Gå til innhold

Angst (NHD): Hvordan overtale fastlegen til å øke benzo dosering?


TonyTP

Anbefalte innlegg

Håper Nils Håvard Dahl kan kommentere, er ellers også takknemlig for innspill fra alle andre:

Bakgrunn
40 år gammel mann, mye psykiske problemer på ene siden i familien og en tidvis spesiell oppvekst. Hatt panikkangst siden jeg var 19-20 som til å begynne med utelukkende kom i pressede situasjoner (som møter på jobb). Panikkangsten kom hyppigere og hyppigere, utviklet seg etter hvert til GAD og sosial angst (sannsynligvis pga. skammen jeg alltid har følt fordi noe i meg sier at angst/frykt bryter med "alpha male" idealet i samfunnet). Har stort sett alltid vært i jobb til tross for at spesielt de siste 10 årene har vært tøffe. Har et vesentlig mindre sosialt nettverk enn jeg en gang hadde som følge at angsten. Vil ikke si jeg er deprimert i ordets rette forstand men synes det er trist å konstatere i hvor stor grad angst har påvirket livet mitt. Anser meg i utgangspunktet som en ressurssterk og oppegående kar men jeg vet jeg ville prestert i en annen liga sosialt/yrkesmessig dersom angst ikke var en del av livet mitt.

Terapi m.m.
Har etter egen mening gjort en enorm innsats for å "bli normal", på mange måter føles det som om dette har vært hovedfokus i livet mitt de siste 20 årene: Sporadiske timer hos 5-6 ulike private psykologer, 9 måneder gratis terapi hos en psykologstudent på siste året 2 ganger i uken, 5 år terapi hos to ulike psykiatere 1-2 ganger i uken, gruppesamtaler på eget initiativ (angstring) i 2 år, 12 ukers voksenprogram på Blindern, kjøpt og lest 100+ bøker om angst (både for terapeuter og pasienter), meditasjon, fysisk trening osv osv. 

Medisinering
Når det gjelder medisinering testet den ene psykiateren en rekke type lykkepiller, som Cipramil/Cipralex, Effexor og 3-4 andre tilsvarende. Alle ga meg utelukkende bivirkninger og ingen lindring mht. angst. Det eneste som har fungert er benzodiazepine, og den eneste benzodiazepine jeg har prøvd er Sobril. Det har alltid lindret. På bakgrunn av alt jeg ramset opp over fikk jeg endelig med fastlegen på at jeg kunne forsøke å gå fast på Sobril for 2 år siden. Det har jeg gjort siden da og det har uten tvil gjort mye lettere for meg. Jeg har mestret både privat og yrkesmessig på områder jeg ikke ville mestret uten Sobril. Jeg har på ingen måte hatt kognitiv svikt (snarere tvert imot, med mye angst er all fokus på hvor j**lig det føles og hvordan jeg må fremstå som et utskudd). Sobrilen kan tidvis gjøre meg litt trøtt, men ikke noe voldsomt og jeg har ellers ingen bivirkninger. Jeg synes heller ikke effekten har avtatt, så lenge virkestoffet er i kroppen, til tross for langvarig fast bruk. Jeg har generelt unormalt få langtidsminner fra barndommen og ungdomsårene, til tross for ingen spesifikke traumer annet enn en forelder med tidvis mye angst/depresjon. Men slik har det alltid vært og korttidsminnet anser jeg som relativt normalt. Så jeg tror ikke hukommelsen er knyttet til sobril. Har ingen dagligdagse problemer med hukommelsen. I samtaler med barndomsvenner kan jeg derimot ikke huske en eneste ting de snakker om, selv ting som store turer vi har vært på.

