Gå til innhold

Er du sparsommelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss ta en tenkt situasjon. Dersom du har igjen 8000,- etter regningene er betal, og du trenger bare bruke halvparten til mat og nødvendige ting. Sparer du da pengene, eller handler du de vekk?

 

Jeg har vært fæl til å bruke de, men nå skal jeg bli sparsommelig.

Anonymkode: 08379...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror folk har helt forskjellige oppfatninger av hva som er "nødvendig". Noen ville kanskje sagt at det var nødvendig å gå på pub for å drikke øl, siden man ville blitt "deprimert" hvis man ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 4-5000,- hver mnd jeg, etter at jeg ble ferdig med boliglånet. :) Men jeg har blitt "flinkere" til ikke å være så sparsommelig siden jeg med god samvittighet kan kjøpe noe annet enn det billigste alternativet alltid, men det betyr ikke at jeg sløser i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg sparer 4-5000,- hver mnd jeg, etter at jeg ble ferdig med boliglånet. :) Men jeg har blitt "flinkere" til ikke å være så sparsommelig siden jeg med god samvittighet kan kjøpe noe annet enn det billigste alternativet alltid, men det betyr ikke at jeg sløser i hytt og pine.

Så flink du er. 

Selv prøver jeg å få kontroll på økonomien. Etter et halvt år med overforbruk  (unnskylder meg med at jeg har vært syk) så sparer jeg nå 800,- hver mnd.  Kjøper nok ennå litt for mye unødvendig  så jeg bør greie å stramme inn mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har igjen 8000,- etter regningene er betal, og du trenger bare bruke halvparten til mat og nødvendige ting. Sparer du da pengene, eller handler du de vekk?

Anonymkode: 08379...767

Jeg forstår dette som at jeg sitter igjen med ca. 4000?  Det som da skjer, er at "nødvendige ting" defineres litt slappere enn i måneder da situasjonen er annerledes.  Dvs. det kan tenkes at det blir kjøpt noe på salg (jeg er f.eks. en racer når det gjelder å ligge en sesong i forkant når det gjelder klær) eller en presang jeg vet det blir behov for snart. 

Resten blir på kontoen, det kommer flere måneder. 

Nå er det absolutt ikke slik at jeg alltid går tom før lønning, det kommer an på hvor heftig regningsbunken er og hvor mye annet som inntreffer.  To voksne, en bil og en fotballspillende tenåring medfører en del utgifter. 

Jeg betrakter meg selv som ganske flink økonomisk (jeg er f.eks. en racer til å utnytte salg og tilbud), men ikke gjerrig.  Jeg tør  ikke tenke på hvor mye penger vi har brukt på reiser og opplevelser etter at barna ble store, men jeg har mye større glede av sånt enn av å eie masse ting. 

Vi har en sparekonto som vi overfører til fast, så vi har alltid noe i reserve hvis det skjer noe "dyrt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anser meg selv for å være ganske sparsommelig. Sløser ikke med penger, og tenker meg ganske godt om før jeg kjøper noe. Kanskje litt gjerrig? Nei, vil ikke være gjerrig. Sparsommelig er et bedre ord. Etter at de vanlige utgiftene (og fast sparing) er betalt, har jeg som regel 3000-5000 som jeg kan bruke på meg selv - altså klær, sko, gaver, kafe, tannlege, lege, konsert, kantina på jobben, treningsavgift etc. Hvis jeg en måned hadde hatt ytterligere 4000 kr igjen, (og det hender jo av og til - for eksempel med skattepenger eller etterbetaling av lønnsforhøying e.a.), så setter jeg vel som regel kanskje 1000 kr over på sparekontoen, og lar resten stå  - og så ville jeg kanskje bevilget meg noe jeg kanskje har utsatt lenge, for eksempel som er aktuelt akkurat nå:

  • Gode joggesko
  • Fjellsko
  • Vinterkåpe
  • Nytt treningstøy

Vi trenger også en ny sykkel i familien, og det er mulig vi rokkerer slik at det er jeg som "får" den nye - og da hadde kanskje de 3000 gått med til det (prøver å finne en god brukt en).

