Gå til innhold

Polypp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har fått summet meg litt her..var til gynekolog onsdag og hadde mensen. Så fikk bare tatt ultralyd. Der gynekologen enten så en stor polypp eller så var det bare blod. Visste ikke helt. Skal tilbake om halvt år. Jeg hadde ikke kreft i hvert fall. Da jeg kom hjem begynte jeg å tenke over hva polypp egentlig er. Når jeg satt til gynekologen, kom jeg ikke på å spørre. Nok med å få med meg alt annet om prevensjon og det hun snakket om. Ikke forklarte hun hva en polypp var heller. Sitter alltid litt i koma å hører på ultralyd apparatet som står å brummer/støy/ forstyrrende. Å gynekologen snakker høyere og høyere for å øver døve støyet. Surfet på nettet men ble ikke helt klok. Så jeg spør:

Vokser polypper fort? eller tar det lang tid å bli store?

Kan det være kreft fare ved å ikke fjerne polyppen over tid?

Må jeg gå til gynekolog oftere enn hvert tredje år for dette?

Fjerner gynekologen polypp, eller må man til sykhus?

Gjør det vondt å fjerne polypp?

Hva får man polypper av? av å gå på p piller/ prevensjon?

Har du tips på hvor jeg kan lese om, hvordan en undersøkelse er, med kateter og saltvannsballong i livmorhulen? (dårlig info på nettet)

Er så nysjerrig på alt dette.

Med vennlig hilsen Pysa.

Anonymkode: 81ede...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En polypp er en utvekst i en slimhinne. Polypper finnes f.eks. i nesen, tarmen og som hos deg inne i livmoren som en slags fortykkelse av slimhinnen som kler innsiden av livmoren. Hos kvinner i 40 års alderen ses de hos 10-15 %. Man vet ikke hvordan polypper oppstår, det er nærmest å betrakte som en normal variasjon, at slimhinnen har vokst litt rikelig. Det er ikke relasjon til prevensjon.

Polypper blir vanligvis ikke spesielt store, høyst 1-2 cm. Det er forskjellig om de vokser i det hele tatt, og noen (25% ?) kan forsvinne med tiden. Nesten alle polypper er godartede, men polypper som oppstår hos eldre etter overgangsalderen kan i noen få prosent være ondartet. De er sannsynligvis ondartet fra starten, kreft utvikler seg ikke i en godartet polypp.

Polypper påvises ved ultralyd. Slimhinnen er tykkere enn vanlig og det utføres derfor ofte ‘væskesonografi’ hvor saltvann sprøytes inn i livmoren med et tynt kateter. Da ses en polypp tydelig. Man fjerner polypper som oppstår etter overgangsalderen, og hos yngre kvinner som har symptomer i form av uregelmessige blødninger eller ved problem med å bli gravid.

Ved polypper bestemmes om den skal fjernes eller ikke, det er ikke rutiner for å kontrollere dem. Enten har de betydning og fjernes eller også anses de for betydningsløse og skal ikke kontrolleres.

Det er som regel på sykehusets poliklinikk at man fjerner polypper ved hystereoskopi i lokalbedøvelse. Et kikkertlignende instrument føres inn i livmoren og polypppen fjernes. Den vil alltid ble undersøkt mikroskopisk etterpå. Noen få privatpraktiserende gynekologer har det nødvendige utstyret. Det er ikke smertefullt av betydning å få fjernet polypper.

Her kan du lese mer.

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kvinne/livmorhalspolypper-1352.html?page=1.

Med vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for nyttig informasjon. Da skal jeg prøve å slå meg til ro, med at det er ingen fare. Så jeg slipper og gå å tenke på dette til neste innkalling om 1/2 år. Krysser nesten fingrene for at det var blod hun såg, å ikke en polypp. Er livredd for alt som heter pipelle prøve og ting oppi livmorhulen.

Hva gjør egentlig gynekologer med slike pasienter som meg. Som kommer å er livredd for prøver? Er det ingenting dere kan gjøre, for å overtale meg til at det ikke er vondt?  Det er så ubehagelig å sitte med hjerte i halsen, å grue seg for hvert gynekologisk besøk.

Hilsen Pysa.

Anonymkode: 81ede...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke standard oppskrift på hvordan man beroliger engstelige pasienter som skal til gynekologisk undersøkelse, men god kontakt mellom lege og pasient er viktig. Det anbefales at pasienten tar meg en venn eller venninne til undersøkelsen. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke med noen venn eller venninne som skal se på at jeg er livredd for prøver. Det hadde gjort meg enda mer ubekvem. Det vil jeg gjerne holde for meg selv å gynekologen.

Hilsen pysa.

Anonymkode: 81ede...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...