Gå til innhold

Er du sparsommelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ‎23‎.‎09‎.‎2016 at 22.03, Xtra skrev:

Jeg har nok langt fler enn jeg virkelig trenger.

 

Den ‎23‎.‎09‎.‎2016 at 21.54, AnonymBruker skrev:

Hvor mange par sko trenger man egentlig?

Anonymkode: 8160d...887

Jeg synes jeg bruker de fleste av skoene mine, og synes vel stort sett at jeg trenger de fleste. Elsker sandaler, og har sandaler i mange farger, som passer til ulike klær (rød, hvite, brune, beige, brune med høy hæl...), har bare ett par joggesko som brukes til alt, har vel to par lukkede sommersko (altså ikke sandaler - beige + rød), 3-4 pensko (sorte, hvit/sølv, sølv, sorte sandaler). Så har jeg gummistøvler, tjukke vinterstøvler (sorel eller lignende som jeg bruker når det er mye snø), to par høye penstøveletter, inntreningsjoggesko, .... Det er det jeg kommer på nå. Mulig det ligger noen i en kasse i boden som ikke brukes lenger, men det er ikke mange.

Altså mangler jeg et par gode joggesko til asfalt, fjellsko + et par lave sorte skoletter til vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha - du er nok ikke helt A4 når det gjelder sko, Trine :lol:

Har du noen fjellsko å anbefale da? Skal brukes på fjellet/i skogen både sommer og høst, og evt om vinteren også.

Har du ikke sandaler? Jeg elsker sandaler, og går med dem langt utover høsten :-)

Jeg har faktisk to par fjellstøvler, ett par stive som er veldig gode i høyfjellet/på stein, og et par mykere og lettere til mer allround bruk. Blir typisk til at jeg bruker de lettere mer, og kan absolutt anbefale de jeg har fra Salomon; husker ikke akkurat betegnelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har faktisk to par fjellstøvler, ett par stive som er veldig gode i høyfjellet/på stein, og et par mykere og lettere til mer allround bruk. Blir typisk til at jeg bruker de lettere mer, og kan absolutt anbefale de jeg har fra Salomon; husker ikke akkurat betegnelsen.

 

Lånte sønnens fjellsko/fjellstøvler i helgen, og de har ganske stiv såle. Jeg skled mye mer på glatt fjell enn det venninna mi gjorde, som hadde noen gamle joggesko. Men stive fjellsko er bedre på fjell og stein altså, mener du?

Tror kanskje jeg har mest lyst på noen lette myke noen, som tåler å gå i myr.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, påskelilje skrev:

Lånte sønnens fjellsko/fjellstøvler i helgen, og de har ganske stiv såle. Jeg skled mye mer på glatt fjell enn det venninna mi gjorde, som hadde noen gamle joggesko. Men stive fjellsko er bedre på fjell og stein altså, mener du?

Tror kanskje jeg har mest lyst på noen lette myke noen, som tåler å gå i myr.

Ja, stive fjellsko er absolutt best på fjell og stein.

 

Men på skogsbunn er myke like bra, og de er jo gjerne lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha - du er nok ikke helt A4 når det gjelder sko, Trine :lol:

Har du noen fjellsko å anbefale da? Skal brukes på fjellet/i skogen både sommer og høst, og evt om vinteren også.

Har du ikke sandaler? Jeg elsker sandaler, og går med dem langt utover høsten :-)

Hahaha, nei, jeg er ikke så A4 på noe egentlig :P Men det er disse smertene som gjør at jeg er litt ekstra rar i skofronten ;)