Altså hadde jeg nok brukt dem, men jeg hadde brukt dem på noe fornuftig som ikke var tvingende nødvendig :-)

Må legge til at jeg hver måned sparer 4000 kr fast. Noe av dette går til ferier, og noe går til litt større ting til meg selv, som nevnt i lista over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ikke noe fast. Har 10.000 - 12.000 igjen etter alle faste utgifter (inkludert mat, helse og klær) og bruker det jeg bruker ekstra.

Anonymkode: 39c27...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det jeg trenger på mat og andre nødvendigheter og resten går på en sparing/regningskonto. Jeg har et høyere forbruk på klær enn det jeg skulle ønske, men sånn er det når man sliter ut klærne og har smerter i føtter. Det finnes ikke et par sko jeg kan gå i til under 1500 kr. 2000 kr er nok snittet. Jeg hadde ikke brukt 4000 på noe jeg ikke hadde hatt bruk for, men nå kan det også plutselig hende at jeg mener jeg har bruk for f.eks et telt. Fordi jeg aldri har hatt noe behov for å bruke opp pengene mine så har jeg såpass mye på sparekontoen at jeg kjøper det jeg trenger når jeg trenger det og kan da heller spare når det dukker opp ekstra penger. Jeg har aldri hatt en fast sum jeg har spart, jeg har spart det som har vært igjen av lønna. Det varierer jo fra mnd til mnd. Før steg sparekontoen merkbart så da var jeg fornøyd, nå er det vel ikke så det mer enn akkurat går rundt. Men om 13-14 år er jeg gjeldfri. Jeg tåler å leve i minus i 14 år, men det er ikke noe jeg ønsker. Liker å ha pengene på konto jeg. Men, med dagens rentenivå, har jeg jo plutselig ca 8000 ekstra i mnd (bolig+studielån) om 14 år. Jeg kunne fått lenger nedbetalingstid på boliglånet, men jeg syns egentlig det er en grei måte å tvangsspare. 

Påskelilje, du høres ikke gjerrig ut :), fornuftig ja, men hadde du vært gjerrig så hadde du ikke brukt så mye penger på ferie :D Da jeg jobbet syns jeg det var gøy å spare for da kunne jeg spare så mye at jeg virkelig så kontoen vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Trine skrev:

Påskelilje, du høres ikke gjerrig ut :), fornuftig ja, men hadde du vært gjerrig så hadde du ikke brukt så mye penger på ferie :D Da jeg jobbet syns jeg det var gøy å spare for da kunne jeg spare så mye at jeg virkelig så kontoen vokse.

Takk :-)

Ja, jeg synes også at det er gøy å se at den ene kontoen stadig vokser :-)

Fint at du sier at jeg ikke høres gjerrig ut! Feriekontoen tappes gjennom hele året... Vi er jo fem stykker, og selv om vi ikke drar på så store dyre ferier, går det jo en del hvert år på overnattinger, reise, dagskort i slalåmbakken for alle fem noen dager hver vinter, rideleir (minstejenta) etc. I år var vi i Tyskland på biltur - kjempefin tur :) + at 15-åringen og jeg var i syden B) Neste år blir det trolig biltur i Norge (Trøndelag og Møre og Romsdal tenker jeg), og så flesker vi kanskje til med en utenlandstur til før ungene begynner å flytte hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, påskelilje skrev:

Takk :-)

Ja, jeg synes også at det er gøy å se at den ene kontoen stadig vokser :-)

Fint at du sier at jeg ikke høres gjerrig ut! Feriekontoen tappes gjennom hele året... Vi er jo fem stykker, og selv om vi ikke drar på så store dyre ferier, går det jo en del hvert år på overnattinger, reise, dagskort i slalåmbakken for alle fem noen dager hver vinter, rideleir (minstejenta) etc. I år var vi i Tyskland på biltur - kjempefin tur :) + at 15-åringen og jeg var i syden B) Neste år blir det trolig biltur i Norge (Trøndelag og Møre og Romsdal tenker jeg), og så flesker vi kanskje til med en utenlandstur til før ungene begynner å flytte hjemmefra.

