Gå til innhold

Strategi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

- Sett deg realistiske mål, oppnå dem og opplev mestring.

- Føl deg til nytte for noe eller noen.

- Gled deg over små ting som skjer nå. Ikke lev i fortiden eller framtiden, særlig ikke fortiden. 

- Ha rutiner i hverdagen, slik at dagen ikke bare blir sauset sammen i en blanding av DOL, bekymringer og selvmedlidenhet og fortvilelse over alt du burde gjort. 

- Finn ting du kan glede deg til (f.eks ferier)

- Finn meningen med ditt eget liv (overordnet mål) og jobb for det

- Tren litt og få deg frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, issomethingwrong said:

- Sett deg realistiske mål, oppnå dem og opplev mestring.

- Føl deg til nytte for noe eller noen.

- Gled deg over små ting som skjer nå. Ikke lev i fortiden eller framtiden, særlig ikke fortiden. 

- Ha rutiner i hverdagen, slik at dagen ikke bare blir sauset sammen i en blanding av DOL, bekymringer og selvmedlidenhet og fortvilelse over alt du burde gjort. 

- Finn ting du kan glede deg til (f.eks ferier)

- Finn meningen med ditt eget liv (overordnet mål) og jobb for det

- Tren litt og få deg frisk luft.

Jeg "trener litt" og får meg frisk luft, og får gjort ting jeg "burde ha gjort". Bruker heller ikke mye tid på dette forumet. Jeg leser 10% av trådene. Hva slags "mål", "mening", "overordnet mål" og "gleder" jeg skulle hatt vet jeg ikke... blir ganske deprimerende av å bare suse rundt alene (alltid alene) og tenke plagsomme tanker som gjør at jeg har det vondt.

Anonymkode: d95c6...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg "trener litt" og får meg frisk luft, og får gjort ting jeg "burde ha gjort". Bruker heller ikke mye tid på dette forumet. Jeg leser 10% av trådene. Hva slags "mål", "mening", "overordnet mål" og "gleder" jeg skulle hatt vet jeg ikke... blir ganske deprimerende av å bare suse rundt alene (alltid alene) og tenke plagsomme tanker som gjør at jeg har det vondt.

Anonymkode: d95c6...853

Jeg skrev rådene mine generelt, ikke til deg spesifikt (siden du skriver som anonym er det jo ikke lett å vite hvem du er uansett). Det er et gjentakende tema her på DOL at folk beklager seg over meningsløse liv.

Angående mål, så kan det være ting som "neste uke skal jeg trene 3 ganger", "neste uke skal jeg være sosial med venner to ganger", "neste uke skal jeg oppnå ditt eller datt på jobben" - eventuelt litt lengre perspektiv som "innen jul skal jeg gå ned 10 kg" - men husk at det må være realisme i målene. De kan gjerne være litt ambisiøse hvis du liker å strekke deg, da blir belønningen høyere, men også viktig å være klar over at et mål du ikke når kan "backfire" og gjøre at du føler deg dårlig.

Mening i livet: Dette er jo enormt individuelt. Noe som gir mening for meg kan være totalt meningsløst for deg, og motsatt. Men jeg tror det er viktig å ha noen overordnede ønsker for hva man vil med livet sitt, være seg om det er å hjelpe andre, nyte livet maksimalt selv, oppleve ditt og datt, tjene masse penger, være en god mor eller far for barnet sitt, hva som helst. Men om man ikke har definert NOE, så tenker jeg at livet fort kan føles meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, issomethingwrong said:

Jeg skrev rådene mine generelt, ikke til deg spesifikt (siden du skriver som anonym er det jo ikke lett å vite hvem du er uansett). Det er et gjentakende tema her på DOL at folk beklager seg over meningsløse liv.

Angående mål, så kan det være ting som "neste uke skal jeg trene 3 ganger", "neste uke skal jeg være sosial med venner to ganger", "neste uke skal jeg oppnå ditt eller datt på jobben" - eventuelt litt lengre perspektiv som "innen jul skal jeg gå ned 10 kg" - men husk at det må være realisme i målene. De kan gjerne være litt ambisiøse hvis du liker å strekke deg, da blir belønningen høyere, men også viktig å være klar over at et mål du ikke når kan "backfire" og gjøre at du føler deg dårlig.

