Gå til innhold

Allergi og hull i ørene


Hiltonlise

Anbefalte innlegg

Vi har en jente på 7 år som har veldig lyst på hull i ørene. Vi har holdt igjen, da vi har hørt at det å få hull i ørene kan trigge allergi. Det er mye allergi på både mors og fars side av slekta. 

Stemmer det at det å få hull i ørene kan trigge allergi? Og hvis det er sånn, er det da selve prosessen med å få hullet som trigger eller er det det må putter i hullet som er problemet? 

Håper på noen gode svar, da vi føler det blir vanskeligere å holde igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver at dere synes at det er vanskelig å holde igjen - vær HELT sikker før dere gir etter, da - det er ikke sikkert det er siste gangen hun maser om noe du er skeptisk til. Hvis hun er 7 år, er det fortsatt dere som bestemmer.

Tenk på generell hygiene også, ikke bare allergi.  Man kan (i verste fall) få infeksjoner hvis det ikke holdes rent i starten.  Det er viktig at hun selv kan takle f.eks. det som må gjøres hvis hun skal være med på idrett. 

Hvis du søker på "nikkelallergi" i søkefeltet over her, får du opp mange tråder med erfaringer og informasjon om temaet.  Det ble ofte diskutert da det var mange småbarnsmødre her.  Denne er relativt ny (og litt "negativ" - for de fleste går det nok greit):

http://forum.doktoronline.no/topic/407685-allergi-og-hull-i-ørene/#comment-3652006

Jeg tror nok det er først og fremst det man putter inn i hullene, som er risikofylt med tanke på allergi.  Men gå til et sted du stoler på og som har litt peiling, når det evt. skal gjøres.

Her er et sitat fra noe jeg skrev i en av disse trådene i 2010.  Datteren min er født i 1990, så det har sikkert skjedd en utvikling når det gjelder holdninger og praksis siden da:

Datteren min fikk øredobber og hull i ørene til 11-årsdagen. Veldig mange av venninnene hadde da fått det før henne.

Argumentene mine var følgende:

Hun skulle være stor nok til å holde skitne hender unna, til å vurdere hvilke aktiviteter som krever at man fjerner øredobbene, kunne ta dem av og på selv og kunne foreta evt. rensing av hullene selv hvis det var nødvendig i starten.

Hun skulle også være stor nok til å forstå at dersom man til tross for alle forholdsregler vedr. hva slags øredobber man bruker og ikke bruker, likevel utvikler allergi, så er det ingenting å gjøre med det og ingen å skylde på.

Jeg hadde egentlig også et punkt om at hun skulle være stor nok til selv å ordne med timebestilling for å ta hull og gå dit alene, men det måtte jeg gi opp.  Den gørrkjedelige mora hennes har ingen andre hull i ørene enn de naturen har sørget for, og følgelig ingen erfaring.

Hun fikk litt utslett på det ene øret og kinnet i månedene etter at hullene var tatt, men det gikk heldigvis tilbake etter hvert. Allergi har vi fortsatt ikke i familien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri lov til å ta hull i ørene av mamma, så tok da jeg var 19. Skulle jeg aldri gjort. Øredobben grodde seg ut og fikk et digert keloidarr større enn øreflippen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å vente til jenta selv blir gammel nok til å få innsikt i hva konsekvensene kan være, og at du som mor vet at hun kan ta disse konsekvensene. Og at hun kan vaske ørene sine helt selv. 

Jeg var 12-14 år da jeg selv fikk hull i ørene, men det varte ikke lenge. Jeg måtte ta ut den øredobbelen pga infeksjon bak øret. Jeg hadde vært for dårlig til å renske ørene. Siden da har jeg ikke hatt hull i ørene. 

Anonymkode: 6a07c...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2016 den 12.35, Hiltonlise skrev:

Vi har en jente på 7 år som har veldig lyst på hull i ørene. Vi har holdt igjen, da vi har hørt at det å få hull i ørene kan trigge allergi. Det er mye allergi på både mors og fars side av slekta. 

Stemmer det at det å få hull i ørene kan trigge allergi? Og hvis det er sånn, er det da selve prosessen med å få hullet som trigger eller er det det må putter i hullet som er problemet? 

Håper på noen gode svar, da vi føler det blir vanskeligere å holde igjen! 

Jeg angrer som bare det på at jeg tok hull i ørene som 10-åring. Så lenge jeg bruke de dobbene jeg fikk med gikk det greit, men jeg fikk jo etterhvert dobber som definitivt ikke var ekte og det gikk galt. Bakdelen på den ene grodde rett og slett inn i øreflippen og jeg måtte på sykehuset og skjære den ut. Hadde ingen allergier i forkant og det er ingen andre i familien som har det og jeg kan love deg at nikkelallergi er rimelig upraktisk...

Hullene har grodd igjen et par ganger og jeg har skutt opp et par ganger, men hos meg gror de bare igjen så snart jeg ikke har dobber bare noen uker så jeg har gitt opp. Tåler også kun ekte gull så om jeg skulle ha noen å bytte med ble det for dyrt.

Har en datter på 16 år og hun har ikke fått hull i ørene ennå og nå har hun ikke lyst på det selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...