Gå til innhold

Kvalm og oppkast i flere måneder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ganske desperat, har vært kvalm i over 2 måneder nå og skjønner ikke hva det kan være. 
Det begynte rett før skolestart en morning der jeg var veldig kvalm og brakk meg flere ganger (kom ikke annet enn gulaktig væske). Dette fortsatte på morningene i flere dager, der jeg ofte hadde en feberfølelse og slet med konsentrasjonen på skolen (Går tredje året på VGS), men ga seg som regel ved lunsj (11 tiden) og var bare sliten og litt av å på kvalm ut dagen. Tenkte det bare var omgangsyken og gikk til legen for å få en legeerklæring, legen trodde også dette bare var omgangsyken. 

Etter ca 10 dager med disse symptomene. (Oppkast/brekninger på morning ca annen hver dag) tok min mor kontakt med legevakten som ville vi skulle komme inn, ble videre sendt til sykehus mtp. dehydrering. og sjekke om det kunne være noe kirurgisk. Ble undersøkt på sykehuset og det var ikke noe mistanke om det var noe kirurgisk og ble sendt hjem igjen. 3 dager etterpå var jeg fortsatt veldig mye kvalm og kastet opp (Dårligst på morningen) og ble sendt til akutten, etter lang ventetid ble jeg sendt inn på (medisinsk avdeling?) og legen der visste ikke hva det kunne være uten å ta flere prøver, jeg ble lagt inn på en ny avdeling "diagnostisk avdeling" hvor jeg ble utredet for det de fryktet mest med svulst osv og fikk væske da blodprøvene viste tegn til dehydrering. Tok MR, masse blodprøver og Gastroskopi, alt kom tilbake negativt og det var ikke noe der. Ble utskrevet etter 3 netter og ble henvist til Øre, Nese Hals spesialist. Fikk haste time der allerede 2 dager etterpå hvor de testet meg for forskjellige ting som kunne stemme me symptomene, men fikk ikke noe resultat på de første testene som kunne tyde på det. De valgte likevel å ta en test i øret hvor de skyller med kaldt vann og deretter varmt for å fremme svimmelhet og sjekke hvordan øynene reagerte, denne testen gjorde utslag på venstre øre, og de kom fram til at jeg mest sannsynlig hadde hatt virus på venstre balansenerve. 

Var veldig glad for å endelig ha funnet ut hva det var og reiste hjem, var bedre i en periode på ca 10 dager og hadde bare litt kvalme men ikke oppkast og tenkte at det var på bedringens vei, men tok veldig feil. Etter 10 dager begynte det for fullt igjen og jeg kastet opp på morningene som tidligere å var ekstremt kvalm fram til lunsj ca. Legene trodde det kunne være et tilbakefall, men henviste meg videre til nevrologisk for å utrede andre muligheter. Kvalmen og oppkastene fortsatte, men ikke like ofte som tidligere (Ca 2-4 ganger i uken), men hadde en del løs mage og noen dager veldig hard avføring.  På nevrologisk fant de ingen holdepunkt for at det skulle være nevrologisk og jeg ble sendt hjem. 

Kvalmen har fortsatt og jeg har dager jeg er bedre og dager jeg er utrolig dårlig i formen, noen dager kaster jeg opp og er helt løs i magen på morningen men er fin nok til å gå på skolen 30 min etterpå, andre dager blir jeg liggende i sengen hele dagen med store smerter. Dette tar veldig over og jeg har mye fravær på skolen og sliter med å bli veldig utslitt av dette. Har prøvd med forskjellige smertestillende som afipran, postafen, og Zofran. Får god virkning av zofran, men blir ofte dårligere neste dag og forstoppelse, også er vell ikke zofran akkuratt anbefalt å gå på over lengre perioder, i tillegg koster det ca 40kr per tabelett..

Går til nevrologisk kiropraktor og har fått øvelser som skal trene opp balansenerven men har etter 2 uker ikke merket bedring, egentlig bare blitt dårligere.. 
Kiropraktoren mener det fortsatt kan være balansenerven som har fått en skikkelig knekk da jeg hadde ørebetennelse ca en måned før dette og har vært på mye turer med drikking osv mellom perioden fra ørebetennelsen og før kvalmen begynte.


