Gå til innhold

Overvekt og moral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som noen syns det er umoralsk å spise så mye at man blir veldig overvektig. Fra gammelt av så kan det også henge religiøse aspekt igjen; f.eks. en dødssynd i den kristne tro er glutoni (som ikke bare dreier seg om overspising, men generelt det å nyte mat, f.eks. bruke krydder ( hurra for religion :rolleyes: )).

I dag er det kanskje for det meste forbundet med yrkesdeltagelse, eller generelt latskap. Det er klart at overvekt nedsetter arbeidsevnen, og det kan såklart også være et tegn på at man ikke er i fysisk bevegelse (noe mange ser ned på som latskap). Selv om det finnes mange veldig konservativt religiøse i Norge gjemt bort i diverse kriker og kroker.

Jeg er veldig overvektig. Jeg er veldig glad i å spise (en interesse som økte etter at jeg måtte begynne med psykofarmaka), og har ikke noe problematisk forhold til mat annet enn at jeg kan spise for mye og dermed bli nedstemt når jeg tenker på fremtiden (jeg ønsker å gå ned i vekt, av flere grunner).

Men hva syns dere på forumet. Er det "forkastelig"? Eller syns dere synd på dem som er sånn BMI > 35-40?

Jeg syns det er pinlig å kjøpe usunn mat.

Anonymkode: a4307...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det kanskje for det meste forbundet med yrkesdeltagelse, eller generelt latskap.

Jeg tror den sterkeste fordømmelsen skyldes at overvekt tas som et sikkert tegn på manglende selvkontroll og evne / vilje til å "ta tak i livet sitt og løse problemet".  Virkeligheten er som regel ikke så enkel.  Man kan f.eks. være i helt grei form selv om man ikke er sylslank.   

http://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tjukk. Feit. Bælfeit. Jepp, jeg innbiller meg det er pga zyprexa. Jeg har dog ikke gått ned etter jeg begynte å mosjonere og jegprøver å begrense matinntaket. Desverre er jeg er glad i søppelmat. Og ikke glad i fisk grønnsaker og sånt.

 

Jeg er typen som heller går 50 ganger på mcDonalds. enn en gang på bagatelle. Til og med i 1-1 ratio ville jeg nok foretrukket mcDonalds..... Jeg har ikke en sofistikert gane, ei heller viljestyrke til å sulte meg.

Anonymkode: b9f5c...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, laban said:

Jeg tror den sterkeste fordømmelsen skyldes at overvekt tas som et sikkert tegn på manglende selvkontroll og evne / vilje til å "ta tak i livet sitt og løse problemet".  Virkeligheten er som regel ikke så enkel.  Man kan f.eks. være i helt grei form selv om man ikke er sylslank.   

http://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme 

Tror det med "årsaker" er et villspor. En bør behandle en overvektig, når man fokuserer på overvekten, på den måten som hjelper vedkommende mest til å bli kvitt overvekten. Jeg tror grunnen til at mange er "strenge" og sier f.eks. "skjerp deg", er at de tror det er enkelt bare man vil, og at dette dermed da er det som har effekt. At det ikke har effekt med "dikkedarier". Men som forskningen er inne på, som sett ved artikkelen du lenket til, viser at det er ikke alltid så enkelt, så kan denne strategien være dårlig, siden den alle vil føle seg dårlig om det er noe de feiler på; man føler seg mislykket, og hvis det da er stor sjanse for at man feiler så er det kanskje best å tenke i andre baner. Fordi hvis man feiler for mye, mister man motivasjon.

Jeg tror for mange så fungerer "skjerp deg", men at dette i størst grad gjelder personer som har et mer "normalt" liv med jobb etc, og som bare har begynt å kose seg skikkelig med mat slik at det sklir ut. Da er det nok ofte best med "skjerp deg". Men hvis en snakker om en person med BMI på 40, som ikke har jobb eller noe å gå til, så er nok kanskje det ofte en dårlig strategi.

Folk reagerer jo helt ulikt på ulike "tilbakemeldinger". Noen liker å bli behandlet "tøft" eller "strengt" fordi da føler de at de er likeverdige, at det ikke er sånn nedverdigende dikkedarier. Mens andre blir såret og nedstemt av det. Så det er veldig individuelt hva man bør gjøre.

Slike "hats-meninger" som at man ikke fortjener å leve, og at man er en kvise på samfunnets rompe etc, det har aldri noe for seg. Budskapet i slike kommentarer er personangrep, og ikke ment som "though love" - selv om mange nok legitimerer det med at det er det.

Anonymkode: a4307...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er tjukk. Feit. Bælfeit. Jepp, jeg innbiller meg det er pga zyprexa. Jeg har dog ikke gått ned etter jeg begynte å mosjonere og jegprøver å begrense matinntaket. Desverre er jeg er glad i søppelmat. Og ikke glad i fisk grønnsaker og sånt.

 

Jeg er typen som heller går 50 ganger på mcDonalds. enn en gang på bagatelle. Til og med i 1-1 ratio ville jeg nok foretrukket mcDonalds..... Jeg har ikke en sofistikert gane, ei heller viljestyrke til å sulte meg.