Mening i livet: Dette er jo enormt individuelt. Noe som gir mening for meg kan være totalt meningsløst for deg, og motsatt. Men jeg tror det er viktig å ha noen overordnede ønsker for hva man vil med livet sitt, være seg om det er å hjelpe andre, nyte livet maksimalt selv, oppleve ditt og datt, tjene masse penger, være en god mor eller far for barnet sitt, hva som helst. Men om man ikke har definert NOE, så tenker jeg at livet fort kan føles meningsløst.

Hva om man ikke føler noen mening uansett hva man gjør? Hva om det ikke er noen mening i ha mål?

Anonymkode: d95c6...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man ikke føler noen mening uansett hva man gjør? Hva om det ikke er noen mening i ha mål?

Anonymkode: d95c6...853

Hvis man absolutt ikke kjenner noen mening med noen ting, lider man av anhedoni og bør oppsøke hjelp for det. Generalisert anhedoni (føler ingen glede eller mening med noen ting i det hele tatt) er som regel et tegn på depresjon. Selektiv anhedoni (føler ingen glede med visse ting som før ga glede) er ofte et tegn på utbrenthet eller stress.

Anhedoni kan også være en bivirkning av visse medisiner (ofte SSRI i høy dose eller antipsykotika)

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutes ago, issomethingwrong said:

Hvis man absolutt ikke kjenner noen mening med noen ting, lider man av anhedoni og bør oppsøke hjelp for det. Generalisert anhedoni (føler ingen glede eller mening med noen ting i det hele tatt) er som regel et tegn på depresjon. Selektiv anhedoni (føler ingen glede med visse ting som før ga glede) er ofte et tegn på utbrenthet eller stress.

Anhedoni kan også være en bivirkning av visse medisiner (ofte SSRI i høy dose eller antipsykotika)

Hva om man ikke får annen hjelp enn medisiner? Skal man slutte på antipsykotika?

Anonymkode: d95c6...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man ikke får annen hjelp enn medisiner? Skal man slutte på antipsykotika?

Anonymkode: d95c6...853

Nei, det handler om å finne den dose og den medisin som gir symptomkontroll, men ikke denne typen bivirkninger i så sterk grad.

Det er en balansegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, issomethingwrong said:

Nei, det handler om å finne den dose og den medisin som gir symptomkontroll, men ikke denne typen bivirkninger i så sterk grad.

Det er en balansegang.

Den typen og dosen jeg tar nå er den beste jeg har prøvd, og jeg har prøvd masse. Hvis jeg øker blir jeg bare mer sløv og deprimert, og hvis jeg senker så får jeg ikke sove.

Anonymkode: d95c6...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den typen og dosen jeg tar nå er den beste jeg har prøvd, og jeg har prøvd masse. Hvis jeg øker blir jeg bare mer sløv og deprimert, og hvis jeg senker så får jeg ikke sove.

Anonymkode: d95c6...853

Det er helt typisk med antipsykotika.

Bare tenker høyt - ville det gått an å bruke noe annet for søvn da? Og kunne da lavere dose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, issomethingwrong said:

Det er helt typisk med antipsykotika.

Bare tenker høyt - ville det gått an å bruke noe annet for søvn da? Og kunne da lavere dose?

Vet ikke jeg vel. Jeg er ikke psykiater.

Anonymkode: d95c6...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, issomethingwrong said:

Ikke jeg heller.

Syns du jeg skal begynne på medisin(studiet)?

Just do it!

YOLO!

No pain no gain.

Verden ligger for dine føtter!

Carpe diem!

Anonymkode: d95c6...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns du jeg skal begynne på medisin(studiet)?

Just do it!

YOLO!

No pain no gain.

Verden ligger for dine føtter!

Carpe diem!

Anonymkode: d95c6...853

Iblant lurer jeg på hvorfor jeg gidder å svare deg seriøst... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, issomethingwrong said:

Iblant lurer jeg på hvorfor jeg gidder å svare deg seriøst... 

Åh, var jeg ikke seriøs?

Anonymkode: d95c6...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...