Gå til innhold

Far klager på lydløs mobil og sjeldne besøk


Anettina

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne i tidlig 30-åra som alltid har mobilen på lydløs, rett og slett fordi jeg ikke takler støyen og pipelydene. Faren min er veldig irritert på at jeg har den på lydløs, fordi jeg sjelden svarer ham akkurat i det han ringer.  Jeg ringer imidlertid tilbake så fort jeg kan, og hvis jeg er på fest med venner eller gjør noe annet den kvelden han ringer, så ringer jeg ham tilbake neste dag.

Burde jeg sette på lyden på mobilen for hans skyld? Begynner å få dårlig samvittighet fordi han klager over dette. En annen ting er at jeg lurer på om jeg besøker ham nok. Han bor halvannen times togtur unna, og jeg drar til ham og kona hans cirka fem ganger i året.  Er det nok?

Jeg har samboer, men vi er barnløse, så det er ikke snakk om noen barnebarn i bildet.  Faren min er uføretrygdet nå på grunn av yrkesskade, så han holder seg mye hjemme.  Jeg har ekstra dårlig samvittighet for at jeg ikke besøker ham mer fordi han er syk. Når det er sagt, kom han svært sjelden og besøkte meg da han var frisk.  Jeg føler at det alltid har vært opp til meg å komme på besøk. Men er det ofte nok?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Anettina skrev:

Jeg føler at det alltid har vært opp til meg å komme på besøk. Men er det ofte nok?

Du besøker din far like mye (eller mer?) enn meg og min bor 3 km unna... På den annen side er han aldri hos meg heller. Vi har et godt forhold altså, men jeg har mer enn nok med min egen familie, jobb og fritid og han sitter definitivt ikke hjemme alene og sturer heller.

Jeg synes du skal fortsette som du gjør nå, han har tydeligvis samboer og er dermed ikke alene hele døgnet. Man kan ikke forvente at voksne barn med et eget liv har anledning til å stille opp til enhver tid, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anettina skrev:

Hei!

Jeg er en kvinne i tidlig 30-åra som alltid har mobilen på lydløs, rett og slett fordi jeg ikke takler støyen og pipelydene. Faren min er veldig irritert på at jeg har den på lydløs, fordi jeg sjelden svarer ham akkurat i det han ringer.  Jeg ringer imidlertid tilbake så fort jeg kan, og hvis jeg er på fest med venner eller gjør noe annet den kvelden han ringer, så ringer jeg ham tilbake neste dag.

Burde jeg sette på lyden på mobilen for hans skyld? Begynner å få dårlig samvittighet fordi han klager over dette. En annen ting er at jeg lurer på om jeg besøker ham nok. Han bor halvannen times togtur unna, og jeg drar til ham og kona hans cirka fem ganger i året.  Er det nok?

Jeg har samboer, men vi er barnløse, så det er ikke snakk om noen barnebarn i bildet.  Faren min er uføretrygdet nå på grunn av yrkesskade, så han holder seg mye hjemme.  Jeg har ekstra dårlig samvittighet for at jeg ikke besøker ham mer fordi han er syk. Når det er sagt, kom han svært sjelden og besøkte meg da han var frisk.  Jeg føler at det alltid har vært opp til meg å komme på besøk. Men er det ofte nok?

 

 

Det må være mulig å få til noe midt i mellom her. Kan du ikke ha mobilen på vibrasjon og legge den i bukselommen, da unngår du problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anettina skrev:

Hei!

Jeg er en kvinne i tidlig 30-åra som alltid har mobilen på lydløs, rett og slett fordi jeg ikke takler støyen og pipelydene. Faren min er veldig irritert på at jeg har den på lydløs, fordi jeg sjelden svarer ham akkurat i det han ringer.  Jeg ringer imidlertid tilbake så fort jeg kan, og hvis jeg er på fest med venner eller gjør noe annet den kvelden han ringer, så ringer jeg ham tilbake neste dag.

Burde jeg sette på lyden på mobilen for hans skyld? Begynner å få dårlig samvittighet fordi han klager over dette. En annen ting er at jeg lurer på om jeg besøker ham nok. Han bor halvannen times togtur unna, og jeg drar til ham og kona hans cirka fem ganger i året.  Er det nok?

Jeg har samboer, men vi er barnløse, så det er ikke snakk om noen barnebarn i bildet.  Faren min er uføretrygdet nå på grunn av yrkesskade, så han holder seg mye hjemme.  Jeg har ekstra dårlig samvittighet for at jeg ikke besøker ham mer fordi han er syk. Når det er sagt, kom han svært sjelden og besøkte meg da han var frisk.  Jeg føler at det alltid har vært opp til meg å komme på besøk. Men er det ofte nok?

