Gå til innhold

Lege Skavland: - For lett å få sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/norge/Fastlege-Jorgen-Skavlan-stotter-Zahl-Pedersens-kritikk-av-nordmenn-604282b.html

Fastlege Jørgen Skavlan mener nordmenn mye oftere burde fått nei fra legen når de ber om sykmelding.

– Det er egentlig ingen i landet, med noen små unntak, som ikke kan jobbe noe. Den vanligste grunn til sykefravær er ryggvondt og psykiske plager, og all forskning og erfaring sier at den beste medisinen er å delta i arbeidslivet. Hva gjør vi? Sykmelder og ekskluderer fra det man faktisk trenger, sier fastlege Jørgen Skavlan til Aftenposten.

Han mener hundre prosent sykefravær burde være et unntak. At det i det store og hele er ordet tilpasning som er løsningen. Kortere dager, fysioterapeut, tilrettelagte oppgaver.

Han forteller at han stadig møter pasienter som ønsker en sykmelding de egentlig og formelt sett ikke har krav på.

– Nærmest hver dag forsøker jeg å forklare pasienter at sykmelding er noe du får når du er for fysisk eller psykisk syk til å jobbe. Punktum finale. To streker under svaret.

Argumenter som at man har dårlig råd, har kranglet med kona, har kranglet med sjefen, eller at man er sliten, holder ikke som grunn for sykmelding understreker Skavlan.

– Det er en kjensgjerning at vi har dobbelt så høyt sykefravær som våre svenske medborgere på sammenlignbart grunnlag. Det finnes ingen klok forklaring på det. Det kan ikke være tøffere å være nordmann, sier Skavlan.

*

Hva med kortere behandlingstid i helsevesenet? Og hvor attraktive er folk med dårlig helse på arbeidsmarkedet?

 

Anonymkode: ebd40...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.aftenposten.no/norge/Fastlege-Jorgen-Skavlan-stotter-Zahl-Pedersens-kritikk-av-nordmenn-604282b.html

Fastlege Jørgen Skavlan mener nordmenn mye oftere burde fått nei fra legen når de ber om sykmelding.

– Det er egentlig ingen i landet, med noen små unntak, som ikke kan jobbe noe. (...)

Han mener hundre prosent sykefravær burde være et unntak. At det i det store og hele er ordet tilpasning som er løsningen. Kortere dager, fysioterapeut, tilrettelagte oppgaver.

*

Hva med kortere behandlingstid i helsevesenet? Og hvor attraktive er folk med dårlig helse på arbeidsmarkedet?

Anonymkode: ebd40...6fc

Helt enig med Skavland. 

Ellers: Skjønner ikke helt spørsmålene dine. Hva har behandlingstid med dette å gjøre, og hvorfor spør du om hvor attraktive mennesker med dårlig helse er? De Skavland snakker om er jo i jobb- de ber jo om å bli sykemeldt? Ergo, attraktive nok ettersom de er i jobb allerede...

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Helt enig med Skavland. 

Ellers: Skjønner ikke helt spørsmålene dine. Hva har behandlingstid med dette å gjøre, og hvorfor spør du om hvor attraktive mennesker med dårlig helse er? De Skavland snakker om er jo i jobb- de ber jo om å bli sykemeldt? Ergo, attraktive nok ettersom de er i jobb allerede...

Han snakker om uføre, og at det er for lett å bli ufør.

Anonymkode: 1e487...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han snakker om uføre, og at det er for lett å bli ufør.

Anonymkode: 1e487...f61

Mulig, men ikke i artikkelen det er linket til i denne tråden. Der snakker han om at det er for lett å bli sykemeldt i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kayia skrev:

Mulig, men ikke i artikkelen det er linket til i denne tråden. Der snakker han om at det er for lett å bli sykemeldt i Norge. 

Jo, han sier i artikkelen at folk ber om uføretrygd uten god grunn.

Han opplever det som et paradoks sammenligne med andre, langt friskere mennesker, som ber om sykmelding eller uføretrygd, uten god grunn.

Anonymkode: 1e487...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, han sier i artikkelen at folk ber om uføretrygd uten god grunn.

