Var oppe grytidlig for å følge jentungen til legen og dermed ble det uvanlig tidlig frokost og jeg var sulten igjen et par timer før lunsj - da spiste jeg en kurv bringebær. Nam! Etter jobb skulle kjæresten og jeg løpe en tur og da trenger jeg noe påfyll mellom lunsj kl. 12 og middag etter løpetur som da blir først i 18-18:30 tiden, klarer ikke å løpe på helt tom mage. Så det ble en skyr med litt valnøtter og rosiner + en smoothie. Vanligvis spiser jeg frokost, lunsj, middag og en liten kveldsmat.

I dag er jeg ursulten, etter å ha syklet til jobb 7.15 (frokost klokka 7). Skulle gjerne hatt en skyr tilgjengelig nå, eller noen plommer... Tror jeg må ut i kantina og se om det er noe lett jeg kan kjøpe - for jeg kommer til å være død av sult når vi skal ha lunsj 11.30!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du spiser alt for sjelden, så ikke rart du blir sulten og fysen på godteri.

Kanskje du kan ta med frokost på jobb, og spise den med en gang du er framme, og bare ta et glass melk hjemme?

Jeg vet jo ikke om dette er praktisk mulig for deg :)

De dagene det er sein middag, kan du gjerne spise et kokt egg eller to før du drar fra jobb, eller med en gang du kommer hjem. Deretter bør det være en lett/liten porsjon middag.

De dagene du spiser middag tidlig, kan du ta et par egg eller en skyr ved 18-19 tida om kvelden.

For å unngå godtespising tror jeg du må opp i fire måltider om dagen - det er i alle fall min erfaring.

Noe annet jeg erfarer: epler gjør en ekstra sulten, og bør spises rett etter et måltid hvis en vil ha det.

Endret av Stikkelsbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stikkelsbær skrev:

Jeg syns du spiser alt for sjelden, så ikke rart du blir sulten og fysen på godteri.

Kanskje du kan ta med frokost på jobb, og spise den med en gang du er framme, og bare ta et glass melk hjemme?

Jeg vet jo ikke om dette er praktisk mulig for deg :)

De dagene det er sein middag, kan du gjerne spise et kokt egg eller to før du drar fra jobb, eller med en gang du kommer hjem. Deretter bør det være en lett/liten porsjon middag.

De dagene du spiser middag tidlig, kan du ta et par egg eller en skyr ved 18-19 tida om kvelden.

For å unngå godtespising tror jeg du må opp i fire måltider om dagen - det er i alle fall min erfaring.

Noe annet jeg erfarer: epler gjør en ekstra sulten, og bør spises rett etter et måltid hvis en vil ha det.

Nei, frokost må jeg spise hjemme :-)

Akkurat i dag var jeg ekstra sulten tidlig, men jeg klarte å holde meg til lunsjen. Burde ha kjøpt en yoghurt eller noe i 10-tida, men gadd ikke likevel.

Jeg kan jo ikke spise kokt egg på jobb, da må jeg jo ha med egg og koke her, det blir for tungvint. Eller ha med hjemmefra, men jeg planlegger sjelden at det blir litt for lenge mellom måltidene, det bare kommer noe uforutsett. Men koke et egg når jeg kommer hjem, det var lurt!

Jeg merker nå at etter snart tre uker uten godteri, så frister det ikke like mye med godteri, og jeg er sjelden sugen på det. Men jeg merker at kroppen av og til trenger kjapp energi (sukker), og det er spesielt på dager med litt mer aktivitet eller litt or lenge mellom måltidene, og det er da jeg gjerne hiver innpå en banan eller en sjokomelk eller heretter en skyr eller cottage cheese eller nøtter :-) Jeg spiser lite epler, og har ikke merket at jeg blir sulten av det. Det eplet jeg spiste i går, mettet helt greit for meg en times tid før jeg fikk spist vanlig lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...