Anonymkode: b9f5c...fb2

Før jeg ble syk, havnet utenfor livet med jobb/studier og det å jobbe mot ting i fremtiden, og ble pessimistisk og drømmeløs til det meste, så var jeg slank. Jeg var glad i mat da også, men jeg ble liksom "fornøyd" med normale mengder. Jeg er egentlig litt usikker på om dette har kommet av antipsykotika for min del. En kan vel forandre seg, å begynne å bli en person som trøstespiser. Men når jeg brukte Risperdal, den hadde en helt klar effekt på dette, jeg ble også zombie og kraftløs av den. Men jeg trenger heldigvis ikke bruke den, eller Zyprexa som går for å være den verste.

Jeg liker egentlig alt jeg, av mat. Spiser gjerne kokt brokkoli. Men potetgull, sjokolade og cola er også godt. Bagatelle har jeg aldri vært på (eller tilsvarende), men hadde vært interessant å prøve, hadde NAV sendt meg på opplevelseskurs dit.

Anonymkode: a4307...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
På 24.10.2016 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Det virker som noen syns det er umoralsk å spise så mye at man blir veldig overvektig. Fra gammelt av så kan det også henge religiøse aspekt igjen; f.eks. en dødssynd i den kristne tro er glutoni (som ikke bare dreier seg om overspising, men generelt det å nyte mat, f.eks. bruke krydder ( hurra for religion :rolleyes: )).

I dag er det kanskje for det meste forbundet med yrkesdeltagelse, eller generelt latskap. Det er klart at overvekt nedsetter arbeidsevnen, og det kan såklart også være et tegn på at man ikke er i fysisk bevegelse (noe mange ser ned på som latskap). Selv om det finnes mange veldig konservativt religiøse i Norge gjemt bort i diverse kriker og kroker.

Jeg er veldig overvektig. Jeg er veldig glad i å spise (en interesse som økte etter at jeg måtte begynne med psykofarmaka), og har ikke noe problematisk forhold til mat annet enn at jeg kan spise for mye og dermed bli nedstemt når jeg tenker på fremtiden (jeg ønsker å gå ned i vekt, av flere grunner).

Men hva syns dere på forumet. Er det "forkastelig"? Eller syns dere synd på dem som er sånn BMI > 35-40?

Jeg syns det er pinlig å kjøpe usunn mat.

Anonymkode: a4307...731n

Jeg fordømmer ingen, men jeg kan nok tenke: Hvorfor lar de det gå så langt ? Hvorfor vil de seg selv så vondt ?

Men når en selv aldri har slitt med overvektsproblemtakk, så er det vanskelig å sette seg inn i hvordan en overvektig tenker.

Mine skap fylles aldri/ skjelden med noe usunt ( annet enn pepsi max som man ikke legger på seg av )og når man har hatt denne vanen i alle år, tenker man ikke på å handle usunt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nicklusheletida said:

Jeg fordømmer ingen, men jeg kan nok tenke: Hvorfor lar de det gå så langt ? Hvorfor vil de seg selv så vondt ?

Men når en selv aldri har slitt med overvektsproblemtakk, så er det vanskelig å sette seg inn i hvordan en overvektig tenker.

Mine skap fylles aldri/ skjelden med noe usunt ( annet enn pepsi max som man ikke legger på seg av )og når man har hatt denne vanen i alle år, tenker man ikke på å handle usunt. 

Da har du vel ikke lyst på usunt da?

Anonymkode: a4307...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vel ikke lyst på usunt da?

Anonymkode: a4307...731

Det er veldig skjelden. Det har ikke vært noen vane for meg i hverdagen og da blir det til at jeg ikke en gang tenker på at jeg skal putte sjokolade, kjeks, saft, potetgull , juice osv i handlekurven.

Men jeg gjør jo unntak. Skal vi reise på hytte eller noe, så tenker jeg kos,kos,kos når vi skal handle inn og da kan det bli MYE. Men altså aldri i hverdagen når jeg er for meg selv. Kan stikke bort på butikken å kjøpe litt smågodt om jeg blir helt desperat under pms.

Når jeg er hos kjæresten, har han veldig lyst til å fore meg med is, smågodt og andre usunne ting, så da blir det litt vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Nicklusheletida said:

Det er veldig skjelden. Det har ikke vært noen vane for meg i hverdagen og da blir det til at jeg ikke en gang tenker på at jeg skal putte sjokolade, kjeks, saft, potetgull , juice osv i handlekurven.

Men jeg gjør jo unntak. Skal vi reise på hytte eller noe, så tenker jeg kos,kos,kos når vi skal handle inn og da kan det bli MYE. Men altså aldri i hverdagen når jeg er for meg selv. Kan stikke bort på butikken å kjøpe litt smågodt om jeg blir helt desperat under pms.

Når jeg er hos kjæresten, har han veldig lyst til å fore meg med is, smågodt og andre usunne ting, så da blir det litt vanskeligere. 

Drikker dere ikke kokka i Lofoten?

Anonymkode: a4307...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...