Gå til innhold

Smerter i brystet under trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene for ikke så lenge siden. Nå i kveld var jeg ute å jogget fikk jeg smerter i brystet som ikke helt har gitt seg ennå(30 min seinere), og jeg er litt svimmel. 

Siden jeg ikke har trent så lenge og økte intensiteten i dag er jeg litt usikker på om dette er normalt eller om det er noe jeg burde få undersøkt. 

Anonymkode: 126d3...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å trene for ikke så lenge siden. Nå i kveld var jeg ute å jogget fikk jeg smerter i brystet som ikke helt har gitt seg ennå(30 min seinere), og jeg er litt svimmel. 

Siden jeg ikke har trent så lenge og økte intensiteten i dag er jeg litt usikker på om dette er normalt eller om det er noe jeg burde få undersøkt. 

Anonymkode: 126d3...80c

Hvordan går det med deg i dag? Dersom smertene vedvarte en god stund så ville jeg hørt med legen for sikkerhets skyld. Sannsynligvis er det ikke noe, men bedre med en sjekk for mye enn en for lite, spesielt om man er litt engstelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringt legevakten for å forhøre meg og det resulterte i at jeg ble hentet av ambulanse, jeg mistet bevistheten i ambulansen og er nå innlagt på sykehus. De har hvis funnet noe på EKG som må utredes mer. Så jeg er nå i trygge hender. Ts

Anonymkode: 126d3...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringt legevakten for å forhøre meg og det resulterte i at jeg ble hentet av ambulanse, jeg mistet bevistheten i ambulansen og er nå innlagt på sykehus. De har hvis funnet noe på EKG som må utredes mer. Så jeg er nå i trygge hender. Ts

Anonymkode: 126d3...80c

Oj! Såpass! Bra du ringte legevakta og at de tok deg alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringt legevakten for å forhøre meg og det resulterte i at jeg ble hentet av ambulanse, jeg mistet bevistheten i ambulansen og er nå innlagt på sykehus. De har hvis funnet noe på EKG som må utredes mer. Så jeg er nå i trygge hender. Ts

Anonymkode: 126d3...80c

Uff.... godt du tok det alvorlig og at du nå er i trygge hender.  God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystsmerter under trening skal ALLTID tas på alvor.

Et EKG i hvile på legevakta gir ikke mye informasjon. Selv om det er normalt, kan man ha trange blodårer til hjertet, som kan gi anginasmerter under trening.

Du trenger et arbeids-EKG, altså sykkeltest. 

Du skriver ikke noe om alder, røyking, blodtrykk, kolesterol, osv. Men har du mange risikofaktorer, så bør du utredes grundig for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22. oktober 2016 den 0.01, issomethingwrong skrev:

Brystsmerter under trening skal ALLTID tas på alvor.

Et EKG i hvile på legevakta gir ikke mye informasjon. Selv om det er normalt, kan man ha trange blodårer til hjertet, som kan gi anginasmerter under trening.

Du trenger et arbeids-EKG, altså sykkeltest. 

Du skriver ikke noe om alder, røyking, blodtrykk, kolesterol, osv. Men har du mange risikofaktorer, så bør du utredes grundig for dette.

Bra du tar dette frem. Men en arbeids EKG trenger heller ikke alltid gi utslag selv ved meget tette årer. En arbeids EKG starter ofte med en lett oppvarming som får blodårene til å utvider seg. Lurer på om det kan være årsaken når det ikke blir oppdaget.

 

Anonymkode: cbd41...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra du tar dette frem. Men en arbeids EKG trenger heller ikke alltid gi utslag selv ved meget tette årer. En arbeids EKG starter ofte med en lett oppvarming som får blodårene til å utvider seg. Lurer på om det kan være årsaken når det ikke blir oppdaget.

 

Anonymkode: cbd41...df3

Helt korrekt. 

Hvis man presser seg til total utmattelse har AEKG ca 80% sensitivitet ut fra ST-depresjon >1 mm som kriterie for positiv test. Har selv tenkt forklaringen du skriver, men forkalkede koronararterier utvider seg ikke veldig. 

Uansett, får man brystsmerter på AEKG vil man nok utredes videre (CT koronararterier, angiografi) uavhengig av testresultat. Men kanskje det skulle vært en mer aggressiv testprotokoll med mindre oppvarming, altså rett på 150 watt på sykkelen eller noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Helt korrekt. 

Hvis man presser seg til total utmattelse har AEKG ca 80% sensitivitet ut fra ST-depresjon >1 mm som kriterie for positiv test. Har selv tenkt forklaringen du skriver, men forkalkede koronararterier utvider seg ikke veldig. 

Uansett, får man brystsmerter på AEKG vil man nok utredes videre (CT koronararterier, angiografi) uavhengig av testresultat. Men kanskje det skulle vært en mer aggressiv testprotokoll med mindre oppvarming, altså rett på 150 watt på sykkelen eller noe? 

Etter mye utredning på sykehus var det kun hjertekateterisering som avslørte det. Det ble da samtidig utført stenting. Hadde det ikke vært for at andre i familien hadde hatt tidlig hjerteinfarkt, ville sannsynligvis ikke den undersøkelsen blitt utført til tross for brystsmerter. 

Anonymkode: cbd41...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Etter mye utredning på sykehus var det kun hjertekateterisering som avslørte det. Det ble da samtidig utført stenting. Hadde det ikke vært for at andre i familien hadde hatt tidlig hjerteinfarkt, ville sannsynligvis ikke den undersøkelsen blitt utført til tross for brystsmerter. 

Anonymkode: cbd41...df3

Sånn var det med pappa også. Ingen utslag på A-EKG, atypiske brystsmerter. Ble vel behandlet med nitroglyserin basert på mistanke, i mange år, før fastlegen endelig fikk han til angiografi (hjertekaterisering). Resultatet var >70% stenose på 3 årer og operasjon samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Sånn var det med pappa også. Ingen utslag på A-EKG, atypiske brystsmerter. Ble vel behandlet med nitroglyserin basert på mistanke, i mange år, før fastlegen endelig fikk han til angiografi (hjertekaterisering). Resultatet var >70% stenose på 3 årer og operasjon samme dag.

Interrasant å høre andre også oppleve dette.

Håper og tror ikke dette er det vanlige. Men viktig å ta med seg at selv om alt ser bra ut og man fremdeles har plager de ikke finner årsaken til, trenger man ikke nødvendigvis slå seg til ro med at alle tester var jo fine.

Legene kom med mange andre forklaringer på smertene, men jeg fikk det aldri til å stemme med smerter som ble verre under fysisk aktivitet.

Anonymkode: cbd41...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...