Noen som har vært borti noe lignende????

-Hadde 1 år før dette et kraftig tilfelle av kyssesyken og var innlagt på sykehus, har etter dette vært syk veldig mye, av forkjølelser, halsbetennelser og lignende

-Sliter ikke psykisk, og har mange gode venner så ser ikke noe grunnlag til at det skal være psykisk, eller trigget av skolestart da jeg er faglig sterk. 

-Nylig tatt avføringsprøver, prøven for blod var negativ, den andre har jeg ikke fått svar på. 

Gutt, 18år. 

Anonymkode: b6755...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er jo grundig utredet og sikkert sjekket for salmonella som kan sitte i kroppen og skape sykdom i lange tider. Virus på balansenerven pleier å gi kraftig svimmelhet som igjen fører til oppkast, og det er ikke slik du beskriver det.

Er du sjekket for seksuelt overførbare sykdommer som Klamydia og Mycoplasma?

Olafiaklinikken i Oslo er spesialister på dette og absolutt verdt et besøk mtp. dette.

Kan jo kanskje være en type matintoleranse de ikke har funnet ut av enda heller, men regner med du har tatt biopsi av tynntarm i forbindelse med cøliaki. Melk og hvete er stikkord verdt å legge merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg tok flere urinprøver da jeg var innlagt på diagnostisk, fikk egentlig aldri beskjed om hva de testet for så er ikke sikker på om de har testet for seksuelt overførbare sykdommer, men absolutt noe jeg kan høre med legen om. Men trodde ikke klamydia f.eks hadde noen symptomer?

Tok undersøkelse med slange ned halsen da jeg var innlagt å det så ikke ut til å være noe sa legen, skal inn igjen nå på fredag og ta ultralyd av mageregion og deretter røntgen av brystet. 

Fastlegen sier at han ikke tror det er matintoleranse, siden da burde kvalmen vært like sterk hele dagen, i forhold til hos meg der den er absolutt verst på morning og kveld. (Noen dager er jeg dårlig hele dagen og kaster opp etter middag f.eks.) Har ikke sett noen sammenheng mellom hva jeg spiser å "anfallene".

Kiropraktoren min virker veldig dyktig og forklar skikkelig hvordan et skikkelig skadet balanseorgan kan resultere i dårlig fordøyelse, kvalme og oppkast, men han mente at opptrening ville gå kjapt og at jeg ville merke bedring allerede etter første uke, noe jeg ikke har gjort. Legen på øre nese hals sa også at han ikke helt skjønner at kvalmen skal sitte så lenge når jeg er såpass lite svimmel. 

(Hadde litt svimmelhet før kvalmen starten men ikke kraftig nok til at jeg gikk til lege med det)
Har heller ikke hatt svimmelhet de siste ukene som passer med beskrivelse på symptom med virus på balansenerven, har mer en slags døsig fjernhet på det verste og begynner og svette i pannen og blir helt varm. Men da kiropraktor ba meg lukke øynene og stå me samlet bein reagerte jeg på at jeg heller veldig mot venstre side noe som støtter det at venstre balanseorgan kan være "skadet". Men er ikke sikker på om det er det som skaper så kraftig kvalme??


Beklager lange tekster, men er veldig desperat og vil gjerne skrive mest mulig utfyllende sånn at om noen har vært i samme situasjon kan skrive hva som hjalp dem, evt hva jeg burde utredes videre for. 




 

Endret av n98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid legene vet hva de snakker om. Klamydia og mykoplasma kan gi mye rare symptomer. Videre er det helt vanlig at man ikke får vite hva man faktisk testes for på sykehusene. Ofte tilsvarer testene på sykehuset det samme som fastlegen tar. Mao. så tror man at de tar utvidede blodprøver for både det ene og det andre mens de realitetene ikke har gjort noe som helst.

SOS sykdommer kan gi mye rare symptomer, og Klamydiatester er visst langtfra sikre, slik at man ofte gir antibiotika uansett. Du vet jo selv om du har vært i risikosonen. Man får både i hals, rompa og penis..................... tilogmed øya!!

