Gå til innhold

Sliten


Trine

Anbefalte innlegg

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tenker at det i alle fall må være mulig å f.eks få Valium ved behov som beroligende og muskelavslappende. Nå finnes jo ikke medisiner som Somadril lengre (heldigvis, vil kanskje noen hevde). 

I USA brukes jo (godkjent av Food and drug administration) klonidin iblant mot ADHD, med gode resultater. Det er en ganske "enkel" medisin som koster en hundrelapp for et stort forbruk, ikke sentralstimulerende og i salg i Norge på vanlig resept som et migrenemiddel. Den kan også ha en angstdempende effekt og er ikke vanedannende. Var sånne ting jeg tenkte på når jeg mente å "tenke litt ut av boksen" - kan jo være verdt et forsøk og kan brukes sammen med andre medisiner. Går ut fra det finnes andre alternativer også som kan forsøkes.

Jeg er også litt usikker på dette med å ha en hund til som "livsforsikring". Det er jo koselig med en hund til, men hvis det blir eneste grunn til å leve så blir det jo mer et press enn noe hyggelig. For øvrig tenker jeg at du bør få bedre kontroll på sykdommen før du bør slite deg mer ut med ting som ikke gir deg livsglede.

Jeg vet ikke. Blir man ikke helt fjern av Valium? Jeg har en pakke Tramadol i skapet, fra hunden som døde. Det er fristende å "kaste innpå" for da jeg gikk på det etter en operasjon så hadde jeg ikke vondt et eneste sted. Men en pakke holder jo ikke mange dagene og da står jeg der med smertene igjen. Jeg må prøve å bli kvitt dem på et eller annet vis, tøyer og bøyer for harde livet nå. Har begynt å ta magnesium-tilskudd og begynt å spise fisk. Fisken har jeg spist i to mnd. Magnesium har jeg tatt i et par uker (tror jeg) og tøying har jeg holdt på med i en uke. Enn så lenge merker jeg absolutt ingen bedring. Men jeg tror ikke jeg tør spørre legen om Valium.

Lest litt om Klonidin nå. Har visst lest om det før også. Men så har jeg tenkt at blodtrykket mitt ikke må bli noe lavere og siden det er en blodtrykksmedisin så har jeg regnet med at det er dårlig butikk. Jeg vet ikke hvordan denne psykologen jeg skal til stiller seg mtp medisiner. Hun har jo ikke lov til å skrive ut noe så da må en tredje person blandes inn. Men har en følelse av at psykologer er skeptiske til medisiner. Fastlegen tror jeg ikke ønsker å blande seg borti den behandlinga som er DPS sitt ansvar. Tror ikke denne psykologen tenker så mye utenfor boksen, men jeg har bare så vidt sagt hei til henne så jeg vet ikke hvordan hun er enda.

Den hunden jeg har er allerede eneste grunnen til å leve. Så psykiateren mente at om jeg hadde en hund til så hadde jeg to grunner til å leve. Det er vel mer en forsikring for alle andre enn for meg. Men egentlig vil jeg ha to hunder fordi to hunder finner på mye teite ting sammen som det kan være ganske moro å ta bilder av. Så det vil muligens gi meg litt mer glede. Det er bare at akkurat nå er jeg så sliten at jeg må tvinge meg selv ut av sofaen og ut på tur. Det blir jo ikke bedre av å sitte stille. Men seriøst, jeg tror hver bein veier ca 2 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare si god bedring og at jeg håper du vil få det bedre! Har en mor som kryper på gulvet i perioder pga smerter og det er helt forferdelig å vite hvor vondt hun har det. Det var mye av det du skrev som hun også beskriver. Hun har vært hos utallige leger, men de bare rister oppgitt med skuldrene, for de vet ikke hva de skal gjøre. Hun har visst en del nervesmerter. Nå etter maaange år bestilte hun tid til privat lege, kolibriklinikken, der fant de ut at hun hadde en svulst (godartet)som lå akkurat i det området hun i alle år har sagt at det var noe, men som alle leger, fysioterapauter, nevrolog, kiropraktor osv. Ikke har klart å finne ut. Nå skal hun snart inn og opereres. Håper du aldri gir deg! Å ønske å være død er ikke uforståelig , men jeg håper du får bedre hjelp og at tankene dine blir mer optimistiske .

