Gå til innhold

Gynekolog og spiral.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal til gynekolog snart. Gruer meg, for det er alltid snakk om spiral. Jeg har sagt jeg ikke vil prøve spiral. Hvorfor vil dere gynekologer alltid ha kvinner til å bruke spiral? Blir så lei å måtte igjennom den samme samtalen om å om igjen.( Ja har hørt alt før, om at det beskytter mot ditt og datt. er du heldig, så mister du mensen. slipper og tenke på prevensjon på 3 -5 år. Avhenging av hvilken spiral du bruker.) 

Nesten så man får lyst til å reise seg å gå bare fra timen. Er i 40 årene. Har ingen barn, å vil heller ikke ha det. Avhengig av prevensjon for å holde mensen i sjakk og ikke bli gravid. Bruker yasmine i dag. Ønsket mitt er å bli kvitt mensen for godt. Hva anbefaler DU for uten av spiral og p-stav?

 

Med vennlig hilsen Hermine.

Anonymkode: 967d8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Legen gir råd om det som han/hun mener er best, og det gjøres av god vilje. Mange kvinner kvier seg for å få en spiral med hormon fordi de tror at hormon er farlig, og den frykt vil legen gjerne fjerne.

Ved kontroll er det viktig at du starter med å si at det er prinsipielle grunner til at du ikke vil ha spiral og ikke ønsker det diskutert. Det må kunne respekteres.

Du ønsker å bli kvitt menstruasjon og du ønsker prevensjon. Her er et noen muligheter.

  • Du kan fortsetter med yasminelle (svakere p-pille enn yasmin) og tar den uten pause. Det vil gi småblødning i starten, men etter hvert (måneder) vil det kanskje bare bli et par drypp av og til, og da anbefales det å holde tre dagers pause og så starte opp igjen.

  • Så er det p-sprøyten Dep-Provera som settes i muskulaturen hver 3.måned. Det er nok det sikreste for å få stoppet blødningene, men det kan ta opp mot et år for full effekt, men noen har blødningsstopp fra dag 1. Det har vært diskutert om den øker risiko for beinskjørhet fordi østrogennivået reduseres, men jeg anbefaler da et lite tilskudd med østrogen for å unngå dette.

  • Det er prevensjon med hormonet gestagen (Cerazette) som stopper menstruasjonen hos ca en tredel

  • Det finnes en operasjon hvor slimhinnen i livmoren fjernes, men den metode brukes kun ved rikelige blødninger. Ablasjon av livmorslimhinnen. Det gjøres ved at et instrument føres gjennom livmorhalsen og så skrelles livmorslimhinnen bort, det kan brukes en varmeballong til å ødelegge slimhinnen eller et varmeelement. Inngrepet medfører en viss risiko for perforasjon av livmorveggen og noen får smerter og må senere ha livmoren fjernet av denne grunnen. Det utføres derfor ikke bare for bekvemmelighet.

Disse muligheter kan du diskutere med legen/gynekologen.

 Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Kan spørre gynekologen litt om hva hun syns om cerazette. Eller yasminelle til meg.

jeg opplevde en smertefull spontanabort for mange år tilbake. Å etter der er ikke barn aktuelt.  Skrekken over alt som har med smerter, tiltro til at jeg klarer en fødsel tok helt tak i meg.

Å sette inn spiral kan være smertefullt både under innsetting og etterpå. Å så kan det gå bra. Men  den sjanse tørr jeg ikke ta. Har fått tilbyd om bedøvelse, men jeg har ikke lyst. Har irrasjonelle vrangforestillinger rundt det å sette inn spiral og smerte grensen min. Så da syns jeg det er bedre å la vær.

Derfor syns jeg det er slitsomt å måtte igjennom spiral praten hver gang jeg er til gynekolog.

 

Hermine.

Anonymkode: 967d8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Yasminelle uten pause er bedre til å stoppe blødninger enn Cerazette, men Cerazette (uten østrogen) er kanskje bedre for en kvinne i 40-årene (mindre komplikasjoner)

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med mindre komplikasjoner? Har hørt fra andre at de har uregelmessig blødninger opp til et helt år når de starter med cerazette.  Å enkelte blir gravide også.  Er jo livredd for å bli gravid.

