Gå til innhold

Søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor sovner man ikke og våkner så fort man sovner?

Har i lange tider slitt med med å sovne. Jeg tenker ikke på noe spesielt når jeg legger meg og kommer fort i drømmemodus hvor jeg ser for meg selv på en øde øy eller lignende, men sovner gjør jeg ikke. Skulle jeg sovne våkner jeg med en gang.

Det er ingenting som hjelper, hverken gode råd eller det å være fysisk aktiv osv. Alt er forsøkt som feks. søvnrestriksjon osv.

Det eneste som hjelper er sovemedisin som feks. Imovane og Vival, da kan jeg klare og holde hode over vannet og få meg ett par timers søvn, men ikke mer. Jeg er totalt utslitt og sliter med å få legen til å forstå. Nå som alt er prøvd opptil flere ganger så lurer jeg på hvordan man skal takle livet uten medikamenter? Hvordan klare å stå i jobb når man ikke sover, hvordan klare den sosiale delen av livet sitt? Jeg har spist samme dose i tiår nå men skulle gjerne spist mer fordi jeg føler jeg aldri er hundre prosent oppladet men holdes kun på fem prosent til enhver tid.

Har vært på søvnsenter uten at de kunne hjelpe.

Noen tror at man sovner når man blir trøtt nok - ikke jeg. Melatonin hjelper ikke, røyke weed hjelper ikke. Jeg er så fortvilet at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre fordi jeg ikke orker dette lenger.

Anonymkode: 3fde5...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Kan også nevne at jeg om jeg kutter medisin så går det ett par døgn uten søvn så starter smertene i hode og bryst. Brystsmertene er klypende og sviende/sårende og hodesmertene ligner små støt hvor jeg mister fokus i noen sekunder. Disse smertene blir bare verre jo lenger jeg går uten søvn. Til slutt kryper jeg til korset og tar medisin igjen. Om jeg ikke gjør dette kommer jeg trolig til å omkomme av slag eller hjerteinfarkt, og jeg kan jo ikke forstå at det er dette legen ønsker?

Anonymkode: 3fde5...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg var som deg. Hvis jeg sovnet så våknet jeg etter en til to timer. Kunne gå dager uten søvn, selv med circadin og imovane. 

Så foreslo fastlegen Quetiapin.  Nå sovner jeg fort og sover  mellom 5 og 7 timer tilsammen. Har vanligvis 1 - 3 oppvåkningen pr natt. Har ingen hangover heller. Bruker 200 mg Quetiapin i tillegg til Abilify og Brintellix. 

Det er en medisin som er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra å høre, men får du disse medisinene uten å ha diagnoser som depressiv og bipolar? Vil altså leger heller skrive ut medisiner som dette fremfor Imovane eller Vival?

Anonymkode: 3fde5...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra å høre, men får du disse medisinene uten å ha diagnoser som depressiv og bipolar? Vil altså leger heller skrive ut medisiner som dette fremfor Imovane eller Vival?

Anonymkode: 3fde5...96a

Ja de har ikke problemer med å skrive ut slike medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen - jeg har jo forsøkt omtrent alt av antihistaminer og lykkepiller. Surmontil, Sarotex, Cipramil, Nozinan og noen som tilsvarer Prozak for å nevne noen. Ingen av disse virker og jeg er derfor skeptisk til å forsøke nye slike typer medisiner. Jeg har også forsøkt Melatonin i høye doser.

Alkohol gjør vondt verre, og helt umulig å sove etter å ha drukket en øl.

Psykolog og kunstig dagslys om morgenen var også helt uten virkning.

Jeg leser at søvnvansker ofte skyldes psykiske ting men får det ikke til å henge på greip - jeg sliter ikke med noe, og tenker ikke på slikt heller når jeg legger meg. Jeg har aldri sovnet foran TV eller sovet middag. Det lar seg heller ikke gjøre om jeg aldri så mye vil. Selv når jeg var barn/ungdom lå jeg flere timer før jeg sovnet.

