Gå til innhold

NHD - Er dette bivirkninger av Lithium?


Tandorini

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt på Lithium mot depresjon. Jeg begynner nå å få økende kroppslige plager, fra ca. 07.10. Fint om du kan svare meg på om du tror dette har med Lithium å gjøre, og om det sannsynligvis vil gå over av seg selv. Jeg har litt effekt av medisinen, og ønsker å bruke den.

Dosering:

Oppstart 27.09: 42+42

05.10: 42+83

12.10: 83+83

Serumkonsentrasjon 0,8 (tror jeg) 17.10. I alle fall var den innenfor terapeutisk område.

1. Jeg trener mye, og er vant med å trene etter pulssoner. Nå vil ikke pulsen opp dit den vanligvis kommer, den stagnerer 10-15 slag tidligere enn til vanlig, til tross for (minst) like høy innsats. Jeg yter helt maksimalt bare for å få den opp, men det går ikke.

Nesten litt sånn som med de som går på betablokkere, bare at jeg ikke stagnerer før jeg tross alt er høyt oppe i puls. Hvilepuls er som før, rundt 60.

2. Jeg opplever dårligere balanse (var på treningssenteret og skulle kjøre noen øvelser jeg vanligvis tar uten problemer, men klarte ikke holde balansen). Jeg skjelver også, det gjør det enda vanskeligere å holde balansen under trening.

3. Jeg rødmer ofte. Flere ganger om dagen, i ulike situasjoner. Det går over etter et par minutter.

4. Jeg opplever av og til rykninger i munnregionen.

Jeg opplever ingen tørste eller økt vannlating, heller ingen kvalme eller appetittøkning.

Jeg har også stigende kreatinin (111 sist uke).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen ringte tidligere i dag. Serumkonsentrasjonen er 0,68, og kreatininet er nå på 101.

Om dette over kunne være bivirkninger visste hun ikke, hun har ikke så mye erfaring med Lithium.

Noen andre som vet? Lavere arbeidspuls/rødming/balanseproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium kan bremse hjertets ledningssystem slik at du ikke får like høy maxpuls. Tenkte bare å nevne det.

Resten av spørsmålet har jeg ingen peiling på, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Lithium kan bremse hjertets ledningssystem slik at du ikke får like høy maxpuls. Tenkte bare å nevne det.

Resten av spørsmålet har jeg ingen peiling på, dessverre.

Takk for svar!

Vil dette være synlig på et EKG sånn at man finner ut om det er lithium som gjør det?

Er det skadelig, sånn at jeg bør seponere lithium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tandorini skrev:

Takk for svar!

Vil dette være synlig på et EKG sånn at man finner ut om det er lithium som gjør det?

Er det skadelig, sånn at jeg bør seponere lithium?

Hvis du tar et EKG før og etter du begynte med lithium så kan det være at det finnes ubetydelige forskjeller. 

Skadelig er det ikke, har mest teoretisk betydning. Men man kan få litt lavere maxpuls siden de elektriske impulsene kan ledes litt tregere. I hvile, hvor hjertet bruker mesteparten av tiden på å være inaktivt mellom hjerteslagene, merker man ingen ting. Ved max belastning kan du få litt lavere puls. 

Kan jo verifisere at QT-tiden og de andre intervallene er normal i hvile, men det er strengt talt ikke nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du tar et EKG før og etter du begynte med lithium så kan det være at det finnes ubetydelige forskjeller. 

Skadelig er det ikke, har mest teoretisk betydning. Men man kan få litt lavere maxpuls siden de elektriske impulsene kan ledes litt tregere. I hvile, hvor hjertet bruker mesteparten av tiden på å være inaktivt mellom hjerteslagene, merker man ingen ting. Ved max belastning kan du få litt lavere puls. 

Kan jo verifisere at QT-tiden og de andre intervallene er normal i hvile, men det er strengt talt ikke nødvendig. 

Igjen - takk for svar!

Jeg tok jo EKG før jeg startet med Lithium. Får høre hva legen sier når hun er tilbake (og forhåpentligvis har lest seg oppp litt).

Jeg har gjennom hele sykdomsperioden (alvorlig depresjon) hatt enormt god effekt av trening. Uansett hvor fortvila og urolig jeg har vært har jeg hatt effekt av bevegelse, og aller best effekt har jeg av høyintensitetstrening. Derfor er det faktisk ikke uten betydning, det at jeg sliter sånn gjennom høyintensitetsøkter akkurat nå. I går hoppet jeg over en treningsøkt, det har jeg ikke gjort på mange uker. Jeg reduserer Lithium til 42+83 nå, forhåpentligvis vil jeg merke en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Tandorini skrev:

Igjen - takk for svar!