Anonymkode: 98526...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Trine skrev:

Jeg vet ikke. Blir man ikke helt fjern av Valium? Jeg har en pakke Tramadol i skapet, fra hunden som døde. Det er fristende å "kaste innpå" for da jeg gikk på det etter en operasjon så hadde jeg ikke vondt et eneste sted. Men en pakke holder jo ikke mange dagene og da står jeg der med smertene igjen. Jeg må prøve å bli kvitt dem på et eller annet vis, tøyer og bøyer for harde livet nå. Har begynt å ta magnesium-tilskudd og begynt å spise fisk. Fisken har jeg spist i to mnd. Magnesium har jeg tatt i et par uker (tror jeg) og tøying har jeg holdt på med i en uke. Enn så lenge merker jeg absolutt ingen bedring. Men jeg tror ikke jeg tør spørre legen om Valium.

Lest litt om Klonidin nå. Har visst lest om det før også. Men så har jeg tenkt at blodtrykket mitt ikke må bli noe lavere og siden det er en blodtrykksmedisin så har jeg regnet med at det er dårlig butikk. Jeg vet ikke hvordan denne psykologen jeg skal til stiller seg mtp medisiner. Hun har jo ikke lov til å skrive ut noe så da må en tredje person blandes inn. Men har en følelse av at psykologer er skeptiske til medisiner. Fastlegen tror jeg ikke ønsker å blande seg borti den behandlinga som er DPS sitt ansvar. Tror ikke denne psykologen tenker så mye utenfor boksen, men jeg har bare så vidt sagt hei til henne så jeg vet ikke hvordan hun er enda.

Den hunden jeg har er allerede eneste grunnen til å leve. Så psykiateren mente at om jeg hadde en hund til så hadde jeg to grunner til å leve. Det er vel mer en forsikring for alle andre enn for meg. Men egentlig vil jeg ha to hunder fordi to hunder finner på mye teite ting sammen som det kan være ganske moro å ta bilder av. Så det vil muligens gi meg litt mer glede. Det er bare at akkurat nå er jeg så sliten at jeg må tvinge meg selv ut av sofaen og ut på tur. Det blir jo ikke bedre av å sitte stille. Men seriøst, jeg tror hver bein veier ca 2 tonn.

Er det ikke 110/60 du ligger på? Klonidin har ikke stor påvirkning på et normalt blodtrykk, men det kan senke et forhøyet blodtrykk noe.

Du kan ha 90/50 uten at det gjør noe. Normal(optimal)området går fra 90/60 til 120/80. Må være 140/90 før det pr definisjon er høyt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang testet psykomotorisk fysioterapi? Jeg skal ikke påstå at det er noen vidunderkur, og dessverre er det "mye rart" ute å går. Lang ventetid er det og, og det er ikke noen quick fix akkurat. Men får du tak i en som er dyktig og som det klaffer med, så kan de mer enn de fleste om dette med psyken og kroppen som samvirker. 

 

Håper du får krøpet deg opp fra den eneren ganske så snart. Tror du er inne på noe med to hunder og glede. Å se samhandlingen mellom dyrene, og ikke minst lek tilfører iallfall mye godt i mitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Er det ikke 110/60 du ligger på? Klonidin har ikke stor påvirkning på et normalt blodtrykk, men det kan senke et forhøyet blodtrykk noe.

Du kan ha 90/50 uten at det gjør noe. Normal(optimal)området går fra 90/60 til 120/80. Må være 140/90 før det pr definisjon er høyt da. 

jo, det er vel det. Husket plutselig ikke om det var 100/60 eller 110/60, men da er det 110. Det var hos legen da, sikkert lavere når jeg er hjemme. Men jeg lurte litt på om det ville ha noen påvirkning på et normalt blodtrykk. Så er spørsmålet, hvem skal jeg ta det opp med, psykologen eller fastlegen? Og må jeg slutte på Strattera eller kan jeg fortsette på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare si god bedring og at jeg håper du vil få det bedre! Har en mor som kryper på gulvet i perioder pga smerter og det er helt forferdelig å vite hvor vondt hun har det. Det var mye av det du skrev som hun også beskriver. Hun har vært hos utallige leger, men de bare rister oppgitt med skuldrene, for de vet ikke hva de skal gjøre. Hun har visst en del nervesmerter. Nå etter maaange år bestilte hun tid til privat lege, kolibriklinikken, der fant de ut at hun hadde en svulst (godartet)som lå akkurat i det området hun i alle år har sagt at det var noe, men som alle leger, fysioterapauter, nevrolog, kiropraktor osv. Ikke har klart å finne ut. Nå skal hun snart inn og opereres. Håper du aldri gir deg! Å ønske å være død er ikke uforståelig , men jeg håper du får bedre hjelp og at tankene dine blir mer optimistiske .