Han opplever det som et paradoks sammenligne med andre, langt friskere mennesker, som ber om sykmelding eller uføretrygd, uten god grunn.

Anonymkode: 1e487...f61

Det er det eneste stedet uføretrygd er nevnt, og da som "(...) ber om sykemelding eller uføretrygd, uten god grunn."

Men altså- også disse er i jobb, og det syns Skavland at de skal fortsette å være, i større eller mindre grad. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Kayia skrev:

Det er det eneste stedet uføretrygd er nevnt, og da som "(...) ber om sykemelding eller uføretrygd, uten god grunn."

Men altså- også disse er i jobb, og det syns Skavland at de skal fortsette å være, i større eller mindre grad. 

Du mener altså i likhet med Skavlan det er for lett å bli ufør?

Anonymkode: ebd40...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså i likhet med Skavlan det er for lett å bli ufør?

Anonymkode: ebd40...6fc

Det vet jeg ikke nok om, jeg er hverken lege eller Nav-ansatt, men jeg syns det er for lett -på gruppenivå-å få sykemelding i Norge. Jeg er enig med både Skavland og Zahl Pedersen i at det er rart at nordmenn skal være så mye sykere enn feks svenskene, og tror derfor dette handler om strukturer/praksis. Jeg lurer også på om karentsdager eller redusert lønn hadde vært et effektivt virkemiddel her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså i likhet med Skavlan det er for lett å bli ufør?

Anonymkode: ebd40...6fc

Gi deg, dette handler ikke om at naboen og alle de andre rundt der du bor tror at du har tusket til deg uføretrygd på uriktig grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror folk mener jeg er for frisk til å ha uføretrygd og ikke jobbe.

Anonymkode: f9c90...f2f

Der var du igjen ja. Jeg syns det er ufint av deg å kuppe andres tråder i tide og utide, og få dem til å handle om deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kayia said:

Der var du igjen ja. Jeg syns det er ufint av deg å kuppe andres tråder i tide og utide, og få dem til å handle om deg. 

Det er relevant fordi tråden handler om at mange mener det er for lett å bli uføretrygdet, eller få sykemelding. Når jeg da sier at jeg tror andre mener jeg er for frisk, så er det et svar på det at mange mener det er for lett å bli uføretrygdet - det er en bekreftelse på det.

Anonymkode: f9c90...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er relevant fordi tråden handler om at mange mener det er for lett å bli uføretrygdet, eller få sykemelding. Når jeg da sier at jeg tror andre mener jeg er for frisk, så er det et svar på det at mange mener det er for lett å bli uføretrygdet - det er en bekreftelse på det.

Anonymkode: f9c90...f2f

Igjen, artikkelen handler om at det er for lett å bli sykemeldt fra jobb (selv om det ganske riktig også står "...sykemeldt eller uføretrygdet" ett sted i artikkelen). Den omhandler fenomenet prinsipielt på gruppenivå, og dette er både et viktig og interessant tema. Sykefravær koster samfunnet svært mye, og før eller senere vil den norske praksisen måtte endres. 

Jeg syns det er ufint at du kupper en interessant tråd som inviterer til en prinsippirll diskusjon og får den til å handle om deg personlig.  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutes ago, Kayia said:

Igjen, artikkelen handler om at det er for lett å bli sykemeldt fra jobb (selv om det ganske riktig også står "...sykemeldt eller uføretrygdet" ett sted i artikkelen). Den omhandler fenomenet prinsipielt på gruppenivå, og dette er både et viktig og interessant tema. Sykefravær koster samfunnet svært mye, og før eller senere vil den norske praksisen endres. 

Jeg syns det er ufint at du kupper en interessant tråd som inviterer til en prinsippirll diskusjon og får den til å handle om deg personlig.  

Det er vel en stråmann, når jeg kun sier min erfaring hva gjelder saken på gruppenivå. Det er heller ingen grunn til å tro at det prinsippielt skulle stille seg noe anderledes med uføretrygd enn sykemelding - jeg mener folk generelt mener det er for enkelt å slippe unna, hvis man vil det - på ulike måter (enten det er sykemeldinger eller trygd).

