Gå til innhold

Benzo virker ikke når jeg går på Rivotril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på Rivotril som en av flere epilepsimedisiner. Jeg opplever at de fleste benzo-er ikke virker på meg, bortsett fra 5-10 mg Stesolid. Hvorfor?

Anonymkode: cf7b0...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Rivotril er et meget potent benzo. Om du topper dette med enda litt mer benzo, er det forståelig at tilleggsvirkningen ikke blir særlig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Rivotril er et meget potent benzo. Om du topper dette med enda litt mer benzo, er det forståelig at tilleggsvirkningen ikke blir særlig stor.

 

Vil det si at Stesolid også er et patent benzo siden det er det eneste som fungerer?

Anonymkode: cf7b0...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Og hvilke fungerer ikke?

 

Av benzoer virker ikke Sobril og Vival. Om det har noe å si, virker heller ikke Imovane, Stilnoct og Apodorm.

Anonymkode: cf7b0...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sobril (oksazepam) er noe mindre potent enn Stesolid (diazepam). Forhold 2,5:1

Men Stesolid og Vival er akkurat samme stoffet (diazepam) som vi også finner i Valium. De er såkalte synonympreparater. Myndighetene sier de er like, men praksis viser at det ikke er korrekt på individnivå slik du også er et eksempel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på Rivotril i 5 år (som sagt pga. epilepsi) og har den da en angstdempende effekt? Jeg synes ikke jeg merker noe til det. Jeg regner med den er som andre benzoer, at den mister effekt pga. toleranseutvikling. På forhånd tusen takk for all tid du har brukt på meg i denne tråden! :)

Anonymkode: cf7b0...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme issue. Brukt Rivotril (3mg i 2 doser) i 10 år mot epilepsi. Den holder meg anfallsfri sammen med Lamictal. Jeg opplever det samme. Sobril kan man bare glemme, og ditto med sovemedisiner. Det eneste benzo som VIRKELIG funker på meg er Xanor, men det skal man være ekstremt forsiktig med pga. stor tilvenningsfare. Dette er et middel mange leger elsker å hate. Jeg har ikke ofte behov for benzo, så jeg har en avtale med DPS om at de tar vare på forpakningen, mens jeg får noen få tabletter til å ha hjemme. En løsning både jeg selv og min behandler på DPS er godt fornøyd med.

Jeg mener man bør prøve det som finnes av alternativer blant c-preparatene. Spesielt om man har hyppig behov for noe å roe seg på.

For å få sove tar jeg 100mg Seroquel/Quetiapin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: I forhold til angst, føler jeg ikke Rivotrilen har særlig effekt. Samtidig vet jeg at jeg trolig ville oppleve mer angst om jeg sluttet på dem. Jeg prøvde en gang, og måtte til med SSRI for å holde angsten i sjakk. Dessverre fikk jeg epilepsianfallene tilbake og måtte begynne igjen. Det må jeg nå og (Brintellix). Man får en tåleranse. I starten ble jeg ganske "skakk" av Rivotrilen, men det tok ikke så lang tid med fast bruk før det forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...