Jeg tok jo EKG før jeg startet med Lithium. Får høre hva legen sier når hun er tilbake (og forhåpentligvis har lest seg oppp litt).

Jeg har gjennom hele sykdomsperioden (alvorlig depresjon) hatt enormt god effekt av trening. Uansett hvor fortvila og urolig jeg har vært har jeg hatt effekt av bevegelse, og aller best effekt har jeg av høyintensitetstrening. Derfor er det faktisk ikke uten betydning, det at jeg sliter sånn gjennom høyintensitetsøkter akkurat nå. I går hoppet jeg over en treningsøkt, det har jeg ikke gjort på mange uker. Jeg reduserer Lithium til 42+83 nå, forhåpentligvis vil jeg merke en forskjell.

Jeg ville absolutt ikke redusert lithium uten å snakke med lege. Det er ingen garanti for at en reduksjon i lithium vil øke maxpulsen din noe særlig, og jeg er redd å redusere den vil ha mer negative følger for helsen din enn det vil veie opp med noen få slag høyere maxpuls.

Angrer bittert på at jeg involverte meg i denne tråden. Nå gjør du en endring du absolutt ikke burde, basert på noe jeg som ikke er fagperson skrev. Det er ikke min jobb å mene noe om sånt. NHD kommer vel til å halshogge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ville absolutt ikke redusert lithium uten å snakke med lege. Det er ingen garanti for at en reduksjon i lithium vil øke maxpulsen din noe særlig, og jeg er redd å redusere den vil ha mer negative følger for helsen din enn det vil veie opp med noen få slag høyere maxpuls.

Angrer bittert på at jeg involverte meg i denne tråden. Nå gjør du en endring du absolutt ikke burde, basert på noe jeg som ikke er fagperson skrev. Det er ikke min jobb å mene noe om sånt. NHD kommer vel til å halshogge meg.

Endringen må ts ta ansvar for selv. 

Anonymkode: b16e4...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sammenfall i tid er noe som peker i retning av årsakssammenheng. Sikkert er det likevel ikke.

Så til konsekvensene. Hva er konsekvensen av 10 slag lavere maxpuls? Om en ser dette mot konsekvensen av sykdommen, hva er da det verste?

Er det verdt å få tilbakefall av BP for å kunne ha 10 slag høyere maxpuls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ville absolutt ikke redusert lithium uten å snakke med lege. Det er ingen garanti for at en reduksjon i lithium vil øke maxpulsen din noe særlig, og jeg er redd å redusere den vil ha mer negative følger for helsen din enn det vil veie opp med noen få slag høyere maxpuls.

Angrer bittert på at jeg involverte meg i denne tråden. Nå gjør du en endring du absolutt ikke burde, basert på noe jeg som ikke er fagperson skrev. Det er ikke min jobb å mene noe om sånt. NHD kommer vel til å halshogge meg.

Der ordla jeg meg helt feil, beklager! Jeg ser det selv nå.

Jeg pratet med lege pr. telefon. Hun kunne ikke svare på noe av det jeg spurte om, fordi hun ikke har noen god kjennskap til medikamentet. Men ettersom jeg beskrev såpass mye plager etter siste doseøkning sa hun at jeg kunne gå ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Sammenfall i tid er noe som peker i retning av årsakssammenheng. Sikkert er det likevel ikke.

Så til konsekvensene. Hva er konsekvensen av 10 slag lavere maxpuls? Om en ser dette mot konsekvensen av sykdommen, hva er da det verste?

Er det verdt å få tilbakefall av BP for å kunne ha 10 slag høyere maxpuls?

Takk for svar! Et godt poeng. Det er vel bare at det er uvant, og at jeg tenker at jeg ikke får gitt maks på trening. Dessuten visste verken legen eller jeg om det tydet på noe galt med hjertet. Etter hvert kan jeg vel begynne å regne ut fra ny makspuls. Skjelvinger, balanseproblemer og rykninger i munnpartiet kjennes litt verre, men det kan være det avtar om jeg tar litt saktere opptrapping, at jeg går på 42+83 noen uker, ikke øker hver uke.

Jeg er ikke BP, jeg har en depresjon (33.2) som ikke har respondert noe særlig på andre medikamenter. For å slippe de mest alvorlige episodene forsøkes nå Lithium, startet opp for noen uker siden. I kombinasjon med Seroquel og Lamictal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...