Om legen slutter skrive ut Imovane og Vival som jeg har spist i nær 20 år så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Da må jeg vurdere å få ny lege, flytte utenlands eller kjøpe illegalt. Det er jo rart at man ikke vil skrive ut medisiner som virker på søvn når dette er de eneste jeg trenger - jeg trenger ikke behandle psyken.

Anonymkode: 3fde5...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antipsykotika er ikke i samme gate som antidepressiva. og trur nok legen mye heller setter deg på feks Seroquel enn å fortsette skrive ut vanedannende medisiner. Det som skjer når du kutter medisinene er helt normalt. Man vil kunne sove dårligere/gå søvnløs flere dager. 

Jeg synes det høres ut som at du kommer i en slags søvntilstand mtp at du kan drømme...og da er det egentlig mer ubehagelig enn farlig å sove dårlig.

Anbefaler Seroquel/Quetiapin som forsøk. Du har ingenting å tape på det i alle fall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel er vel like vanedannede som Imovane om man må spise de hver dag?

Forøvrig er disse symptomene de samme som når jeg startet for 20 år siden, så det har ikke noe med plutselig slutt å gjøre.

Anonymkode: 3fde5...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall en av diagnosene. Vet om noen som ikke sliter psykisk,  men har søvnvansker som får hjelp av en liten dose Quetiapin. Selv har jeg ikke brukt imovane eller vival siden jeg begynte med Quetiapin, har ikke hatt behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro Quetiapin har mye større bivirkninger enn Imovane og Vival. Imovane er bare en innsovningstablett som er ute av kroppen etter få timer. Kombinerer man med Vival får man fin effekt som varer noe lenger slik at man kan få tilnærmet normal søvnsyklus.

Quetiapin er for annet enn søvn, men gir søvnighet som bivirkning. Trolig må den tas i lengre tid før den får full effekt og da går den på langt andre systemer i kroppen enn rene sovemedisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seroquel er vel like vanedannede som Imovane om man må spise de hver dag?

Forøvrig er disse symptomene de samme som når jeg startet for 20 år siden, så det har ikke noe med plutselig slutt å gjøre.

Anonymkode: 3fde5...96a

Du kan jo se det sånn. En stor forskjell er at på Quetiapin må du ikke ha større og større doser sånn som ofte er ved Vival og Imovane . 

Jeg kan ikke tenke meg at du prøvde kutte de få dager etter at du fikk søvn på plass, Det holder for noen med få uker på dem for å bli avhengig. 

Uansett- jeg håper du får hjelp! Det er ikke godt å slite så mye med søvnen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, forsøkte å kutte flere ganger men ble umiddelbart søvnløs igjen. Har forsøkt å  gå over på andre medikamenter uten hell. Kutter jeg nå oppstår akkurat samme situasjon som jeg var i for tyve år siden. Ingenting er forandret og jeg trenger ikke økt dose.

Jeg lurer på hvorfor dette skjer med enkelte, at det er umulig å sove. Kan det være hormoner eller andre forstyrrende elementer man ikke har funnet ut av enda? Hvorfor får noen narkolepsi? Skulle ønske jeg ble rammet av narkolepsi og sovnet hvor som helst - det ville vært en stor drøm!

Er alltid trøtt og utmattet og sover aldri skikkelig. Dette gjør noe med folk over tid. Jeg ser ut som om jeg hundre år, og føler meg like gammel. Utviklet alle livsstilssykdommer som finnes har jeg også, og alt dette kom etter at søvnproblemene startet. Blodtrykk, diabetes, kroniske smerter osv. har kommet på løpende bånd. Jeg kan nevne at det tok mange år før jeg fikk Imovane, og bare det å utsette effektiv behandling så lenge gjør jo stor skade. Jeg knasket derimot piller mot psykose og depresjon som gjorde alt verre. Om jeg i dag spiser slike medisiner stopper søvnen opp selv om jeg går på Imovane. Føler Cipramil og dens venner har ødelagt meg for livet.

Anonymkode: 3fde5...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hatt det sånn i mange år, fikk til slutt Quetiapin og nå sover jeg relativt godt. To tabletter på 25mg en time før leggetid og jeg sovner på 5 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...