Gå til innhold

Sæd analyse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kan noen være så snill og hjelpe meg tolke sæd analysen min samboer har fått.

Vi har forsøkt å bli gravid i over 1 år nå men ikke noe har skjedd, jeg har vært gravid før for 3 år siden men mistet i uke 7.

Jeg har vært på ultralyd og og tatt sjekk med blodrøver og alt viste seg og være ok, da måtte min samboer ta sæd analyse på rikshospitalet.

Resultat:                                                                                                   Referenase :

Volum:                                           1,600 ml                                               >1,4 ml

Konsentrasjon                               31,3m/ml                                              >10m/ml

Totalt antall spermier                      50,1 m                                                 >16m

Antall motile spermier                     8,3 m 

Motilitet                                          16%                                                     >40%

Rask motilitet                                 11%

Moderat motilitet                             6%

Progressiv motilitet                          5%

 

Avvik med mulig klinisk betydning

 

Jeg forstår ikke så veldig mye av dette , kan dere være behjelpelig og tolke disse prøvene ? er det veldig lite sjanse for at vi kan få barn ?

Er det noe vi kan gjøre for å forbedre kvalitet?

 

 

 

 

 

Anonymkode: b65b2...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motilitet er bevegelsesevnen, den er lavere enn den burde.  Han har for få gode svømmere, folkelig uttrykt. 

Men sædkvalitet er ingen konstant størrelse, så han ble kanskje bedt om å ta en ny prøve om noen måneder? Dere skal vel følges opp av noen - dessuten burde dere fått veiledning i å tolke resultatene av prøven.  

De typiske kjerringrådene går ut på å stumpe røyken (hvis han røyker), være forsiktig med alkohol og unngå trange underbukser og unødig varme i underlivet.  Det finnes også noen tips som handler om vitaminer, det kan du sikkert søke på.  Men det er dessverre ingen tryllepiller man kan spise for å bedre svømmeevnen. 

Husk at én iherdig svømmer er tilstrekkelig, sønnen min er resultat av en sånn som ikke ga seg der millioner hadde gitt opp før ham ;) Dessuten er det mange i deres situasjon som får barn ved hjelp av IVF ("prøverør") eller ICSI ("mikroinjeksjon").  Du finner masse informasjon om dette hvis du søker.  Hvis dere begynner å bli godt voksne, skal dere ikke vente for lenge med å følge opp saken.   

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi er i dialog med gynekolog så vi skal inn til han igjen men 2 mnd venting på ny time , da skulle han gå igjennom disse prøve med oss og finne ut hva vi skal gjøre videre .Vi har fått beskjed at han må tilbake etter 3 mnd for å ta ny prøve for det kan ha vært pga sykdom,stress osv osv og de kan forandre seg ved neste prøve .Han røyker ikke, drikker kanskje 1-3 ganger i året =P og trener , spiser sunt og har ikke hatt noen sykdommer som kan ha påvirket som brokk eller klamydia osv. Han er i alder 26 og jeg 30 så vi har begynt prosessen med gynekolog men ting tar tid uheldigvis :/ men tusen takk for svar :)

Endret av lks86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, lks86 skrev:

Vi er i dialog med gynekolog så vi skal inn til han igjen men 2 mnd venting på ny time, da skulle han gå igjennom disse prøvene med oss og finne ut hva vi skal gjøre videre. Vi har fått beskjed at han må tilbake etter 3 mnd for å ta ny prøve for det kan ha vært pga sykdom, stress osv osv og det kan forandre seg ved neste prøve. Han røyker ikke, drikker kanskje 1-3 ganger i året og trener, spiser sunt og har ikke hatt noen sykdommer som kan ha påvirket som brokk eller klamydia osv.

Det høres bra ut, følg legens råd og ikke stress for mye med saken.  F.eks. skal dere ikke ha sex oftere bare fordi dere vil bli gravide, det kan være gunstig at han "samler opp" litt.  Det ordner seg nok, men det kan ta litt tid og kanskje kreve noen "triks". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har prøvd litt forskjellig når det kommer til sex, hver 3 dag, annenhver dag også hadde vi en mnd er vi forsøkte hver dag ,men det var før vi fikk svar på prøven.  Denne perioden vil vi vell forsøkte spare litt opp men og ha hver 3 dag frem til positiv eggløsning test . Vi får se hva gynekologen sier og hva som skjer videre når han skal tilbake om 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det lønnet seg å ha sex 2-3 ganger i uken for å treffe på riktig dag for å bli gravid? Ikke stress med å tenke at man skal bli gravid. Bare ha sex og kos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du har allerede fått gode svar og råd. Sædcellene beveger litt dårlig, men ikke alle, så det skulle være gode sjanser for graviditet. Husk at mulighet for graviditet er til stede i ses dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 4 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i uken er optimalt. Ikke styr med eggløsningtest, det medfører bare stress.

Hvis det ikke blir graviditet spontant, er det mulighet for prøverørsbehandling hvor sædcellen føres direkte inn  egget (ICSI-metoden), men jeg vil tro at det ordner seg med litt tålmodighet.

Bruk folat, ingen røyk og lite alkohol samt mosjon og vanlig sunt kosthold.

Lykke il vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...