Anonymkode: 98526...d6e

Tusen takk. Uff, hørtes grusomt ut. Godt noen fant ut hva det var. Jeg stoler ikke helt på helsevesenet, at de finner det de burde. Jeg hadde en nerve i klem i underarmen/håndleddet og slet med smerter i 7 år. Var hos utallige leger og fysioterapauter og alle mente det var betennelse. Så dro jeg til en fysioterapaut i utlandet som jeg hadde blitt anbefalt. Det tok han ca 5 min å finne ut hva det var og ca 5 min å fikse det. Han fant ut med engang at det var en nerve i klem. Så så han at det ene benet i underarmen ikke lå riktig (det så han bare ved å sammenligne håndleddene). Ristet det på plass og visp så var ikke nerven i klem lenger. Så noen ganger kan det være noe selv om alle leger mener noe annet. Jeg er jo såpass sta at jeg pleier ikke gi opp. Men jeg begynner virkelig å miste håpet nå. Tenker liksom at eneste mulighet nå er å lære meg å leve med de feil og mangler jeg har. Forhåpentligvis kan noen hjelpe meg med det, men jeg tror ikke jeg tør håpe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, men er du medisinert av en spesialist?

Jeg går på 80 mg Strattera. Det er det eneste. Prøvd ulike sentralstimulerende og SSRI uten noe effekt. Det er en psykiater i spesialisering som har satt meg på Strattera. Hun har sluttet nå så jeg skulle få en psykolog istede. Psykiateren mente vi var ferdig med å teste medisiner nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *skal* skrev:

Har du noengang testet psykomotorisk fysioterapi? Jeg skal ikke påstå at det er noen vidunderkur, og dessverre er det "mye rart" ute å går. Lang ventetid er det og, og det er ikke noen quick fix akkurat. Men får du tak i en som er dyktig og som det klaffer med, så kan de mer enn de fleste om dette med psyken og kroppen som samvirker. 

 

Håper du får krøpet deg opp fra den eneren ganske så snart. Tror du er inne på noe med to hunder og glede. Å se samhandlingen mellom dyrene, og ikke minst lek tilfører iallfall mye godt i mitt liv. 

Nei, psykiateren nevnte det så vidt. Kanskje jeg bør ta det opp med legen. Jeg har jo prøvd det meste annet uten at det egentlig har hjulpet noe. Jeg er jo alltid anspent så så lenge jeg ikke klarer slappe av så tror jeg fysikalsk behandling kun vil hjelpe midelertidig. Men en psykomotorisk fysioterapaut er nok flinkere på sånne som er kronisk anspent.

Ja, man får liksom noe å fokusere på, uten at det er mentalt slitsomt å fokusere på det. Jeg liker jo å se hvordan dyr kommuniserer, syns det er interessant. Bare akkurat nå føles det meste krevende og meningsløst. Kommer meg sikkert opp på en toer etterhvert og da blir det lettere å se for seg en hund til. Jeg hadde jo to, men han ene døde da han var 1 år. Det har vært og er fortsatt mye "svarte faen" pga det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har du prøvd Elvanse også?

Ja, har prøvd Ritalin, Elvanse og Attentin. Ingen av de hadde noen effekt, men musklene rundt halsen strammet seg så mye at jeg følte jeg ble kvalt og kastet opp noen ganger. Psykiateren mente da at det ikke var noe vits i å prøve flere sentralstimulerende, siden jeg hadde hatt samme reaksjon på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Alle sentralstimulerende har hun prøvd.

Hehe, godt du har oversikt for det har snart ikke jeg lenger ;) Har ikke prøvd Adderall og Metamina (?) men psykiateren mente jeg ville få samme reaksjon på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...