Oj, nå holdt jeg på å skrive at det hørtes ut som et fullverdig liv :lol: Hehe, det gjorde jo egentlig det, bare at på en positiv måte. 5 stk på ferie er absolutt ikke billig. Jeg er ikke vant med de store ferieturene. Vi dro for det meste til Danmark og besøkte familien, der bodde vi gratis og tok bilen ned. Men jeg var der en gang i voksen alder og dro alle de stedene vi dro da vi var barn og jammen flyr det penger på tivoli, planetarium, dyrepark o.s.v. Jeg husker det som fine ferier, jeg syns jo det er trygt med alt det kjente og jeg kjente København bedre enn Oslo en periode. Så var det en lekebutikk i nærheten av der vi bodde (i en rolig forstad) og mannen som jobbet der var så hyggelig og morsom. Han prøvde å prate norsk og da var det helt umulig å forstå han :P

Nei, nå spora jeg av. Du er overhode ikke gjerrig. Høres ut som både du og ungene får nok av fine opplevelser i løpet av et år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk konkrete mål med sparing sparer jeg halvparten av det jeg får inn. Jeg sparer til BOLIG og REISE. Ellers kjøper jeg svært sjeldent ting og tang. Går så og si aldri i butikker lengre. Det er så vannvittig mye idiotisk og unødvendig søppel som selges. Klær, sko og sånt kjøper jeg i utlandet hvor det er billigere og bedre utvalg.

Håper jeg snart kan få kjøpt meg bolig slik at jeg kanskje blir gjeldfri i tidlig pensjonistalder hvis jeg kommer til å leve så lenge noe som ikke er så veldig trolig. Så derfor burde jeg kanskje bare gi faen. Men det gjør jeg ikke. Derfor sparer jeg. Fornuften har tatt nesten fullstendig overhånd i livet mitt. HJELP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som cilie - jeg er nok ikke mye sparsommelig, nei. Bruker langt mer enn jeg behøver, men har heldigvis råd til det.  Er imidlertid bevisst på å unngå helt unødvendig forbruk, og forsøker gjerne å kjøpe ting jeg trenger (eller har veldig lyst på) på tilbud. Likeledes unngår jeg å kjøpe mengder med billige klær - kjøper heller litt sjeldnere og mer ordentlig. Kjøper nok likevel langt mer enn alle de fornuftige DOL-fruene, får jo inntrykk av at de klarer seg med ett par sko på salg hvert tredje år :P

 

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Xtra skrev:

Som cilie - jeg er nok ikke mye sparsommelig, nei. Bruker langt mer enn jeg behøver, men har heldigvis råd til det.  Er imidlertid bevisst på å unngå helt unødvendig forbruk, og forsøker gjerne å kjøpe ting jeg trenger (eller har veldig lyst på) på tilbud. Likeledes unngår jeg å kjøpe mengder med billige klær - kjøper heller litt sjeldnere og mer ordentlig. Kjøper nok likevel langt mer enn alle de fornuftige DOL-fruene, får jo inntrykk av at de klarer seg med ett par sko på salg hvert tredje år :P

 

 

Hvor mange par sko trenger man egentlig?

Anonymkode: 8160d...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange par sko trenger man egentlig?

Anonymkode: 8160d...887

Man trenger 3 par fjellstøvler, to par halvhøye og vanntette sko, et par joggesko for tørre og varme dager og et par sko for de gangene man må se litt pen ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎23‎.‎09‎.‎2016 at 22.32, Trine skrev:

Man trenger 3 par fjellstøvler, to par halvhøye og vanntette sko, et par joggesko for tørre og varme dager og et par sko for de gangene man må se litt pen ut :)

Haha - du er nok ikke helt A4 når det gjelder sko, Trine :lol:

Har du noen fjellsko å anbefale da? Skal brukes på fjellet/i skogen både sommer og høst, og evt om vinteren også.

Har du ikke sandaler? Jeg elsker sandaler, og går med dem langt utover høsten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...