Regner med de tok biopsi av tynntarmen mtp. cøliaki. Videre bør du utredes grundigere mtp. matintoleranse. Ikke alt vises på tester så det kan være lurt å teste ut litt selv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror SOS sykdommer er lite sannsynlig da jeg ikke har hatt noen av de typiske symptomene som svie ved tissing eller lignende. Har ligget med ei ca 1 måned før dette brøt ut på guttetur, men som sagt så er ikke dette noe jeg mistenker, men kan absolutt være verdt å høre hva legen tenker om det.

Jeg har også en liten følelse av at det kan være noe form for toleranse med mat. Har aldri slitt med mageproblemer før dette, og begynner å bli ganske lei.

Har sett litt på CVS (Cyclic vomiting syndrome) men føler anfallene mine komme oftere enn det som beskrives ved dette "syndromet" og tror også styrken ved et anfall av CVS er mye sterkere enn hva jeg opplever. 

Har også vært innom tanken på ME pga. jeg har vært så mye syk osv etter kyssesyken og kvalme er et av symptomene, men tror egentlig det er en annen forklaring og håper virkelig det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke typiske symptomer ved SOS, men verdt å vurdere om du har vært i en utsatt situasjon.

Siden det startet plutselig ser jeg for meg en infeksjon mer enn plutselig matintoleranse. Absolut verdt å høre med lege/sykehus hva de faktisk har testet deg for, feks. salmonella. Jeg ville tro de har gjort dette men man vet aldri.

Det kan jo være en form for angst, men høres noe usannsynlig ut.

Anonymkode: 5fb71...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill! 

Jeg har også tenkt om det kan være noe som ligger i underbevisstheten, f.eks. at i starten da jeg var veeeldig dårlig i ca 3 uker og var etterpå fin en uke, men så kom tilbakefallet, om det kan være noe jeg bare engster meg for og der igjen blir dårlig og tenker for mye på det. Er åpen for alle muligheter, men har egentlig ingen sosiale problemer, har veldig gode familieforhold og egentlig relativt aktiv og glad gutt. Skal høre på sykehuset at alt dere kommer med er utredet og skal også høre for muligheten om det kan vær f.eks. irritabel tarm men at jeg engster meg for mye som gjør at jeg blir mye dårligere. Har jo lest mye på nettet der folk skriver de har slitt med kvalme å oppkast i flere år osv. og er veldig redd for at noe lignende skal være tilfellet mitt. 

Dagene jeg har lite kvalme og ikke oppkast utnytter jeg veldig til og finne på ting å blir veldig glad disse dagene, men blir ekstremt reven ned når jeg etter noen fine dagen igjen begynner å spy o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har hatt mye halsbetennelse etter at du hadde kyssesyke. Var dette halsbetennelser som krevde antibiotika? I såfall kan det være forklaringen. Antibiotika ødelegger den naturlige bakteriefloraen i magen og kan lage ganske mye trøbbel for systemet i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at kvalme/magesmerter er ganske vanlig ved psykisk ubalanse også. 

Det tok lang tid før jeg forstod at det var derfor jeg var så mye kvalm i over et år før depresjonen virkelig slo til.

Det trenger ikke å gjelde deg, for mange sykdommer kan gi kvalme, ville bare at du har det med i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trine skrev:

Du skriver at du har hatt mye halsbetennelse etter at du hadde kyssesyke. Var dette halsbetennelser som krevde antibiotika? I såfall kan det være forklaringen. Antibiotika ødelegger den naturlige bakteriefloraen i magen og kan lage ganske mye trøbbel for systemet i lang tid.


Gikk på en antibiotika kur ca 1.5 mnd før dette slo ut, men slet ikke noe med magen i den 1.5 mnd perioden. Verdt å høre med legen, men tror bivirkningen ville begynt mye tidligere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kalevaala skrev:

Vil bare nevne at kvalme/magesmerter er ganske vanlig ved psykisk ubalanse også. 

Det tok lang tid før jeg forstod at det var derfor jeg var så mye kvalm i over et år før depresjonen virkelig slo til.

