Gå til innhold

Høyt blodtrykk og medisinering


Ivarravi

Anbefalte innlegg

Hei

Under en legesjekk så ble det konstatert at jeg hadde for høyt blodtrykk. Dette var første gangen jeg har fått denne diagnosen og jeg fikk resept av legen på medisin mot høyt blodtrykk : Cozaar, 50 mg , losartankalium - som jeg brukte.

Når jeg etter en måneds tid senere var til legen og målte blodtrykket så var dette normalisert.

Det jeg lurer på og som jeg ikke spurte legen om er hvordan jeg som da tydeligvis kan få for høyt blodtrykk bør forholde meg til medisinen jeg har fått foreskrevet. Skal jeg fortsette å ta den som et middel til å holde blodtrykket nede ?

Eller skal jeg slutte å ta den etter at blodtrykket ble normalisert , og heller sjekke blodtrykket jevnlig og evt. ta medisinen igjen om blodtrykket igjen øker ?   ( Vurderer å kjøpe egen blodtrykksmåler)

  

 

 

 

 

 

Endret av Ivarravi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at det er medisiner som har fått trykket ned er det naturlig å tenke at de skal du fortsette med. Ring lege og konferer med vedkommende. Jeg vet ikke om dette er medisiner som trenger justering i dose om feks trykket skulle bli for lavt eller stige igjen. Snakk med lege om evnt oppfølging fremover.

Anonymkode: 0e49e...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis fortsetter man på medisinen siden den har gitt ønsket effekt. Du kan jo bestille kontroll om 6 mnd. Vær oppmerksom på bivirkninger som kan komme snikende over tid.

Anonymkode: 57233...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du høyt blodtrykk må du ta medisiner resten av livet, med et par unntak.

Unntak 1: Det er en spesifikk sykdom eller tilstand som har gitt høyt blodtrykk (f.eks svangerskapsforgiftning, trange blodårer til nyrene, hormonforstyrrelser, eventuelt en alvorlig stressreaksjon). Da gir jo det høye blodtrykket seg når tilstanden er behandlet.

Unntak 2: Hvis man radikalt greier å forandre livsstilen sin (f.eks slanke seg mye, mosjonere mer, stresse mindre, endre kostholdet, slutte med røyk/snus) og gjennom det senke blodtrykket. Da kan man også etter nøye samtale med legen forsøke å bruke mindre medisiner.

For øvrig må man dessverre som regel bruke medisinene livslangt. Å slutte når blodtrykket har normalisert seg, for så å få høyt blodtrykk igjen og måtte begynne med medisiner, gjentatt til det evinnelige, gir ikke mening og gir bare slitasje på kroppen (hjertet, blodårer og andre organer). Ikke gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...