Tja, jeg sverger jo til Alfa. Jeg har både de som helter walk og de som heter bever. Jeg har ihvertfall funnet ut at om støvelen skal holde vann ut så holder det ikke med goretex, det er læret som gjør støvelen vanntett. Jeg har faktisk et par fra Hoka. Lekker som ei sil :P Ikke har de så god støtte heller, men de har god demping og faktisk så er jeg overrasket over hvor bra de sitter på f.eks vått fjell. Du trenger neppe den støtten som jeg trenger i en støvel, så typer som Alfa Bever blir overkill for deg, vil jeg tro. Walk er en halvhøy støvel som er veldig behagelig. Det er fullnarv og goretex. Problemet er at, spesielt i skogen, blir det veldig varmt om sommeren. Så jeg har et par Lundhags om sommeren siden det er støvler med kun lær og ikke noe membran. Kan fint vasse over bekker med de også uten å bli våt, og føttene dør ikke i sommervarmen. Jeg fryser lett på bena så jeg bruker dem ikke på høsten, men så lenge man er i bevegelse så holder man varmen med de også. Jeg her ihvertfall gitt opp alt som er tekstil med membran dersom målet er å være tørr på bena. Men sko er jo så individuelt. Jeg har breie føtter så derfor passer Alfa fint. Har man smalere føtter så er kanskje Crispi bedre. Så vil jo noen ha fjærlette sko, noen flyr jo på fjellet nesten barbent, mens andre er mer opptatt av støtte. Lundhags er litt rare i form av at de krymper litt i gjennom vinteren dersom man ikke bruker dem. Ett eller annet med saueskinn å gjøre. De tilpasser seg ikke foten like bra som andre lærstøvler fordi de har gummi nederst. Mine har aldri sluttet å gnage på hælen, men jeg har jo hele hælen i tape uansett så for meg spiller det ingen rolle. Jeg syns ellers de er gode å gå i. Og man sliter dem ikke ut, ha'kke sjans! Pappa lot sine avgå med døden etter 30 år med jakt :D Og bortsett fra Alfa sine militærstøvler (som har en elendig såle) så er det de eneste jeg har funnet som ikke har membran. Så hvis jeg var deg ville jeg prøvd Alfa Walk og Lundhags Mira Mid. Eller Crispi Besseggen dersom du har en litt smalere fot. Herregud, snakk om å putte på en 5'er a :D Kan ikke spørre meg om sånne turting vettu, jeg får problemer med å begrense meg ;)

Nei, sandaler har jeg ikke. Får man hatt fotsenger i sandaler da? Det paret jeg har med joggesko er nesten som sandal å regne da :P Men enten så går jeg i skog eller fjell og da er ikke sandal tingen, ellerså er det korte turer på asfalt eller at jeg skal i butikken og sånt og da er jeg ekstremt avhengig av sånne Hoka-madrasser. Hahaha, vi hadde vært et syn sammen. Jeg med massive jaktstøvler og du med sandaler :D Ut på tur, aldri sur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, påskelilje skrev:

Lånte sønnens fjellsko/fjellstøvler i helgen, og de har ganske stiv såle. Jeg skled mye mer på glatt fjell enn det venninna mi gjorde, som hadde noen gamle joggesko. Men stive fjellsko er bedre på fjell og stein altså, mener du?

Tror kanskje jeg har mest lyst på noen lette myke noen, som tåler å gå i myr.

Vi har alle sammen noen Adidas Gore-Tex fjellsko, de er lette og kjempegode på foten og vanntette, men må impregneres 2-3 ganger i løpet av sesongen om de er mye i bruk. Litt høyere enn joggesko så de støtter godt om ankelen. Jeg ville ikke hatt ett par som skulle vært i bruk både sommer og vinter (det var du som lurte på det?), de vil bli alt for varme om sommeren, eller for kalde om vinteren vil jeg tro. Og har du bruk for fjellsko om vinteren? Bruker man ikke da ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi har alle sammen noen Adidas Gore-Tex fjellsko, de er lette og kjempegode på foten og vanntette, men må impregneres 2-3 ganger i løpet av sesongen om de er mye i bruk. Litt høyere enn joggesko så de støtter godt om ankelen. Jeg ville ikke hatt ett par som skulle vært i bruk både sommer og vinter (det var du som lurte på det?), de vil bli alt for varme om sommeren, eller for kalde om vinteren vil jeg tro. Og har du bruk for fjellsko om vinteren? Bruker man ikke da ski?

Sommer og høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, påskelilje skrev:

Lånte sønnens fjellsko/fjellstøvler i helgen, og de har ganske stiv såle. Jeg skled mye mer på glatt fjell enn det venninna mi gjorde, som hadde noen gamle joggesko. Men stive fjellsko er bedre på fjell og stein altså, mener du?

Tror kanskje jeg har mest lyst på noen lette myke noen, som tåler å gå i myr.

Om du har en stiv såle så merker du ikke spisse steiner og annet rask på bakken så godt. Men en såle er jo inndelt i flere lag. Den delen som treffer bakken kan gjerne være litt myk (den blir hardere med alderen, akkurat som dekka på bilen). Mellomlaget i såla bør være stivt når man går i fjellet og spesielt i steinrøys. En myk bunnsåle blir fortere slitt, men suger seg også bedre fast i underlaget.

Lykke til med å finne noen som er lette og myke og som i tillegg tåler myr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillemus skrev:

Vi har alle sammen noen Adidas Gore-Tex fjellsko, de er lette og kjempegode på foten og vanntette, men må impregneres 2-3 ganger i løpet av sesongen om de er mye i bruk. Litt høyere enn joggesko så de støtter godt om ankelen. Jeg ville ikke hatt ett par som skulle vært i bruk både sommer og vinter (det var du som lurte på det?), de vil bli alt for varme om sommeren, eller for kalde om vinteren vil jeg tro. Og har du bruk for fjellsko om vinteren? Bruker man ikke da ski?

