Gå til innhold

Hva er forskjellen på "hobbies" og interesser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet? (Dette kom opp i en annen tråd).

Anonymkode: 2364d...b50

Lite, men hobbies er et rart, distansert og konstruert begrep for det jeg er vant til å kalle interesser. Hobbies stiller i samme kategori som å snakke om Cola eller Coca Cola som "kokka". Jeg leser begge deler som subkulturelle språklige omskrivinger, og begge er kunstige og rare - for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbies er vel mer sånn modellfly og frimerkesamling, mens interesser kan være saker man er opptatt av, som som man da driver med (f.eks. rollespill). Det er ikke noe klart skille, men i mange tilfeller vil ting kunne plasseres i en kategori på en ganske grei måte.

Så sånn var nok det.

Forøvrig så sier de kokka kola i Statene. De sier også hobbies, ikke "hobbyer" (som bare høres feil ut).

Anonymkode: 0c161...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hobby assosierer jeg vanligvis med noe kreativt, som for eksempel å fotografere, å male, lage noe i keramikk, å strikke etc, der du lager noe som du selv eller andre får glede av (en ting/et produkt). Tror det er dette jeg mener med hobby.

Interesser, eller fritidsinteresser som jeg kanskje heller bruker, er hobbier + andre aktiviteter en liker å gjøre som ikke innebærer lønnet arbeid: for eksempel gå på ski, gå fjellturer, spille volleyball, spille fotball, synge i kor, spille i korps, være politisk aktiv, delta aktivt i en organisasjon etc.

 

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Påskelilje. En hobby er noe man driver med - håndarbeide, treskjæring, samler på noe f.eks. Men en interesse kan være slektsgransking, dinosaurer, historie osv. Etter min private definisjon. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

En hobby assosierer jeg vanligvis med noe kreativt, som for eksempel å fotografere, å male, lage noe i keramikk, å strikke etc, der du lager noe som du selv eller andre får glede av (en ting/et produkt). 

 

55 minutter siden, Lillemus skrev:

Enig med Påskelilje. En hobby er noe man driver med - håndarbeide, treskjæring, samler på noe f.eks. Men en interesse kan være slektsgransking, dinosaurer, historie osv. Etter min private definisjon. :) 

Er ikke uenige med dere i dette. Det er begrepet "hobbies", spesielt i kombinasjon med "et fullverdig liv" jeg oppfatter som et konstruert subkulturelt begrep ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kayia skrev:

 

Er ikke uenige med dere i dette. Det er begrepet "hobbies", spesielt i kombinasjon med "et fullverdig liv" jeg oppfatter som et konstruert subkulturelt begrep ;) 

Det er jeg enig med deg i! Har aldri hørt noen i RL snakke om verken hobbies eller kokka. Bare blant de anonyme her på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepene er absolutt overlappende, men med nyanseforskjeller. En hobby er en ubetalt fritidsaktivitet. En interesse kan være et tema eller fag som man interesserer seg for og bruker tid på, uten at det er en like konkret aktivitet. Litteratur kan være en interesse, men jeg syns ikke det er en hobby å lese bøker, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbies brukes som et sarkastisk ord av anonyme brukere på DOL som også snakker om "kokka kola" og sier "men men" og "så sånn er det med den saken".

Sarkasmen ligger i at med "hobbies" har man også et "fullverdig liv" - fremfor å bare drikke cola og sitte på DOL.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, issomethingwrong said:

Hobbies brukes som et sarkastisk ord av anonyme brukere på DOL som også snakker om "kokka kola" og sier "men men" og "så sånn er det med den saken".

Sarkasmen ligger i at med "hobbies" har man også et "fullverdig liv" - fremfor å bare drikke cola og sitte på DOL.

Høres nesten ut som du har fullverdig liv.

Anonymkode: 0c161...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er jeg enig med deg i! Har aldri hørt noen i RL snakke om verken hobbies eller kokka. Bare blant de anonyme her på DOL.

Har du aldri hørt om folk som har en hobby?,.?

Anonymkode: 2364d...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, issomethingwrong said:

Hobbies brukes som et sarkastisk ord av anonyme brukere på DOL som også snakker om "kokka kola" og sier "men men" og "så sånn er det med den saken".

Sarkasmen ligger i at med "hobbies" har man også et "fullverdig liv" - fremfor å bare drikke cola og sitte på DOL.

Hva sier arbeidsgiveren til din ivige dol-bruk? Sikker på at du leser flere innlegg her enn meg.

Anonymkode: 0c161...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri hørt om folk som har en hobby?,.?

Anonymkode: 2364d...b50

Jeg antar det er omskrivingen til "hobbies" og ikke det norske hobbyer det siktes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, påskelilje skrev:

Det er jeg enig med deg i! Har aldri hørt noen i RL snakke om verken hobbies eller kokka. Bare blant de anonyme her på DOL.

Hobbies har jeg ikke hørt på norsk, men hobby og hobbyer har jeg nok hørt. Jeg vet ikke hva som er korrekt, men lurer på om hobbies er gammelmodig form fra før ordet var helt fornorsket.

Jeg er interessert i språk, men det er ikke en hobby, for jeg bruker ikke tid på det. Jeg mener hobby er noe man gjør, mens interesse er et videre begrep. Å være interessert i kor betyr ikke nødvendigvis at man har kor som hobby. Hvis man synger i kor er det en hobby.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg antar det er omskrivingen til "hobbies" og ikke det norske hobbyer det siktes til.

"Hobbyer" er et knirkende ord som er kronglete å bruke. "Hobbies" flyter mye bedre.

Så sånn er det nok.

Anonymkode: 2364d...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier arbeidsgiveren til din ivige dol-bruk? Sikker på at du leser flere innlegg her enn meg.

Anonymkode: 0c161...23a

Nja, så lenge jobben blir gjort, så tror jeg litt DOLing er innafor. Jeg blir på jobb til jeg er ferdig uansett. Noen dager har jeg lite å gjøre og da blir det mer DOL og andre ting, andre dager motsatt. Men begynner snart i ny jobb, så da må jeg nok en periode legge DOL på hylla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mANGE HER INNE VET HVA MIN HOBBY ER...

Anonymkode: 0c161...23a

Nei, aner ikke.

Anonymkode: 2364d...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎10‎.‎2016 den 18.15, Gargamel skrev:

Hobbies har jeg ikke hørt på norsk, men hobby og hobbyer har jeg nok hørt. Jeg vet ikke hva som er korrekt, men lurer på om hobbies er gammelmodig form fra før ordet var helt fornorsket.

Jeg er interessert i språk, men det er ikke en hobby, for jeg bruker ikke tid på det. Jeg mener hobby er noe man gjør, mens interesse er et videre begrep. Å være interessert i kor betyr ikke nødvendigvis at man har kor som hobby. Hvis man synger i kor er det en hobby.

 

Tja... jeg er jo med på å lage musikk når jeg synger, men synes likevel at ordet hobby passer bedre til noe en lager konkret (maler, snekrer, etc), men vet ikke om jeg er helt enig med meg selv. Å synge i kor er en av mine fritidsaktiviteter og min interesse. Muligens også min hobby, men jeg er ikke helt komfortabel med å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...