Så til mitt store dilemma
Fastlegen skriver ut 2 x 15mg per dag og nekter konsekvent å øke til 3 x 15mg slik jeg ydmykt har spurt om ved 3 anledninger. Sobril tar rundt 1 time før jeg kjenner den virker og all effekt er borte etter 5 timer. Det gir en effektiv, angstfri tilværelse i 3-4 timer per tablett. Så til tross for at legen har gitt meg mer livskvalitet ved å akseptere at kanskje benzo er den eneste medisinen som fungerer på meg tenker jeg han også må være innforstått med halveringstiden. Når han først aksepterer langvarig bruk gir det ingen mening å dosere slik. Jeg må nå planlegge hvilken del av dagen det passer best å ha det kjipt og være dysfunksjonell. Skal jeg ta begge tablettene på dagtid, med 5 timers intervall for å ha full fokus på jobb - for å så gå hjem og la angsten sakte men sikkert fylle meg opp? I disse dager kjører jeg en mellomvariant: 1 x 15mg på morgenen når jeg trenger det mest for å komme i gang med dagen, deretter 1/2 x 15mg hver 5. time etterpå. Den halve tabletten senker angstnivået fra 9 til 5-7 men gir på ingen måte samme effekt som 15mg på en gang. Fastlegen har for øvrig heller ikke vært åpen for at jeg kan prøve andre benzodiazepiner, f. eks. klonopin som har en lengre halvveringstid. 

Nå har jeg ny time hos ham om et par uker og vil på nytt forsøke å nå frem til ham. Men spørsmålet er hva jeg kan argumentere med? Igjen, når jeg først går fast på medisinen (og dermed er "avhengig", både i kropp og sinn) burde det i mine øyne alene være argument nok for at jeg skal ha et stabilt nivå av virkestoffet i kroppen mesteparten av dagen. Hver eneste dag er nå en berg-og-dalbane opplevelse.

Til slutt vil jeg understreke at jeg på ingen måte ønsker å gå på noe som helst medikament. Jeg ønsker ingen enkel utvei ved å bare dytte i meg piller. Jeg har alltid forholdt meg til hva legen gir/ikke gir meg selv om jeg har et lite reservelager Sobril. Etter å ha viet så enormt mye tid og ressurser til å finne roen uten medikamenter kommer man til et punkt hvor jeg må fokusere på å ha livskvalitet på det viset det er mulig. Håper på gode råd, og jeg takker på forhånd - beklager til slutt at dette ble fryktelig langt :)

Endret av TonyTP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg støtter din erfaring med medisinering 110%

Det er også er stort problem at leger er restriktive. For hva er alternativet for den det gjelder? Det å drive å bytte SSRI over lange tider skaper mer bivirkninger enn virkning, mens alle disse bivirkningene er mer eller mindre borte fra Benzo.

Man skal jo ikke oppfordre til ulovligheter men en reise ut av landet i ny og ne kan være svært så fristende når det på en måte står om livet. Hva har man å tape? Det finnes jo også andre måter, men det burde overhodet ikke være nødvendig i dette landet.

Jeg er trist på dine vegne, på at man skal slite, grine, be og tigge for å få den hjelpen man føler er det som duger.

Anonymkode: 5fe29...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, 

Dette med bil er absolutt et gyldig argument, dog verken er eller har jeg vært avhengig av bil privat eller i jobb de siste 20 årene. 

Tro meg, hvis noe som helst annet kunne gi meg ro (hva som helst, ideelt sett ingen medikamenter) ville jeg valgt det fremfor benzodiazepiner. Og så lenge jeg lever vil jeg aldri gi opp å søke etter ro uten medikamenter. Tenker meg til og med om 2 eller 3 ganger før jeg tar en ibux ved hodepine. 

Men som svar #2 er inne på, dette er mitt liv og jeg vet hvor mye lidelse/restriksjoner angsten har gitt meg. Ingen vet det bedre enn meg. Basert på dette kom jeg til et punkt hvor jeg måtte trygle om benzodiazepine. Noe jeg for øvrig opplevde som et enormt personlig nederlag. Jeg har alltid ønsket å finne ut av dette selv. Men nå er kun dette som noensinne har gitt meg lindring, og inntil et bedre alternativ dukker opp må jeg ta den lindringen jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TonyTP skrev:

Hei dere, 

Dette med bil er absolutt et gyldig argument, dog verken er eller har jeg vært avhengig av bil privat eller i jobb de siste 20 årene. 

