Gå til innhold

Diagnoser


Trine

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Sosialangst har jeg tenkt om deg. Det het du jo, men du har benektet det. Schizoid har større problemer med å skjønne. 

Jeg leser med kritiske øyne vanligvis jeg også. Ser på meg selv som psykisk frisk. Fikk bare litt rusk i maskineriet. Ser det sånn jeg. Alle kan vel få det.  :)

Så lenge du føler det meste stemmer, så gjør det nok det. Virket bare så voldsomt med alt du ramset opp. :)

Neinei, jeg har ikke schizoid, jeg har bare trekk fra det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Trine skrev:

Neinei, jeg har ikke schizoid, jeg har bare trekk fra det ;)

Kanskje du "har" AS?

Hvem vet.

Anonymkode: 06608...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, Trine skrev:

Neinei, jeg har ikke schizoid, jeg har bare trekk fra det ;)

Skjønner ikke vitsen med å skrive det i journalen. Synrs det er tullete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du "har" AS?

Hvem vet.

Anonymkode: 06608...9ec

Nei, det har jeg visst ikke. Ble grundig utredet for det. Men scoret ikke nok for diagnose. Men adhd og as kan visst være mye likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Nei, det har jeg visst ikke. Ble grundig utredet for det. Men scoret ikke nok for diagnose. Men adhd og as kan visst være mye likt.

AS og  schizoid  har også mye felles, visstnok.

Anonymkode: 06608...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AS og  schizoid  har også mye felles, visstnok.

Anonymkode: 06608...9ec

Hmm...jeg får lese litt om schizoid. Men som sagt, jeg har ikke den diagnosen, bare noe trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Skjønner ikke vitsen med å skrive det i journalen. Synrs det er tullete. 

Det er vel fordi å gi en forklaring av hvordan jeg er. Jeg kan ikke noe om schizoid egentlig, men ifølge wiki er dette symptomene

  • Få eller ingen aktiviteter gir glede
  • Følelsesmessig kulde, distanse eller avflatet affekt
  • Begrenset evne til å uttrykke varme, ømme følelser eller sinne overfor andre
  • Åpenbar likegyldighet overfor ros eller kritikk
  • Liten interesse for seksuelle opplevelser med annen person (alder tatt i betraktning)
  • Foretrekker nesten alltid enslige aktiviteter
  • Overdreven opptatthet av fantasi og introspeksjon
  • Mangel på nære venner eller fortrolige forhold (eventuelt bare en/ett) og heller ikke noe ønske om slike forhold
  • Åpenbar ufølsomhet overfor gjeldende sosiale normer og konvensjoner

Jeg kan krysse av på 1, 3, 5, 6, 8. Poenget med denne journalen, som visst nok egentlig ikke er en journal, er å fortelle neste behandler mest mulig om meg uten å skrive en hel bok. Så jeg syns ikke det er så tullete at det tas med. Det er jo bare et ord som forklarer noen av mine trekk, ikke noe mer enn det. Samme er det med disse angstlidelsene, jeg tror ikke det er direkte angst, men en ekstrem stressbarhet. Men om de må skrive angst for å få ned på papiret hvordan jeg er så er det faktisk bedre enn at de ikke skriver noe. For hadde jeg ikke vært så "tøff" som en ab over her så hyggelig skrev og hadde jeg ikke hatt hund, så hadde jeg ikke gått ut av døra dersom det var en mulighet for at jeg kanskje kunne møte på noen. Men jeg er ikke dum nok/smart nok til å lytte til kroppen, ikke heller når den ropet "se til helvete å pell deg hjem, gjem deg under dyna og bli der". Så angsten, om det er det, får aldri noen mulighet til å utvikle seg. Det betyr ikke at den ikke konstant ligger der og trykker, ubehaget og frykten er der konstant, men jeg lar det ikke utvikle seg fordi jeg er av typen som heller trosser kroppens signaler enn å lytte til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
37 minutter siden, Trine skrev:

Det er vel fordi å gi en forklaring av hvordan jeg er. Jeg kan ikke noe om schizoid egentlig, men ifølge wiki er dette symptomene

  • Få eller ingen aktiviteter gir glede
  • Følelsesmessig kulde, distanse eller avflatet affekt
  • Begrenset evne til å uttrykke varme, ømme følelser eller sinne overfor andre
  • Åpenbar likegyldighet overfor ros eller kritikk
  • Liten interesse for seksuelle opplevelser med annen person (alder tatt i betraktning)
  • Foretrekker nesten alltid enslige aktiviteter
  • Overdreven opptatthet av fantasi og introspeksjon
  • Mangel på nære venner eller fortrolige forhold (eventuelt bare en/ett) og heller ikke noe ønske om slike forhold
  • Åpenbar ufølsomhet overfor gjeldende sosiale normer og konvensjoner