 Kan jeg bruke cerazette etter passert 50 år?

Hvordan er det med yasminelle etter 50 år?

Gynekologen sa sist jeg var der, at om jeg tok spiral, å neste gang jeg byttet, så kunne den være med inn i overgangsalderen. (Jeg vil jo ikke ha spiral. Men det var det gynekologen sa.) Virker som det er kun spiral som teller for alle.

Lurer på om gynekologene selv bruker spiral? Siden dem er så pågående om det.

Hilsen Hermine

 

Anonymkode: 967d8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til en kommentar om Cerazette. Gynekologen jeg gikk til sa at 1/3 mister mensen, 1/3 har vanlig syklus, og 1/3 blør i hytt og pine. Altså, ikke veldig stor suksessrate i mine øyne (og ikke i hennes heller, sånn jeg forstod det). Jeg blødde i hvert fall hele tiden, så kan hende innspillet mitt er litt preget av det.

Jeg hadde valgt hormonspiral dersom planen var å aldri få barn uansett, da slipper man jo å tenke mer på prevensjon i flere år, pluss at man mister/får mindre blødninger. Men vet at det er noen som er imot spiral av "samvittighetsgrunner", og da er man jo like langt. Men jeg skjønner jo at gynekologene anbefaler det som - rent objektivt - fremstår som det beste alternativet i ditt tilfelle. Men din subjektive mening er jo selvfølgelig også relevant, og da bør andre alternativer diskuteres.
 

Anonymkode: 32e77...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja men nå har jeg uttalt meg om at jeg ikke ønsker spiral. Så det er ikke aktuelt. Det har ikke noe med samvittighetsgrunner. Men heller grunnlag for redsel for smerter. Hadde spiral vært smertefritt så hadde det vært en annen sak. Å legges i narkose under spiral innsetting, er heller ingen løsning for meg. Skal jeg ligge i koma den første tiden da, for å slippe smertene etterpå liksom. Alt det der stresser meg sånn, at det ikke er verdt det.

Hvorfor anbefaler leger cerazette om gynekologer mener det ikke er bra alternativt? Leger har for lite kunnskap om underlivet og prevensjon til kvinner.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du gikk på cerazette, siden du blødde hele tiden?

 Hilsen Hermine

Anonymkode: 967d8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja men nå har jeg uttalt meg om at jeg ikke ønsker spiral. Så det er ikke aktuelt. Det har ikke noe med samvittighetsgrunner. Men heller grunnlag for redsel for smerter. Hadde spiral vært smertefritt så hadde det vært en annen sak. Å legges i narkose under spiral innsetting, er heller ingen løsning for meg. Skal jeg ligge i koma den første tiden da, for å slippe smertene etterpå liksom. Alt det der stresser meg sånn, at det ikke er verdt det.

Hvorfor anbefaler leger cerazette om gynekologer mener det ikke er bra alternativt? Leger har for lite kunnskap om underlivet og prevensjon til kvinner.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du gikk på cerazette, siden du blødde hele tiden?

 Hilsen Hermine

Anonymkode: 967d8...fc7

Det var en tråd her for litt siden om mer eller mindre store smerter ved innsetting av spiral.

 

Jeg har gjort det flere ganger og synes ikke det lille ubehaget overhodet kan kalles smerter. Venninner av meg har samme erfaringer (selv om jeg VET noen synes det er vondt, de trenger ikke nødvendigvis alle å skrive det inn her). Jeg utsetter meg jevnlig for andre ting som er mye vondere, for å si det slik ;). Dessuten er det over på sekunder. Synes det er litt dumt å avvise spiral bare på grunn av dette. Med hormonspiral mister de fleste mensen mer eller mindre helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja men nå har jeg uttalt meg om at jeg ikke ønsker spiral. Så det er ikke aktuelt. Det har ikke noe med samvittighetsgrunner. Men heller grunnlag for redsel for smerter. Hadde spiral vært smertefritt så hadde det vært en annen sak. Å legges i narkose under spiral innsetting, er heller ingen løsning for meg. Skal jeg ligge i koma den første tiden da, for å slippe smertene etterpå liksom. Alt det der stresser meg sånn, at det ikke er verdt det.