Takk for svar. Joda, når det er snø om vinteren, går jeg på ski - men her sør er det jo ofte mildt og vått om vinteren, og da trenger jeg fjellsko til turer i skogen. Men det blir jo da samme temperatur som om høsten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trine skrev:

Om du har en stiv såle så merker du ikke spisse steiner og annet rask på bakken så godt. Men en såle er jo inndelt i flere lag. Den delen som treffer bakken kan gjerne være litt myk (den blir hardere med alderen, akkurat som dekka på bilen). Mellomlaget i såla bør være stivt når man går i fjellet og spesielt i steinrøys. En myk bunnsåle blir fortere slitt, men suger seg også bedre fast i underlaget.

Lykke til med å finne noen som er lette og myke og som i tillegg tåler myr ;)

Takk for gode innspill her i tråden! Skal ta en tur og kikke en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste forhold tror jeg en er litt mer pådriver mens en holder litt mer igjen når det gjelder pengebruk. Jeg er den som holder igjen, men jeg er lett å overtale. Jeg er mest gjerrig når jeg skal kjøpe noe til meg selv, og blander meg ikke borti hva kona bruker penger på til klær og stæsj. Hun er også mest ivrig når det gjelder å kjøpe dyr bil f.eks.

Enden på visa er uansett at vi bruker omtrent like mye som vi tjener. Det betyr at vi bruker mye mer enn de som tjener mye mindre enn oss. Noen ville synes at forbruket vårt er sløsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎09‎.‎2016 den 10.02, Trine skrev:

Om du har en stiv såle så merker du ikke spisse steiner og annet rask på bakken så godt. Men en såle er jo inndelt i flere lag. Den delen som treffer bakken kan gjerne være litt myk (den blir hardere med alderen, akkurat som dekka på bilen). Mellomlaget i såla bør være stivt når man går i fjellet og spesielt i steinrøys. En myk bunnsåle blir fortere slitt, men suger seg også bedre fast i underlaget.

Lykke til med å finne noen som er lette og myke og som i tillegg tåler myr ;)

Jeg kjøpte meg fjellsko før helga :-)

Finner dem ikke på XXL sin hjemmeside nå, men de er halvhøye, og av merket Haglöfs. Var satt ned fra 1699 til 1000 :-)

Bred lest, som passet min fot godt, gode å gå med på både fjell og i skog - MEN og det er et digert MEN: En søm eller pløsa helt øverst (akkurat der det siste snørefestet er) presser veldig vondt på den ene ankelknokklen min på innsiden av venstre fot. Såpass vondt at jeg faktisk lurer på om jeg må bytte dem! Vet du hva som gjelder av bytteårsaker? Var på tur både lørdag og søndag, og særlig i oppoverbakker klemmer de veldig vondt. Hmmmm. Kjenner ingenting på høyre fot, og har aldri opplevd det før med andre sko. Når jeg klemmer på den klumpen nå, så er det akkurat som om jeg har blåmerke der.

Må prøve dem på en tur til i alle fall, før jeg evt går tilbake med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg kjøpte meg fjellsko før helga :-)

Finner dem ikke på XXL sin hjemmeside nå, men de er halvhøye, og av merket Haglöfs. Var satt ned fra 1699 til 1000 :-)

Bred lest, som passet min fot godt, gode å gå med på både fjell og i skog - MEN og det er et digert MEN: En søm eller pløsa helt øverst (akkurat der det siste snørefestet er) presser veldig vondt på den ene ankelknokklen min på innsiden av venstre fot. Såpass vondt at jeg faktisk lurer på om jeg må bytte dem! Vet du hva som gjelder av bytteårsaker? Var på tur både lørdag og søndag, og særlig i oppoverbakker klemmer de veldig vondt. Hmmmm. Kjenner ingenting på høyre fot, og har aldri opplevd det før med andre sko. Når jeg klemmer på den klumpen nå, så er det akkurat som om jeg har blåmerke der.

Må prøve dem på en tur til i alle fall, før jeg evt går tilbake med dem...

Hmm...jeg har lurt litt på Haglöfs, har aldri prøvd dem, men har sett de har noen modeller jeg er litt nysgjerrig på. Om de har bred lest så er det jo faktisk en mulighet for at de passer foten min.