Anonymkode: f9c90...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en stråmann, når jeg kun sier min erfaring hva gjelder saken på gruppenivå. Det er heller ingen grunn til å tro at det prinsippielt skulle stille seg noe anderledes med uføretrygd enn sykemelding - jeg mener folk generelt mener det er for enkelt å slippe unna, hvis man vil det - på ulike måter (enten det er sykemeldinger eller trygd).

Anonymkode: f9c90...f2f

Hverken du eller jeg har grunnlag til å konkludere hva andre folk mener, derfor er det ingen vits i å diskutere dette. Jeg syns forøvrig det er stor forskjell på uføretrygd og sykemeldinger i denne sammenhengen. Temaet er hvor små utfordringer såkalt "normale" tåler før de gir seg over, og som Skavland tror jeg man på gruppenivå har vent seg til å tåle for lite før man gir opp/kaster inn håndkleet. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Kayia said:

Hverken du eller jeg har grunnlag til å konkludere hva andre folk mener, derfor er det ingen vits i å diskutere dette. Jeg syns forøvrig det er stor forskjell på uføretrygd og sykemeldinger i denne sammenhengen. Temaet er hvor små utfordringer såkalt "normale" tåler før de gir seg over, og som Skavland tror jeg man på gruppenivå har vent seg til å tåle for lite før man gir opp/kaster inn håndkleet. 

Ja, og derfor gjelder dette ikke bare sykemelding, men også trygd. Mange mener mna gir opp/kaster inn håndkleet både i forbindelse med sykemelding, og trygd.

*

Forøvrig interessant det der med disse meningene (som Skavland f.eks. har). De fleste mener de fleste gir opp for lett, men ikke dem selv. Det betyr at en god del av de som mener dette tar feil enten om at de fleste gir opp for lett, eller at de selv ikke gir opp for lett.

Anonymkode: f9c90...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, og derfor gjelder dette ikke bare sykemelding, men også trygd. Mange mener mna gir opp/kaster inn håndkleet både i forbindelse med sykemelding, og trygd.

*

Forøvrig interessant det der med disse meningene (som Skavland f.eks. har). De fleste mener de fleste gir opp for lett, men ikke dem selv. Det betyr at en god del av de som mener dette tar feil enten om at de fleste gir opp for lett, eller at de selv ikke gir opp for lett.

Anonymkode: f9c90...f2f

Eller begge deler, såklart. Hvis de fleste gir opp for lett, og de fleste av disse mener de ikke gir opp for lett, så må endel ta feil når de sier de selv ikke gir opp for lett.

Det er vel "typisk norsk", dette. Alle andre er klanderverdige, men ikke en selv. Det er jo noe man ser tydelig i kommentarfeltene.

Anonymkode: f9c90...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hvis det stemmer at folk er mye mer sykemeldt enn i Sverige så er vel terskelen er for lav.

Jeg synes fortsatt at det enkleste og beste hadde vært at det kostet litt å sykemelde seg de første dagene, selv om det ikke reduserer langtidsfraværet direkte. Jeg synes ikke man skal legge opp til mer krangling med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis det stemmer at folk er mye mer sykemeldt enn i Sverige så er vel terskelen er for lav.

Jeg synes fortsatt at det enkleste og beste hadde vært at det kostet litt å sykemelde seg de første dagene, selv om det ikke reduserer langtidsfraværet direkte. Jeg synes ikke man skal legge opp til mer krangling med legen.

Jeg syntes sykelønnen skulle senkes til 80%, som den er i Sverige.

Anonymkode: ebd40...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis det stemmer at folk er mye mer sykemeldt enn i Sverige så er vel terskelen er for lav.

Jeg synes fortsatt at det enkleste og beste hadde vært at det kostet litt å sykemelde seg de første dagene, selv om det ikke reduserer langtidsfraværet direkte. Jeg synes ikke man skal legge opp til mer krangling med legen.

Jeg er enig med deg i dette, i allefall inntil noen han fortelle meg hvilket utilsiktet utslag dette vil kunne få. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...