Hvorfor anbefaler leger cerazette om gynekologer mener det ikke er bra alternativt? Leger har for lite kunnskap om underlivet og prevensjon til kvinner.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du gikk på cerazette, siden du blødde hele tiden?

 Hilsen Hermine

Anonymkode: 967d8...fc7

Okei. Ja, frykt og redsel for smerter er også en begrunnelse, og det er helt opp til deg om du er villig til å trosse den frykten eller ikke. Jeg skjønner at det er vanskelig, og jeg respekterer uansett din avgjørelse om å heller velge andre alternativer.

Kan hende Cerazette anbefales grunnet alderen din? Er vel lite hormoner i den pillen. Men det må nesten Mette svare på. Men jeg vet at det var en dyktig kollega av henne som gav meg det svaret jeg skrev i sted om andelene som opplever de ulike senarioene på den pillen. Hun ramser uansett bare opp alternativer som du kan diskutere med lege/gynekolog, det er jo du som skal bestemme til slutt hva du vil prøve.

Jeg blødde daglig i et halvår, og litt etter at jeg sluttet på pillen. Fikk Primolut for å få orden på det. Men min erfaring på Cerazette er nødvendigvis ikke relevant for deg, jeg er jo bare et enkelt individ. Men statistikken er jo verdt å merke seg i mine øyne. :)

Anonymkode: 32e77...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis kvinner røker og er over 35 år, anbefales p-pillen ikke. Ceraztte er en pille som bare inneholder gestagen (ikke østrogen) og den øker derfor ikke risiko for blodpropp og kan brukes av alle. Som sagt, en tredel får mindre eller ingen blødning, en tredel omtrent samme blødning og siste tredel mer blødning.

Det er ikke mulig på forhånd å si hvordan den enkelte kvinner vil reagere, det er 'bare' å se hav som skjer.

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Det var en tråd her for litt siden om mer eller mindre store smerter ved innsetting av spiral.

 

Jeg har gjort det flere ganger og synes ikke det lille ubehaget overhodet kan kalles smerter. Venninner av meg har samme erfaringer (selv om jeg VET noen synes det er vondt, de trenger ikke nødvendigvis alle å skrive det inn her). Jeg utsetter meg jevnlig for andre ting som er mye vondere, for å si det slik ;). Dessuten er det over på sekunder. Synes det er litt dumt å avvise spiral bare på grunn av dette. Med hormonspiral mister de fleste mensen mer eller mindre helt.

Så typisk dem som ikke har vondt når de setter inn spiral. Å se på andre kvinner som pyser.

Anonymkode: 967d8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvis kvinner røker og er over 35 år, anbefales p-pillen ikke. Ceraztte er en pille som bare inneholder gestagen (ikke østrogen) og den øker derfor ikke risiko for blodpropp og kan brukes av alle. Som sagt, en tredel får mindre eller ingen blødning, en tredel omtrent samme blødning og siste tredel mer blødning.

Det er ikke mulig på forhånd å si hvordan den enkelte kvinner vil reagere, det er 'bare' å se hav som skjer.

 

Hilsen Mette

Takk for svaret. Tar med ditt råd videre. Har aldri røyket i hele mitt liv. Går mot 50 år. Å har hatt en mann som var steril tidligere når jeg var i 30 årene. så jeg gikk ikke på prevensjon i 8-9 år om det har noe å si. (at man  har hatt en pause fra prevensjon i mange år)  Får høre hva gynekologen sier når jeg kommer dit om prevensjon.

Hilsen Hermine

Anonymkode: 967d8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så typisk dem som ikke har vondt når de setter inn spiral. Å se på andre kvinner som pyser.

Anonymkode: 967d8...fc7

Det var overhodet ikke slik ment. Jeg har bare vanskelig for å forstå at et så kortvarig ubehag ikke kan være ok betaling for flere års problemfri prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Xtra skrev:

Det var overhodet ikke slik ment. Jeg har bare vanskelig for å forstå at et så kortvarig ubehag ikke kan være ok betaling for flere års problemfri prevensjon.