Tro meg, hvis noe som helst annet kunne gi meg ro (hva som helst, ideelt sett ingen medikamenter) ville jeg valgt det fremfor benzodiazepiner. Og så lenge jeg lever vil jeg aldri gi opp å søke etter ro uten medikamenter. Tenker meg til og med om 2 eller 3 ganger før jeg tar en ibux ved hodepine. 

Men som svar #2 er inne på, dette er mitt liv og jeg vet hvor mye lidelse/restriksjoner angsten har gitt meg. Ingen vet det bedre enn meg. Basert på dette kom jeg til et punkt hvor jeg måtte trygle om benzodiazepine. Noe jeg for øvrig opplevde som et enormt personlig nederlag. Jeg har alltid ønsket å finne ut av dette selv. Men nå er kun dette som noensinne har gitt meg lindring, og inntil et bedre alternativ dukker opp må jeg ta den lindringen jeg kan få.

Går ut i fra at 2*15 var nok tidligere. Hva gjør du når 3*15 ikke er nok?

Anonymkode: e7501...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår du sannsynligvis har en god intensjon og det sier jeg takk for. Men nei, 2x15mg har aldri vært "nok". En dosering på 15 mg er nok innen tidsrommet virkestoffet fungerer i kroppen. Men det er en begrensning hvor lenge sobril har en funksjon, for alle. Og jeg har derfor hele tiden måtte drive denne planleggingen og sjongleringen mht. når jeg skal ta tablettene i forhold til hva som skjer den aktuelle dagen. Planlegge når det passer best å ha det kjipt. Utover det synes jeg ikke virkningen av 1x15mg er dårligere i dag enn da jeg startet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har du prøvd 10 mg x 3?

Du er en slik kar hvor jeg, som er restriktiv på benzo, ville gitt deg 15 mg x 3. Fordi: Du har prøvd ut SSRI/SNRI, du har prøvd ut nok psykoterapi, du er 40 år og du er i jobb. Og fordi det er dette med virketiden som du korrekt nevner.

Samtidig ville jeg gjort det klart for deg allerede nå, at økning over 15 x 3 på et senere tidspunkt vil være uaktuelt.

Det er nok det med virketiden, og dette på/av som ville vært utslagsgivende for min beslutning.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter din erfaring med medisinering 110%

Det er også er stort problem at leger er restriktive. For hva er alternativet for den det gjelder? Det å drive å bytte SSRI over lange tider skaper mer bivirkninger enn virkning, mens alle disse bivirkningene er mer eller mindre borte fra Benzo.

Man skal jo ikke oppfordre til ulovligheter men en reise ut av landet i ny og ne kan være svært så fristende når det på en måte står om livet. Hva har man å tape? Det finnes jo også andre måter, men det burde overhodet ikke være nødvendig i dette landet.

Jeg er trist på dine vegne, på at man skal slite, grine, be og tigge for å få den hjelpen man føler er det som duger.

Anonymkode: 5fe29...517

Hvor ut av landet for å kunne kjøpe hva?

Anonymkode: 17533...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har du prøvd 10 mg x 3?

Du er en slik kar hvor jeg, som er restriktiv på benzo, ville gitt deg 15 mg x 3. Fordi: Du har prøvd ut SSRI/SNRI, du har prøvd ut nok psykoterapi, du er 40 år og du er i jobb. Og fordi det er dette med virketiden som du korrekt nevner.

Samtidig ville jeg gjort det klart for deg allerede nå, at økning over 15 x 3 på et senere tidspunkt vil være uaktuelt.

Det er nok det med virketiden, og dette på/av som ville vært utslagsgivende for min beslutning.

Lykke til :-)

Så hvis man er ufør får man ikke bennzo av deg?.

Anonymkode: e7501...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, mange takk for svar. 

Nei jeg har ikke forsøkt 3x10mg men det er et godt forslag. Jeg har vært inne på tanken om å forsøke 4 x 7.5mg (altså dele alle 15mg tablettene) med 4 timers intervall for å ha mest mulig jevn verdi gjennom dagen. Dog har jeg aldri sovet godt og har en fryktelig uro hver morgen. Jeg tror jeg vil trenge mer enn 7.5mg eller 10mg akkurat på morgenen for å "lande", finne roen og komme i gang med arbeidsdagen.

