Gå til innhold

Hva skjer?


frøkensurr

Anbefalte innlegg

Hei

etter en pause på 4 år begynte jeg på p pillene igjen (eksen min ville ikke ha sex så da var det ikke noe vits å gå på de + at det gikk litt tid før jeg fikk somla meg til å begynne på dem igjen), så begynte jeg å få en veldig rar mens. Første etter pausen var grei, men den andre var veldig rar. Med litt blod om dagen ikke noe blod om natta i 3 dager (min mens pleier å vare i 4 - 5 dager og pleier å være kraftigere enn det), blodet var nesten sånn rosa aktig så tenkte jo at dette var festeblødning så slutta på p pillene igjen. Begynte å ha symptomer på graviditet og mensen kom ikke før etter 44 dager igjen. Den var ikke veldig kraftig den heller men varte da i 4 dager, men symptomene på graviditet var fortsatt der etter den var ferdig. Så gikk det 33 dager før neste mens. To dager den kom så hadde jeg kraftige smerter nederst i magen på venstre side, disse smertene vedvare iallefall til andre mensdag og var ikke av den typen menssmerter jeg er vandt til (har ganske kraftige menssmerter, såpass at jeg egentlig har lyst til å ligge på sofaen når det holder på, må ta noe for å få vekk noe av smertene så det har blitt den som er for mensensmerter som man får kjøpt reseptfritt på apoteket )...  jeg hørte også et tydelig plopp ut av det blå da jeg var på do en av dagene... ? Så tenkte jo det at nå er det spontan abort. Så på morraen i går (31 dager)  fikk jeg mensen igjen kjente ikke at e hadde den vanlige pms vondt som varsler om mensen noen dager før, men den kom plutselig. Denne gangen minner det meg om en mini blødning egentlig... kommer nesten ingenting, den er rødrosa i fargen, men menssmertene kom iløpet av dagen i går. Har hatt noen symptomer på graviditet  (tror jeg) 

Kvalm

Økning i temperatur 

Sliten

Ømme bryst 

Kortere lunte 

De to sistnevnte kan være pga at mensen var på vei da selvfølgelig 

 Begynte ikke på p pillene igjen etter den første rare mensen.

Er litt overvektig ( alt legger seg på magen 😝)

har fast partner,

røyker,

har hatt celleforandringer så de har tatt å fjerna noe av livmorhalsen for et eller to år siden (husker ikke helt) 

28 år

Hva kan dette være for noe? 

Kan det ha noe med celleforandringene å gjøre?

Hvorfor er mensen plutselig blitt sånn? 

På forhånd tusen takk for svar 

Med vennlig hilsen 

Frøkensurr 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er veldig vanskelig å få oversikt over dine symptomer i relasjon til blødningene. Det hadde vært så mye enklere om du skriver:

2.8.    skjedde...............

7.8.  skjedde...............

20.8 skjedde...............

Osv.

Hvis jeg får den oversikten, skal jeg se om det er noe mønster. Husk også å nevne første og siste dag for bruk av p-pille.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på p pillene i slutten av april i år da e ble sammen med min nåværende kjæreste som på det tidspunktet bodde på andre siden av landet. Reiste på besøk til han i pinsehelgen 13 mai og reiste 17 mai. 

Fikk da en litt lang mens 21 -26 mai den var etter hva jeg husker ganske normal med mensen smerter og blødning bortsett fra at den var 2 dager lengre enn normalt

Fortsatte på p pillene som normalt og han kom å besøkte meg 17 - 19 juni så da var det slutten av brettet. 

Fikk en liten mens på 3 dager 23 - 25 Juni etter hva jeg kan huske så var det ikke så veldig mye mensen smerter og blødninga var minimal. Veldig lite i bindet og lite på papiret som var rød rosa.  Snakka med kjæresten min om det og vi kom da fram til at det var lurt å ikke begynne på nytt brett itillfelle jeg da var gravid. Stoppa da på p pillene

Etter den mensen så fikk jeg noe jeg tror var graviditets tegn

Mye veldi kvalm 

Ømme bryst 

Sliten og trøtt

Ubehagelig å ligge på magen

Men testet bare negativt Reiste til kjæresten min 4 juli  (skulle reise igjen 24 men ble her like godt) 

6 -9 august fikk jeg en ny mens den var ikke så veldig vond og også denne gangen var det lite blod og graviditet symptomene var der etter mensen var ferdig, men testet negativt. Etterhvert så ble

Dype støt under samleie ble plutselig litt vondt 

Hoftene mine ble etterhvert vonde og den høyre rumpeballen min føltes på en måte nummen.

6 september en rar kribling nederst i magen venstre side. Den er ikke direkte vond men på en måte irritert. Kvelden 7 september får jeg utrolig vondt nederst i magen på venstre side. Skjønner ikke hva det kan komme av,men det var så vondt at jeg nesten ligger å vrir meg i smerter. Gjorde vondt å gå å do også. (Kjæresten vil ha meg inn på legevakta men etter dårlige erfaringer fra den legevakta hvor jeg er i fra så vil jeg ikke det. Tar iallefall 2, 500 mg paracet tabletter)

8 september kom mensen den var ganske kraftig og det var masse blod smertene i magen ga seg ikke før kvelden 9 sep etter jeg hadde hvert på do for å tisse og hørt et tilfeldig "plopp" som jeg ikke skjønte hva kunne være. Før litt seinere hvor jeg tenkte meg fram til at det sikkert kunne være en spontan abort. Mensen varte fram til 11 sep. 

Etter det var det ikke så var det ikke noen symptomer lengre. Ikke før rundt 26 sep da begynte det med noen tegn som 

Kvalme 

Ømme bryst 

Trøtt og sliten

Træg mage (har irritabel tarm syndrom så magen er som regel løs)

Kortere lunte 

Hvit litt tykk utflod inni skjeden som ikke lukter noe (var normal igjen rett før mensen kom da)

Så fikk jeg mensen igjen i går 9 oktober. Igjen lite blod nesten ingenting på bindet, men noe på papiret. Den er rødrosa I farge, er fortsatt kvalm, utrolig sliten, men har de vanlige vonde mensen smertene da...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for fin oversikt. Du har altså hatt menstruasjon 6.8, 8.9. og 9.10. DU har hatt typiske PMS symptomer i ca 14 dager før siste menstruasjon. Det er et normalt mønster for mange kvinner. Ta for en sikkerhets skyld en graviditetstest hvis du ikke får mer blødning.

Svar på dine spørsmål:

  • Hva kan dette være for noe? Etter beskrivelsen er det normale forhold
  • Kan det ha noe med celleforandringene å gjøre? Det kan være sammenheng med operasjonen på livmorhalsen og menstruasjonssmerter, at det er blitt så trangt at blodet ikke kommer ut men samler seg i livmoren.
  • Hvorfor er mensen plutselig blitt sånn? Menstruasjonen vil være annerledes med og uten p-pille

Hvis du fortsetter med meget sterke menstruasjonssmerter, kan man også tenke på en godartede tilstand endometriose.

Hvis smertene fortsetter, bør du bli vurdert av en gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...