Jeg kan krysse av på 1, 3, 5, 6, 8. Poenget med denne journalen, som visst nok egentlig ikke er en journal, er å fortelle neste behandler mest mulig om meg uten å skrive en hel bok. Så jeg syns ikke det er så tullete at det tas med. Det er jo bare et ord som forklarer noen av mine trekk, ikke noe mer enn det. Samme er det med disse angstlidelsene, jeg tror ikke det er direkte angst, men en ekstrem stressbarhet. Men om de må skrive angst for å få ned på papiret hvordan jeg er så er det faktisk bedre enn at de ikke skriver noe. For hadde jeg ikke vært så "tøff" som en ab over her så hyggelig skrev og hadde jeg ikke hatt hund, så hadde jeg ikke gått ut av døra dersom det var en mulighet for at jeg kanskje kunne møte på noen. Men jeg er ikke dum nok/smart nok til å lytte til kroppen, ikke heller når den ropet "se til helvete å pell deg hjem, gjem deg under dyna og bli der". Så angsten, om det er det, får aldri noen mulighet til å utvikle seg. Det betyr ikke at den ikke konstant ligger der og trykker, ubehaget og frykten er der konstant, men jeg lar det ikke utvikle seg fordi jeg er av typen som heller trosser kroppens signaler enn å lytte til dem.

Ja, da er det sikkert riktig. Jeg kan ikke så mye om dette. Trodde chizoid var chizofren light. 

Står i kø for dekkskifte jeg nå :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, da er det sikkert riktig. Jeg kan ikke så mye om dette. Trodde chizoid var chizofren light. 

Står i kø for dekkskifte jeg nå :angry:

Nei, schizofreni er vel mer at man har vrangforestillinger og halusinasjoner.

Derfor legger man om dekk selv :D Jeg hater kø!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på om de skriver du har trekk fra en PF eller om du faktisk har PF. Om man har trekk, så har man ikke personlighetsforstyrrelsen før man oppfyller et visst antall trekk, og alvorlighetsgraden til trekkene er innenfor visse skalaer. Selv om mange har trekk fra persnlighetsforstyrrelser, så skal det litt til før disse skaper problemer. Mange har ikke slike problematiske trekk, så det blir feil å si at alle har det (som noen skriver i denne tråden). Det er jo gjerne trekk som avviker fra hvordan folk flest tenker og oppfatter og føler. 

Om man har sterke avvikende personlighetstrekk fra flere ulike PF, så får man ofte diagnosen blandet personlighetsforstyrrelse. Men om du har fått diagnosen F 60.6, så har de jo satt den. Om behandleren din sier at den ikke stemmer, så har du krav på å få den slettet. Om du har GAD, så har du også rett til å fp satt den. Man kan skrive et brev med henvisning til Pasientrettighetsloven, der det er en egen paragraf om retting og sletting av journalopplysninger.

Anonymkode: 01462...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnoser er noe dritt uansett. Kommer an på hvem som diagnostiserer hvilke diagnose man får. Man kan ende opp med litt av hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på om de skriver du har trekk fra en PF eller om du faktisk har PF. Om man har trekk, så har man ikke personlighetsforstyrrelsen før man oppfyller et visst antall trekk, og alvorlighetsgraden til trekkene er innenfor visse skalaer. Selv om mange har trekk fra persnlighetsforstyrrelser, så skal det litt til før disse skaper problemer. Mange har ikke slike problematiske trekk, så det blir feil å si at alle har det (som noen skriver i denne tråden). Det er jo gjerne trekk som avviker fra hvordan folk flest tenker og oppfatter og føler. 

Om man har sterke avvikende personlighetstrekk fra flere ulike PF, så får man ofte diagnosen blandet personlighetsforstyrrelse. Men om du har fått diagnosen F 60.6, så har de jo satt den. Om behandleren din sier at den ikke stemmer, så har du krav på å få den slettet. Om du har GAD, så har du også rett til å fp satt den. Man kan skrive et brev med henvisning til Pasientrettighetsloven, der det er en egen paragraf om retting og sletting av journalopplysninger.

Anonymkode: 01462...f1c

Det sto jeg hadde trekk fra to pf og at jeg hadde en pf, så da var nok ikke trekkene sterke nok til å sette blandet pf. Behandleren sa ikke direkte at 60.6 ikke stemte, jeg fyller kriteriene for den, men hun trodde at trekkene skyldtes ubehandlet adhd. Jeg vet ikke om jeg har GAD, der fylte jeg også kriteriene, men så sto det at symptomene bedre kunne forklares med agorafobi og sosial angst, så da har jeg vel ikke GAD. Det er ikke så viktig for meg om diagnosene er riktige eller ikke, så lenge jeg får en behandling som funker. Det vet jeg ikke enda for omtrent all tiden har gått med til å prøve ut medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, stjernestøv skrev:

Diagnoser er noe dritt uansett. Kommer an på hvem som diagnostiserer hvilke diagnose man får. Man kan ende opp med litt av hvert. 

