Gå til innhold

Sliter med tannpuss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år gammel, og har alltid slitt med å innta faste tannpussrutiner. Har vært perioder på så mye som halvt år-ish uten tannpuss (det begynte da jeg var 7 år gammel). Har merkelig nok bare hatt et par hull hittil. For å unngå dårlig ånde tygger jeg ofte tyggis eller mintpastiller. I det siste har jeg blitt flinkere til å pusse, minst én gang daglig, og hvis jeg ikke glemmer det, hender det at jeg også pusser etter å drukket sure drikker. Tingen er at jeg er veldig flau over situasjonen, og unngår å dra til tannlegen. Har ikke noen smerter i munn/tenner/kjeve enda, men er sikker på at jeg har en del hull der. Pluss at siden jeg er 19 år, så må jeg jo betale for det også.

Har aspergers syndrom, og har fått høre at vegring av tannpuss er ganske vanlig blant folk med samme diagnose...

Noen som vet hvordan man kan ordne seg faste rutiner? Og hvor ofte bør man egentlig pusse daglig?

Anonymkode: 7b353...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan man kan ordne seg faste rutiner? Og hvor ofte bør man egentlig pusse daglig?

Anonymkode: 7b353...88a

Bruk alarmfunksjonen på mobilen din? Puss tenner etter frokosten og like før du legger deg om kvelden. Å pusse tennene rett etter at du har drukket juice eller brus er ikke lurt, sure drikker gjør tannemaljen myk og da kan pussingen gjøre skader på tennene, skyll i så fall godt med vann før pussing.

Veldig bra at du pusser en gang daglig da, det blir ikke det samme å tygge tyggis eller spise mintpastiller, tennene blir ikke rene av det og matrester og plakk sitter likevel på og mellom tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har hørt at endel med asperger sliter med å pusse tenner. Selv er jeg så redd for å få hull at jeg til og med har begynt å pusse mellom tennene. For å få gode rutiner på det, er det vel best å bare få det plassert inn mellom andre rutiner. Jeg har f.eks rutine med at jeg pusser tennene før jeg går ut av døra på morgenen. Så pusser jeg tennene før jeg legger meg på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...