Gå til innhold

Klamydia og sterilitet


Eddie15

Anbefalte innlegg

Hei Mette!

Jeg er en kvinne på 32 som har prøvd å bli gravid i ca et år. Har jo så klart begynt å bli engstelig for at noe kan være i veien.

Litt om min bakgrunn:

Hadde ubeskyttet sex 3 ganger i 2004, før jeg møtte mannen min samme år. Har kun hatt ubeskyttet sex med han siden da, gikk på p-piller.

I 2007 ble jeg gravid, men tok en kirurgisk abort i uke 5.

I 2012 testet mannen min seg for alle kjønnsykdommer i forbindelse med forsikring, alt var helt fint.

Jeg har hatt underlivsundersøkelse med celleprøve hvert tredje år, men aldri blitt testet for klamydia.

Jeg lurer på om jeg har grunn til å være engstelig for:

1. Kan jeg ha fått klamydia i 2004 i forbindelse med ubeskyttet sex, men ikke smittet mannen min siden han testet negativt mange år senere?
2. Kan jeg ha gått med klamydia i 12 år?
3. Har lest at abort kan medføre at evt klamydiasmitte kan føres videre opp i livmoren - kan jeg ha hatt klamydia i 3 år fra 2004-2007 som har ført til tette eggleder i ettertid?

Jeg har aldri hatt noen symptomer på hverken klamydia eller salpingitt, men har jo skjønt at begge tilstander kan forløpe uten symptomer.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanlig rutine å ta en klamydiatest før et kirurgisk abortinngrep, så du er med stor sannsynlighet sjekket i 2005.

Det kan ikke svares presist på dine spørsmål: intet kan utelukkes, men det er svært usannsynlig. Hvis dette spørsmålet opptar deg og bekymrer deg, så er det enkelt å levere en urinprøve til din lege for å bli testet. En egglederbetennelse vil som oftest medføre smerter, utflod og feber, men kan også forløpe uten symptomer. Det er 15 % risiko for tette eggledere etter en infeksjon.

Hvis dere har forsøkt i ett år, kan dere få henvisning til gynekolog for utredning. Det er viktig å sette i gang før du blir for gammel. Den naturlige fruktbarhet reduseres, spesielt etter 35 år.

Ved tette eggledere eller barnløshet som ikke kan forklares, er prøverørsbehandling et godt tilbud hvor sjansen for godt resultat er stort, hvis kvinnen ikke er for gammel.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...