Kortvarig ubehag?? Tror du det gjelder for alle? Søstra mi hadde krampesmerter daglig enda, etter 3 mnd etter innsetting. Uansett om hun hadde mensen eller ikke så fikk hun doser med smerter. Det gikk utover både dagliglivet og sexlivet. Ble sendt til gynekolog på sykehuset for å sjekke om spiral satt riktig etter 3 mnd. Det gjorde den. Gynekologen spurte om hun ville ha den fjernet da. Noe hun valgte å gjøre.

Anonymkode: 967d8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kortvarig ubehag?? Tror du det gjelder for alle? Søstra mi hadde krampesmerter daglig enda, etter 3 mnd etter innsetting. Uansett om hun hadde mensen eller ikke så fikk hun doser med smerter. Det gikk utover både dagliglivet og sexlivet. Ble sendt til gynekolog på sykehuset for å sjekke om spiral satt riktig etter 3 mnd. Det gjorde den. Gynekologen spurte om hun ville ha den fjernet da. Noe hun valgte å gjøre.

Anonymkode: 967d8...fc7

Men det var hennes reaksjon på spiralen, og ikke akkurat normen. Samme for p-piller, noen får faktisk blodpropp eller andre uvanlige bivirkninger, men det går bra for de aller fleste. Men selvsagt vil erfaringen til en som står oss nær bety mer enn andres historier, og har du "tatt skrekken", så får du velge et annet alternativ. Men statistisk sett vil du neppe oppleve det samme som din søster.

Anonymkode: 32e77...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Det var overhodet ikke slik ment. Jeg har bare vanskelig for å forstå at et så kortvarig ubehag ikke kan være ok betaling for flere års problemfri prevensjon.

Hehe, ja jeg er egentlig enig med deg, for jeg skal ha hormonspiral for å unngå hormonsvingninger og blødninger som igjen trigger mine migreneanfall.

Jeg var helt uforberedt på det skulle gjøre så vondt, men sa til gynekologen min mens jeg stønnet av smerte at hun bare skulle fortsette. Jeg ville jo tross alt bare få det gjort.

Hun fikk den omsider inn, men etter en sjekk med ultralyd etterpå måtte hun fjerne den igjen, fordi den ble liggende skjevt.  Det var fordi jeg ikke klarte å ligge rolig.     

Men jeg gir meg ikke.  Utstyrt med Cytotec og paracet skal jeg neste uke inn igjen for å gjøre et nytt forsøk.  Da under menstruasjon, som skal gi større åpning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kalevaala skrev:

Hehe, ja jeg er egentlig enig med deg, for jeg skal ha hormonspiral for å unngå hormonsvingninger og blødninger som igjen trigger mine migreneanfall.

Jeg var helt uforberedt på det skulle gjøre så vondt, men sa til gynekologen min mens jeg stønnet av smerte at hun bare skulle fortsette. Jeg ville jo tross alt bare få det gjort.

Hun fikk den omsider inn, men etter en sjekk med ultralyd etterpå måtte hun fjerne den igjen, fordi den ble liggende skjevt.  Det var fordi jeg ikke klarte å ligge rolig.     

Men jeg gir meg ikke.  Utstyrt med Cytotec og paracet skal jeg neste uke inn igjen for å gjøre et nytt forsøk.  Da under menstruasjon, som skal gi større åpning. 

Må få hør hvordan det gikk med deg. Smiler litt for meg selv, å tenker. Aner ikke hvilke smerter det er snakk om før det har gått et par timer. Men et høres ut for at du skal være tøff nok til å takle dem. ;) Lykke til.

Anonymkode: 967d8...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2016 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Må få hør hvordan det gikk med deg. Smiler litt for meg selv, å tenker. Aner ikke hvilke smerter det er snakk om før det har gått et par timer. Men et høres ut for at du skal være tøff nok til å takle dem. ;) Lykke til.

Anonymkode: 967d8...fc7

Takk for det!  Jeg skal si ifra hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...