Vet ikke hvordan XXL er på bytting. G-sport har en sånn 100% fornøyd garanti, men vet ikke med XXL. Det står nok på hjemmesiden dems. Kan det hende pløsa har lagt seg litt galt? Jeg syns det skal veldig lite til før man får den blåmerke-følelsen. Men når man har gått inn støvlene så syns jeg det går over. Jeg henger ikke helt med i forklaringen tror jeg. Er siste snørefeste helt nede ved ankelknokkelen? Sjekk hvordan garanti xxl har og prøv de en tur til hvor du prøver å passe på hvordan pløsa havner. Er så kjedelig når man får vondt av fottøyet, blir liksom så ekstra slitsomt å gå da. Jeg husker det ene paret jeg har. Fikk noe inn i h..... vondt når jeg gikk skrått opp og ned (som man gjerne gjør når det er veldig bratt). Men nå er de helt herlige uansett hvor jeg går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De heter Haglöfs Vertigo Hi II GT. Du kan Google dem. Orker ikke ta dem på for å forklare bedre hvor det var vondt, men jeg skal se om jeg får gjort det i morgen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, påskelilje skrev:

De heter Haglöfs Vertigo Hi II GT. Du kan Google dem. Orker ikke ta dem på for å forklare bedre hvor det var vondt, men jeg skal se om jeg får gjort det i morgen.

 

Jeg kjøpte meg joggesko på XXL for et par uker sida. De sa at dersom jeg ikke var happy med dem etter å ha gått litt med dem, kunne jeg returnere dem og få igjen penga. Måtte ha kvitteringa og esken, da. Det var 30 dager som gjaldt, tror jeg. 

Det er for øvrig de første joggeskoa jeg kjøper meg i voksen alder. Utrolig hva den bikkja gjør med familien vår, ass! :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, påskelilje skrev:

De heter Haglöfs Vertigo Hi II GT. Du kan Google dem. Orker ikke ta dem på for å forklare bedre hvor det var vondt, men jeg skal se om jeg får gjort det i morgen.

 

Aha...du snakket om at du skulle ha fjellstøvler, men det der er vel mer for sko å regne ;) Jeg fant en test av dem og det virker som du har fått deg et par solide sko. Det sto også der at de føltes "clompy" med engang, men at de fort går seg til :)

https://outdoorsmagic.com/reviews/trail-shoes/haglofs-vertigo-gt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariaflyfly skrev:

Jeg kjøpte meg joggesko på XXL for et par uker sida. De sa at dersom jeg ikke var happy med dem etter å ha gått litt med dem, kunne jeg returnere dem og få igjen penga. Måtte ha kvitteringa og esken, da. Det var 30 dager som gjaldt, tror jeg. 

Det er for øvrig de første joggeskoa jeg kjøper meg i voksen alder. Utrolig hva den bikkja gjør med familien vår, ass! :lol:

 

For å si det sånn, sånne hunder koster ikke bare det man betaler for selve hunden + mat og veterinær. Neida, plutselig må man ha klær for all slags vær, og en skikkelig tursekk og telt og sovepose og......lista er lang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trine skrev:

For å si det sånn, sånne hunder koster ikke bare det man betaler for selve hunden + mat og veterinær. Neida, plutselig må man ha klær for all slags vær, og en skikkelig tursekk og telt og sovepose og......lista er lang :D

Ingen fare for at jeg trenger telt og sovepose, det lover jeg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Ingen fare for at jeg trenger telt og sovepose, det lover jeg! :lol:

Hehehe... det er jo så deilig ;) Men der kommer det kanskje litt an på åssen hund man har. Jeg har jo en ute-hund og er selv ei ute-tøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2016 den 0.25, AnonymBruker skrev:

La oss ta en tenkt situasjon. Dersom du har igjen 8000,- etter regningene er betal, og du trenger bare bruke halvparten til mat og nødvendige ting. Sparer du da pengene, eller handler du de vekk?

 

Jeg har vært fæl til å bruke de, men nå skal jeg bli sparsommelig.

Anonymkode: 08379...767

Jeg prøver å være sparsommelig, men problemet er at jeg har noen små som stadig trenger noe... og det blir litt småkjøp her og der.... og plutselig er penga oppbrukt :9

Men har funnet ut at om jeg tar ut i kontanter, så er det lettere å være sparsommelig... når jeg ser at seddelbunken minker...

Et lurt tips er å legge matpenger i 4 konvolutter for hver uke i mnd, 

så prøver man å handle kun for det, og blir det noe til overs legges det i neste konvolutt osv...

og på slutten av mnd når mat osv er innkjøpt, har man noe igjen da- så får man lov til å bruke det på noe til seg selv :)

En gulrot altså :)

Anonymkode: 4dd1a...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...