Kan jeg spørre om du har innspill mht. alternative benzodiazepin preparater?

Endret av TonyTP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
Akkurat nå, TonyTP skrev:

Kan jeg spørre om du har innspill mht. alternative benzodiazepin preparater?

Det kan du spørre om, men det sitter langt inne. Eneste må være diazepam som har noe lengre halveringstid.

Rivotril og Xanor er sgs uaktuelle sett fra mitt ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det å holde noen i arbeid som ellers ville bli ufør er et ekstra argument.

Men at uføre skal sitte hjemme og få det lille som er igjen av livskvalitet ødelagt av angst, det teller åpenbart ikke?

Anonymkode: e7501...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men at uføre skal sitte hjemme og få det lille som er igjen av livskvalitet ødelagt av angst, det teller åpenbart ikke?

Anonymkode: e7501...7d5

Det er helt tydelig at om man ikke er i jobb så er man ikke noe verdt. Hvordan i all verden skal man komme seg ut av uførheten og kanskje kunne skape en slags fremtid om man ikke får medisinen man trenger? Det eneste man blir tilbudt er dårlige "B-preparater" som aldri burde vært i salg, men selges fordi man kan misbruke A-preparater. Medisinene finnes jo av en enkel grunn, nemlig å kunne gjøre folk til lags!

Jeg finner ikke ord for hvor provoserende uttalelser psykiateren kommer med - dog er det sikkert gode velmenende råd til TS og at man følger normen legestanden har lagt seg til.

Det er en grunn til mange nordmenn emigrerer til både Thailand, Spania og andre verdensdeler. Når alt håp forsvinner her hjemme så har man plutselig ikke så mye å tape lenger. Alternativet for mange er å legge seg ned å dø, blir tvunget til å slutte i sitt arbeid, kanskje å bli innlagt fordi leger er altfor restriktive.

Det finnes et illegalt marked som kanskje kan være til hjelp for mange, siden det ikke finnes andre løsninger så kan dette være et godt alternativ for å kunne klare å sove og stå i arbeid.

At en enkelt lege, og en liten hvit pille skal kunne legge en mann i grus og ødelegge resten av hans liv er en svært dårlig praksis. La oss si TS hadde vært ufør og svært mye sykere, ville det da vært feil å gi TS noen gram til så vedkommende kan få et verdig liv og kunne stå i arbeid?

 

Anonymkode: 5fe29...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt tydelig at om man ikke er i jobb så er man ikke noe verdt. Hvordan i all verden skal man komme seg ut av uførheten og kanskje kunne skape en slags fremtid om man ikke får medisinen man trenger? Det eneste man blir tilbudt er dårlige "B-preparater" som aldri burde vært i salg, men selges fordi man kan misbruke A-preparater. Medisinene finnes jo av en enkel grunn, nemlig å kunne gjøre folk til lags!

Jeg finner ikke ord for hvor provoserende uttalelser psykiateren kommer med - dog er det sikkert gode velmenende råd til TS og at man følger normen legestanden har lagt seg til.

Det er en grunn til mange nordmenn emigrerer til både Thailand, Spania og andre verdensdeler. Når alt håp forsvinner her hjemme så har man plutselig ikke så mye å tape lenger. Alternativet for mange er å legge seg ned å dø, blir tvunget til å slutte i sitt arbeid, kanskje å bli innlagt fordi leger er altfor restriktive.

Det finnes et illegalt marked som kanskje kan være til hjelp for mange, siden det ikke finnes andre løsninger så kan dette være et godt alternativ for å kunne klare å sove og stå i arbeid.

At en enkelt lege, og en liten hvit pille skal kunne legge en mann i grus og ødelegge resten av hans liv er en svært dårlig praksis. La oss si TS hadde vært ufør og svært mye sykere, ville det da vært feil å gi TS noen gram til så vedkommende kan få et verdig liv og kunne stå i arbeid?

 

Anonymkode: 5fe29...517

Nå skrev jo NHD at han gir benzo til folk så de kan klare å stå i arbeid.... 

Anonymkode: 6907c...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev jo NHD at han gir benzo til folk så de kan klare å stå i arbeid.... 