Det trenger ikke å gjelde deg, for mange sykdommer kan gi kvalme, ville bare at du har det med i bakhodet.

Har vært innom tanken på dette, men før dette begynte slet jeg ikke noe psykisk å var egentlig veldig glad for å ha kommet inn på valg linje på VGS og i klasse med flere gode venner så skjønner ikke hvorfor det skulle være psykisk..

Etter jeg ble syk blir jeg veldig deppa de dagene jeg er dårlig og bare må ligge i senga og tenker ofte veldig destruktivt i de periodene, så dette kan være en faktor som har gjort kvalmen verre og skapt ubalanse i magen og er kanskje noe av grunnen til det har vart så lenge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også hos nevrologisk kiropraktor igjen idag og han tror fortsatt det er noe der, så har fått nye øvelser og ser om det kan hjelpe. Nevnte det med om det kunne være psykisk, han var enig at det kunne spille en liten rolle med at jeg kanskje over tenker når jeg er dårlig og dette gjør meg verre, men han var også relativt sikker på at det var noe annet som vi kunne trene opp. 

Skal til sykehuset på fredag og ta røntgen av brystparti og ultralyd av mageregion for å utrede dette også.

(Han tok flere tester der vi testet respons i pupiller, balanse osv.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på sykehuset idag og tatt røntgen av bryst og ultralyd av magen. Ultralydet fant de ikke noe spesielt utenom en litt forstørret milt, mest sannsynlig etter kyssesyken. Røntgen har jeg ikke fått svar på.

Har vært overraskende fin i formen de siste dagene og håper det holder, tar øvelser fra kiropraktor daglig, og har også begynt å ta Stemetil 5mg i små doser som skal hjelpe mot kvalme.

Endret av n98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

*Oppdatering

Var fin i formen med noen tilfeller av løs mage og kvalme men ingen oppkast på 15 dager etter jeg begynte på stemetil i lav dose, og betydelig bedre formen. Fikk et "tilbakefall" eller hva jeg skal kalle det helt tilfeldig på mandag og hadde diare nesten hele dagen, ingen oppkast. Var like løs i magen dagen etter og kastet også opp, hadde et par fine dager men var løs i magen igjen i dag, formen kom seg utover dagen.

Forstår ikke hva det kan være, var i starten i hovedsak plaget av kvalme og oppkast, men har i det siste hatt veldig mye løs mage. Ser ikke noen sammenheng mellom hva jeg spiser og "anfallene". Har fortsatt på stemetil og føler det hjelper en del på kvalmen. 

Nylig vært på CT, men ikke fått svar på denne enda.
Var også på oppfølgingstime hos øre nese hals, legen der har ingen ide om hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dette være en reaksjon på andre medisiner/helsekost?

Anonymkode: 5fb71...ced

Takk for svar. Før dette brøt ut tok jeg ingen medisiner fast utenom allergi medisin mot pollen nesten hver dag i sommer (Aerius 5mg). Tok av og til C-vitamin og Omega 3, men ikke noe utenom. 

Nå tar jeg fast Stemetil i lav dose, multivitamin og Omega 3. Noen dager Paracet, Zofran og C-Vitamin. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

Sliter fortsatt 2-4 ganger i uken med kvalme og løs mage flere dager. Oppkastene kommer mye sjeldnere enn tidligere, og har ikke kastet opp på ca 2 uker. 

Har fått påvist forstørret milt (kan henge igjen fra kyssesyken) på CT-scan og legen på sykehuset har henvist meg til hematologisk avdeling (Blod og kreftsykdommer) i starten av januar.

Jeg og fastlege har også kommet litt inn på om det kan være irritabel tarm som har blitt "utløst" rett etter virus på balansenerven, og vurderer og teste en foodmap diett eller hva det heter hvis alle andre prøver er negative og plagene ikke gir seg. 

Vært gjennom CT, Røntgen, Gastroskopi, Avføringsprøve, MR, Ultralyd og maaaange blodprøver. 

Sluttet med stemetil (Anbefalt av øre nese hals lege), og har nylig begynt å ta imodium av og til mot løs mage.

Føler ting tar alt for lang tid, og prøver så godt jeg kan og henge med på skolen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...