 

Tror ikke det finnes noe standardsvar på hva som er ofte nok, og hva som er normalt vurderer nok også stort. Jeg bor ganske nære mine foreldre og besøker dem omtrent en gang i uken, men så behøver de også en del hjelp til praktiske ting.

 

Er den lydløse telefonen egentlig et uttrykk for at du ikke ønsker å være tilgjengelig for andre når det passer dem? Har mistanke om det (og om faren din senser det føler han seg kanskje litt støtt), Hvis ikke, finnes det jo mange muligheter med mobilen, annen lyd, lavere lyd, kun vibrering etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt. Den eneste grunnen til at min telefon ikke er på lydløs, er at ingen andre enn nærmeste familie ringer meg.

Det kan hende at faren din egentlig er litt redd for at du ikke skal svare raskt om han skulle bli akutt syk, og at han formidler det på en litt uklar måte.

Uansett - i dag finnes det jo tekniske løsninger for så mye - så også for dette:
Appen CritiCall lar deg velge ut enkeltkontakter i telefonlisten, som slipper gjennom selv om du har telefonen på lydløs. Dermed kan du velge at det alltid ringer når det er faren din, men alle andre er lydløse.

Det finnes flere varianter av denne:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På ‎19‎.‎10‎.‎2016 den 8.40, Xtra skrev:

Er den lydløse telefonen egentlig et uttrykk for at du ikke ønsker å være tilgjengelig for andre når det passer dem? Har mistanke om det (og om faren din senser det føler han seg kanskje litt støtt), Hvis ikke, finnes det jo mange muligheter med mobilen, annen lyd, lavere lyd, kun vibrering etc etc.

Jeg tenkte også i de baner at det kan være andre ting ved dette som gjør at faren ikke føler seg prioritert. Jeg har selv min mobil på lydløs nesten alltid, men tror ikke min mor eller andre føler seg ignorert av den grunn.

Det kan også være frykt for sykdom, som Kalevaala er inne på. Eller rett og slett at han er krevende og urimelig ;) Umulig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Det finnes ofte funksjoner på mobilen som gjør at du kan velge å ha mobilen på lydløs når alle andre enn din far ringer.

Anonymkode: ad2ba...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ganger i året er alt for lite å treffe sin far. Jeg treffer min far 1 gang ca hver tredje uke noe som fungerer for oss.

Vi møtes enten hjemme hos ham og hans kone eller hos min søster med familien og om sommeren er alle sammen på en dags tur til en annen by i nærheten av byen vi bor i. (by max 7 mil fra byen vi bor i max 1 times kjøring en vei)

Endret av Ada jones fan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ada jones fan skrev:

5 ganger i året er alt for lite å treffe sin far. 

Kommer an på avstanden. Ettersom jeg har adskillig lenger enn sju mil til min mor er fem ganger per år nokså nære sannheten. Men én gang varer minst en helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ada jones fan skrev:

5 ganger i året er alt for lite å treffe sin far. Jeg treffer min far 1 gang ca hver tredje uke noe som fungerer for oss.

Vi møtes enten hjemme hos ham og hans kone eller hos min søster med familien og om sommeren er alle sammen på en dags tur til en annen by i nærheten av byen vi bor i. (by max 7 mil fra byen vi bor i max 1 times kjøring en vei)

Det passer for deg ja. :) Jeg er vel mer på 5 ganger i året og det passer meg utmerket, jeg har i grunnen ingen store ønsker om å omgås ham stort mer enn det. Og vi bor i samme bydel omtrent... Ikke at vi er uvenner eller noe sånt altså, vi har bare ikke noe behov for å omgås rett og slett, kan jo ha sammenheng med at han var svært fraværende i oppveksten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, morsan skrev:

Kommer an på avstanden. Ettersom jeg har adskillig lenger enn sju mil til min mor er fem ganger per år nokså nære sannheten. Men én gang varer minst en helg. 

Jeg bor ca 6,5 km unna min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ada jones fan skrev:

Jeg bor ca 6,5 km unna min far.

Oi. Ja, da misforsto jeg referansen om sju mil. ;) Jeh bor 400 km fra min mor (min far er død), så besøksfrekvensen begrenser seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, morsan skrev:

Oi. Ja, da misforsto jeg referansen om sju mil. ;) Jeh bor 400 km fra min mor (min far er død), så besøksfrekvensen begrenser seg selv. 

Max 7 mil er hva vi  gidder å kjør en vei på dagstur. Jeg bor altså ca 6,5 km unna min far ( og hans kone). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ada jones fan skrev:

Max 7 mil er hva vi  gidder å kjør en vei på dagstur. Jeg bor altså ca 6,5 km unna min far ( og hans kone). 

Hvem er "vi"?

Anonymkode: f386b...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...