Anonymkode: 6907c...889

Men uføre kan seile sin egen sjø? Stua bort på trygd for å lide alene så en ikke er til plage for andre.

Anonymkode: e7501...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men uføre kan seile sin egen sjø? Stua bort på trygd for å lide alene så en ikke er til plage for andre.

Anonymkode: e7501...7d5

Jeg tror nok at legene hadde gitt folk benzo hvis det ikke var avhengigeskapende og at man måtte opp i "stadig" høyere dose for å få effekt. Så jeg tror ikke det skyldes mangel på velvilje - det skyldes vel heller ansvarlige og dyktige leger. Men jeg forstår frustrasjonen og problemet. 

Anonymkode: 6907c...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok at legene hadde gitt folk benzo hvis det ikke var avhengigeskapende og at man måtte opp i "stadig" høyere dose for å få effekt. Så jeg tror ikke det skyldes mangel på velvilje - det skyldes vel heller ansvarlige og dyktige leger. Men jeg forstår frustrasjonen og problemet. 

Anonymkode: 6907c...889

Nå er det ikke alle som må opp på høyere doser hele tiden. 

Anonymkode: e7501...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke alle som må opp på høyere doser hele tiden. 

Anonymkode: e7501...7d5

Nei, men det vet man ikke på forhånd. Tenk deg om legen ga deg benzo og så er du en av de som må opp i høyere dose. Da har du fått nok et problem. 

Anonymkode: 6907c...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i samme situasjon som TS og mitt utfall ble tragisk. Etter 20 år i arbeidslivet, i en svært god stilling ble jeg ufør fordi legen ikke ville skrive ut sovemedisin. Etter mange år med stadig dårligere søvn møtte jeg veggen og det ble sagt jeg var deprimert og led av generalisert angst. Jeg var utslitt og trodde legene i begynnelsen selv om jeg var av en annen oppfatning, alt jeg trengte var å få sove.

Så begynte helvete med tullesovemedisiner som gjorde at jeg ble enda mer sliten ettersom tiden gikk. Deretter begynte legen med SSRI i alle former og varianter -og jeg har aldri vært så syk i hele mitt liv, og grunnen var pillene. Jeg ble sykemeldt og ble stadig satt på nye SSRI. Slik gikk det i mange år med mye sykemeldinger før jeg sa opp jobben i ren fortvilelse.

Da hadde toget gått for meg, og jeg har aldri klart å hente meg inn. Nå går jeg på Imovane og litt Valium og kan såvidt holde hodet over vannet nå når jeg går ufør. SSRI har jeg kastet for flere år siden og de har ødelagt meg. Om jeg kunne fått mer sovemedisiner kunne jeg kanskje ha kommet meg tilbake i arbeid, men dette vil ikke legen. Hadde jeg fått skikkelig medisin for 20 år siden så ville jeg kanskje vært i arbeid i dag og hatt et lykkelig liv.

Men nei, tydeligvis skal jeg ha så lite søvn at jeg akkurat ikke klarer å ha noe godt liv FY FAxx er alt jeg har å si!

Jeg håper for guds skyld det ordner seg for TS så ikke legene får enda en tragedie på samvittigheten.

Når det gjelder dette med avhengighet og høyere doser så gjelder ikke dette meg. Jeg har akkurat like god virkning nå som for 20 år siden. Akkurat litt for lite til å få noe godt liv. Jeg vurderer faktisk alternative løsninger fordi jeg ser årene går uten at jeg får ta del i dem. Jeg har kun dette livet og det er i ferd med å renne ut, uten at jeg gjør nok for å endre dette samt kunne han mine siste år i en form av anstedighet.

Anonymkode: 5fe29...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det vet man ikke på forhånd. Tenk deg om legen ga deg benzo og så er du en av de som må opp i høyere dose. Da har du fått nok et problem. 

Anonymkode: 6907c...889

Da kan legen stoppe doseøkningene for diisse det gjelder. Det skal ikke gå ut over andre.

Men helvetespreparatet SSRI skriver de ut over ev lav sko. Lurer på hvor mange liv det har ødelagt.

Anonymkode: e7501...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...