Så lenge man ikke ender opp med noe man absolutt ikke har så spiller det jo egentlig ikke noen rolle hva man ender opp med. Man er jo den samme personen uansett hva diagnosen heter. Så jeg tenker at det ikke er diagnosene som er noe dritt, men de sykdommene/tilstandene man har som gir diagnosene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Så lenge man ikke ender opp med noe man absolutt ikke har så spiller det jo egentlig ikke noen rolle hva man ender opp med. Man er jo den samme personen uansett hva diagnosen heter. Så jeg tenker at det ikke er diagnosene som er noe dritt, men de sykdommene/tilstandene man har som gir diagnosene.

Ja det er noe dritt alt sammen. Jeg vil ikke ha noenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det er noe dritt alt sammen. Jeg vil ikke ha noenting...

Nei, det beste hadde nok vært å være frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Det sto jeg hadde trekk fra to pf og at jeg hadde en pf, så da var nok ikke trekkene sterke nok til å sette blandet pf. Behandleren sa ikke direkte at 60.6 ikke stemte, jeg fyller kriteriene for den, men hun trodde at trekkene skyldtes ubehandlet adhd. Jeg vet ikke om jeg har GAD, der fylte jeg også kriteriene, men så sto det at symptomene bedre kunne forklares med agorafobi og sosial angst, så da har jeg vel ikke GAD. Det er ikke så viktig for meg om diagnosene er riktige eller ikke, så lenge jeg får en behandling som funker. Det vet jeg ikke enda for omtrent all tiden har gått med til å prøve ut medisiner.

Okey. Ofte har man en hoved PF, men mange har også trekk fra andre, uten å nødvendigvis klassifisere for disse også. 

Sosial angst og agorafobi behabdles vel med eksponeringsterapi og kanskje ogsp behandling for de unnvikende personlighetstrekkene som jo skaper sosial angst. GAD - behandling trenger kanskje mer med langvarig terapi, er ikke sikker, selv om jeg har GAD selv. Om man har GAD er man redd hele tiden, også når man ikke helt vet hva man er redd for. Men ofte er det ting jeg bekymrer meg over. Det føles så ille at jeg ikke vil leve noen ganger. Sånn oppleves GAD for meg.

Anonymkode: 01462...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okey. Ofte har man en hoved PF, men mange har også trekk fra andre, uten å nødvendigvis klassifisere for disse også. 

Sosial angst og agorafobi behabdles vel med eksponeringsterapi og kanskje ogsp behandling for de unnvikende personlighetstrekkene som jo skaper sosial angst. GAD - behandling trenger kanskje mer med langvarig terapi, er ikke sikker, selv om jeg har GAD selv. Om man har GAD er man redd hele tiden, også når man ikke helt vet hva man er redd for. Men ofte er det ting jeg bekymrer meg over. Det føles så ille at jeg ikke vil leve noen ganger. Sånn oppleves GAD for meg.

Anonymkode: 01462...f1c

Jeg har vært igjennom eksponeringsterapi pga sosial angst før, men da ble jeg bare værre. Jeg fikk ikke til å gjøre oppgavene ordentlig fordi jeg ikke har f.eks katastrofetanker. Veldig mye av problemet er at jeg ikke klarer følge med i samtaler og er for treg i hodet til å føle at jeg klarer å kommunisere ordentlig. Dette skyldes adhd'en. Så når jeg fikk beskjed om å være tilstede i samtaler så følte jeg meg bare enda mer mislykket for samme hvor hardt jeg prøvde så forsvant hodet og jeg klarte ikke å følge med på hva andre snakket om. Dette var mens jeg gikk til en psykiatrisk sykepleier og etterhvert mente hun at det nok ikke var angst som var problemet. Men det å være redd uten å egentlig vite hva jeg er redd for, det kjenner jeg meg mer igjen i. Jeg får ikke panikk og jeg syns det er vanskelig å vite om det er angst eller om alt bare er adhd. Men jeg er veldig mye bekymret. En annen psykiater mente jeg hadde sosial prestasjonsangst og det har jeg nok. Jeg klarer ikke gjøre noe når noen ser på.

Får du behandling for GAD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎10‎.‎2016 den 21.04, stjernestøv skrev:

Jo alle har trekk av ulike PF. 

Jeg fikk diagnosen "Blandet PF" for mange år siden. Jeg ikke den  nå lenger, og jeg tror heller ikke at det var en godkjent diagnose, eller ikke at det er i våre dager.  Først var det depressiv nevrose , den hadde jeg relativt lenge. Så etter mange tester og utprøvninger på medisinen, ble blandet PF, for det var ingen av de kjente PF, som var utpreget på meg. Senere ble det Dystymi og Asperger.

 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...